img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
59 bilder i galleri
Ny Focus debuterer NÅ!
Jeg tror at hvis jeg teller etter, så er det femte gang vi deltar på lanseringen av en ny generasjon Focus. Denne gang er vi i London, på ivrig jakt etter bilens virkelige sjel.

Foreløpig kan jeg ikke fortelle deg noe. Jeg har foreløpig bare fått en pressemelding som er av det deprimerende slaget for sånne som meg.

Jeg blir riktignok forsikret om at dette er den mest dynamiske og spennende Ford jeg noensinne (mer om det litt lenger nede) har opplevd.

Men før jeg kommer til fire linjer om det nye chassiset, må jeg kjempe meg gjennom side på side om «luksuriøs Vignale modell og en høyreist, tøff Focus Active», og så kommer nesten alt om «det mest avanserte spekteret av førerassistanseteknologier noensinne i en Ford» som blant annet inkluderer «Adaptiv cruisekontroll med kø- og filsentreringsassistent (Level 2)».

Jeg vet det er viktig med head-up display og intelligent lys, og jeg er sikker på at jeg kommer til å lære mye mer om slikt i timene som kommer.

Men Ford har kanskje ikke helt forstått hvordan dinosaur-fraksjonen ser på Focus.

Den første kom i 1998, Ford var midt oppe i en merkelig prosess der de først skulle overta hele verden med sin Premier Automotive Group med alt fra Aston Martin via Jaguar til Volvo – og så drev hele greia og raknet – BMW var en av kjøperne til noen av merkene.

Dynamisk
Men samtidig, oppe i alt dette virvaret, greide de altså å bygge en sylskarp, hyperfokusert kompakt hatch som allerede et halvt år etter debuten var i tet i Monte Carlo rallyet – de ble imidlertid kastet ut på grunn av noe med vekt. Men de var der, i topp, med en gang.

Det var den gang Focus for meg ble en slags fattigmanns 911. På den måten at først kommer grunnmodellen og, schmakk, så dukker det ene potente derivatet etter det andre opp.

Jeg glemmer ikke Birmingham 2000, der overrasket de oss med den nye Focus RS. 30 år etter at jeg hadde kjørt Escort RS 1600 for første gang. Etter det var det RS’er på rekke og rad – noen var bare tøv, men Focus RS år 2000 fortalte at Ford fremdeles mente alvor.

Det er den bagasjen jeg har med meg nå når jeg skal hilse på den nye Focus. Jeg vet at langt inne i dette moderne, digitaliserte førerstøtte-Ford-systemet, finnes fremdeles den samme type entusiaster som bestyrte en konstruksjon eller to i 1970, og i 2000 igjen, og som garantert kommer til å vise seg frem om en stund – i form av en Focus ST eller en Focus RS.

Ny generasjon
Om den nye kan jeg foreløpig ikke fortelle deg annet enn at med SYNC 3 kan du koble til smarttelefonen mens den lader i den trådløse ladestasjonen i bilens midtkonsoll og at den har bensinmotorer fra 100 til 182 hk.

Jeg vet faktisk ikke en gang hvordan den ser ut akkurat nå, jeg har bare sett de samme bildene du ser her.

Men jeg tror jeg skal klare å grave frem litt mer av det som for meg alltid har vært basis for noen av disse Ford-ikonene, og da skal jeg fortelle deg om det på denne siden om noen dager.  Og selvfølgelig i en utgave av BIL som først kommer langt uti mai.

Jo – forresten – jeg har foreløpig en eneste konkret informasjon som kan være av interesse for oss alle sammen: Bilen er i Norge i løpet av sommeren.

Vi har forresten et ganske omfattende program i morgen også – det er da jeg regner med å møte noen av dem som betyr noe for sånne fossiler som meg. Sånne som fremdeles forsøker å være sin egen beste parkeringsassistent.

Så dersom du har en følelse av at det er noe jeg kommer til å glemme å spørre om, så send meg gjerne noen spørsmål her, så skal jeg gjøre mitt beste for å få et svar eller tre.

Men hvis du spør om den kommer som batteri-elektrisk, så spyr jeg. Livet er mer enn Volt og Ampere.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Porsche Taycan til under 700.000 kroner?
Porsches super-elbiler passer perfekt for norsk avgiftsfritak. Når Taycan trolig er her sent i 2019 kan prisen bli under 700.000 kroner. Og nå er også konsept-SUV-en Mission E Cross Turismo som en Shooting Brake av samme bilen bekreftet.
Les mer
layid-bilde1
Ferraris Paris
Ferrari var det eneste av merkene under Fiat-paraplyen som fant det umaken verdt å ta turen til Paris. Med tre ganske/helt nye biler, og den beste av dem alle - en mer enn 50 år gammel LM.
Les mer
layid-bilde2
Mercedes mer enn dobler el-rekkevidden på ladehybride GLE
Mercedes GLE ladehybrid får hele 100 km elektrisk rekkevidde, men er først tilgjengelig neste høst.
Les mer
layid-bilde3
X7 - BMWs største SUV
X7, BMWs digre SUV med plass til sju kan nå bestilles, koster fra 1.278.500 kroner og er på plass i Norge sent i mars neste år.
Les mer
layid-bilde4
Audi A1 Allroad på vei
SPIONBILDER: Før Audi har lansert ny A1 og A1 Sportback dukker de første spionbildene av en Allroad-utgave opp.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Škodas kompakte Scala erstatter anonyme Rapid
Rapid går ut og Scala kommer inn som Škodas nye våpen i Golf-klassen.
Les mer
layid-bilde6
Renaults nye elbil-oppskrift
Den nye elbilen fra Renault, K-ZE, tilhørte de største overraskelsene da den ble vist på bilutstillingen i Paris. Spesielt stor var overraskelsen da det viste seg at den ikke ble vist der allikevel.
Les mer
layid-bilde7
Lanseringskalender 2018
Vi gir deg Norges mest komplette oversikt over store og små bilnyheter i 2018.
Les mer


layid-bilde8
Nye plug-in hybrider fra Mercedes
Les mer
toppsak-bilde9
Pariss under utvikling
Et av lyspunktene på årets bilutstilling i Paris: Pariss er ikke død, de har samlet kapital til videre utvikling og er i rute med produksjon av en snacksy elektrisk roadster. Og en Formel E med tak!
Les mer
layid-bilde10
Hybridenes S-Klasse
Les mer
layid-bilde11
Nytt alternativ i Mondeo-familien
Les mer
layid-bilde12
Qashqai får nye drivlinjer
Les mer
layid-bilde13
Et nytt merke er født
Samtidig som Vietnam presenterte oss for et nytt bilmerke i Paris, kunne Volvo - eller hvem det nå er - fortelle oss at den første «ekte» Polestar er født.
Les mer
layid-bilde14
Vietnam-bil i Paris
Dette var en stor premiere. Nye biler fra nytt bilproduserende land - presentert av David Beckham og to bemerkelsesverdige kvinner.
Les mer
toppsak-bilde15
Kineser på ramme alvor
Dersom GAC er kjent for noe som helst, må det være for å ha hatt en modell som het Trumpchi. Men etter en fremvisning i Paris må vi kanskje begynne å ta dem på alvor?
Les mer
layid-bilde16
Porsche bekrefter Speedster
Les mer
layid-bilde17
Nytt innsteg fra Mercedes-AMG
Les mer
layid-bilde18
Kia viser sin GT-utfordrer
Kia går ikke like ekstremt til verks som Hyundai når de viser sin utfordrer i GT-segmentet.
Les mer
layid-bilde19
Gult er kult
Det syns tydeligvis Lexus, for nå har de laget en spesialutgave av sin mest luksuriøse coupé.
Les mer
layid-bilde20
Renault oppdaterer Kadjar
Renault foretar en midtlivs-oppgradering av sin mellomstore SUV. Men det mangler en viktig brikke for å oppnå suksess i Norge.
Les mer
layid-bilde21
Her kommer nye Corolla
2019 kan bli et meget godt år for Toyota i Norge. Ikke bare kommer RAV4 i helt ny utgave - Corolla relanseres - tolv år etter den ble tatt av programmet.
Les mer
layid-bilde22
Audi oppgraderer kunderaceren
Audi foretar grep for å gjøre sin R8 enda mer konkurransedyktig. Det kommer både raceførere og gatebilister til gode.
Les mer
toppsak-bilde23
Europa-debut for Honda CR-V Hybrid
Kort etter lanseringen av nye Honda CR-V følger nå en utgave som kan bli ekstra interessant for Norge.
Les mer
layid-bilde24
Facelift for Vitara
Suzuki Vitara vises i en oppgradert utgave på Paris-utstillingen. I tillegg til ny kosmetikk får den nye motorer.
Les mer
layid-bilde25
Overraskende debut
Toyota er blant de merkene som er flinkest til å holde kortene tett til brystet. Derfor kom det en smule overraskende på oss da denne bilen dukket opp i Paris. Skjønt USA-utgaven debuterte i påsken, så vi visste den var på vei.
Les mer
layid-bilde26
Infiniti med F1-teknologi
Ingeniørene hos Infiniti har lekt seg sammen med F1-ingeniørene hos Renault Sport. Resultatet heter Project Black S og står utstilt i Paris.
Les mer
layid-bilde27
Mercedes lanserer ny B-Klasse
Les mer
toppsak-bilde28
Her er nye BMW 3-serie
Intet er overlatt til tilfeldighetene når BMW lanserer en ny generasjon av sin populære 3-serie. I Paris står syvende generasjon, den kommer til en forhandler nær deg neste vår.
Les mer
layid-bilde29
Overflødighetshorn hos Mercedes
Les mer
layid-bilde30
Renaults nye Kina-elektriker
Renault gønner på med sin elbil-satsing. «Vi var pionerer og nå er vi ledere i 100 % elektrisk mobilitet»sa sjefen selv, Carlos Ghosn da han presenterte oss for en ny batterielektrisk kompaktbil. Kun for Kina.
Les mer
layid-bilde31
Skoda på flere fronter
Med Vision RS gir Skoda oss et hint om designretningen for neste generasjon Rapid, men også om en elektrisk fremtid. Samtidig viser de sin første SUV i RS-innpakning.
Les mer
layid-bilde32
Penger forkorter ikke alltid ventetiden
Det er ikke bare elbil-hungrige nordmenn som må finne seg i lang ventetid. Det samme gjelder et knippe multimillionærer.
Les mer
toppsak-bilde33
Konsept som snart realiseres
Før Citroën har rukket å vise frem nye C5 Aircross offentlig, røper de at den også kommer som «norsk spesialitet».
Les mer
layid-bilde34
Ny kø-generator
Les mer
layid-bilde35
Audi topper Q2-familien
Les mer
layid-bilde36
Fødselsdagsfeiring med 700 hk
Det er en fin måte å feire bursdager på. Ta antall år du er, gang med ti, og det blir antall hestekrefter på hedersgjesten.
Les mer
layid-bilde37
Nok en Norgesaktuell DS
Her kommer nok en modell som kan gjøre PSAs luksusmerke, DS, svært så interessant i Norge.
Les mer
layid-bilde38
Smart og morsom
Paris-utstillingen pleier å inneholde muntre, små ubetydeligheter fra franske produsenter man aldri har hørt om, og heller ikke kommer til å høre om igjen. Men i år ser det ut som Smart kommer til å komme med det morsomste.
Les mer