img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
11 bilder i galleri
Kompakt mobilitet
Kompaktere blir det ikke. Japanske Fomm leverer ikke bare ekstremt kompakte elbiler, de skal levere ekstremt kompakte elbilfabrikker også.

De påstår det er plass til fire voksne på innsiden av dens 2585 millimeters lengde. Og 1295 mm bredde. Og dens 1560 mm høyde når du har trukket fra 140 mm bakkeklaring.

Kanskje – hvis det gjaldt en konkurranse om plass i Guinness – nødig ellers.

Men her har i hvert fal japanske Fomm forsøkt å få maksimal innvendig plass ut av mål og vekt (445 kg) som gjør at den kan plasseres i den stadig mer populære L7e klassen – et sted mellom motorsykkel og bil.

Den ser underlig ut, med en front som ser ut som makeupen man bruker i et Kabuki-drama, men her hører det også med til historien at kabuki også kan være avledet av verbet kabuku, som betyr å være eksentrisk.

Og det stemmer, for det er den.

For eksempel skal den være bygget såpass tett at dersom det skulle bli en flom, vil den kunne flyte og bevege seg (litt) i vannet.

Bare å komme på noe sånt …

Men skal vi lete etter fornuftbiten, kan vi for eksempel nevne at det bare er totalt 1600 deler her. Denne forenklede konstruksjonen gjør at de også tilbyr seg å sette opp mikrofabrikker på de lokale markedene. Den første skal opp i Thailand.

Batteriene lades opp fra vanlig veggplugg, det tar 6 timer å full-lade dem, men det kan også settes opp byttestasjoner, og da tar det bare fem minutter å veksle til en stappfull batteripakke.

Brems og gass sitter under rattet – da blir det litt bedre plass på gulvet. Og 10 kW motoren sitter i hjulet, da blir det enda bedre plass. Det sies 85 km/t og 160 kilometer rekkevidde. 

Men det stopper ikke der. De har nemlig ambisjoner også, for de viste prototypen på en scooter som var virkelig stygg. Med halvparten av bilens batterikapasitet, som var på 12 kW, og med motor i begge hjulene, på til sammen 7,5 kW.

Men den lille prototypen på en mikrosportsbil kunne jeg tenke meg. Uten rute, helstøpt barchetta-form og ikke mer enn 3300×1490×1225mm.

20 kW motor, men de sa ikke noe om vekt. Uansett vil det bli en livlig krabat i bytrafikk-tempo og det skal mye til at det ikke går an å bygge inn gode kjøreegenskaper – for bytrafikktempo.

Er ikke dette akkurat noe vi mangler på bybil / elbilmarkedet i dag?

Nettopp i håp om å få frem dette sportskonseptet ønsker jeg allikevel Fomm lykke til og alt godt.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Mer om VW T-Cross
Den kommer ikke på markedet før neste vår, men nå kommer Volkswagen med flere avsløringer om kompakt-SUV-en T-Cross.
Les mer
layid-bilde1
Lanseringskalender 2018
Vi gir deg Norges mest komplette oversikt over store og små bilnyheter i 2018.
Les mer
layid-bilde2
Hyundai tror fullt og fast på brenselceller
Brenselceller oppfattes fortsatt som fremtidens bilteknologi når Hyundai nå lanserer Nexo, andre generasjon med hydrogen på tanken.
Les mer
layid-bilde3
Supra på Goodwood
Toyota har med seg en prototyp på nye Supra til Goodwood Festival of Speed denne helgen. Men vi kan vise seg mer enn Toyota gjør frivillig.
Les mer
layid-bilde4
Ny Wrangler: Et tilbakeblikk framover
Hvis du ikke vet hva en Wrangler er, så ikke tenk på det. Hvis du vet det, vil du fort finne ut at denne er enda Wranglere enn noen gang tidligere. Tilhenger-fraksjonen vil elske den.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Hyundai Kona: Flott elbil, laaang leveringstid
Hyundai Kona er virkelig en flott elbil. Men har du ikke skrevet kontrakt ennå, kan du ikke regne med å få bilen levert før i andre halvår 2020.
Les mer
layid-bilde6
Noe du lurer på om Honda CR-V?
Hondas CR-V var lenge verdens mest solgte SUV. Den posisjonen tapte den. Honda var også lenge et av de merkene på det norske marked med størst respekt. Det har vel også endret seg. Men nå kan vi kanskje få svar på noen spørsmål.
Les mer
layid-bilde7
Vito & Sprinter på strøm
Driving Event het det. Event var det jo, men Driving var det dårligere med.
Les mer


layid-bilde8
Snart på plass i Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Ny Wrangler-generasjon - spør i vei
Jeep Wrangler er vel noe av det mest klassiske i dette spesielle off road miljøet. Nå kommer en ny generasjon. Vi skal snart kjøre den. Noe du lurer på?
Les mer
layid-bilde10
Abt med massivt skyv
Les mer
layid-bilde11
GT-R uten grenser
Les mer
layid-bilde12
Sommer fra Fiat
Les mer
layid-bilde13
Sporty Insignia
Nå har Opel Norge mer konkret informasjon om Insignia GSi. På ett område ble vi litt overrasket.
Les mer
layid-bilde14
Viser e-tron-interiøret
Slik kommer det til å se ut bak rattet i Audis kommende elbil e-tron.
Les mer
toppsak-bilde15
Jeg er mer enn bare én ting
Den skal ikke vises før utpå høsten, men nå slipper Volkswagen den første offisielle informasjon om T-Cross.
Les mer
layid-bilde16
Hyundai forenkler
Les mer
layid-bilde17
Oslo-visitt for Bytes på hjul
Les mer
layid-bilde18
Ny Ford Focus på veien
PROVENCE: Ford lanserer fjerde generasjon Focus, mer sofistikert og komfortabel enn noen av sine forgjengere. Vi har kjørt den.
Les mer
layid-bilde19
Italiensk navn - britiske muskler
Med DBS Superleggera vekker Aston Martin et monster: 725 hestekrefter og 900 Nm i en super-GT.
Les mer
layid-bilde20
Jeg skal kjøre Peugeot 508 - noe du lurer på?
Mot slutten av uken kjører jeg nye Peugeot 508. Jeg regner med at du har mye å spørre om, og jeg skal gjøre mitt beste for å skaffe relevante svar.
Les mer
layid-bilde21
Audi puster på A4
Nå klargjøres 2019-modellene av Audi A4. Du skal være godt kjent med modellen for å oppdage endringene.
Les mer
layid-bilde22
Noe du lurer på om Ford Focus?
I morgen drar jeg til Frankrike for en første kjøretur med Fords nye Focus. Jeg tar gjerne med dine spørsmål til Ford-folket.
Les mer
toppsak-bilde23
Ny Koenigsegg-rekord?
Koenigsegg har satt mange rekorder opp gjennom årene. Nå har de satt en ny en: verdensrekord i ny-modell-teasing.
Les mer
layid-bilde24
Vintage, tre hjul og strøm
Spennende prosjekt fra Estland. En trehjuls elbil med masse design-spor tilbake til hyggelige tider. Angry Birds er involvert!
Les mer
layid-bilde25
Vekker Blazer til live
Den nye mellomklasse-SUV-en fra Chevrolet bringer et velkjent modellnavn frem fra glemselen.
Les mer
layid-bilde26
Toyota Camry tilbake - erstatter Avensis sedan
Etter 14 års fravær tar Toyota USA-suksessen Camry tilbake til Europa for å erstatte Avensis sedan og for konkurrere i klassen for store familiebiler. De første bilene ventes til Norge i andre kvartal neste år.
Les mer
layid-bilde27
Her er Volvos første USA-bil
Les mer
toppsak-bilde28
MX-5 oppdateres
Mazda har klargjort MX-5 etter nye utslippskriterier. Det har blant annet resultert i mer muskler.
Les mer
layid-bilde29
A1 har blitt tøffere i trynet
Les mer
layid-bilde30
Bytons andre
Byton, fersk deltaker i Tesla-klassen, har allerede vist modell nummer to - et halvt år etter den første. Og nå kommer de til Oslo.
Les mer
layid-bilde31
Suzuki tilbake til røttene
Suzuki har nå sluppet de første bilene av helt nye Jimny. Det lille sjarmtrollet er snart på vei mot Norge.
Les mer
layid-bilde32
Lekker Speedster for jubileum
Porsche markerer sitt 70-årsjubileum med utstilling og festiviteter. Og selvsagt har de også en spesialutgave å vise frem.
Les mer
toppsak-bilde33
Perfekt debut for BMW 8-serie
BMW har valgt en perfekt arena når de vekker 8-serien til live igjen etter 20 års fravær - Le Mans!
Les mer
layid-bilde34
Facelift for C-Klassen
Les mer
layid-bilde35
Alfa med to spesialer
Les mer
layid-bilde36
Peugeot viser ny 508 SW
Peugeot forteller nå at de skal vise andre generasjon 508 SW på Paris-utstillingen til høsten. Den kommer på markedet tidlig 2019.
Les mer
layid-bilde37
Familieracer i begrenset opplag
Aston Martin er tilbake på Le Mans for å forsvare fjorårets seier, og de har med seg en skikkelig familieracer.
Les mer
layid-bilde38
Aktiv Fiesta?
Nå har også Ford oppdaget at det visstnok er en attraksjon med biler som er løftet noen cm. Fiesta-utgaven en 19 mm høyere enn standard. Men gjør det at den er mer aktiv?
Les mer