img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
42 bilder i galleri
Laaang liste med fører-hjelp på Fords nye Focus
Ford er en av verdens største bilprodusenter. Focus er nummer to på deres bestselgerliste. Da tar man ikke store sjanser når den skal fornyes.

OPPDATERT MED PRISLISTER

Det som i første rekke var frapperende da jeg endelig kom nært innpå den nye Focusen ved premieren i London for noen dager siden er den nesten uuttømmelige listen over komfort- og sjåførstøttesystemer.

Nå er det forholdsvis greit i vår verden å holde orden på slagvolum og hestekrefter, men når det gjelder lister over utstyr – og utstyr som ofte beskrives med tre bokstaver – begynner jeg å få problemer.

Komplett tilbud
Så jeg kan ikke påstå at de elektroniske finessene den nye Focus kan leveres med er enestående og unike – men jeg kan for eksempel ikke huske å ha møtt en høl-i-gata assistent før.

Jeg har møtt fjæringssystemer som «leser» terrenget fremover og innretter karakteristikken sin etter den, men en som merker at nå forsvinner kloden under det ene hjulet, og som da – øyeblikkeligere enn du greier å lese «øyeblikkelig» - stiver opp fjæringen slik at hjulet ikke forsvinner ned i hullet, er nytt for meg.

Jeg skal ikke her liste opp hele rekken av tilgjengelige smartinger, jeg regner med at konfiguratoren snart kommer opp, men jeg tror ikke jeg har sett et så komplett tilbud på noen C-segment bil før.

Så der har i hvert fall ikke Ford tatt noen sjanser. Hvis kunden ønsker noe som ikke syns, kan du regne med at det finnes.

Men her kommer en av leserne våre inn: Eivind Th. skriver: «Ny Focus med banebrytende Ford-teknologi. Jeg hadde en Ford som ikke akkurat var feilfri, så hvordan blir det å eie en hi-tech Focus?»

Mer egenutvikling
Vi kan vel alle være enige om at kvalitet i første rekke ligger på «produsentens» kontroll av kvaliteten på det som kommer fra underleverandørene. Så jeg spurte folkene bak hi-tech innholdet om hvem som var hovedleverandører av hard ware til den nye bilen. Det ville de ikke svare på, men presiserte at mer og mer av utviklingen av både produktet og programvaren lå hjemme hos Ford nå.

Om jeg dermed klarte å berolige Eivind Th. tviler jeg derfor på.

Når det gjelder de mer opplagte tingene har de heller ikke tatt noen sjanser. Utseendet er trygt, masse godt å si om det, men dette kan hele verden samle seg om er en adekvat løsning.

Toyota har begynt å ta noen sjanser i det siste, ære være dem for det. Opel har også forsøkt seg her og der. For ikke å snakke om franskmennene. Men tyskerne er stort sett trygge – og Euro-Ford er jo i realiteten tysk (så lenge vi ikke snakker om varebilene i hvert fall).

Trygt valg
Så her har vi en trygg karosseridesign der det eneste spretne er at de i tillegg til Vignale versjon og stasjonsvogn og en litt lavere ST-versjon også har en Active. Litt høyere og med svart plast rundt hjulbuene.

Jeg trodde egentlig at Cross-oppskriften var død nå, men åpenbart ikke. En tilsvarende Fiesta er på vei til en forhandler nær deg nå, og en av designerne sa at han regnet med en «overraskende stor grad av aksept» for denne versjonen.

Men her igjen, en av leserne som sendte inn spørsmål på forhånd: Dag skriver: «Spør gjerne hvorfor Ford har så lite helhetlig design. Modellrekka spriker i alle retninger, umulig å se noe tydelig design DNA». Han har også noen herlige (jeg sier ikke «rettferdige» eller «korrekte», men «herlige») bemerkninger om interiøret: «Noe så nitrist, utdatert og simpelt. Bittesmå tall på gammeldagse klokker – og et setetrekk så billig og simpelt at du hører det gnistre når ræva treffer terylene-trekket bare ved å se på bildene. Skoda 1984-vibber ...»

Og Jan H.P. skriver: «Er det bare meg, eller lukter det veldig Renault Megane her?»

Det er flere av dere som har vært inne på det med design og akkurat dette er såpass interessant og aktuelt (mer enn dere kanskje er klar over) at det kommer jeg til å gi en egen behandling i neste utgave av BIL.

Bensin/diesel – ikke el
Men la oss komme ned på jorden igjen. Tre 1-liters bensin-versjoner (tre sylindre der den ene kan deaktiveres) og to 1,5 liter dieseler. Fra 85 til 125 hk. Og ikke spør om «sanne» utslippsdata. De er fremdeles – ubegripelig – flere måneder unna. Her hjemme regner Ford med at 125 hesteren, bensin, med den flunkende nye 8-trinns automaten blir bestselger – inne i et stasjonsvogn-karosseri.

Og firehjulsdrift er det selvfølgelig mange av dere som spurte om. Det ble ikke sagt noe, og de ville ikke svare på hverken det eller om en kommende RS (den blir tøff! 400 hk blant annet). Men det er bare å slå fast at den nye C2 plattformen – som sørger for merkbart bedre innvendig plass – kan ta drift i alle ender. 

Og selv om Elbilforeningen nekter å godta det, er det faktisk et faktum at en bilprodusent utmerket godt kan greie seg uten el-drift hvis de skal selge biler i Europa (og i resten av verden), mens det derimot er solid etterspørsel etter firehjulsdrift.

Firehjulsdrift?
Så selv om Ford ikke sier det, så sier jeg det: Ja, det kommer firehjulsdrift, og det tar nok ikke mer enn et år.

Men Ford har jo vært flinke til å fortelle at nå har de begynt å kaste penger inn i elbil-prosjekter, men selskapets oppgave er (dessverre) ikke å tilfredsstille norske forhandlere (og høyspente norske biljournalister), men å tilfredsstille aksjonærene – noe Ford gjør bedre enn de fleste. Regn derfor med at elbilene er på plass når markedet er der.

Men – og det har vel vært sagt offisielt – det er en lett-hybrid i kjømda for den nye Focusen. Jeg kan ikke tenke meg at den bare blir utviklet for småskala RS-serien.

For egen del er jeg veldig glad i informasjoner av typen: «inntil 80 kg lettere» og «20 prosent stivere» og når de ved introduksjonen snakker like meget om at «publikum forventer minst den samme kjøregleden som før» som de snakker om at publikum forventer en parkeringsassistent. Focus har en egen plass hos i hvert fall den informerte delen av publikum. 

Den klarte på sømløst vis å overta plassen til Escort, som virkelig var et heders-produkt. Og jeg tror jo ikke at Ford tar noen sjanser ved å devaluere opplevelser-bak-rattet-faktoren på den nye bilen. De trenger sine opinionsledere mer enn noensinne.

Bare en liten, belærende, detalj nå helt til slutt:

Lydopplevelsen
Asbjørn S. skriver og håper at «stereoanlegget blir bedre enn tidligere hos Ford. Hadde en Kuga leiebil for noen måneder siden, og det er det mest frustrerende anlegget jeg har vært borti noen gang».

Jeg vet ikke om han tenker på betjening eller låt. Hvis det er betjening, da vet jeg ikke. Jeg «testet» ikke alle menyene og all betjening (se forresten kollega Skavold Lystads presise bemerkninger om volumknappen på lederplass i den utgaven av BIL som er ute om noen dager).

Men hvis det dreier seg om lyden blir jeg nesten like oppgitt som når det blir snakk om elektriske biler. 

Allerede på 60-tallet styrte folkene hos Motown Records lyden slik at den skulle låte best på datidens dårlige bilradioer. «Drive Time Radio» ble et lyd-ingeniør-begrep. I dag blir all verdens potensielle hits mekket for at de skal stå bra i hodetelefoner og på maskin-høyttalere.

Jeg vet ikke om et eneste bilanlegg der du ikke opplever en følelse av at musikken er komprimert eller at stemmer går gjennom et filter.

Og jeg har i hvert fall ikke opplevd at Forder har mindre kunstig lyd enn andre biler.

Hva betjening angår: enig med Skavold Lystad, gi oss knotter for de viktige oppgavene her i livet. (Og nå ser jeg at Ford forteller at de har fjernet 50 % av de fysiske bryterne på den nye Focusen.  Prøvekjøring nærmere sommeren (bilen er på plass i Norge juni/juli) – vi får se hvor mye skade som er gjort da.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Porsche Taycan til under 700.000 kroner?
Porsches super-elbiler passer perfekt for norsk avgiftsfritak. Når Taycan trolig er her sent i 2019 kan prisen bli under 700.000 kroner. Og nå er også konsept-SUV-en Mission E Cross Turismo som en Shooting Brake av samme bilen bekreftet.
Les mer
layid-bilde1
Ferraris Paris
Ferrari var det eneste av merkene under Fiat-paraplyen som fant det umaken verdt å ta turen til Paris. Med tre ganske/helt nye biler, og den beste av dem alle - en mer enn 50 år gammel LM.
Les mer
layid-bilde2
Mercedes mer enn dobler el-rekkevidden på ladehybride GLE
Mercedes GLE ladehybrid får hele 100 km elektrisk rekkevidde, men er først tilgjengelig neste høst.
Les mer
layid-bilde3
X7 - BMWs største SUV
X7, BMWs digre SUV med plass til sju kan nå bestilles, koster fra 1.278.500 kroner og er på plass i Norge sent i mars neste år.
Les mer
layid-bilde4
Audi A1 Allroad på vei
SPIONBILDER: Før Audi har lansert ny A1 og A1 Sportback dukker de første spionbildene av en Allroad-utgave opp.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Škodas kompakte Scala erstatter anonyme Rapid
Rapid går ut og Scala kommer inn som Škodas nye våpen i Golf-klassen.
Les mer
layid-bilde6
Renaults nye elbil-oppskrift
Den nye elbilen fra Renault, K-ZE, tilhørte de største overraskelsene da den ble vist på bilutstillingen i Paris. Spesielt stor var overraskelsen da det viste seg at den ikke ble vist der allikevel.
Les mer
layid-bilde7
Lanseringskalender 2018
Vi gir deg Norges mest komplette oversikt over store og små bilnyheter i 2018.
Les mer


layid-bilde8
Nye plug-in hybrider fra Mercedes
Les mer
toppsak-bilde9
Pariss under utvikling
Et av lyspunktene på årets bilutstilling i Paris: Pariss er ikke død, de har samlet kapital til videre utvikling og er i rute med produksjon av en snacksy elektrisk roadster. Og en Formel E med tak!
Les mer
layid-bilde10
Hybridenes S-Klasse
Les mer
layid-bilde11
Nytt alternativ i Mondeo-familien
Les mer
layid-bilde12
Qashqai får nye drivlinjer
Les mer
layid-bilde13
Et nytt merke er født
Samtidig som Vietnam presenterte oss for et nytt bilmerke i Paris, kunne Volvo - eller hvem det nå er - fortelle oss at den første «ekte» Polestar er født.
Les mer
layid-bilde14
Vietnam-bil i Paris
Dette var en stor premiere. Nye biler fra nytt bilproduserende land - presentert av David Beckham og to bemerkelsesverdige kvinner.
Les mer
toppsak-bilde15
Kineser på ramme alvor
Dersom GAC er kjent for noe som helst, må det være for å ha hatt en modell som het Trumpchi. Men etter en fremvisning i Paris må vi kanskje begynne å ta dem på alvor?
Les mer
layid-bilde16
Porsche bekrefter Speedster
Les mer
layid-bilde17
Nytt innsteg fra Mercedes-AMG
Les mer
layid-bilde18
Kia viser sin GT-utfordrer
Kia går ikke like ekstremt til verks som Hyundai når de viser sin utfordrer i GT-segmentet.
Les mer
layid-bilde19
Gult er kult
Det syns tydeligvis Lexus, for nå har de laget en spesialutgave av sin mest luksuriøse coupé.
Les mer
layid-bilde20
Renault oppdaterer Kadjar
Renault foretar en midtlivs-oppgradering av sin mellomstore SUV. Men det mangler en viktig brikke for å oppnå suksess i Norge.
Les mer
layid-bilde21
Her kommer nye Corolla
2019 kan bli et meget godt år for Toyota i Norge. Ikke bare kommer RAV4 i helt ny utgave - Corolla relanseres - tolv år etter den ble tatt av programmet.
Les mer
layid-bilde22
Audi oppgraderer kunderaceren
Audi foretar grep for å gjøre sin R8 enda mer konkurransedyktig. Det kommer både raceførere og gatebilister til gode.
Les mer
toppsak-bilde23
Europa-debut for Honda CR-V Hybrid
Kort etter lanseringen av nye Honda CR-V følger nå en utgave som kan bli ekstra interessant for Norge.
Les mer
layid-bilde24
Facelift for Vitara
Suzuki Vitara vises i en oppgradert utgave på Paris-utstillingen. I tillegg til ny kosmetikk får den nye motorer.
Les mer
layid-bilde25
Overraskende debut
Toyota er blant de merkene som er flinkest til å holde kortene tett til brystet. Derfor kom det en smule overraskende på oss da denne bilen dukket opp i Paris. Skjønt USA-utgaven debuterte i påsken, så vi visste den var på vei.
Les mer
layid-bilde26
Infiniti med F1-teknologi
Ingeniørene hos Infiniti har lekt seg sammen med F1-ingeniørene hos Renault Sport. Resultatet heter Project Black S og står utstilt i Paris.
Les mer
layid-bilde27
Mercedes lanserer ny B-Klasse
Les mer
toppsak-bilde28
Her er nye BMW 3-serie
Intet er overlatt til tilfeldighetene når BMW lanserer en ny generasjon av sin populære 3-serie. I Paris står syvende generasjon, den kommer til en forhandler nær deg neste vår.
Les mer
layid-bilde29
Overflødighetshorn hos Mercedes
Les mer
layid-bilde30
Renaults nye Kina-elektriker
Renault gønner på med sin elbil-satsing. «Vi var pionerer og nå er vi ledere i 100 % elektrisk mobilitet»sa sjefen selv, Carlos Ghosn da han presenterte oss for en ny batterielektrisk kompaktbil. Kun for Kina.
Les mer
layid-bilde31
Skoda på flere fronter
Med Vision RS gir Skoda oss et hint om designretningen for neste generasjon Rapid, men også om en elektrisk fremtid. Samtidig viser de sin første SUV i RS-innpakning.
Les mer
layid-bilde32
Penger forkorter ikke alltid ventetiden
Det er ikke bare elbil-hungrige nordmenn som må finne seg i lang ventetid. Det samme gjelder et knippe multimillionærer.
Les mer
toppsak-bilde33
Konsept som snart realiseres
Før Citroën har rukket å vise frem nye C5 Aircross offentlig, røper de at den også kommer som «norsk spesialitet».
Les mer
layid-bilde34
Ny kø-generator
Les mer
layid-bilde35
Audi topper Q2-familien
Les mer
layid-bilde36
Fødselsdagsfeiring med 700 hk
Det er en fin måte å feire bursdager på. Ta antall år du er, gang med ti, og det blir antall hestekrefter på hedersgjesten.
Les mer
layid-bilde37
Nok en Norgesaktuell DS
Her kommer nok en modell som kan gjøre PSAs luksusmerke, DS, svært så interessant i Norge.
Les mer
layid-bilde38
Smart og morsom
Paris-utstillingen pleier å inneholde muntre, små ubetydeligheter fra franske produsenter man aldri har hørt om, og heller ikke kommer til å høre om igjen. Men i år ser det ut som Smart kommer til å komme med det morsomste.
Les mer