img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
20 bilder i galleri
Dobbel overraskelse fra Volkswagen
At Volkswagen skulle dukke opp med en femseters Atlas var for så vidt ventet, men kanskje ikke at den ble så bra. En Uber-Amarok var derimot en nyhet. Og navnet som vanlig, skal vi si – sært.

VW Atlas er en amerikansk spesialitet som selges i USA og Canada, og i Kina – der som Teramont.

At man gjør en fem-seter av en syv-seter er kanskje ikke akkurat noen kioskvelter, men den nye, krympede Atlasen fikk allikevel stor oppmerksomhet da den debuterte i New York nå i påsken.

Den byr jo på noen nyheter også da. For eksempel er den gamle Atlas-designen blandet opp med noen spennende spor fra den nye Touareg. Den er nesten 20 cm kortere enn syvseteren, men på samme akselavstand og med svært korte overheng.

Resultatet blir ganske muskuløst. Og selv om dette kalles et før-produksjons eksemplar, kan vi nok vente identiske proporsjoner når den kommer i salg.

Overdrevne 22-tommers hjul, innvendig opplysning av grillen og litt for mye oppmerksomhet rundt eksosrørenes avslutning, vil nok derimot være blant de detaljene som blir lettere modifisert til produksjonsstart.

Interiøret har også mye av de siste Folkevognene i seg, med 12,3 pluss 10,1 tommers skjermene og 3d-aktig kart på naven.

Den drives av 3,6-liter i V6-form på 276 hk, pluss to elmotorer. Den foran på 54 hk og den bak på 114.

Batterikapasiteten er nok til 26 amerikanske miles uten noe fossil hjelp. Og med alle systemer på GO, har vi 355 hk gjennom en seks trinns DSG-kasse med 5,4 sekunder før du kan si Hundre!

Det er fem kjøre-moduser, der det er ren bakhjulsdrift i EV-modusen. Men egentlig er dette en forhjulstrekker, der bakakselen går på jobb «on demand» med både V6-en og batteriet som inspirasjon.

Det finnes en torque boost funksjon også, som løfter maks dreiemoment til 670 Nm.

Et annet alternativ er en mild hybrid der V6-motoren får hjelp av et 2,0 kWh batteri.

Uansett drivkilde har du 4Motion-systemen med syv kjøre-profiler – du må selv avgjøre om du skal stille inn på grus, sand eller søle. Og har du den in On Road, kan du velge mellom Eco og Comfort!

Alle regner med produksjon av kort-Atlasen ganske tidlig neste år.

Og alle regner med produksjon av den nye Pickupen også. For dette er noe VW har manglet i sin USA portfolio.

De som kan dette sier at det i første rekke er Hondas Ridgeline som har vært modell for den nye modellen. Og bedre forbilde kan man visstnok ikke ha.

Men først og fremst: bilen er til de grader bygget på den ordentlige Atlasen at Atlas-navnet er preget inn med verdens største bokstaver både foran og bak.

Allikevel har den fått et navn: «Tanoak» heter den.

Det låter omtrent som når min trivelige tante, med ubegripelig jydsk aksent, oppfordret oss til endelig å ta mer av ett eller annet. Kremfløte med fettklumper, for eksempel.

Her har vi Atlas opp til B-stolpen, men så er MQB-plattformen forlenget slik at man får plass til både bakdører og et plan som er mer enn halvannen meter lang.

Den obligatoriske døren i bakveggen er der også, heldigvis, slik at det er plass til lange ting på innsiden og ikke utenfor bakover. (Men merkelig nok har ikke denne nedsveivbar bakrute, som også er ganske populært på slike biler i Amerika).

I forhold til Atlas har den fått en ny grill også, nye lys, og et høyere panser – dessuten er den utstyrt med obligatorisk off-road stash – i hvert fall for denne utstillingen. Sammen med god bakkeklaring – det er snakk om 25 cm.

Som den står i New York nå har den en Atlas-typisk V6 motor på 266 hk og 360 Nm, og her kan du ikke koble ut bakakselen akkurat.

Spesifikasjonene blir nok valgt etter månedens smak når bilen kommer i produksjon, men det kan ikke være tvil om at dette er en modell som kommer til å gjøre en del for VW-renomméet i USA i årene som kommer.

Den fyller et veldig stort hull i USA-katalogen.




toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Lanseringskalender 2018
Vi gir deg Norges mest komplette oversikt over store og små bilnyheter i 2018.
Les mer
layid-bilde1
Tysk mikro-el i produksjon
Det er nøyaktig et år siden vi brukte en del plass på et nytt tysk bybilforslag. Nå er fabrikken bygget og bilen i produksjon.
Les mer
layid-bilde2
Ny Superbil fra Østerrike
En ny dag som ender på G. Det vil si en ny håndbygget, eksklusiv superbil som ser ut som den gjør 200 når den står parkert og med minst 1 hk. per kg vekt. Men hvorfor heter den Milan når den kommer fra Østerrike?
Les mer
layid-bilde3
California i XXL-utgave
Selskaper som Fiat og Mercedes leverer chassis, og overlater til spesialfirmaer å bygge bobiler. Men hos Volkswagen gjør de hele jobben selv. Nå kommer et nytt og større alternativ.
Les mer
layid-bilde4
Kompakt, svensk på startstreken
Nå forteller svenskene bak den elektriske bybilen Uniti at den første er på hjul.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Nye spionbilder: VW T-Cross
Den kommer ikke på markedet før neste vår, men nå kommer Volkswagen med flere avsløringer om kompakt-SUV-en T-Cross.
Les mer
layid-bilde6
Ny variant på Karoq
Nå kommer en ny modell fra Skoda for dem som ønsker villmarks-look.
Les mer
layid-bilde7
Audi viser elektrisk superbil
Audi skal presentere en ny konseptbil på Pebble Beach om tre uker. «Emotion instead of Emission» antyder en elektrisk supersportsbil.
Les mer


layid-bilde8
Microlino blir lovlig
Les mer
toppsak-bilde9
Knoppskyting hos Glickenhaus
Etter at Cameron Glickenhaus fikk tillatelse til å starte en småskala-fabrikk i USA har det ene prosjektet etter det andre dukket opp. Det siste er en ganske retro roadster.
Les mer
layid-bilde10
Her kommer A-Klasse i ny fasong
Les mer
layid-bilde11
Ny Macan i Shanghai
Les mer
layid-bilde12
Her er andre generasjon Q3
Les mer
layid-bilde13
Ariels fjerde
- Dette er en helt ny Ariel, sier sjefen, Simon Sanders. - Det eneste som er med fra den gamle er to pedaler og tank-lokket. Godt gjort, da, å få det til å se så likt ut.
Les mer
layid-bilde14
Cadillac med 1000 hester
Cadillac CTS-V er lystig i utgangspunktet, men når Hennessey tar den under behandling blir den nærmest hysterisk.
Les mer
toppsak-bilde15
Oppdatert TT
Tyve år etter originalen debuterte, har Audi funnet tiden moden for en oppdatering av TT.
Les mer
layid-bilde16
Leaf i NISMO-versjon
Les mer
layid-bilde17
Amerikanske muskler
Les mer
layid-bilde18
BMW M viser lettvekter
Til helgens festligheter på Goodwood hadde BMW dresset opp en M2 for å vise frem nye muligheter.
Les mer
layid-bilde19
V12 viker for hybrid
Når Toyota nå viser sin tredje generasjon Century (modellen er jo bare 50 år gammel!) er V12-motoren hevet på dynga. Erstatningen er en pingle-hybrid.
Les mer
layid-bilde20
Hyundai tror fullt og fast på brenselceller
Brenselceller oppfattes fortsatt som fremtidens bilteknologi når Hyundai nå lanserer Nexo, andre generasjon med hydrogen på tanken.
Les mer
layid-bilde21
Supra på Goodwood
Toyota har med seg en prototyp på nye Supra til Goodwood Festival of Speed denne helgen. Men vi kan vise seg mer enn Toyota gjør frivillig.
Les mer
layid-bilde22
Ny Wrangler: Et tilbakeblikk framover
Hvis du ikke vet hva en Wrangler er, så ikke tenk på det. Hvis du vet det, vil du fort finne ut at denne er enda Wranglere enn noen gang tidligere. Tilhenger-fraksjonen vil elske den.
Les mer
toppsak-bilde23
Hyundai Kona: Flott elbil, laaang leveringstid
Hyundai Kona er virkelig en flott elbil. Men har du ikke skrevet kontrakt ennå, kan du ikke regne med å få bilen levert før i andre halvår 2020.
Les mer
layid-bilde24
Noe du lurer på om Honda CR-V?
Hondas CR-V var lenge verdens mest solgte SUV. Den posisjonen tapte den. Honda var også lenge et av de merkene på det norske marked med størst respekt. Det har vel også endret seg. Men nå kan vi kanskje få svar på noen spørsmål.
Les mer
layid-bilde25
Vito & Sprinter på strøm
Driving Event het det. Event var det jo, men Driving var det dårligere med.
Les mer
layid-bilde26
Snart på plass i Norge
SsangYong er nå klar med sin nye pickup på det britiske markedet. Innen den kommer til Norge om en måneds tid har den endret navn.
Les mer
layid-bilde27
Ny Wrangler-generasjon - spør i vei
Les mer
toppsak-bilde28
Abt med massivt skyv
Abt, kjent fra Formel E og som Audi-trimmer, har også krysset 1000-hesters grensen nå. Men på en ny og original måte.
Les mer
layid-bilde29
GT-R uten grenser
Les mer
layid-bilde30
Sommer fra Fiat
Fiat har kommet med en sommerversjon av 500. Like etter viste GarageItalia sin versjon. De har gjort den til enda mer sol&strand.
Les mer
layid-bilde31
Sporty Insignia
Nå har Opel Norge mer konkret informasjon om Insignia GSi. På ett område ble vi litt overrasket.
Les mer
layid-bilde32
Viser e-tron-interiøret
Slik kommer det til å se ut bak rattet i Audis kommende elbil e-tron.
Les mer
toppsak-bilde33
Jeg er mer enn bare én ting
Den skal ikke vises før utpå høsten, men nå slipper Volkswagen den første offisielle informasjon om T-Cross.
Les mer
layid-bilde34
Hyundai forenkler
Les mer
layid-bilde35
Oslo-visitt for Bytes på hjul
Les mer
layid-bilde36
Ny Ford Focus på veien
PROVENCE: Ford lanserer fjerde generasjon Focus, mer sofistikert og komfortabel enn noen av sine forgjengere. Vi har kjørt den.
Les mer
layid-bilde37
Italiensk navn - britiske muskler
Med DBS Superleggera vekker Aston Martin et monster: 725 hestekrefter og 900 Nm i en super-GT.
Les mer
layid-bilde38
Jeg skal kjøre Peugeot 508 - noe du lurer på?
Mot slutten av uken kjører jeg nye Peugeot 508. Jeg regner med at du har mye å spørre om, og jeg skal gjøre mitt beste for å skaffe relevante svar.
Les mer