img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
20 bilder i galleri
Dobbel overraskelse fra Volkswagen
At Volkswagen skulle dukke opp med en femseters Atlas var for så vidt ventet, men kanskje ikke at den ble så bra. En Uber-Amarok var derimot en nyhet. Og navnet som vanlig, skal vi si – sært.

VW Atlas er en amerikansk spesialitet som selges i USA og Canada, og i Kina – der som Teramont.

At man gjør en fem-seter av en syv-seter er kanskje ikke akkurat noen kioskvelter, men den nye, krympede Atlasen fikk allikevel stor oppmerksomhet da den debuterte i New York nå i påsken.

Den byr jo på noen nyheter også da. For eksempel er den gamle Atlas-designen blandet opp med noen spennende spor fra den nye Touareg. Den er nesten 20 cm kortere enn syvseteren, men på samme akselavstand og med svært korte overheng.

Resultatet blir ganske muskuløst. Og selv om dette kalles et før-produksjons eksemplar, kan vi nok vente identiske proporsjoner når den kommer i salg.

Overdrevne 22-tommers hjul, innvendig opplysning av grillen og litt for mye oppmerksomhet rundt eksosrørenes avslutning, vil nok derimot være blant de detaljene som blir lettere modifisert til produksjonsstart.

Interiøret har også mye av de siste Folkevognene i seg, med 12,3 pluss 10,1 tommers skjermene og 3d-aktig kart på naven.

Den drives av 3,6-liter i V6-form på 276 hk, pluss to elmotorer. Den foran på 54 hk og den bak på 114.

Batterikapasiteten er nok til 26 amerikanske miles uten noe fossil hjelp. Og med alle systemer på GO, har vi 355 hk gjennom en seks trinns DSG-kasse med 5,4 sekunder før du kan si Hundre!

Det er fem kjøre-moduser, der det er ren bakhjulsdrift i EV-modusen. Men egentlig er dette en forhjulstrekker, der bakakselen går på jobb «on demand» med både V6-en og batteriet som inspirasjon.

Det finnes en torque boost funksjon også, som løfter maks dreiemoment til 670 Nm.

Et annet alternativ er en mild hybrid der V6-motoren får hjelp av et 2,0 kWh batteri.

Uansett drivkilde har du 4Motion-systemen med syv kjøre-profiler – du må selv avgjøre om du skal stille inn på grus, sand eller søle. Og har du den in On Road, kan du velge mellom Eco og Comfort!

Alle regner med produksjon av kort-Atlasen ganske tidlig neste år.

Og alle regner med produksjon av den nye Pickupen også. For dette er noe VW har manglet i sin USA portfolio.

De som kan dette sier at det i første rekke er Hondas Ridgeline som har vært modell for den nye modellen. Og bedre forbilde kan man visstnok ikke ha.

Men først og fremst: bilen er til de grader bygget på den ordentlige Atlasen at Atlas-navnet er preget inn med verdens største bokstaver både foran og bak.

Allikevel har den fått et navn: «Tanoak» heter den.

Det låter omtrent som når min trivelige tante, med ubegripelig jydsk aksent, oppfordret oss til endelig å ta mer av ett eller annet. Kremfløte med fettklumper, for eksempel.

Her har vi Atlas opp til B-stolpen, men så er MQB-plattformen forlenget slik at man får plass til både bakdører og et plan som er mer enn halvannen meter lang.

Den obligatoriske døren i bakveggen er der også, heldigvis, slik at det er plass til lange ting på innsiden og ikke utenfor bakover. (Men merkelig nok har ikke denne nedsveivbar bakrute, som også er ganske populært på slike biler i Amerika).

I forhold til Atlas har den fått en ny grill også, nye lys, og et høyere panser – dessuten er den utstyrt med obligatorisk off-road stash – i hvert fall for denne utstillingen. Sammen med god bakkeklaring – det er snakk om 25 cm.

Som den står i New York nå har den en Atlas-typisk V6 motor på 266 hk og 360 Nm, og her kan du ikke koble ut bakakselen akkurat.

Spesifikasjonene blir nok valgt etter månedens smak når bilen kommer i produksjon, men det kan ikke være tvil om at dette er en modell som kommer til å gjøre en del for VW-renomméet i USA i årene som kommer.

Den fyller et veldig stort hull i USA-katalogen.




toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Bare spør om Toyota Corolla
Auris ble ikke til gull slik Toyota hadde håpet. Etter to bilgenerasjoner går navnet inn i historien, og om kort tid er Corolla tilbake på norske veier. BilNorge.no kjører bilen på onsdag, så alt du måtte lure på er det bare å spørre om.
Les mer
layid-bilde1
Lanseringskalender 2019
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2019.
Les mer
layid-bilde2
Bybil-fremtid fra Citroën
Citroën markerer sitt hundreårsjubileum ved å vise mobilitet for fremtiden.
Les mer
layid-bilde3
Her er nye Focus ST
Ford topper nå Focus-familien med en ny ST. Den leveres i ulike varianter for å tilfredsstille forskjellige kundegrupper.
Les mer
layid-bilde4
Fransk wannabe
Det er biler som dette som gjør det virkelig moro å være i Frankrike. Produkter som bare er en parodi, en grotesk skisse, men som noen allikevel tar på ramme alvor. Møt Devinci.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Bentley overgår seg selv
Bentley har fått konkurranse fra så vel Rolls-Royce som Lamborghini den siste tiden. Nå strammer de grepet og hevder Bentayga er verdens raskeste og mest luksuriøse SUV. En sannhet med modifikasjoner.
Les mer
layid-bilde6
Nytt konsept til Genève
Audi viser de første skisser av en modell som skal debutere i Genève neste måned.
Les mer
layid-bilde7
Mange fossilbiltrekk i Mercedes EQC elbil
Mercedes kommende el-SUV, EQC, er på snarvisitt i Norge for at kunder, forhandlere og presse skal få en sniktitt før bilen kommer på norske skilt i løpet av sommeren.
Les mer


layid-bilde8
Seiglivet modell fornyes
Les mer
toppsak-bilde9
Nye toppmodeller fra BMW
Du trenger en praktisk familiebil men har lyst på sportsbil? Her kommer et par alternative løsninger. Forutsatt et romslig budsjett.
Les mer
layid-bilde10
Litt oppgradert TT RS
Les mer
layid-bilde11
Ny toppmodell fra Range Rover
Les mer
layid-bilde12
30 år med kjøreglede
Les mer
layid-bilde13
Volkswagen oppgraderer Passat
Tiden er moden for en midtlivs oppgradering av Passat. Ikke minst gjelder dette varianten som har toppet den norske salgsstatistikken.
Les mer
layid-bilde14
Mazda skal vise kompakt-SUV
Mazda har i dag to SUV-er på programmet i Europa, CX-5 og CX-3. På Genève-utstillingen lover de å vise nok en modell.
Les mer
toppsak-bilde15
Spesialutgave av BMWs nye flaggskip
Dersom du ønsker deg en BMW 850i, kan du kanskje få lagt hendene på en First Edition. Men da må du være raskt ute.
Les mer
layid-bilde16
Verken kron eller mynt?
Les mer
layid-bilde17
Mark Webber på Bathurst
Les mer
layid-bilde18
Skoda skisserer Genève-nyhet
Vi har fått vite navnet på Skodas kommende kompakt-SUV. Nå følger de første skissene, men egentlig har vi sett vel så mye tidligere.
Les mer
layid-bilde19
Ny Renault Clio
Renault viser i dag de første eksteriørbildene av femte generasjon Clio. Den skal debutere på Genève-utstillingen i mars.
Les mer
layid-bilde20
Interiør-løft for ny Clio
Renault skal lansere en splitter ny Clio på Genève-utstillingen i mars. Den digitale avdukingen er i gang, og de starter med interiøret.
Les mer
layid-bilde21
Toyota RAV4 på veien
BARCELONA: Mange er spent på nye Toyota RAV4. Her er våre første inntrykk etter å ha kjørt bilen.
Les mer
layid-bilde22
Volvos kinesiske tvilling
Vi vet jo at Volvo er eid av Geely, men akkurat her er det ikke tvil. Den nyeste Geely, FY 11, er bygd på en Volvo og er toegget tvilling med XC40.
Les mer
toppsak-bilde23
Hondas urbane revisjon
Nå har Honda sluppet det første inntrykket av sin kommende bybil. I forhold til det konseptet vi så i Frankfurt 2017 er den åpenbart vesentlig revidert.
Les mer
layid-bilde24
Facelift og ny banebil
Lexus har med seg to nyheter til Detroit - begge basert på RC F.
Les mer
layid-bilde25
Den amerikanske drømmen
Skal du lykkes i den amerikanske bilbransjen, må du ha pickuper på programmet. Kraftige pickuper! Det har Ram, og de hevder nå å være best på alle områder.
Les mer
layid-bilde26
Noe du lurer på om Toyota RAV4?
Vi skal prøvekjøre nye Toyota RAV4 i Spania. Er det noe du lurer på om bilen?
Les mer
layid-bilde27
Infiniti konsept baner vei for el-SUV
Les mer
toppsak-bilde28
Cadillacs AMG / M Sport
Cadillac etablerer en egen divisjon som skal stå for de grommeste modellene. Først ut er CT6 V-Sport, og forhåndssalget starter i Detroit.
Les mer
layid-bilde29
Ny Mondeo hybrid klar for Norge
Les mer
layid-bilde30
Prisene klare for ny Citroën
Citroën lokker med en startpris på 303.000 kroner for sine nye C5 Aircross, men tror flesteparten av kundene vil velge en toppmodell med full utstyrspakke.
Les mer
layid-bilde31
En Kia etter amerikansk smak
Kia har designet en SUV for å møte amerikanerne på hjemmebane. Her er det plass til hele familien. Og vel så det.
Les mer
layid-bilde32
Ansiktsløft for Ioniq
Etter bare tre år på markedet får Norges-aktuelle Hyundai Ioniq nå et ansiktsløft.
Les mer
toppsak-bilde33
VW nøyde seg med å redesigne US-Passat
For å spare penger nøyde Volkswagen seg med å oppgradere amerikanske Passat framfor å skifte til helt ny modell.
Les mer
layid-bilde34
BMW 7-serie oppgraderes
Les mer
layid-bilde35
Hyundai presenterer ny racer
Les mer
layid-bilde36
Ford solgte mer enn én million F-serie i fjor
Gode tider i USA har gitt fart i salget av store biler. Fortsatt er Fords F-serie verdens soleklare pickup-vinner.
Les mer
layid-bilde37
Samleobjekt fra Subaru
Subaru benytter Detroit-utstillingen til å vise en spesialutgave av WRX.
Les mer
layid-bilde38
Ny Ford Explorer, men ikke for Europa
Hybrid teknologi står sentralt når Ford nå lanserer sjette generasjon av den viktige SUV-en Explorer.
Les mer