img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
55 bilder i galleri
Litt nærmere hydrogen
Ikke før var Mercedes ferdig med vintertestene av GLC F-CELL, så trillet de første bilene av en forsiktig førproduksjons-linje.

Bilen ble vist på IAA i fjor – ganske enkelt (enkelt?) en batterielektrisk GLC med rekkeviddeforlenger. Bare at denne gangen er rekkeviddeforlengeren en brenselcelle-stack.

La oss gå tilbake til det siste brenselcelle-innslaget vi opplevde fra Mecedes. Det var i B-Klassen som kom med hydrogendrift-mulighet i 2010

Den brenselcelle-stacken som nå settes sammen ved spesialfabrikken i Kirchheim Nabern, litt syd for Stuttgart, har 40 % høyere ytelse og er krympet med 30 %. Det betyr at den kan monteres under panseret som en vanlig forbrenningsmotor.

I tillegg til brenselcellen finner man li-ion batterier om bord, de har en kapasitet på 13,8 kWh. Disse batteriene kan lades både med plugg eller fra det hydrogenfyrte kraftverket man har om bord.

Hydrogen-tankene tar 4,4 kg, med 700 bar kan de fylles på tre minutter. Hvis man kjører på med full kapasitet kan batteriene lades på 1,5 timer.

Uansett om strømmen kommer fra pluggen eller fra brenselcellene, betjener de en asynkron motor på cirka 200 hk og 350 Nm.

Du kan velge mellom en rekke kjøre-moduser her, men det er et par av dem som er giret på optimal bruk av energi-kildene. Slik at brenselcellen opererer mest mulig i det området der den er maksimalt effektivt, mens batteriene tar seg av ekstra gasspedal-behov som kan dukke opp nå og da.

Systemet forsøker å holde batteriene toppladet hele veien.

Batteriene alene kan ikke klare mer enn rundt 50 kilometer, mens en full hydrogenlast får deg litt over 400 km.

Elektronikken sørger for at du må nøye deg med 160 km/t – men resten av elektronikken er som du venter deg i en fullspekket GLC, med alle sjåførassistent-systemer – og noen til.

Men sikkerhetsbiten er skrudd opp enda litt. Batterier og hydrogen-systemene er undergitt et helt spesielt regime – Mercedes kaller det Real Life Safety-filosofi. 

Og selv ville jeg tro at dette var verdens første nesten-produksjons-hybrid, med en slik oppskrift.

I forhold til en vanlig GLC vil du merke at baksetet er litt høyere og at det er et lite ekstra trinn i bagasjerommet.

Komforten er antakelig bedre enn i en vanlig GLC, luftfjærer bak bidrar blant annet til automatisk nivå-kontroll. Og innvendig vil varme- og ventilasjonssystemet også gjøre bruk av overskuddsvarmen fra brenselcellene i kjølig vær.

Siden Norge som kjent er sentrum for verdens elbil-utvikling (og ta gjerne med hydrogen også siden vi er på den galeien), er det vel en selvfølge at vi også får stifte bekjentskap med denne progressive nye teknologien.

«Foreløpig er det er det kun noen få pre-produksjonsmodeller som testes ut og det ser ikke ut til at de finner veien til Norge med det første.

Når produksjonsmodellen kommer, er ikke kommunisert, men det er ikke umulig at den tas inn til Norge når den tid kommer», svarer importøren når vi spør.



toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Barsk ny Ranger fra Ford
Nå åpner Ford for bestilling av den tøffe Ranger Raptor. Men fortsatt er det en stund til du kan plassere den på gårdsplassen.
Les mer
layid-bilde1
Snart kommer BMWs nye toppmodell
Den er allerede på banen i racing-utgave, men snart vises også gateversjonen av BMW M8 Coupé. Her får vi en smakebit.
Les mer
layid-bilde2
Ladbar E-Klasse er bestillingsklar
Mercedes-importøren har hatt et meget begrenset antall ladbare modeller den siste tiden, men nå er nye alternativer bestillingsklare.
Les mer
layid-bilde3
Tarok blir navnet på VWs livsstil-pickup
Tarok blir navnet på den fem meter lange pickupen som Volkswagen premiereviste i helgen som konsept i Brasil. Men dessverre, ha ikke for store forhåpninger om å se den i Norge.
Les mer
layid-bilde4
Lexus UX skal koster fra 383.800 kroner
Med startpris på 383.800 kroner går nye Lexus UX 250h rett i strupen på BMW X1, Jaguar E-Pace, Mercedes GLA og Volvo XC40.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Salgsklar Mercedes GLE
Norske Mercedes-forhandlere åpner nå for salg av nye GLE. Prisene starter 914.000 kroner, men en rimeligere variant er på trappene.
Les mer
layid-bilde6
Lanseringskalender 2018
Vi gir deg Norges mest komplette oversikt over store og små bilnyheter i 2018.
Les mer
layid-bilde7
En tøffere Focus
Fords fjerde utstyrsvariant i Focus-familien kan godt bli mest populær i Norge.
Les mer


layid-bilde8
Prisdumper VW e-Up med nye 20.000 kroner
Les mer
toppsak-bilde9
BMW 8-serie kabriolet til Norge med vårsola
Selv om den er eksklusiv er det ikke nødvendig å først ha bygget CV hos BMW for å kjøpe kabrioletutgaven av 8-serien, men du må i det minste bestemme deg fort om du vil ha den levert samtidig som vårsola titter fram i mars neste år.
Les mer
layid-bilde10
Kompakte Skoda Scala i strupen på VW Golf
Les mer
layid-bilde11
Ford GT Carbon Series slanket med 18 kilo
Les mer
layid-bilde12
VW snart klar med liten pickup, vises først i Brasil
Les mer
layid-bilde13
Ferraris mareritt
McLaren hadde nok en periode hvor de gruset Ferrari på banen, men det begynner å bli en stund siden. På landeveiene, derimot ... Der må McLaren virkelig fortone seg som en skikkelig vond drøm for den steilende hesten.
Les mer
layid-bilde14
Leveringskø for Kia e-Niro til langt ut i 2020
Kia er i ferd med å lansere elektriske e-Niro, en bil 6250 potensielle kunder har betalt 7777 kroner for å stå på reservasjonslisten til, men de som står nederst på denne listen kan risikere ikke å få bilen før i 2021.
Les mer
toppsak-bilde15
Endelig i Norge: Ford Transit Custom 4x4
Ford Transit Custom med firehjulsdrift debuterer i Norge på Oslo Motor Show med Extrem Konzepte i Tyskland som produsent og MS-RT Norge som importør.
Les mer
layid-bilde16
T-Cross kan bli VWs viktigste SUV i Norge
Les mer
layid-bilde17
Lynk & Co på banen
Les mer
layid-bilde18
En liten hissigpropp
Brabus er glad i Smart-biler, og nå har de laget sin kraftigste utgave så langt: 125R. Dessverre får vi neppe se denne i Norge.
Les mer
layid-bilde19
Polestar, et bygg nærmere
Vi har vært med på åpningen av Polestars hovedkvarter i Göteborg. Vi visste at bil-innholdet i presentasjonen ville bli magert så vi kjørte likegodt ned i en Polestar.
Les mer
layid-bilde20
Porsche Taycan til under 700.000 kroner?
Porsches super-elbiler passer perfekt for norsk avgiftsfritak. Når Taycan trolig er her sent i 2019 kan prisen bli under 700.000 kroner. Og nå er også konsept-SUV-en Mission E Cross Turismo som en Shooting Brake av samme bilen bekreftet.
Les mer
layid-bilde21
Ferraris Paris
Ferrari var det eneste av merkene under Fiat-paraplyen som fant det umaken verdt å ta turen til Paris. Med tre ganske/helt nye biler, og den beste av dem alle - en mer enn 50 år gammel LM.
Les mer
layid-bilde22
Mercedes mer enn dobler el-rekkevidden på ladehybride GLE
Mercedes GLE ladehybrid får hele 100 km elektrisk rekkevidde, men er først tilgjengelig neste høst.
Les mer
toppsak-bilde23
X7 - BMWs største SUV
X7, BMWs digre SUV med plass til sju kan nå bestilles, koster fra 1.278.500 kroner og er på plass i Norge sent i mars neste år.
Les mer
layid-bilde24
Audi A1 Allroad på vei
SPIONBILDER: Før Audi har lansert ny A1 og A1 Sportback dukker de første spionbildene av en Allroad-utgave opp.
Les mer
layid-bilde25
Skodas kompakte Scala erstatter anonyme Rapid
Rapid går ut og Scala kommer inn som Škodas nye våpen i Golf-klassen.
Les mer
layid-bilde26
Renaults nye elbil-oppskrift
Den nye elbilen fra Renault, K-ZE, tilhørte de største overraskelsene da den ble vist på bilutstillingen i Paris. Spesielt stor var overraskelsen da det viste seg at den ikke ble vist der allikevel.
Les mer
layid-bilde27
Nye plug-in hybrider fra Mercedes
Les mer
toppsak-bilde28
Pariss under utvikling
Et av lyspunktene på årets bilutstilling i Paris: Pariss er ikke død, de har samlet kapital til videre utvikling og er i rute med produksjon av en snacksy elektrisk roadster. Og en Formel E med tak!
Les mer
layid-bilde29
Hybridenes S-Klasse
Les mer
layid-bilde30
Nytt alternativ i Mondeo-familien
Nå får endelig Ford et alternativ de har savnet i årevis - en hybrid stasjonsvogn.
Les mer
layid-bilde31
Qashqai får nye drivlinjer
Nissan er ikke til stede på Paris-utstillingen, men velger likevel å lansere nye drivlinjer til Qashqai mens utstillingen pågår.
Les mer
layid-bilde32
Et nytt merke er født
Samtidig som Vietnam presenterte oss for et nytt bilmerke i Paris, kunne Volvo - eller hvem det nå er - fortelle oss at den første «ekte» Polestar er født.
Les mer
toppsak-bilde33
Vietnam-bil i Paris
Dette var en stor premiere. Nye biler fra nytt bilproduserende land - presentert av David Beckham og to bemerkelsesverdige kvinner.
Les mer
layid-bilde34
Kineser på ramme alvor
Les mer
layid-bilde35
Porsche bekrefter Speedster
Les mer
layid-bilde36
Nytt innsteg fra Mercedes-AMG
Omtrent samtidig som de første bilene kommer på veien, lanserer Mercedes-AMG en ny innstegsmodell av sine firedørs coupé.
Les mer
layid-bilde37
Kia viser sin GT-utfordrer
Kia går ikke like ekstremt til verks som Hyundai når de viser sin utfordrer i GT-segmentet.
Les mer
layid-bilde38
Gult er kult
Det syns tydeligvis Lexus, for nå har de laget en spesialutgave av sin mest luksuriøse coupé.
Les mer