img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
20 bilder i galleri
Dobbel overraskelse fra Volkswagen
At Volkswagen skulle dukke opp med en femseters Atlas var for så vidt ventet, men kanskje ikke at den ble så bra. En Uber-Amarok var derimot en nyhet. Og navnet som vanlig, skal vi si – sært.

VW Atlas er en amerikansk spesialitet som selges i USA og Canada, og i Kina – der som Teramont.

At man gjør en fem-seter av en syv-seter er kanskje ikke akkurat noen kioskvelter, men den nye, krympede Atlasen fikk allikevel stor oppmerksomhet da den debuterte i New York nå i påsken.

Den byr jo på noen nyheter også da. For eksempel er den gamle Atlas-designen blandet opp med noen spennende spor fra den nye Touareg. Den er nesten 20 cm kortere enn syvseteren, men på samme akselavstand og med svært korte overheng.

Resultatet blir ganske muskuløst. Og selv om dette kalles et før-produksjons eksemplar, kan vi nok vente identiske proporsjoner når den kommer i salg.

Overdrevne 22-tommers hjul, innvendig opplysning av grillen og litt for mye oppmerksomhet rundt eksosrørenes avslutning, vil nok derimot være blant de detaljene som blir lettere modifisert til produksjonsstart.

Interiøret har også mye av de siste Folkevognene i seg, med 12,3 pluss 10,1 tommers skjermene og 3d-aktig kart på naven.

Den drives av 3,6-liter i V6-form på 276 hk, pluss to elmotorer. Den foran på 54 hk og den bak på 114.

Batterikapasiteten er nok til 26 amerikanske miles uten noe fossil hjelp. Og med alle systemer på GO, har vi 355 hk gjennom en seks trinns DSG-kasse med 5,4 sekunder før du kan si Hundre!

Det er fem kjøre-moduser, der det er ren bakhjulsdrift i EV-modusen. Men egentlig er dette en forhjulstrekker, der bakakselen går på jobb «on demand» med både V6-en og batteriet som inspirasjon.

Det finnes en torque boost funksjon også, som løfter maks dreiemoment til 670 Nm.

Et annet alternativ er en mild hybrid der V6-motoren får hjelp av et 2,0 kWh batteri.

Uansett drivkilde har du 4Motion-systemen med syv kjøre-profiler – du må selv avgjøre om du skal stille inn på grus, sand eller søle. Og har du den in On Road, kan du velge mellom Eco og Comfort!

Alle regner med produksjon av kort-Atlasen ganske tidlig neste år.

Og alle regner med produksjon av den nye Pickupen også. For dette er noe VW har manglet i sin USA portfolio.

De som kan dette sier at det i første rekke er Hondas Ridgeline som har vært modell for den nye modellen. Og bedre forbilde kan man visstnok ikke ha.

Men først og fremst: bilen er til de grader bygget på den ordentlige Atlasen at Atlas-navnet er preget inn med verdens største bokstaver både foran og bak.

Allikevel har den fått et navn: «Tanoak» heter den.

Det låter omtrent som når min trivelige tante, med ubegripelig jydsk aksent, oppfordret oss til endelig å ta mer av ett eller annet. Kremfløte med fettklumper, for eksempel.

Her har vi Atlas opp til B-stolpen, men så er MQB-plattformen forlenget slik at man får plass til både bakdører og et plan som er mer enn halvannen meter lang.

Den obligatoriske døren i bakveggen er der også, heldigvis, slik at det er plass til lange ting på innsiden og ikke utenfor bakover. (Men merkelig nok har ikke denne nedsveivbar bakrute, som også er ganske populært på slike biler i Amerika).

I forhold til Atlas har den fått en ny grill også, nye lys, og et høyere panser – dessuten er den utstyrt med obligatorisk off-road stash – i hvert fall for denne utstillingen. Sammen med god bakkeklaring – det er snakk om 25 cm.

Som den står i New York nå har den en Atlas-typisk V6 motor på 266 hk og 360 Nm, og her kan du ikke koble ut bakakselen akkurat.

Spesifikasjonene blir nok valgt etter månedens smak når bilen kommer i produksjon, men det kan ikke være tvil om at dette er en modell som kommer til å gjøre en del for VW-renomméet i USA i årene som kommer.

Den fyller et veldig stort hull i USA-katalogen.




toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Pininfarina i kinesisk samarbeid
Det er åpenbart at Pininfarina føler seg hjemme i Kina. Nå fortsetter de å hjelpe den kinesiske HK-gruppen med å formere seg.
Les mer
layid-bilde1
Elektrisk over hele linjen
Volvo har lagt lanseringen av sin hybride XC40 til Beijing. Vi får ikke vite så mye om bilen, men nok til å spå den en lys fremtid.
Les mer
layid-bilde2
Mercedes strekker A-Klassen
Mercedes strekker seg langt for å tilfredsstille kundene i sitt viktigste marked.
Les mer
layid-bilde3
Audi lanserer sin første lange SUV
Audi benytter utstillingen i Beijing til å lansere en SUV som er skreddersydd for kinesiske behov.
Les mer
layid-bilde4
Elektrisk fra Honda
Honda viser sin første elbil for masseproduksjon, men den skal markedsføres under et annet navn.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Konsept baner vei for el-SUV
BMW har avduket Concept iX3 på bilutstillingen i Beijing. Dermed får vi et klart forvarsel for bayernes første el-SUV.
Les mer
layid-bilde6
Kanskje ikke for Hvermansen?
Vi slapp selvfølgelig ikke unna. Mercedes fortsetter på sitt Maybach Ultimate Luxury-tema. Denne gang med en sedan på stylter. Sikkert en hit i Kina.
Les mer
layid-bilde7
Skoda på ambassadebesøk
Skoda dro mandag kveld lakenet av sin minste SUV under en lukket visning. I morgen skal den vises offentlig.
Les mer


layid-bilde8
VW Amarok med 258 hk
Les mer
toppsak-bilde9
Viser Maybach-SUV i Beijing for de ultrarike
Bentley Bentayga er allerede her, Rolls-Royce Cullinan kommer, og nå vurderer også Mercedes-Benz å bygge SUV for de aller rikeste av de rike.
Les mer
layid-bilde10
Første glimt av Brabham superbil
Les mer
layid-bilde11
Ny Skoda … for Kina
Les mer
layid-bilde12
Laaang liste med fører-hjelp på Fords nye Focus
Les mer
layid-bilde13
Lanseringskalender 2018
Vi gir deg Norges mest komplette oversikt over store og små bilnyheter i 2018.
Les mer
layid-bilde14
Humor på tysk
SPLIT, KROATIA: Humor kan være så mangt, og den som sier at tyskerne ikke har noe - vel, den har kanskje prøvd stemmestyringen i nye A-klasse …
Les mer
toppsak-bilde15
Mercedes på Kina-strøm
Sammen med BYD har Daimler en virksomhet i Kina som det kommer elbiler fra. Her har de en ny, klar til Beijing-utstillingen.
Les mer
layid-bilde16
Her er nye Audi A6 Avant
Les mer
layid-bilde17
Spør om A-klasse
Les mer
layid-bilde18
Ny Focus debuterer NÅ!
Jeg tror at hvis jeg teller etter, så er det femte gang vi deltar på lanseringen av en ny generasjon Focus. Denne gang er vi i London, på ivrig jakt etter bilens virkelige sjel.
Les mer
layid-bilde19
Oppskrift: Lin og sukker
Studentene som har bygget den kaller den verdens første sirkulære bil. Sirkulær, som i evig rundgang. Som vannet.
Les mer
layid-bilde20
Fritt valg - eller ny hybrid
Da vi fikk en forhåndsmelding om at Bulgarske SinCars skulle komme til Genève med en bil der du kunne velge alt, motor, interiør, karosseri - skjønte vi ikke mye. Heldigvis kom de med en attraktiv hybrid også.
Les mer
layid-bilde21
Litt nærmere hydrogen
Ikke før var Mercedes ferdig med vintertestene av GLC F-CELL, så trillet de første bilene av en forsiktig førproduksjons-linje.
Les mer
layid-bilde22
Haval kompletterer SUV-rekken
Haval er Great Walls SUV-merke, og ikke noen hvem som helst. De er nemlig det mest solgte SUV-merket i Kina med årsvolum på nesten en million biler. Nå lanseres en ny modell som burde passe perfekt for Europa.
Les mer
toppsak-bilde23
Torino er tilbake
Denne skulpturen - eller hva skal vi kalle den - fra noe som heter Icona, var BilNorges favoritt på Genève-utstillingen. Først og fremst fordi den så klart beviste at Torino er på plass igjen.
Les mer
layid-bilde24
Ventetiden er snart over
For et år siden viste Ford sin nye Fiesta ST på Genève-utstillingen. Nå er prisene klare.
Les mer
layid-bilde25
Kompakt mobilitet
Kompaktere blir det ikke. Japanske Fomm leverer ikke bare ekstremt kompakte elbiler, de skal levere ekstremt kompakte elbilfabrikker også.
Les mer
layid-bilde26
Kias største
Her hjemme er Stinger Kias største personbil - men de finnes enda større. K900 dukket opp i ny utgave på New York-utstillingen.
Les mer
layid-bilde27
Jaguar hever SUV-listen
Les mer
toppsak-bilde28
Dobbel overraskelse fra Volkswagen
At Volkswagen skulle dukke opp med en femseters Atlas var for så vidt ventet, men kanskje ikke at den ble så bra. En Uber-Amarok var derimot en nyhet. Og navnet som vanlig, skal vi si - sært.
Les mer
layid-bilde29
RAV4-debut i NY
Les mer
layid-bilde30
Mustang som SUV
Lincoln viste en tre-rader i New York. Det skapte glede hos alle som la seg ned på gulvet og så at det var masse Mustang på undersiden.
Les mer
layid-bilde31
Cadillac fortsetter jakten
Mens Lincoln rydder opp i modellnavnene sine, fortsetter Cadillac sin intern-forvirring. Etter CTS og ATS og XT5 kommer nå XT4. Og den er viktig!
Les mer
layid-bilde32
Ny start for Genesis
Det kan virke som om Hyundai ville gjenoppdage Gran Turismo-stilen da de trykket på knappen for nye Genesis-start. Vellykket!
Les mer
toppsak-bilde33
Denne kommer neppe i historiebøkene
Dette var et av de mange innslagene på Genève-utstillingen som man lurer på om vil dukke opp igjen neste år. Sett ikke pengene på det.
Les mer
layid-bilde34
Høvdingen er på plass
Les mer
layid-bilde35
Touareg, VW nye flagg-skip og teknologiansikt
Les mer
layid-bilde36
USA og Kina-SUV-er fra VW droppes i Europa
Volkswagen viser en femseter av USA-bygde Atlas i New York til uka. Samtidig planlegges en kompakt folke-SUV, men ingen av dem vil du få kjøpt i Europa.
Les mer
layid-bilde37
Elektrisk drømmebil
Rimac er en av disse utrolige gründerne som jeg har fulgt, først med nysgjerrig forbauselse så, med økende interesse siden han første gang viste seg på Frankfurt-utstillingen i 2011.
Les mer
layid-bilde38
I kø for elektrisk Niro
1600 interesserte har betalt 7777 kroner for å stå på venteliste for elektrisk Kia Niro selv om bilen først lanseres mot slutten av året og prisen ikke er kjent.
Les mer