img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
59 bilder i galleri
Ny Focus debuterer NÅ!
Jeg tror at hvis jeg teller etter, så er det femte gang vi deltar på lanseringen av en ny generasjon Focus. Denne gang er vi i London, på ivrig jakt etter bilens virkelige sjel.

Foreløpig kan jeg ikke fortelle deg noe. Jeg har foreløpig bare fått en pressemelding som er av det deprimerende slaget for sånne som meg.

Jeg blir riktignok forsikret om at dette er den mest dynamiske og spennende Ford jeg noensinne (mer om det litt lenger nede) har opplevd.

Men før jeg kommer til fire linjer om det nye chassiset, må jeg kjempe meg gjennom side på side om «luksuriøs Vignale modell og en høyreist, tøff Focus Active», og så kommer nesten alt om «det mest avanserte spekteret av førerassistanseteknologier noensinne i en Ford» som blant annet inkluderer «Adaptiv cruisekontroll med kø- og filsentreringsassistent (Level 2)».

Jeg vet det er viktig med head-up display og intelligent lys, og jeg er sikker på at jeg kommer til å lære mye mer om slikt i timene som kommer.

Men Ford har kanskje ikke helt forstått hvordan dinosaur-fraksjonen ser på Focus.

Den første kom i 1998, Ford var midt oppe i en merkelig prosess der de først skulle overta hele verden med sin Premier Automotive Group med alt fra Aston Martin via Jaguar til Volvo – og så drev hele greia og raknet – BMW var en av kjøperne til noen av merkene.

Dynamisk
Men samtidig, oppe i alt dette virvaret, greide de altså å bygge en sylskarp, hyperfokusert kompakt hatch som allerede et halvt år etter debuten var i tet i Monte Carlo rallyet – de ble imidlertid kastet ut på grunn av noe med vekt. Men de var der, i topp, med en gang.

Det var den gang Focus for meg ble en slags fattigmanns 911. På den måten at først kommer grunnmodellen og, schmakk, så dukker det ene potente derivatet etter det andre opp.

Jeg glemmer ikke Birmingham 2000, der overrasket de oss med den nye Focus RS. 30 år etter at jeg hadde kjørt Escort RS 1600 for første gang. Etter det var det RS’er på rekke og rad – noen var bare tøv, men Focus RS år 2000 fortalte at Ford fremdeles mente alvor.

Det er den bagasjen jeg har med meg nå når jeg skal hilse på den nye Focus. Jeg vet at langt inne i dette moderne, digitaliserte førerstøtte-Ford-systemet, finnes fremdeles den samme type entusiaster som bestyrte en konstruksjon eller to i 1970, og i 2000 igjen, og som garantert kommer til å vise seg frem om en stund – i form av en Focus ST eller en Focus RS.

Ny generasjon
Om den nye kan jeg foreløpig ikke fortelle deg annet enn at med SYNC 3 kan du koble til smarttelefonen mens den lader i den trådløse ladestasjonen i bilens midtkonsoll og at den har bensinmotorer fra 100 til 182 hk.

Jeg vet faktisk ikke en gang hvordan den ser ut akkurat nå, jeg har bare sett de samme bildene du ser her.

Men jeg tror jeg skal klare å grave frem litt mer av det som for meg alltid har vært basis for noen av disse Ford-ikonene, og da skal jeg fortelle deg om det på denne siden om noen dager.  Og selvfølgelig i en utgave av BIL som først kommer langt uti mai.

Jo – forresten – jeg har foreløpig en eneste konkret informasjon som kan være av interesse for oss alle sammen: Bilen er i Norge i løpet av sommeren.

Vi har forresten et ganske omfattende program i morgen også – det er da jeg regner med å møte noen av dem som betyr noe for sånne fossiler som meg. Sånne som fremdeles forsøker å være sin egen beste parkeringsassistent.

Så dersom du har en følelse av at det er noe jeg kommer til å glemme å spørre om, så send meg gjerne noen spørsmål her, så skal jeg gjøre mitt beste for å få et svar eller tre.

Men hvis du spør om den kommer som batteri-elektrisk, så spyr jeg. Livet er mer enn Volt og Ampere.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Bare spør om Toyota Corolla
Auris ble ikke til gull slik Toyota hadde håpet. Etter to bilgenerasjoner går navnet inn i historien, og om kort tid er Corolla tilbake på norske veier. BilNorge.no kjører bilen på onsdag, så alt du måtte lure på er det bare å spørre om.
Les mer
layid-bilde1
Lanseringskalender 2019
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2019.
Les mer
layid-bilde2
Bybil-fremtid fra Citroën
Citroën markerer sitt hundreårsjubileum ved å vise mobilitet for fremtiden.
Les mer
layid-bilde3
Her er nye Focus ST
Ford topper nå Focus-familien med en ny ST. Den leveres i ulike varianter for å tilfredsstille forskjellige kundegrupper.
Les mer
layid-bilde4
Fransk wannabe
Det er biler som dette som gjør det virkelig moro å være i Frankrike. Produkter som bare er en parodi, en grotesk skisse, men som noen allikevel tar på ramme alvor. Møt Devinci.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Bentley overgår seg selv
Bentley har fått konkurranse fra så vel Rolls-Royce som Lamborghini den siste tiden. Nå strammer de grepet og hevder Bentayga er verdens raskeste og mest luksuriøse SUV. En sannhet med modifikasjoner.
Les mer
layid-bilde6
Nytt konsept til Genève
Audi viser de første skisser av en modell som skal debutere i Genève neste måned.
Les mer
layid-bilde7
Mange fossilbiltrekk i Mercedes EQC elbil
Mercedes kommende el-SUV, EQC, er på snarvisitt i Norge for at kunder, forhandlere og presse skal få en sniktitt før bilen kommer på norske skilt i løpet av sommeren.
Les mer


layid-bilde8
Seiglivet modell fornyes
Les mer
toppsak-bilde9
Nye toppmodeller fra BMW
Du trenger en praktisk familiebil men har lyst på sportsbil? Her kommer et par alternative løsninger. Forutsatt et romslig budsjett.
Les mer
layid-bilde10
Litt oppgradert TT RS
Les mer
layid-bilde11
Ny toppmodell fra Range Rover
Les mer
layid-bilde12
30 år med kjøreglede
Les mer
layid-bilde13
Volkswagen oppgraderer Passat
Tiden er moden for en midtlivs oppgradering av Passat. Ikke minst gjelder dette varianten som har toppet den norske salgsstatistikken.
Les mer
layid-bilde14
Mazda skal vise kompakt-SUV
Mazda har i dag to SUV-er på programmet i Europa, CX-5 og CX-3. På Genève-utstillingen lover de å vise nok en modell.
Les mer
toppsak-bilde15
Spesialutgave av BMWs nye flaggskip
Dersom du ønsker deg en BMW 850i, kan du kanskje få lagt hendene på en First Edition. Men da må du være raskt ute.
Les mer
layid-bilde16
Verken kron eller mynt?
Les mer
layid-bilde17
Mark Webber på Bathurst
Les mer
layid-bilde18
Skoda skisserer Genève-nyhet
Vi har fått vite navnet på Skodas kommende kompakt-SUV. Nå følger de første skissene, men egentlig har vi sett vel så mye tidligere.
Les mer
layid-bilde19
Ny Renault Clio
Renault viser i dag de første eksteriørbildene av femte generasjon Clio. Den skal debutere på Genève-utstillingen i mars.
Les mer
layid-bilde20
Interiør-løft for ny Clio
Renault skal lansere en splitter ny Clio på Genève-utstillingen i mars. Den digitale avdukingen er i gang, og de starter med interiøret.
Les mer
layid-bilde21
Toyota RAV4 på veien
BARCELONA: Mange er spent på nye Toyota RAV4. Her er våre første inntrykk etter å ha kjørt bilen.
Les mer
layid-bilde22
Volvos kinesiske tvilling
Vi vet jo at Volvo er eid av Geely, men akkurat her er det ikke tvil. Den nyeste Geely, FY 11, er bygd på en Volvo og er toegget tvilling med XC40.
Les mer
toppsak-bilde23
Hondas urbane revisjon
Nå har Honda sluppet det første inntrykket av sin kommende bybil. I forhold til det konseptet vi så i Frankfurt 2017 er den åpenbart vesentlig revidert.
Les mer
layid-bilde24
Facelift og ny banebil
Lexus har med seg to nyheter til Detroit - begge basert på RC F.
Les mer
layid-bilde25
Den amerikanske drømmen
Skal du lykkes i den amerikanske bilbransjen, må du ha pickuper på programmet. Kraftige pickuper! Det har Ram, og de hevder nå å være best på alle områder.
Les mer
layid-bilde26
Noe du lurer på om Toyota RAV4?
Vi skal prøvekjøre nye Toyota RAV4 i Spania. Er det noe du lurer på om bilen?
Les mer
layid-bilde27
Infiniti konsept baner vei for el-SUV
Les mer
toppsak-bilde28
Cadillacs AMG / M Sport
Cadillac etablerer en egen divisjon som skal stå for de grommeste modellene. Først ut er CT6 V-Sport, og forhåndssalget starter i Detroit.
Les mer
layid-bilde29
Ny Mondeo hybrid klar for Norge
Les mer
layid-bilde30
Prisene klare for ny Citroën
Citroën lokker med en startpris på 303.000 kroner for sine nye C5 Aircross, men tror flesteparten av kundene vil velge en toppmodell med full utstyrspakke.
Les mer
layid-bilde31
En Kia etter amerikansk smak
Kia har designet en SUV for å møte amerikanerne på hjemmebane. Her er det plass til hele familien. Og vel så det.
Les mer
layid-bilde32
Ansiktsløft for Ioniq
Etter bare tre år på markedet får Norges-aktuelle Hyundai Ioniq nå et ansiktsløft.
Les mer
toppsak-bilde33
VW nøyde seg med å redesigne US-Passat
For å spare penger nøyde Volkswagen seg med å oppgradere amerikanske Passat framfor å skifte til helt ny modell.
Les mer
layid-bilde34
BMW 7-serie oppgraderes
Les mer
layid-bilde35
Hyundai presenterer ny racer
Les mer
layid-bilde36
Ford solgte mer enn én million F-serie i fjor
Gode tider i USA har gitt fart i salget av store biler. Fortsatt er Fords F-serie verdens soleklare pickup-vinner.
Les mer
layid-bilde37
Samleobjekt fra Subaru
Subaru benytter Detroit-utstillingen til å vise en spesialutgave av WRX.
Les mer
layid-bilde38
Ny Ford Explorer, men ikke for Europa
Hybrid teknologi står sentralt når Ford nå lanserer sjette generasjon av den viktige SUV-en Explorer.
Les mer