img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
59 bilder i galleri
Ny Focus debuterer NÅ!
Jeg tror at hvis jeg teller etter, så er det femte gang vi deltar på lanseringen av en ny generasjon Focus. Denne gang er vi i London, på ivrig jakt etter bilens virkelige sjel.

Foreløpig kan jeg ikke fortelle deg noe. Jeg har foreløpig bare fått en pressemelding som er av det deprimerende slaget for sånne som meg.

Jeg blir riktignok forsikret om at dette er den mest dynamiske og spennende Ford jeg noensinne (mer om det litt lenger nede) har opplevd.

Men før jeg kommer til fire linjer om det nye chassiset, må jeg kjempe meg gjennom side på side om «luksuriøs Vignale modell og en høyreist, tøff Focus Active», og så kommer nesten alt om «det mest avanserte spekteret av førerassistanseteknologier noensinne i en Ford» som blant annet inkluderer «Adaptiv cruisekontroll med kø- og filsentreringsassistent (Level 2)».

Jeg vet det er viktig med head-up display og intelligent lys, og jeg er sikker på at jeg kommer til å lære mye mer om slikt i timene som kommer.

Men Ford har kanskje ikke helt forstått hvordan dinosaur-fraksjonen ser på Focus.

Den første kom i 1998, Ford var midt oppe i en merkelig prosess der de først skulle overta hele verden med sin Premier Automotive Group med alt fra Aston Martin via Jaguar til Volvo – og så drev hele greia og raknet – BMW var en av kjøperne til noen av merkene.

Dynamisk
Men samtidig, oppe i alt dette virvaret, greide de altså å bygge en sylskarp, hyperfokusert kompakt hatch som allerede et halvt år etter debuten var i tet i Monte Carlo rallyet – de ble imidlertid kastet ut på grunn av noe med vekt. Men de var der, i topp, med en gang.

Det var den gang Focus for meg ble en slags fattigmanns 911. På den måten at først kommer grunnmodellen og, schmakk, så dukker det ene potente derivatet etter det andre opp.

Jeg glemmer ikke Birmingham 2000, der overrasket de oss med den nye Focus RS. 30 år etter at jeg hadde kjørt Escort RS 1600 for første gang. Etter det var det RS’er på rekke og rad – noen var bare tøv, men Focus RS år 2000 fortalte at Ford fremdeles mente alvor.

Det er den bagasjen jeg har med meg nå når jeg skal hilse på den nye Focus. Jeg vet at langt inne i dette moderne, digitaliserte førerstøtte-Ford-systemet, finnes fremdeles den samme type entusiaster som bestyrte en konstruksjon eller to i 1970, og i 2000 igjen, og som garantert kommer til å vise seg frem om en stund – i form av en Focus ST eller en Focus RS.

Ny generasjon
Om den nye kan jeg foreløpig ikke fortelle deg annet enn at med SYNC 3 kan du koble til smarttelefonen mens den lader i den trådløse ladestasjonen i bilens midtkonsoll og at den har bensinmotorer fra 100 til 182 hk.

Jeg vet faktisk ikke en gang hvordan den ser ut akkurat nå, jeg har bare sett de samme bildene du ser her.

Men jeg tror jeg skal klare å grave frem litt mer av det som for meg alltid har vært basis for noen av disse Ford-ikonene, og da skal jeg fortelle deg om det på denne siden om noen dager.  Og selvfølgelig i en utgave av BIL som først kommer langt uti mai.

Jo – forresten – jeg har foreløpig en eneste konkret informasjon som kan være av interesse for oss alle sammen: Bilen er i Norge i løpet av sommeren.

Vi har forresten et ganske omfattende program i morgen også – det er da jeg regner med å møte noen av dem som betyr noe for sånne fossiler som meg. Sånne som fremdeles forsøker å være sin egen beste parkeringsassistent.

Så dersom du har en følelse av at det er noe jeg kommer til å glemme å spørre om, så send meg gjerne noen spørsmål her, så skal jeg gjøre mitt beste for å få et svar eller tre.

Men hvis du spør om den kommer som batteri-elektrisk, så spyr jeg. Livet er mer enn Volt og Ampere.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Lanseringskalender 2018
Vi gir deg Norges mest komplette oversikt over store og små bilnyheter i 2018.
Les mer
layid-bilde1
Tysk mikro-el i produksjon
Det er nøyaktig et år siden vi brukte en del plass på et nytt tysk bybilforslag. Nå er fabrikken bygget og bilen i produksjon.
Les mer
layid-bilde2
Ny Superbil fra Østerrike
En ny dag som ender på G. Det vil si en ny håndbygget, eksklusiv superbil som ser ut som den gjør 200 når den står parkert og med minst 1 hk. per kg vekt. Men hvorfor heter den Milan når den kommer fra Østerrike?
Les mer
layid-bilde3
California i XXL-utgave
Selskaper som Fiat og Mercedes leverer chassis, og overlater til spesialfirmaer å bygge bobiler. Men hos Volkswagen gjør de hele jobben selv. Nå kommer et nytt og større alternativ.
Les mer
layid-bilde4
Kompakt, svensk på startstreken
Nå forteller svenskene bak den elektriske bybilen Uniti at den første er på hjul.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Nye spionbilder: VW T-Cross
Den kommer ikke på markedet før neste vår, men nå kommer Volkswagen med flere avsløringer om kompakt-SUV-en T-Cross.
Les mer
layid-bilde6
Ny variant på Karoq
Nå kommer en ny modell fra Skoda for dem som ønsker villmarks-look.
Les mer
layid-bilde7
Audi viser elektrisk superbil
Audi skal presentere en ny konseptbil på Pebble Beach om tre uker. «Emotion instead of Emission» antyder en elektrisk supersportsbil.
Les mer


layid-bilde8
Microlino blir lovlig
Les mer
toppsak-bilde9
Knoppskyting hos Glickenhaus
Etter at Cameron Glickenhaus fikk tillatelse til å starte en småskala-fabrikk i USA har det ene prosjektet etter det andre dukket opp. Det siste er en ganske retro roadster.
Les mer
layid-bilde10
Her kommer A-Klasse i ny fasong
Les mer
layid-bilde11
Ny Macan i Shanghai
Les mer
layid-bilde12
Her er andre generasjon Q3
Les mer
layid-bilde13
Ariels fjerde
- Dette er en helt ny Ariel, sier sjefen, Simon Sanders. - Det eneste som er med fra den gamle er to pedaler og tank-lokket. Godt gjort, da, å få det til å se så likt ut.
Les mer
layid-bilde14
Cadillac med 1000 hester
Cadillac CTS-V er lystig i utgangspunktet, men når Hennessey tar den under behandling blir den nærmest hysterisk.
Les mer
toppsak-bilde15
Oppdatert TT
Tyve år etter originalen debuterte, har Audi funnet tiden moden for en oppdatering av TT.
Les mer
layid-bilde16
Leaf i NISMO-versjon
Les mer
layid-bilde17
Amerikanske muskler
Les mer
layid-bilde18
BMW M viser lettvekter
Til helgens festligheter på Goodwood hadde BMW dresset opp en M2 for å vise frem nye muligheter.
Les mer
layid-bilde19
V12 viker for hybrid
Når Toyota nå viser sin tredje generasjon Century (modellen er jo bare 50 år gammel!) er V12-motoren hevet på dynga. Erstatningen er en pingle-hybrid.
Les mer
layid-bilde20
Hyundai tror fullt og fast på brenselceller
Brenselceller oppfattes fortsatt som fremtidens bilteknologi når Hyundai nå lanserer Nexo, andre generasjon med hydrogen på tanken.
Les mer
layid-bilde21
Supra på Goodwood
Toyota har med seg en prototyp på nye Supra til Goodwood Festival of Speed denne helgen. Men vi kan vise seg mer enn Toyota gjør frivillig.
Les mer
layid-bilde22
Ny Wrangler: Et tilbakeblikk framover
Hvis du ikke vet hva en Wrangler er, så ikke tenk på det. Hvis du vet det, vil du fort finne ut at denne er enda Wranglere enn noen gang tidligere. Tilhenger-fraksjonen vil elske den.
Les mer
toppsak-bilde23
Hyundai Kona: Flott elbil, laaang leveringstid
Hyundai Kona er virkelig en flott elbil. Men har du ikke skrevet kontrakt ennå, kan du ikke regne med å få bilen levert før i andre halvår 2020.
Les mer
layid-bilde24
Noe du lurer på om Honda CR-V?
Hondas CR-V var lenge verdens mest solgte SUV. Den posisjonen tapte den. Honda var også lenge et av de merkene på det norske marked med størst respekt. Det har vel også endret seg. Men nå kan vi kanskje få svar på noen spørsmål.
Les mer
layid-bilde25
Vito & Sprinter på strøm
Driving Event het det. Event var det jo, men Driving var det dårligere med.
Les mer
layid-bilde26
Snart på plass i Norge
SsangYong er nå klar med sin nye pickup på det britiske markedet. Innen den kommer til Norge om en måneds tid har den endret navn.
Les mer
layid-bilde27
Ny Wrangler-generasjon - spør i vei
Les mer
toppsak-bilde28
Abt med massivt skyv
Abt, kjent fra Formel E og som Audi-trimmer, har også krysset 1000-hesters grensen nå. Men på en ny og original måte.
Les mer
layid-bilde29
GT-R uten grenser
Les mer
layid-bilde30
Sommer fra Fiat
Fiat har kommet med en sommerversjon av 500. Like etter viste GarageItalia sin versjon. De har gjort den til enda mer sol&strand.
Les mer
layid-bilde31
Sporty Insignia
Nå har Opel Norge mer konkret informasjon om Insignia GSi. På ett område ble vi litt overrasket.
Les mer
layid-bilde32
Viser e-tron-interiøret
Slik kommer det til å se ut bak rattet i Audis kommende elbil e-tron.
Les mer
toppsak-bilde33
Jeg er mer enn bare én ting
Den skal ikke vises før utpå høsten, men nå slipper Volkswagen den første offisielle informasjon om T-Cross.
Les mer
layid-bilde34
Hyundai forenkler
Les mer
layid-bilde35
Oslo-visitt for Bytes på hjul
Les mer
layid-bilde36
Ny Ford Focus på veien
PROVENCE: Ford lanserer fjerde generasjon Focus, mer sofistikert og komfortabel enn noen av sine forgjengere. Vi har kjørt den.
Les mer
layid-bilde37
Italiensk navn - britiske muskler
Med DBS Superleggera vekker Aston Martin et monster: 725 hestekrefter og 900 Nm i en super-GT.
Les mer
layid-bilde38
Jeg skal kjøre Peugeot 508 - noe du lurer på?
Mot slutten av uken kjører jeg nye Peugeot 508. Jeg regner med at du har mye å spørre om, og jeg skal gjøre mitt beste for å skaffe relevante svar.
Les mer