img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
53 bilder i galleri
Torino er tilbake
Denne skulpturen – eller hva skal vi kalle den – fra noe som heter Icona, var BilNorges favoritt på Genève-utstillingen. Først og fremst fordi den så klart beviste at Torino er på plass igjen.

Selve bilen er ganske langt frem i tid. Dette er en batterielektrisk drevet, med brenselcelle-rekkeviddeforlenger, luksus-salongvogn med plass til seks i ekstrem komfort.

Det er ikke meningen at en eneste av dem skal ha noe med framferd å gjøre – dette er fullautonomt. Og en rekkevidde på 1200 kilometer før du må ut å lade og fylle, burde være passe før du MÅ ut og strekke på beina – eller hva ellers man gjør i en pause på landeveien.

Noen vekt (beregnet eller sann) har jeg ikke, men den har en luftmotstandskoeffisient på 0,22 og skal kunne gjøre nulltilhundre på 3,5. Det syns jeg ikke høres ut som ekstrem luksus. 600 hk skal drive alle fire hjul som er på 27 tommer.

Den tar definitivt plass i landskapet. 526 cm lang, 212 cm bred og nesten like høy som deg: 174 cm. Akselavstanden er på 331 cm, mer enn en lang S-Klasse.

Og i den grad det kan være av interesse – jeg syntes den så flott ut. Men jeg vet ikke riktig hva jeg syntes den så ut som – hvilket ikke spiller en eneste rolle.

For det som er viktig er at for meg symboliserer den at nå er Torino skikkelig på kartet igjen. Ikke at byen noen gang har vært borte, men det har hanglet litt.

Bertone gikk dukken (nå er de oppe igjen), IDEA forsvant – men nå er de på plass igjen. Pininfarina skrantet – men fikk en skikkelig kiropraktisk gjennomgang, betalt fra India.

Dessuten er det kommet til en rekke små og store designkontorer som eies av, eller lever av kunder, fra India, Kina eller andre oppblomstrende bilindustriland.

De tre herrene jeg har samlet i en av sofagruppene i dette eksemplet på Det Nye Torino, er perfekte eksponenter for det jeg snakker om.

Mannen til venstre, Teresio Gigi Gaudio, har vært sjef for blant annet Aprilia og Fiamm og var svært vant til storindustri da «jeg vel egentlig hadde pensjonert meg. Men så ble jeg trukket inn av retten for å rydde opp i den ødeleggende krangelen mellom fru Bertone og hennes døtre. Jeg klarte vel det på et bevis, men da ble jeg så begeistret for design-verdenen at nå er jeg her».

«Her» er Icona, et selskap med konstruksjons- og design-kontor i Shanghai, ved Los Angeles og i Torino. Bare av designere er det 140 stykker nå, bestyrt – i den grad man kan bestyre designere – av Samuel Chuffart.

Han kommer fra Art Center i California og begynte å jobbe hos Nissan. Blant annet på det nye designsentret midt i London. Derfra ble det Jaguar Land Rover og så, eventyrlysten som få, Bertone.

Det var der Gaudio tok ham med fra, da de sammen stiftet Icona i 2010.

Vi har sett noen av sakene hans før. Ildsprutende Vulcano, for eksempel, eller smarte lille Neo fra 2015 (som også var på plass her).

Og nå altså Nucleus, som den heter. «Den viser måten jeg prøver å jobbe på», forteller Chuffart.

«Jeg forsøker å trekke det beste ut av de forskjellige studioene våre. Her hadde vi en fjern drøm, som begynte å få noen streker i Shanghai. Deretter kommer det ganske god input fra USA, så jeg hentet de designerne til Torino hvor de fullførte det hele sammen med de lokale folkene der».

«Og det var jo der vi bygget den også».

Hvilket introduserer den tredje av disse folkene. Mannen til høyre, Stefano Ardagno. Jeg har kjent ham omtrent like lenge som han har bygget biler.

Han startet hos Stola – ingen har vel bygget så mange eksperiment- og konseptbiler som den gamle «fabrikken» til Stola – tenk for en bok han kunne skrive – og det var der Stefano lærte sine kunster.

Kunster som han brukte i eget selskap da Stola solgte ut til eksterne i 2004. ModArte het selskapet hans da, han bygde blant annet mange av konseptene for Hyundai og Kia. Da Ferrari opprettet egen designavdeling med eget modellverksted, gikk han dit, og nå har han altså endt hos Icona.

Eller rettere sagt, hos Cecomp – et annet konseptbygger-selskap som nå eies av Icona. Et selskap som har røtter tilbake til tidlig 70-tall, med Michelotti og alle Torino-legendene.

Men nå er det altså i ferd med å bygges opp nye Torino-legender. Giovanni Michelotti – ble det sagt – hadde en gang vært ansvarlig for 25 av de spesialkarosseriene som ble vist på en bilutstilling.

Vi har nesten en tilsvarende overflod igjen i dag. Stefano fortalte meg at 19 av de konseptbilene som sto i Genève i år var bygget i Torino.

«Klin umulig å finne transport på slutten», sa han. Og årets historier er som repriser fra de i 60-årene, om siste metallbankingen i lasterommet på vei over (eller gjennom) en Alp, og lakk som fremdeles var våt da bilen ble losset.

Det er vel det beste signalet jeg tok med meg fra årets Genève: Torino lever igjen. På alvor.




toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Lanseringskalender 2018
Vi gir deg Norges mest komplette oversikt over store og små bilnyheter i 2018.
Les mer
layid-bilde1
BMW Z4 for Europa
Vi har fått noen glimt av nye BMW Z4, men skal du se den i levende live må du til Paris om et par uker der den har sin Europa-premiere. Ellers må du vente til den kommer på markedet neste år.
Les mer
layid-bilde2
Fremtid - med tilbakeblikk
Peugeot har i dag sluppet de første bildene av et lekkert konsept som skal vises på Paris-utstillingen neste måned. Budskapet er at autonome biler også kan ha sjel.
Les mer
layid-bilde3
Seat gjør en Kodiaq
Seat lanserer sin tredje SUV i løpet av et par år. Tarraco blir storebror i familien som fra før består av Arona og Ateca, og den har mye til felles med Skoda Kodiaq.
Les mer
layid-bilde4
Her er Audi e-tron, og prisen blir …
Audi har i natt avduket SUV-en nordmenn i tusentall står på venteliste for å kjøpe. Her får dere all viktig informasjon og norske priser.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Viktig tilskudd
I fjor solgte Lexus 1000 biler i Norge. Da sier det seg at en ny modell med et realistisk salgsmål på rundt 400 er et viktig tilskudd. Her er det nemlig volum som teller.
Les mer
layid-bilde6
BMW viser glimt av fremtiden
Med Vision iNext gir BMW oss et glimt av fremtidens autonome elbil. Produksjonsmodellen kommer i 2021.
Les mer
layid-bilde7
Villbass med innebygd røykmaskin
Dersom du har hørt om Rezvani, så er det nok sportsbilene deres du kjenner. Men de har tilbud til offroad-fraksjonen også.
Les mer


layid-bilde8
Opels nye lommerakett
Les mer
toppsak-bilde9
To spesialer på Yaris
Blant attraksjonene Toyota skal vise på Paris-utstillingen er en oppdatert Yaris. I tillegg byr de på to spesialutgaver.
Les mer
layid-bilde10
Her er DS3 Crossback
Les mer
layid-bilde11
Her er Kias ProCeed
Les mer
layid-bilde12
Ny Mercedes GLE
Les mer
layid-bilde13
Honda Villikke Mk. 5
Det er jo akkurat som Honda ikke vil. I Europa solgte de så vidt 75.000 biler første halvår i år. I Norge, snaue 500 og 0,6 % markedsandel. Det er i hvert fall ikke bilenes skyld.
Les mer
layid-bilde14
Sniktitt på nye M-SUV-er
De som var på DTM-løp på Nürburgring i helgen fikk se to nye M-modeller fra BMW, lett kamuflerte.
Les mer
toppsak-bilde15
Elbilenes Mercedes
Det er to år siden Daimler-sjefen, Dieter Zetsche, viste frem EQ-konseptet i Paris og erklærte at «nå slår vi på bryteren». Det tok ganske lang tid før lyset kom på.
Les mer
layid-bilde16
Hot X2 fra BMW
Les mer
layid-bilde17
Verdens raskeste SUV?
Les mer
layid-bilde18
BMW setter standarden
BMW røper nå detaljene rundt en ny ladbar hybrid X5. De som har irritert seg over kort elektrisk rekkevidde har virkelig noe å se frem til.
Les mer
layid-bilde19
Ny Forester, for by og land
Femte generasjon Subaru Forester er på vei, men den skal lanseres på et par andre kontinenter før Europa og Norge står for tur.
Les mer
layid-bilde20
Klassiker i ny innpakning
Det kan være vanskelig å glemme en ungdomsforelskelse. Automobili Amos kan gjenskape minnene i helt ny innpakning. Men det koster.
Les mer
layid-bilde21
Her er Mercedes EQC
I kveld har Mercedes dratt lakenet av sin første el-SUV. Mange nordmenn står allerede på venteliste for å få bilen i 2019.
Les mer
layid-bilde22
Her kommer en ny volumselger
Forrige uke fortalte Toyota at Corolla-navnet relanseres i Europa. I dag får vi et første glimt av varianten som blir mest populær i Norge.
Les mer
toppsak-bilde23
Gatesmart Lexus - Noe du lurer på?
Stockholm er fin by det, men SÅ fin? To store billanseringer på innsiden av 36 timer, det må vel være en slags rekord?
Les mer
layid-bilde24
Kompakt-Lexus rett rundt hjørnet
Den kompakte Lexusen har vi ikke behøvd å gjette oss til. Lexus viste den allerede for to år siden. Nå er den endelig på plass i produksjons-versjon.
Les mer
layid-bilde25
BMW søker oppmerksomhet
Det kan virke som BMW ønsker mer oppmerksomhet rundt sine prototyper. For andre gang på kort tid sender de oss egne «spionbilder».
Les mer
layid-bilde26
Lada med forsmak på ny Niva
Det er lenge siden vi ble lovet en ny Niva. I Moskva er nå konsept-versjonen avduket.
Les mer
layid-bilde27
Slik blir Renaults nye russer
Les mer
toppsak-bilde28
Comeback for Corolla
Etter snart 12 år er det slutt for Auris. I stedet bringer Toyota er av verdens mest kjente modellbetegnelser tilbake til Europa.
Les mer
layid-bilde29
Progressiv Luksus???
Les mer
layid-bilde30
Bugatti for svingene
Nå er Divo her - med andre ord: Bugatti har allerede begynt å lage spesialversjoner av Chiron.
Les mer
layid-bilde31
Kalashnikov på hjul
Army 2018-utstillingen i Moskva er et stykke unna Pebble Beach. Men vi finner da ganske spennendenyheter der også.
Les mer
layid-bilde32
Spennende Audi-konsept
Pebble Beach var opprinnelig ment å hedre bilhistorien. Audi er (heldigvis) også en av dem som ikke har forstått akkurat det.
Les mer
toppsak-bilde33
I Infinitis lekegrind
I fjor viste Infiniti sin Prototype 9 på Pebble Beach. Da er det logisk at vi får nummer 10 i år. Men bortsett fra at den er elektrisk og morsom forteller de ingen ting.
Les mer
layid-bilde34
Her er nye BMW Z4
Les mer
layid-bilde35
Første SUV med RS-logo
Les mer
layid-bilde36
Sniktitt på ny Renault
Snart er det bilutstilling i Moskva, og der skal Renault vise et konsept som på sikt skal i produksjon.
Les mer
layid-bilde37
Opel viser fremtid
Opel avslører nå flere detaljer om sin nye konseptbil. Den blir en kompakt SUV, og du klarer antagelig å gjette hva slags drivlinje den skal utstyres med.
Les mer
layid-bilde38
BMW pisker opp stemningen
En ny generasjon 3-serie er snart lanseringsklar. Nå skaper BMW oppmerksomhet - ved å sende ut egne «spionbilder» tatt på Nordsløyfa.
Les mer