img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
53 bilder i galleri
Torino er tilbake
Denne skulpturen – eller hva skal vi kalle den – fra noe som heter Icona, var BilNorges favoritt på Genève-utstillingen. Først og fremst fordi den så klart beviste at Torino er på plass igjen.

Selve bilen er ganske langt frem i tid. Dette er en batterielektrisk drevet, med brenselcelle-rekkeviddeforlenger, luksus-salongvogn med plass til seks i ekstrem komfort.

Det er ikke meningen at en eneste av dem skal ha noe med framferd å gjøre – dette er fullautonomt. Og en rekkevidde på 1200 kilometer før du må ut å lade og fylle, burde være passe før du MÅ ut og strekke på beina – eller hva ellers man gjør i en pause på landeveien.

Noen vekt (beregnet eller sann) har jeg ikke, men den har en luftmotstandskoeffisient på 0,22 og skal kunne gjøre nulltilhundre på 3,5. Det syns jeg ikke høres ut som ekstrem luksus. 600 hk skal drive alle fire hjul som er på 27 tommer.

Den tar definitivt plass i landskapet. 526 cm lang, 212 cm bred og nesten like høy som deg: 174 cm. Akselavstanden er på 331 cm, mer enn en lang S-Klasse.

Og i den grad det kan være av interesse – jeg syntes den så flott ut. Men jeg vet ikke riktig hva jeg syntes den så ut som – hvilket ikke spiller en eneste rolle.

For det som er viktig er at for meg symboliserer den at nå er Torino skikkelig på kartet igjen. Ikke at byen noen gang har vært borte, men det har hanglet litt.

Bertone gikk dukken (nå er de oppe igjen), IDEA forsvant – men nå er de på plass igjen. Pininfarina skrantet – men fikk en skikkelig kiropraktisk gjennomgang, betalt fra India.

Dessuten er det kommet til en rekke små og store designkontorer som eies av, eller lever av kunder, fra India, Kina eller andre oppblomstrende bilindustriland.

De tre herrene jeg har samlet i en av sofagruppene i dette eksemplet på Det Nye Torino, er perfekte eksponenter for det jeg snakker om.

Mannen til venstre, Teresio Gigi Gaudio, har vært sjef for blant annet Aprilia og Fiamm og var svært vant til storindustri da «jeg vel egentlig hadde pensjonert meg. Men så ble jeg trukket inn av retten for å rydde opp i den ødeleggende krangelen mellom fru Bertone og hennes døtre. Jeg klarte vel det på et bevis, men da ble jeg så begeistret for design-verdenen at nå er jeg her».

«Her» er Icona, et selskap med konstruksjons- og design-kontor i Shanghai, ved Los Angeles og i Torino. Bare av designere er det 140 stykker nå, bestyrt – i den grad man kan bestyre designere – av Samuel Chuffart.

Han kommer fra Art Center i California og begynte å jobbe hos Nissan. Blant annet på det nye designsentret midt i London. Derfra ble det Jaguar Land Rover og så, eventyrlysten som få, Bertone.

Det var der Gaudio tok ham med fra, da de sammen stiftet Icona i 2010.

Vi har sett noen av sakene hans før. Ildsprutende Vulcano, for eksempel, eller smarte lille Neo fra 2015 (som også var på plass her).

Og nå altså Nucleus, som den heter. «Den viser måten jeg prøver å jobbe på», forteller Chuffart.

«Jeg forsøker å trekke det beste ut av de forskjellige studioene våre. Her hadde vi en fjern drøm, som begynte å få noen streker i Shanghai. Deretter kommer det ganske god input fra USA, så jeg hentet de designerne til Torino hvor de fullførte det hele sammen med de lokale folkene der».

«Og det var jo der vi bygget den også».

Hvilket introduserer den tredje av disse folkene. Mannen til høyre, Stefano Ardagno. Jeg har kjent ham omtrent like lenge som han har bygget biler.

Han startet hos Stola – ingen har vel bygget så mange eksperiment- og konseptbiler som den gamle «fabrikken» til Stola – tenk for en bok han kunne skrive – og det var der Stefano lærte sine kunster.

Kunster som han brukte i eget selskap da Stola solgte ut til eksterne i 2004. ModArte het selskapet hans da, han bygde blant annet mange av konseptene for Hyundai og Kia. Da Ferrari opprettet egen designavdeling med eget modellverksted, gikk han dit, og nå har han altså endt hos Icona.

Eller rettere sagt, hos Cecomp – et annet konseptbygger-selskap som nå eies av Icona. Et selskap som har røtter tilbake til tidlig 70-tall, med Michelotti og alle Torino-legendene.

Men nå er det altså i ferd med å bygges opp nye Torino-legender. Giovanni Michelotti – ble det sagt – hadde en gang vært ansvarlig for 25 av de spesialkarosseriene som ble vist på en bilutstilling.

Vi har nesten en tilsvarende overflod igjen i dag. Stefano fortalte meg at 19 av de konseptbilene som sto i Genève i år var bygget i Torino.

«Klin umulig å finne transport på slutten», sa han. Og årets historier er som repriser fra de i 60-årene, om siste metallbankingen i lasterommet på vei over (eller gjennom) en Alp, og lakk som fremdeles var våt da bilen ble losset.

Det er vel det beste signalet jeg tok med meg fra årets Genève: Torino lever igjen. På alvor.




toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Pininfarina i kinesisk samarbeid
Det er åpenbart at Pininfarina føler seg hjemme i Kina. Nå fortsetter de å hjelpe den kinesiske HK-gruppen med å formere seg.
Les mer
layid-bilde1
Elektrisk over hele linjen
Volvo har lagt lanseringen av sin hybride XC40 til Beijing. Vi får ikke vite så mye om bilen, men nok til å spå den en lys fremtid.
Les mer
layid-bilde2
Mercedes strekker A-Klassen
Mercedes strekker seg langt for å tilfredsstille kundene i sitt viktigste marked.
Les mer
layid-bilde3
Audi lanserer sin første lange SUV
Audi benytter utstillingen i Beijing til å lansere en SUV som er skreddersydd for kinesiske behov.
Les mer
layid-bilde4
Elektrisk fra Honda
Honda viser sin første elbil for masseproduksjon, men den skal markedsføres under et annet navn.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Konsept baner vei for el-SUV
BMW har avduket Concept iX3 på bilutstillingen i Beijing. Dermed får vi et klart forvarsel for bayernes første el-SUV.
Les mer
layid-bilde6
Kanskje ikke for Hvermansen?
Vi slapp selvfølgelig ikke unna. Mercedes fortsetter på sitt Maybach Ultimate Luxury-tema. Denne gang med en sedan på stylter. Sikkert en hit i Kina.
Les mer
layid-bilde7
Skoda på ambassadebesøk
Skoda dro mandag kveld lakenet av sin minste SUV under en lukket visning. I morgen skal den vises offentlig.
Les mer


layid-bilde8
VW Amarok med 258 hk
Les mer
toppsak-bilde9
Viser Maybach-SUV i Beijing for de ultrarike
Bentley Bentayga er allerede her, Rolls-Royce Cullinan kommer, og nå vurderer også Mercedes-Benz å bygge SUV for de aller rikeste av de rike.
Les mer
layid-bilde10
Første glimt av Brabham superbil
Les mer
layid-bilde11
Ny Skoda … for Kina
Les mer
layid-bilde12
Laaang liste med fører-hjelp på Fords nye Focus
Les mer
layid-bilde13
Lanseringskalender 2018
Vi gir deg Norges mest komplette oversikt over store og små bilnyheter i 2018.
Les mer
layid-bilde14
Humor på tysk
SPLIT, KROATIA: Humor kan være så mangt, og den som sier at tyskerne ikke har noe - vel, den har kanskje prøvd stemmestyringen i nye A-klasse …
Les mer
toppsak-bilde15
Mercedes på Kina-strøm
Sammen med BYD har Daimler en virksomhet i Kina som det kommer elbiler fra. Her har de en ny, klar til Beijing-utstillingen.
Les mer
layid-bilde16
Her er nye Audi A6 Avant
Les mer
layid-bilde17
Spør om A-klasse
Les mer
layid-bilde18
Ny Focus debuterer NÅ!
Jeg tror at hvis jeg teller etter, så er det femte gang vi deltar på lanseringen av en ny generasjon Focus. Denne gang er vi i London, på ivrig jakt etter bilens virkelige sjel.
Les mer
layid-bilde19
Oppskrift: Lin og sukker
Studentene som har bygget den kaller den verdens første sirkulære bil. Sirkulær, som i evig rundgang. Som vannet.
Les mer
layid-bilde20
Fritt valg - eller ny hybrid
Da vi fikk en forhåndsmelding om at Bulgarske SinCars skulle komme til Genève med en bil der du kunne velge alt, motor, interiør, karosseri - skjønte vi ikke mye. Heldigvis kom de med en attraktiv hybrid også.
Les mer
layid-bilde21
Litt nærmere hydrogen
Ikke før var Mercedes ferdig med vintertestene av GLC F-CELL, så trillet de første bilene av en forsiktig førproduksjons-linje.
Les mer
layid-bilde22
Haval kompletterer SUV-rekken
Haval er Great Walls SUV-merke, og ikke noen hvem som helst. De er nemlig det mest solgte SUV-merket i Kina med årsvolum på nesten en million biler. Nå lanseres en ny modell som burde passe perfekt for Europa.
Les mer
toppsak-bilde23
Torino er tilbake
Denne skulpturen - eller hva skal vi kalle den - fra noe som heter Icona, var BilNorges favoritt på Genève-utstillingen. Først og fremst fordi den så klart beviste at Torino er på plass igjen.
Les mer
layid-bilde24
Ventetiden er snart over
For et år siden viste Ford sin nye Fiesta ST på Genève-utstillingen. Nå er prisene klare.
Les mer
layid-bilde25
Kompakt mobilitet
Kompaktere blir det ikke. Japanske Fomm leverer ikke bare ekstremt kompakte elbiler, de skal levere ekstremt kompakte elbilfabrikker også.
Les mer
layid-bilde26
Kias største
Her hjemme er Stinger Kias største personbil - men de finnes enda større. K900 dukket opp i ny utgave på New York-utstillingen.
Les mer
layid-bilde27
Jaguar hever SUV-listen
Les mer
toppsak-bilde28
Dobbel overraskelse fra Volkswagen
At Volkswagen skulle dukke opp med en femseters Atlas var for så vidt ventet, men kanskje ikke at den ble så bra. En Uber-Amarok var derimot en nyhet. Og navnet som vanlig, skal vi si - sært.
Les mer
layid-bilde29
RAV4-debut i NY
Les mer
layid-bilde30
Mustang som SUV
Lincoln viste en tre-rader i New York. Det skapte glede hos alle som la seg ned på gulvet og så at det var masse Mustang på undersiden.
Les mer
layid-bilde31
Cadillac fortsetter jakten
Mens Lincoln rydder opp i modellnavnene sine, fortsetter Cadillac sin intern-forvirring. Etter CTS og ATS og XT5 kommer nå XT4. Og den er viktig!
Les mer
layid-bilde32
Ny start for Genesis
Det kan virke som om Hyundai ville gjenoppdage Gran Turismo-stilen da de trykket på knappen for nye Genesis-start. Vellykket!
Les mer
toppsak-bilde33
Denne kommer neppe i historiebøkene
Dette var et av de mange innslagene på Genève-utstillingen som man lurer på om vil dukke opp igjen neste år. Sett ikke pengene på det.
Les mer
layid-bilde34
Høvdingen er på plass
Les mer
layid-bilde35
Touareg, VW nye flagg-skip og teknologiansikt
Les mer
layid-bilde36
USA og Kina-SUV-er fra VW droppes i Europa
Volkswagen viser en femseter av USA-bygde Atlas i New York til uka. Samtidig planlegges en kompakt folke-SUV, men ingen av dem vil du få kjøpt i Europa.
Les mer
layid-bilde37
Elektrisk drømmebil
Rimac er en av disse utrolige gründerne som jeg har fulgt, først med nysgjerrig forbauselse så, med økende interesse siden han første gang viste seg på Frankfurt-utstillingen i 2011.
Les mer
layid-bilde38
I kø for elektrisk Niro
1600 interesserte har betalt 7777 kroner for å stå på venteliste for elektrisk Kia Niro selv om bilen først lanseres mot slutten av året og prisen ikke er kjent.
Les mer