img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
62 bilder i galleri
Jaguar hever SUV-listen
Jaguar er i en skikkelig flow for tiden. De tok heller ikke noen pause i påsken. I New York viste de sin Super-SUV, og fortalte om et spennende samarbeid.

Det er mulig I-PACE er klodens mest spennende Jaguar for tiden. Selv om vi vel fremdeles må slå fast at forbrukernes interesse for elbiler ligger på cirka 0,9 %.

Men oppe i hodet mitt et F-PACE den mest progressive av dem. Den kan kalles mye – sexy,  sporty, groovy – og hvis du leser spesifikasjonene med en viss interesse, vil du se at dette er en Lotus Elise-oppskrift med et påbygg som gjør det mulig å nyte dynamiske egenskaper sammen med hele familien og i full komfort.

I vår verden mangler den selvfølgelig allikevel noe. Et skikkelig brøl.

Men det er ikke noe problem når man har Special Vehicles Operations divisjonen. Det er de som gjør alt fra å bygge «nye» D-Typer til å gi motorer ytelse som moren deres aldri hadde drømt om.

På en hylle der lå det jo allerede en kompressormatet V-åtter på fem liter med 550 hk.

Heldigvis (kanskje de hadde tenkt på det på forhånd?) var det plass til to sylindre til der nede under det elegante panseret, og dermed har Jaguar en bil som uten problemer møter en Stelvio Quadrofoglio eller en Macan Turbo – selv den med Performance Package.

Med andre ord: Velkommen til Jaguar F-PACE SVR.

Selvfølgelig har den noe mer enn bare en annen motor, og akkurat som hos konkurrentene ser du lett utenpå at dette er noe ekstra og annerledes her også.

Masse mere luft inn og ut, panseret har fått spalter for å slippe ut varm luft, større luftinntak foran og luftåpninger på sidene slipper luft inn i hjulkassene for å kjøle bremser og minske løft.

Litt annerledes hjulåpninger og lavere karosserisider for å skape inntrykk av enda flere muskler og en skikkelig quad-pipe (8 kg lettere eksosanlegg, med aktiv, variabel låt) gir løfter om en skikkelig konsert.

Det har skjedd ting i kjøreavdelingen også. Større bremser, litt stivere fjæring (krengning redusert med 5 % sier Mike Cross, Jaguars legendariske chassisutvikler) med nyskrevet software for de adaptive funksjonene, aktiv elektronikk i diffen og skikkelige, smidde 21 eller 22 tommers hjul er med på den delen av pakken.

Både foran og bak har det kommet seter som har litt mindre lenestolpreg, men den største innvendige endringen er vel at den muntre lille roterende bryteren som løfter seg og invitere deg til å velge gir er erstattet av noe som ser ut som en girstang igjen.

Riktignok er dette skifteren fra F-Type, den med pistolgrepet, som tar altfor stor plass i midtkonsollen – men den ser da i hvert fall ut som en girspak.

Men Jaguar stanset ikke der. På NY-utstillingen dukket de også opp med noe de kalte «Next Step in Self-Driving».

Ikke alene, riktignok, og ikke med noen bil spesielt for dette formålet.

Det var Waymo-sjefen, John Krafcik som fortalte om det nye samarbeidet mellom robotkjøreselskapet (som til nå har brukt SUV-er fra Chrysler til sine piloter) og Jaguar. Han brukte alle de kjente argumentene (94 % av alle trafikkuhell skyldes dumme mennesker) som taler til fordel for selvkjøring.

(saken fortsetter)

Han fortalte om Weymos planer (alt fra Klasse 8 rigger til små bybiler) og fortalte at nå hadde de valgt Jaguar som deres bil i Premium-klassen.

Og selvfølgelig er det I-PACE som er valgt, og i et antall som ville gjort meg engstelig hvis jeg var norsk Jaguar-forhandler med milelang venteliste.

Krafcik skal nemlig ha ut hele 20.000 av disse bilene i løpet av de neste to årene. Da jeg satt borte hos Magna på Genève-utstillingen for noen uker siden – det er de som skal bygge bilen – fikk jeg ikke inntrykk verken av klare produksjonsplaner, eller av at man var helt enige om miksen mellom denne og F-PACE som de også bygger.

Og på veggen sto det en montasje med bilder av G-Klasse, 5-Serie, F-PACE og I-Pace – biler de skal bygge – med den illevarslende teksten: «It’s not ready, until it’s ready for the road». 

Det skal bli spennende å se hvordan Jaguar kommer til å styre denne produksjonsmiksen, for det kan jo ikke være tvil om at produsenten vil tjene vesentlig mer på en F-PACE enn en I-PACE.



toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Pininfarina i kinesisk samarbeid
Det er åpenbart at Pininfarina føler seg hjemme i Kina. Nå fortsetter de å hjelpe den kinesiske HK-gruppen med å formere seg.
Les mer
layid-bilde1
Elektrisk over hele linjen
Volvo har lagt lanseringen av sin hybride XC40 til Beijing. Vi får ikke vite så mye om bilen, men nok til å spå den en lys fremtid.
Les mer
layid-bilde2
Mercedes strekker A-Klassen
Mercedes strekker seg langt for å tilfredsstille kundene i sitt viktigste marked.
Les mer
layid-bilde3
Audi lanserer sin første lange SUV
Audi benytter utstillingen i Beijing til å lansere en SUV som er skreddersydd for kinesiske behov.
Les mer
layid-bilde4
Elektrisk fra Honda
Honda viser sin første elbil for masseproduksjon, men den skal markedsføres under et annet navn.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Konsept baner vei for el-SUV
BMW har avduket Concept iX3 på bilutstillingen i Beijing. Dermed får vi et klart forvarsel for bayernes første el-SUV.
Les mer
layid-bilde6
Kanskje ikke for Hvermansen?
Vi slapp selvfølgelig ikke unna. Mercedes fortsetter på sitt Maybach Ultimate Luxury-tema. Denne gang med en sedan på stylter. Sikkert en hit i Kina.
Les mer
layid-bilde7
Skoda på ambassadebesøk
Skoda dro mandag kveld lakenet av sin minste SUV under en lukket visning. I morgen skal den vises offentlig.
Les mer


layid-bilde8
VW Amarok med 258 hk
Les mer
toppsak-bilde9
Viser Maybach-SUV i Beijing for de ultrarike
Bentley Bentayga er allerede her, Rolls-Royce Cullinan kommer, og nå vurderer også Mercedes-Benz å bygge SUV for de aller rikeste av de rike.
Les mer
layid-bilde10
Første glimt av Brabham superbil
Les mer
layid-bilde11
Ny Skoda … for Kina
Les mer
layid-bilde12
Laaang liste med fører-hjelp på Fords nye Focus
Les mer
layid-bilde13
Lanseringskalender 2018
Vi gir deg Norges mest komplette oversikt over store og små bilnyheter i 2018.
Les mer
layid-bilde14
Humor på tysk
SPLIT, KROATIA: Humor kan være så mangt, og den som sier at tyskerne ikke har noe - vel, den har kanskje prøvd stemmestyringen i nye A-klasse …
Les mer
toppsak-bilde15
Mercedes på Kina-strøm
Sammen med BYD har Daimler en virksomhet i Kina som det kommer elbiler fra. Her har de en ny, klar til Beijing-utstillingen.
Les mer
layid-bilde16
Her er nye Audi A6 Avant
Les mer
layid-bilde17
Spør om A-klasse
Les mer
layid-bilde18
Ny Focus debuterer NÅ!
Jeg tror at hvis jeg teller etter, så er det femte gang vi deltar på lanseringen av en ny generasjon Focus. Denne gang er vi i London, på ivrig jakt etter bilens virkelige sjel.
Les mer
layid-bilde19
Oppskrift: Lin og sukker
Studentene som har bygget den kaller den verdens første sirkulære bil. Sirkulær, som i evig rundgang. Som vannet.
Les mer
layid-bilde20
Fritt valg - eller ny hybrid
Da vi fikk en forhåndsmelding om at Bulgarske SinCars skulle komme til Genève med en bil der du kunne velge alt, motor, interiør, karosseri - skjønte vi ikke mye. Heldigvis kom de med en attraktiv hybrid også.
Les mer
layid-bilde21
Litt nærmere hydrogen
Ikke før var Mercedes ferdig med vintertestene av GLC F-CELL, så trillet de første bilene av en forsiktig førproduksjons-linje.
Les mer
layid-bilde22
Haval kompletterer SUV-rekken
Haval er Great Walls SUV-merke, og ikke noen hvem som helst. De er nemlig det mest solgte SUV-merket i Kina med årsvolum på nesten en million biler. Nå lanseres en ny modell som burde passe perfekt for Europa.
Les mer
toppsak-bilde23
Torino er tilbake
Denne skulpturen - eller hva skal vi kalle den - fra noe som heter Icona, var BilNorges favoritt på Genève-utstillingen. Først og fremst fordi den så klart beviste at Torino er på plass igjen.
Les mer
layid-bilde24
Ventetiden er snart over
For et år siden viste Ford sin nye Fiesta ST på Genève-utstillingen. Nå er prisene klare.
Les mer
layid-bilde25
Kompakt mobilitet
Kompaktere blir det ikke. Japanske Fomm leverer ikke bare ekstremt kompakte elbiler, de skal levere ekstremt kompakte elbilfabrikker også.
Les mer
layid-bilde26
Kias største
Her hjemme er Stinger Kias største personbil - men de finnes enda større. K900 dukket opp i ny utgave på New York-utstillingen.
Les mer
layid-bilde27
Jaguar hever SUV-listen
Les mer
toppsak-bilde28
Dobbel overraskelse fra Volkswagen
At Volkswagen skulle dukke opp med en femseters Atlas var for så vidt ventet, men kanskje ikke at den ble så bra. En Uber-Amarok var derimot en nyhet. Og navnet som vanlig, skal vi si - sært.
Les mer
layid-bilde29
RAV4-debut i NY
Les mer
layid-bilde30
Mustang som SUV
Lincoln viste en tre-rader i New York. Det skapte glede hos alle som la seg ned på gulvet og så at det var masse Mustang på undersiden.
Les mer
layid-bilde31
Cadillac fortsetter jakten
Mens Lincoln rydder opp i modellnavnene sine, fortsetter Cadillac sin intern-forvirring. Etter CTS og ATS og XT5 kommer nå XT4. Og den er viktig!
Les mer
layid-bilde32
Ny start for Genesis
Det kan virke som om Hyundai ville gjenoppdage Gran Turismo-stilen da de trykket på knappen for nye Genesis-start. Vellykket!
Les mer
toppsak-bilde33
Denne kommer neppe i historiebøkene
Dette var et av de mange innslagene på Genève-utstillingen som man lurer på om vil dukke opp igjen neste år. Sett ikke pengene på det.
Les mer
layid-bilde34
Høvdingen er på plass
Les mer
layid-bilde35
Touareg, VW nye flagg-skip og teknologiansikt
Les mer
layid-bilde36
USA og Kina-SUV-er fra VW droppes i Europa
Volkswagen viser en femseter av USA-bygde Atlas i New York til uka. Samtidig planlegges en kompakt folke-SUV, men ingen av dem vil du få kjøpt i Europa.
Les mer
layid-bilde37
Elektrisk drømmebil
Rimac er en av disse utrolige gründerne som jeg har fulgt, først med nysgjerrig forbauselse så, med økende interesse siden han første gang viste seg på Frankfurt-utstillingen i 2011.
Les mer
layid-bilde38
I kø for elektrisk Niro
1600 interesserte har betalt 7777 kroner for å stå på venteliste for elektrisk Kia Niro selv om bilen først lanseres mot slutten av året og prisen ikke er kjent.
Les mer