img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
59 bilder i galleri
Ny Focus debuterer NÅ!
Jeg tror at hvis jeg teller etter, så er det femte gang vi deltar på lanseringen av en ny generasjon Focus. Denne gang er vi i London, på ivrig jakt etter bilens virkelige sjel.

Foreløpig kan jeg ikke fortelle deg noe. Jeg har foreløpig bare fått en pressemelding som er av det deprimerende slaget for sånne som meg.

Jeg blir riktignok forsikret om at dette er den mest dynamiske og spennende Ford jeg noensinne (mer om det litt lenger nede) har opplevd.

Men før jeg kommer til fire linjer om det nye chassiset, må jeg kjempe meg gjennom side på side om «luksuriøs Vignale modell og en høyreist, tøff Focus Active», og så kommer nesten alt om «det mest avanserte spekteret av førerassistanseteknologier noensinne i en Ford» som blant annet inkluderer «Adaptiv cruisekontroll med kø- og filsentreringsassistent (Level 2)».

Jeg vet det er viktig med head-up display og intelligent lys, og jeg er sikker på at jeg kommer til å lære mye mer om slikt i timene som kommer.

Men Ford har kanskje ikke helt forstått hvordan dinosaur-fraksjonen ser på Focus.

Den første kom i 1998, Ford var midt oppe i en merkelig prosess der de først skulle overta hele verden med sin Premier Automotive Group med alt fra Aston Martin via Jaguar til Volvo – og så drev hele greia og raknet – BMW var en av kjøperne til noen av merkene.

Dynamisk
Men samtidig, oppe i alt dette virvaret, greide de altså å bygge en sylskarp, hyperfokusert kompakt hatch som allerede et halvt år etter debuten var i tet i Monte Carlo rallyet – de ble imidlertid kastet ut på grunn av noe med vekt. Men de var der, i topp, med en gang.

Det var den gang Focus for meg ble en slags fattigmanns 911. På den måten at først kommer grunnmodellen og, schmakk, så dukker det ene potente derivatet etter det andre opp.

Jeg glemmer ikke Birmingham 2000, der overrasket de oss med den nye Focus RS. 30 år etter at jeg hadde kjørt Escort RS 1600 for første gang. Etter det var det RS’er på rekke og rad – noen var bare tøv, men Focus RS år 2000 fortalte at Ford fremdeles mente alvor.

Det er den bagasjen jeg har med meg nå når jeg skal hilse på den nye Focus. Jeg vet at langt inne i dette moderne, digitaliserte førerstøtte-Ford-systemet, finnes fremdeles den samme type entusiaster som bestyrte en konstruksjon eller to i 1970, og i 2000 igjen, og som garantert kommer til å vise seg frem om en stund – i form av en Focus ST eller en Focus RS.

Ny generasjon
Om den nye kan jeg foreløpig ikke fortelle deg annet enn at med SYNC 3 kan du koble til smarttelefonen mens den lader i den trådløse ladestasjonen i bilens midtkonsoll og at den har bensinmotorer fra 100 til 182 hk.

Jeg vet faktisk ikke en gang hvordan den ser ut akkurat nå, jeg har bare sett de samme bildene du ser her.

Men jeg tror jeg skal klare å grave frem litt mer av det som for meg alltid har vært basis for noen av disse Ford-ikonene, og da skal jeg fortelle deg om det på denne siden om noen dager.  Og selvfølgelig i en utgave av BIL som først kommer langt uti mai.

Jo – forresten – jeg har foreløpig en eneste konkret informasjon som kan være av interesse for oss alle sammen: Bilen er i Norge i løpet av sommeren.

Vi har forresten et ganske omfattende program i morgen også – det er da jeg regner med å møte noen av dem som betyr noe for sånne fossiler som meg. Sånne som fremdeles forsøker å være sin egen beste parkeringsassistent.

Så dersom du har en følelse av at det er noe jeg kommer til å glemme å spørre om, så send meg gjerne noen spørsmål her, så skal jeg gjøre mitt beste for å få et svar eller tre.

Men hvis du spør om den kommer som batteri-elektrisk, så spyr jeg. Livet er mer enn Volt og Ampere.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Lanseringskalender 2018
Vi gir deg Norges mest komplette oversikt over store og små bilnyheter i 2018.
Les mer
layid-bilde1
Her er Volvos første USA-bil
Denne gangen gjorde Volvo presentasjonene i omvendt rekkefølge. Først viste de stasjonsvognen, nå følger sedanen.
Les mer
layid-bilde2
MX-5 oppdateres
Mazda har klargjort MX-5 etter nye utslippskriterier. Det har blant annet resultert i mer muskler.
Les mer
layid-bilde3
A1 har blitt tøffere i trynet
Nå kommer Audi A1 Sportback i helt ny utgave med et mye tøffere uttrykk enn forgjengeren.
Les mer
layid-bilde4
Bytons andre
Byton, fersk deltaker i Tesla-klassen, har allerede vist modell nummer to - et halvt år etter den første. Og nå kommer de til Oslo.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Suzuki tilbake til røttene
Suzuki har nå sluppet de første bilene av helt nye Jimny. Det lille sjarmtrollet er snart på vei mot Norge.
Les mer
layid-bilde6
Lekker Speedster for jubileum
Porsche markerer sitt 70-årsjubileum med utstilling og festiviteter. Og selvsagt har de også en spesialutgave å vise frem.
Les mer
layid-bilde7
Perfekt debut for BMW 8-serie
BMW har valgt en perfekt arena når de vekker 8-serien til live igjen etter 20 års fravær - Le Mans!
Les mer


layid-bilde8
Facelift for C-Klassen
Les mer
toppsak-bilde9
Alfa med to spesialer
Alfa Romeo lager spesialutgaver av Stelvio og Giulia for å feire sine prestasjoner på Nürburgring. Tilbudet innbefatter mer enn bare en heftig bil.
Les mer
layid-bilde10
Peugeot viser ny 508 SW
Les mer
layid-bilde11
Familieracer i begrenset opplag
Les mer
layid-bilde12
Aktiv Fiesta?
Les mer
layid-bilde13
Outlander - hva skjer’a?
Mitsubishi Outlander er en av de bilene som, uten å kunne for noe som helst, risikerer å få WLTP rett i fleisen. Ingen aner hva som vil skje med denne notoriske bestselgeren når nye avgifter skal beregnes etter jul.
Les mer
layid-bilde14
Volvo V60 på veien
BARCELONA: I løpet av et par år har Volvo fornyet så godt som hele modellporteføljen. Selv om suget etter SUV-er er økende, er det mange som ønsker seg en praktisk stasjonsvogn. Når V60 entrer markedet får Audi, BMW og Mercedes en meget tøff konkurrent.
Les mer
toppsak-bilde15
Ny bil med kø-kvaliteter
Du kan like godt stille deg i køen her også. De første eksemplarene av Kias helelektriske Niro er på plass i november.
Les mer
layid-bilde16
Fjerde generasjon BMW X5
Les mer
layid-bilde17
Her er Audi Q8
Les mer
layid-bilde18
Bare spør om Volvo V60
Onsdag drar jeg til Barcelona for en første prøvetur med Volvo V60. Jeg tar gjerne med meg noen spørsmål fra deg til ekspertene hos Volvo.
Les mer
layid-bilde19
Attraktiv pris på Nexo
Hyundai er sammen med Toyota de fremste pådriverne for biler med brenselceller. Nå lanserer de en lekker ny SUV til en meget attraktiv pris.
Les mer
layid-bilde20
Mye nytt fra BMW
Dersom den tidlige sommeren i Sør-Norge har inspirert deg til å kjøpe cabriolet til ferien, må du se etter noe annet enn nye BMW Z4. Den kommer nemlig først et stykke utpå høsten.
Les mer
layid-bilde21
Kona Electric er priset
Over 20.000 nordmenn har meldt sin interesse for Hyundai Kona Electric. Nå er prisene klare, og de er langt fra avskrekkende.
Les mer
layid-bilde22
Her er Citroëns nye SUV
Da har vi endelig både sett og kjørt Citroëns nye kompakt-SUV C5 Aircross. Seingen ble omfattende, kjøringen ikke - og konkrete informasjoner? Les videre.
Les mer
toppsak-bilde23
Vintage Tatra på strøm
Dette er ikke bare en vakker elbil. Det er også en ganske spennende del av tsjekkisk bilhistorie.
Les mer
layid-bilde24
Citroëns kompakte SUV
I morgen skal vi møte Citroëns C5 Aircross for første gang i Europa. Er det noen spørsmål du vil stille om den, så kom igjen.
Les mer
layid-bilde25
Renere dieselmotorer i oppgradert Kia Sportage
For noen dager siden kunne du på BilNorge lese om 48-volt motorhjelp i Sportage. Nå opplyser Kia at de også oppgrader innpakningen.
Les mer
layid-bilde26
XV blir Subarus første ladbare
Subaru XV kommer som ladbar hybrid senere i år, men ikke til Norge foreløpig.
Les mer
layid-bilde27
Teslas minste med AWD
Les mer
toppsak-bilde28
Ut med et smell
Akkurat idet Aston Martin skal begynne leveringene av nye Vantage lar de den gamle gå ut med et smell. Dette er V600.
Les mer
layid-bilde29
Den glemte prisoppgangen - nå øker ladbare hybrider
Les mer
layid-bilde30
Golf GTI med ekstra krutt
VW bruker Wörthersee-arrangementet til å vise en 290-hesters Golf GTI.
Les mer
layid-bilde31
Her er Cullinan
Rolls-Royce har i dag avduket Cullinan. Den blir uten sammenligning verdens mest luksuriøse SUV, og prises deretter.
Les mer
layid-bilde32
El-Mercedes på vei mot lansering
I 2019 skal Mercedes lansere sin EQC, en el-drevet SUV. Men før den blir salgsklar må den gjennom omfattende tester - digitalt så vel som under realistiske forhold på vei.
Les mer
toppsak-bilde33
Strøm på luksustoppen
Aston Martin er lei av at Rolls-Royce og Bentley får være alene i den mest luksuriøse delen av markedet. Nå avslører de sine planer.
Les mer
layid-bilde34
Mer ekstrem BMW M5
Les mer
layid-bilde35
Brabham gjenopplives
Les mer
layid-bilde36
Ny Fiesta-variant på vei
I løpet av våren er Fiesta Active klar for Norge - en variant for dem som liker å sitte litt høyere.
Les mer
layid-bilde37
Buick med elektrisk soft-roader
På Beijing-utstillingen møtte Buick med to nyheter. Deres Enspire var den mest spennende. Elektrisk SUV på stylter. Og produksjonsbilen Velite 5 kommer til ny versjon.
Les mer
layid-bilde38
Nye G-klasse prøvekjørt
Joda, denne bilen er faktisk helt ny. Vi har prøvekjørt nye Mercedes-Benz G-klasse.
Les mer