img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
20 bilder i galleri
Dobbel overraskelse fra Volkswagen
At Volkswagen skulle dukke opp med en femseters Atlas var for så vidt ventet, men kanskje ikke at den ble så bra. En Uber-Amarok var derimot en nyhet. Og navnet som vanlig, skal vi si – sært.

VW Atlas er en amerikansk spesialitet som selges i USA og Canada, og i Kina – der som Teramont.

At man gjør en fem-seter av en syv-seter er kanskje ikke akkurat noen kioskvelter, men den nye, krympede Atlasen fikk allikevel stor oppmerksomhet da den debuterte i New York nå i påsken.

Den byr jo på noen nyheter også da. For eksempel er den gamle Atlas-designen blandet opp med noen spennende spor fra den nye Touareg. Den er nesten 20 cm kortere enn syvseteren, men på samme akselavstand og med svært korte overheng.

Resultatet blir ganske muskuløst. Og selv om dette kalles et før-produksjons eksemplar, kan vi nok vente identiske proporsjoner når den kommer i salg.

Overdrevne 22-tommers hjul, innvendig opplysning av grillen og litt for mye oppmerksomhet rundt eksosrørenes avslutning, vil nok derimot være blant de detaljene som blir lettere modifisert til produksjonsstart.

Interiøret har også mye av de siste Folkevognene i seg, med 12,3 pluss 10,1 tommers skjermene og 3d-aktig kart på naven.

Den drives av 3,6-liter i V6-form på 276 hk, pluss to elmotorer. Den foran på 54 hk og den bak på 114.

Batterikapasiteten er nok til 26 amerikanske miles uten noe fossil hjelp. Og med alle systemer på GO, har vi 355 hk gjennom en seks trinns DSG-kasse med 5,4 sekunder før du kan si Hundre!

Det er fem kjøre-moduser, der det er ren bakhjulsdrift i EV-modusen. Men egentlig er dette en forhjulstrekker, der bakakselen går på jobb «on demand» med både V6-en og batteriet som inspirasjon.

Det finnes en torque boost funksjon også, som løfter maks dreiemoment til 670 Nm.

Et annet alternativ er en mild hybrid der V6-motoren får hjelp av et 2,0 kWh batteri.

Uansett drivkilde har du 4Motion-systemen med syv kjøre-profiler – du må selv avgjøre om du skal stille inn på grus, sand eller søle. Og har du den in On Road, kan du velge mellom Eco og Comfort!

Alle regner med produksjon av kort-Atlasen ganske tidlig neste år.

Og alle regner med produksjon av den nye Pickupen også. For dette er noe VW har manglet i sin USA portfolio.

De som kan dette sier at det i første rekke er Hondas Ridgeline som har vært modell for den nye modellen. Og bedre forbilde kan man visstnok ikke ha.

Men først og fremst: bilen er til de grader bygget på den ordentlige Atlasen at Atlas-navnet er preget inn med verdens største bokstaver både foran og bak.

Allikevel har den fått et navn: «Tanoak» heter den.

Det låter omtrent som når min trivelige tante, med ubegripelig jydsk aksent, oppfordret oss til endelig å ta mer av ett eller annet. Kremfløte med fettklumper, for eksempel.

Her har vi Atlas opp til B-stolpen, men så er MQB-plattformen forlenget slik at man får plass til både bakdører og et plan som er mer enn halvannen meter lang.

Den obligatoriske døren i bakveggen er der også, heldigvis, slik at det er plass til lange ting på innsiden og ikke utenfor bakover. (Men merkelig nok har ikke denne nedsveivbar bakrute, som også er ganske populært på slike biler i Amerika).

I forhold til Atlas har den fått en ny grill også, nye lys, og et høyere panser – dessuten er den utstyrt med obligatorisk off-road stash – i hvert fall for denne utstillingen. Sammen med god bakkeklaring – det er snakk om 25 cm.

Som den står i New York nå har den en Atlas-typisk V6 motor på 266 hk og 360 Nm, og her kan du ikke koble ut bakakselen akkurat.

Spesifikasjonene blir nok valgt etter månedens smak når bilen kommer i produksjon, men det kan ikke være tvil om at dette er en modell som kommer til å gjøre en del for VW-renomméet i USA i årene som kommer.

Den fyller et veldig stort hull i USA-katalogen.




toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Nissan med italiensk touch
Nissan bekrefter nå at de skal bygge en spesialutgave av GT-R i samarbeid med Italdesign. Selvsagt med en stiv prislapp.
Les mer
layid-bilde1
Fremtidens BMW
Det er verdenspremiere på BMW Vision iNEXT under den pågående bilmessen i Los Angeles. Konseptbilen gir innsikt i fremtidens personlige mobilitet.
Les mer
layid-bilde2
Golf 8, enda litt nærmere
Med en ny offisiell skisse er vi kommet enda litt tettere på neste års helt nye VW Golf.
Les mer
layid-bilde3
Skoda lanserer sin nye Scala
Skoda har avduket sin nye Scala. Den kan bli en utfordrer til Volkswagens bestselger de siste tiårene.
Les mer
layid-bilde4
Opels gjenbruks-konsept
Tidligere i år viste Opel bilder av sin nyeste konseptbil. Siden har ingen sett den. Nå børster de støvet av den igjen.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Kia e-Niro er snart her
NICE: 30 km kortere rekkevidde enn først oppgitt spiller ingen rolle for de 6000 som står i kø for å sikre seg Kia e-Niro så lenge bruksrekkevidden fortsatt er rundt 400 km for denne kompakt-elbilen.
Les mer
layid-bilde6
Lys i tunnelen for potensielle Tesla-eiere
Noen av dem har stått på venteliste et par år. Snart kan de som står øverst på reservasjonslisten for Tesla Model 3 få lov å bestille bilen.
Les mer
layid-bilde7
Jeep med plan
Det er visstnok mange som har lengtet etter den. Og nå kom Jeep endelig med produktet. En Wrangler med plan.
Les mer


layid-bilde8
Nye Toyota RAV4 priset
Les mer
toppsak-bilde9
Noe du lurer på om Kia e-Niro?
Det nærmer seg første kjøring av Kia e-Niro. Siden mer enn 6000 norske bilkunder står på venteliste for akkurat denne elbilen, så antar jeg det fortsatt er mye som er uklart.
Les mer
layid-bilde10
Sporty HR-V
Les mer
layid-bilde11
Nok en e-tron fra Audi
Les mer
layid-bilde12
Ford oppdaterer Edge
Les mer
layid-bilde13
Dobler rekkevidden med ny Kia e-Soul
Når batterikapasiteten dobles i ny Kia e-Soul øker sannsynligvis interessen for en allerede svært populær bil.
Les mer
layid-bilde14
Ny Mazda3 med AWD
En ny generasjon Mazda3 er akkurat lansert i Los Angeles i lekker innpakning. Det skjer mye nytt på motorfronten, men det er en annen finesse som kan få betydning for salget i Norge.
Les mer
toppsak-bilde15
Prius oppgraderes
På L.A. Auto Show viser Toyota en oppgradert Prius. Spesielt én detalj har interesse for norske kunder.
Les mer
layid-bilde16
Her er neste generasjon Porsche 911
Les mer
layid-bilde17
Skreddersydd fra Lambo
Les mer
layid-bilde18
Sportsbil med eget kraftverk
Det er ikke mye konvensjonelt over RG Nathalie. Så er det heller ikke hvem som helst som står bak kreasjonen.
Les mer
layid-bilde19
Velkommen tilbake!
Marrakech: Citroën C5 Aircross endrer ikke vår oppfattelse av hva en SUV skal være - den bekrefter det!
Les mer
layid-bilde20
Si hei til helt ny Evoque
Du må kanskje gni deg i øynene og se en gang til, men jeg lover - dette er en helt ny Range Rover Evoque.
Les mer
layid-bilde21
Neste Kia Soul blir bare elektrisk
Kia viser ny Soul i Los Angeles om noen dager, bilen er klar for Norge neste vår - og den fortsetter som elbil.
Les mer
layid-bilde22
Lang Audi A6 for Kina
Kineserne har fortsatt stor appetitt på lange biler. På bilutstillingen i Guangzhou står en ny fristelse fra Audi.
Les mer
toppsak-bilde23
F-Type i rally-løypa
I forbindelse med feiringen av 70 år med XK-motoren har Jaguar gjort noe såpass underlig som å bygge opp åpen F-Type til rally-bil. Hvorfor deltok de aldri i Safari?
Les mer
layid-bilde24
Første ladbare Subaru
Subaru lanserer sin Crosstrek Hybrid på LA Auto Show og starter salget i USA innen årets utløp. Det gir en forsmak på hva vi har i vente når XV får en tilsvarende drivlinje.
Les mer
layid-bilde25
Viktig Corolla
Vi har allerede fått ny Corolla servert i to karosseriformer. Men varianten som blir mest solgt på global basis vises først nå.
Les mer
layid-bilde26
Skoda SUV-bomber Kina
Skoda dobler nå modellutvalget i Kina sammenlignet med Europa. Man strekker seg langt for å tilfredsstille sine viktigste kunder.
Les mer
layid-bilde27
Her er nye Mazda3
Les mer
toppsak-bilde28
Denne blir norsk bestselger
BMW slipper nå detaljer angående 3-serie varianten som med all sannsynlighet blir bestselger i Norge. Men fortsatt ønsker vi oss flere alternativer.
Les mer
layid-bilde29
Aston Martins første SUV
Les mer
layid-bilde30
Norgesdebut for Tesla Model 3
Det var tilløp til kø da Tesla åpnet dørene til første Model 3-visning på norsk jord i dag. Men den er her bare for at potensielle kunder kan se og røre, ikke kjøre den. De første kundebilene kommer først i 2019.
Les mer
layid-bilde31
Ny hydrogenbil fra Mercedes
Den ser nesten ut som en vanlig GLC, men under skallet skjuler deg seg noe nytt og fremtidsrettet.
Les mer
layid-bilde32
Her er ny 3-serie i M-drakt
Vi møtte nye BMW 3-serie i Paris, men amerikanerne får nå se en spesialutgave i LosAngeles om et par uker.
Les mer
toppsak-bilde33
Barsk ny Ranger fra Ford
Nå åpner Ford for bestilling av den tøffe Ranger Raptor. Men fortsatt er det en stund til du kan plassere den på gårdsplassen.
Les mer
layid-bilde34
Snart kommer BMWs nye toppmodell
Les mer
layid-bilde35
Ladbar E-Klasse er bestillingsklar
Les mer
layid-bilde36
Tarok blir navnet på VWs livsstil-pickup
Tarok blir navnet på den fem meter lange pickupen som Volkswagen premiereviste i helgen som konsept i Brasil. Men dessverre, ha ikke for store forhåpninger om å se den i Norge.
Les mer
layid-bilde37
Lexus UX skal koster fra 383.800 kroner
Med startpris på 383.800 kroner går nye Lexus UX 250h rett i strupen på BMW X1, Jaguar E-Pace, Mercedes GLA og Volvo XC40.
Les mer
layid-bilde38
Salgsklar Mercedes GLE
Norske Mercedes-forhandlere åpner nå for salg av nye GLE. Prisene starter 914.000 kroner, men en rimeligere variant er på trappene.
Les mer