img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
42 bilder i galleri
Laaang liste med fører-hjelp på Fords nye Focus
Ford er en av verdens største bilprodusenter. Focus er nummer to på deres bestselgerliste. Da tar man ikke store sjanser når den skal fornyes.

OPPDATERT MED PRISLISTER

Det som i første rekke var frapperende da jeg endelig kom nært innpå den nye Focusen ved premieren i London for noen dager siden er den nesten uuttømmelige listen over komfort- og sjåførstøttesystemer.

Nå er det forholdsvis greit i vår verden å holde orden på slagvolum og hestekrefter, men når det gjelder lister over utstyr – og utstyr som ofte beskrives med tre bokstaver – begynner jeg å få problemer.

Komplett tilbud
Så jeg kan ikke påstå at de elektroniske finessene den nye Focus kan leveres med er enestående og unike – men jeg kan for eksempel ikke huske å ha møtt en høl-i-gata assistent før.

Jeg har møtt fjæringssystemer som «leser» terrenget fremover og innretter karakteristikken sin etter den, men en som merker at nå forsvinner kloden under det ene hjulet, og som da – øyeblikkeligere enn du greier å lese «øyeblikkelig» - stiver opp fjæringen slik at hjulet ikke forsvinner ned i hullet, er nytt for meg.

Jeg skal ikke her liste opp hele rekken av tilgjengelige smartinger, jeg regner med at konfiguratoren snart kommer opp, men jeg tror ikke jeg har sett et så komplett tilbud på noen C-segment bil før.

Så der har i hvert fall ikke Ford tatt noen sjanser. Hvis kunden ønsker noe som ikke syns, kan du regne med at det finnes.

Men her kommer en av leserne våre inn: Eivind Th. skriver: «Ny Focus med banebrytende Ford-teknologi. Jeg hadde en Ford som ikke akkurat var feilfri, så hvordan blir det å eie en hi-tech Focus?»

Mer egenutvikling
Vi kan vel alle være enige om at kvalitet i første rekke ligger på «produsentens» kontroll av kvaliteten på det som kommer fra underleverandørene. Så jeg spurte folkene bak hi-tech innholdet om hvem som var hovedleverandører av hard ware til den nye bilen. Det ville de ikke svare på, men presiserte at mer og mer av utviklingen av både produktet og programvaren lå hjemme hos Ford nå.

Om jeg dermed klarte å berolige Eivind Th. tviler jeg derfor på.

Når det gjelder de mer opplagte tingene har de heller ikke tatt noen sjanser. Utseendet er trygt, masse godt å si om det, men dette kan hele verden samle seg om er en adekvat løsning.

Toyota har begynt å ta noen sjanser i det siste, ære være dem for det. Opel har også forsøkt seg her og der. For ikke å snakke om franskmennene. Men tyskerne er stort sett trygge – og Euro-Ford er jo i realiteten tysk (så lenge vi ikke snakker om varebilene i hvert fall).

Trygt valg
Så her har vi en trygg karosseridesign der det eneste spretne er at de i tillegg til Vignale versjon og stasjonsvogn og en litt lavere ST-versjon også har en Active. Litt høyere og med svart plast rundt hjulbuene.

Jeg trodde egentlig at Cross-oppskriften var død nå, men åpenbart ikke. En tilsvarende Fiesta er på vei til en forhandler nær deg nå, og en av designerne sa at han regnet med en «overraskende stor grad av aksept» for denne versjonen.

Men her igjen, en av leserne som sendte inn spørsmål på forhånd: Dag skriver: «Spør gjerne hvorfor Ford har så lite helhetlig design. Modellrekka spriker i alle retninger, umulig å se noe tydelig design DNA». Han har også noen herlige (jeg sier ikke «rettferdige» eller «korrekte», men «herlige») bemerkninger om interiøret: «Noe så nitrist, utdatert og simpelt. Bittesmå tall på gammeldagse klokker – og et setetrekk så billig og simpelt at du hører det gnistre når ræva treffer terylene-trekket bare ved å se på bildene. Skoda 1984-vibber ...»

Og Jan H.P. skriver: «Er det bare meg, eller lukter det veldig Renault Megane her?»

Det er flere av dere som har vært inne på det med design og akkurat dette er såpass interessant og aktuelt (mer enn dere kanskje er klar over) at det kommer jeg til å gi en egen behandling i neste utgave av BIL.

Bensin/diesel – ikke el
Men la oss komme ned på jorden igjen. Tre 1-liters bensin-versjoner (tre sylindre der den ene kan deaktiveres) og to 1,5 liter dieseler. Fra 85 til 125 hk. Og ikke spør om «sanne» utslippsdata. De er fremdeles – ubegripelig – flere måneder unna. Her hjemme regner Ford med at 125 hesteren, bensin, med den flunkende nye 8-trinns automaten blir bestselger – inne i et stasjonsvogn-karosseri.

Og firehjulsdrift er det selvfølgelig mange av dere som spurte om. Det ble ikke sagt noe, og de ville ikke svare på hverken det eller om en kommende RS (den blir tøff! 400 hk blant annet). Men det er bare å slå fast at den nye C2 plattformen – som sørger for merkbart bedre innvendig plass – kan ta drift i alle ender. 

Og selv om Elbilforeningen nekter å godta det, er det faktisk et faktum at en bilprodusent utmerket godt kan greie seg uten el-drift hvis de skal selge biler i Europa (og i resten av verden), mens det derimot er solid etterspørsel etter firehjulsdrift.

Firehjulsdrift?
Så selv om Ford ikke sier det, så sier jeg det: Ja, det kommer firehjulsdrift, og det tar nok ikke mer enn et år.

Men Ford har jo vært flinke til å fortelle at nå har de begynt å kaste penger inn i elbil-prosjekter, men selskapets oppgave er (dessverre) ikke å tilfredsstille norske forhandlere (og høyspente norske biljournalister), men å tilfredsstille aksjonærene – noe Ford gjør bedre enn de fleste. Regn derfor med at elbilene er på plass når markedet er der.

Men – og det har vel vært sagt offisielt – det er en lett-hybrid i kjømda for den nye Focusen. Jeg kan ikke tenke meg at den bare blir utviklet for småskala RS-serien.

For egen del er jeg veldig glad i informasjoner av typen: «inntil 80 kg lettere» og «20 prosent stivere» og når de ved introduksjonen snakker like meget om at «publikum forventer minst den samme kjøregleden som før» som de snakker om at publikum forventer en parkeringsassistent. Focus har en egen plass hos i hvert fall den informerte delen av publikum. 

Den klarte på sømløst vis å overta plassen til Escort, som virkelig var et heders-produkt. Og jeg tror jo ikke at Ford tar noen sjanser ved å devaluere opplevelser-bak-rattet-faktoren på den nye bilen. De trenger sine opinionsledere mer enn noensinne.

Bare en liten, belærende, detalj nå helt til slutt:

Lydopplevelsen
Asbjørn S. skriver og håper at «stereoanlegget blir bedre enn tidligere hos Ford. Hadde en Kuga leiebil for noen måneder siden, og det er det mest frustrerende anlegget jeg har vært borti noen gang».

Jeg vet ikke om han tenker på betjening eller låt. Hvis det er betjening, da vet jeg ikke. Jeg «testet» ikke alle menyene og all betjening (se forresten kollega Skavold Lystads presise bemerkninger om volumknappen på lederplass i den utgaven av BIL som er ute om noen dager).

Men hvis det dreier seg om lyden blir jeg nesten like oppgitt som når det blir snakk om elektriske biler. 

Allerede på 60-tallet styrte folkene hos Motown Records lyden slik at den skulle låte best på datidens dårlige bilradioer. «Drive Time Radio» ble et lyd-ingeniør-begrep. I dag blir all verdens potensielle hits mekket for at de skal stå bra i hodetelefoner og på maskin-høyttalere.

Jeg vet ikke om et eneste bilanlegg der du ikke opplever en følelse av at musikken er komprimert eller at stemmer går gjennom et filter.

Og jeg har i hvert fall ikke opplevd at Forder har mindre kunstig lyd enn andre biler.

Hva betjening angår: enig med Skavold Lystad, gi oss knotter for de viktige oppgavene her i livet. (Og nå ser jeg at Ford forteller at de har fjernet 50 % av de fysiske bryterne på den nye Focusen.  Prøvekjøring nærmere sommeren (bilen er på plass i Norge juni/juli) – vi får se hvor mye skade som er gjort da.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Nissan med italiensk touch
Nissan bekrefter nå at de skal bygge en spesialutgave av GT-R i samarbeid med Italdesign. Selvsagt med en stiv prislapp.
Les mer
layid-bilde1
Fremtidens BMW
Det er verdenspremiere på BMW Vision iNEXT under den pågående bilmessen i Los Angeles. Konseptbilen gir innsikt i fremtidens personlige mobilitet.
Les mer
layid-bilde2
Golf 8, enda litt nærmere
Med en ny offisiell skisse er vi kommet enda litt tettere på neste års helt nye VW Golf.
Les mer
layid-bilde3
Skoda lanserer sin nye Scala
Skoda har avduket sin nye Scala. Den kan bli en utfordrer til Volkswagens bestselger de siste tiårene.
Les mer
layid-bilde4
Opels gjenbruks-konsept
Tidligere i år viste Opel bilder av sin nyeste konseptbil. Siden har ingen sett den. Nå børster de støvet av den igjen.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Kia e-Niro er snart her
NICE: 30 km kortere rekkevidde enn først oppgitt spiller ingen rolle for de 6000 som står i kø for å sikre seg Kia e-Niro så lenge bruksrekkevidden fortsatt er rundt 400 km for denne kompakt-elbilen.
Les mer
layid-bilde6
Lys i tunnelen for potensielle Tesla-eiere
Noen av dem har stått på venteliste et par år. Snart kan de som står øverst på reservasjonslisten for Tesla Model 3 få lov å bestille bilen.
Les mer
layid-bilde7
Jeep med plan
Det er visstnok mange som har lengtet etter den. Og nå kom Jeep endelig med produktet. En Wrangler med plan.
Les mer


layid-bilde8
Nye Toyota RAV4 priset
Les mer
toppsak-bilde9
Noe du lurer på om Kia e-Niro?
Det nærmer seg første kjøring av Kia e-Niro. Siden mer enn 6000 norske bilkunder står på venteliste for akkurat denne elbilen, så antar jeg det fortsatt er mye som er uklart.
Les mer
layid-bilde10
Sporty HR-V
Les mer
layid-bilde11
Nok en e-tron fra Audi
Les mer
layid-bilde12
Ford oppdaterer Edge
Les mer
layid-bilde13
Dobler rekkevidden med ny Kia e-Soul
Når batterikapasiteten dobles i ny Kia e-Soul øker sannsynligvis interessen for en allerede svært populær bil.
Les mer
layid-bilde14
Ny Mazda3 med AWD
En ny generasjon Mazda3 er akkurat lansert i Los Angeles i lekker innpakning. Det skjer mye nytt på motorfronten, men det er en annen finesse som kan få betydning for salget i Norge.
Les mer
toppsak-bilde15
Prius oppgraderes
På L.A. Auto Show viser Toyota en oppgradert Prius. Spesielt én detalj har interesse for norske kunder.
Les mer
layid-bilde16
Her er neste generasjon Porsche 911
Les mer
layid-bilde17
Skreddersydd fra Lambo
Les mer
layid-bilde18
Sportsbil med eget kraftverk
Det er ikke mye konvensjonelt over RG Nathalie. Så er det heller ikke hvem som helst som står bak kreasjonen.
Les mer
layid-bilde19
Velkommen tilbake!
Marrakech: Citroën C5 Aircross endrer ikke vår oppfattelse av hva en SUV skal være - den bekrefter det!
Les mer
layid-bilde20
Si hei til helt ny Evoque
Du må kanskje gni deg i øynene og se en gang til, men jeg lover - dette er en helt ny Range Rover Evoque.
Les mer
layid-bilde21
Neste Kia Soul blir bare elektrisk
Kia viser ny Soul i Los Angeles om noen dager, bilen er klar for Norge neste vår - og den fortsetter som elbil.
Les mer
layid-bilde22
Lang Audi A6 for Kina
Kineserne har fortsatt stor appetitt på lange biler. På bilutstillingen i Guangzhou står en ny fristelse fra Audi.
Les mer
toppsak-bilde23
F-Type i rally-løypa
I forbindelse med feiringen av 70 år med XK-motoren har Jaguar gjort noe såpass underlig som å bygge opp åpen F-Type til rally-bil. Hvorfor deltok de aldri i Safari?
Les mer
layid-bilde24
Første ladbare Subaru
Subaru lanserer sin Crosstrek Hybrid på LA Auto Show og starter salget i USA innen årets utløp. Det gir en forsmak på hva vi har i vente når XV får en tilsvarende drivlinje.
Les mer
layid-bilde25
Viktig Corolla
Vi har allerede fått ny Corolla servert i to karosseriformer. Men varianten som blir mest solgt på global basis vises først nå.
Les mer
layid-bilde26
Skoda SUV-bomber Kina
Skoda dobler nå modellutvalget i Kina sammenlignet med Europa. Man strekker seg langt for å tilfredsstille sine viktigste kunder.
Les mer
layid-bilde27
Her er nye Mazda3
Les mer
toppsak-bilde28
Denne blir norsk bestselger
BMW slipper nå detaljer angående 3-serie varianten som med all sannsynlighet blir bestselger i Norge. Men fortsatt ønsker vi oss flere alternativer.
Les mer
layid-bilde29
Aston Martins første SUV
Les mer
layid-bilde30
Norgesdebut for Tesla Model 3
Det var tilløp til kø da Tesla åpnet dørene til første Model 3-visning på norsk jord i dag. Men den er her bare for at potensielle kunder kan se og røre, ikke kjøre den. De første kundebilene kommer først i 2019.
Les mer
layid-bilde31
Ny hydrogenbil fra Mercedes
Den ser nesten ut som en vanlig GLC, men under skallet skjuler deg seg noe nytt og fremtidsrettet.
Les mer
layid-bilde32
Her er ny 3-serie i M-drakt
Vi møtte nye BMW 3-serie i Paris, men amerikanerne får nå se en spesialutgave i LosAngeles om et par uker.
Les mer
toppsak-bilde33
Barsk ny Ranger fra Ford
Nå åpner Ford for bestilling av den tøffe Ranger Raptor. Men fortsatt er det en stund til du kan plassere den på gårdsplassen.
Les mer
layid-bilde34
Snart kommer BMWs nye toppmodell
Les mer
layid-bilde35
Ladbar E-Klasse er bestillingsklar
Les mer
layid-bilde36
Tarok blir navnet på VWs livsstil-pickup
Tarok blir navnet på den fem meter lange pickupen som Volkswagen premiereviste i helgen som konsept i Brasil. Men dessverre, ha ikke for store forhåpninger om å se den i Norge.
Les mer
layid-bilde37
Lexus UX skal koster fra 383.800 kroner
Med startpris på 383.800 kroner går nye Lexus UX 250h rett i strupen på BMW X1, Jaguar E-Pace, Mercedes GLA og Volvo XC40.
Les mer
layid-bilde38
Salgsklar Mercedes GLE
Norske Mercedes-forhandlere åpner nå for salg av nye GLE. Prisene starter 914.000 kroner, men en rimeligere variant er på trappene.
Les mer