img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
62 bilder i galleri
Jaguar hever SUV-listen
Jaguar er i en skikkelig flow for tiden. De tok heller ikke noen pause i påsken. I New York viste de sin Super-SUV, og fortalte om et spennende samarbeid.

Det er mulig I-PACE er klodens mest spennende Jaguar for tiden. Selv om vi vel fremdeles må slå fast at forbrukernes interesse for elbiler ligger på cirka 0,9 %.

Men oppe i hodet mitt et F-PACE den mest progressive av dem. Den kan kalles mye – sexy,  sporty, groovy – og hvis du leser spesifikasjonene med en viss interesse, vil du se at dette er en Lotus Elise-oppskrift med et påbygg som gjør det mulig å nyte dynamiske egenskaper sammen med hele familien og i full komfort.

I vår verden mangler den selvfølgelig allikevel noe. Et skikkelig brøl.

Men det er ikke noe problem når man har Special Vehicles Operations divisjonen. Det er de som gjør alt fra å bygge «nye» D-Typer til å gi motorer ytelse som moren deres aldri hadde drømt om.

På en hylle der lå det jo allerede en kompressormatet V-åtter på fem liter med 550 hk.

Heldigvis (kanskje de hadde tenkt på det på forhånd?) var det plass til to sylindre til der nede under det elegante panseret, og dermed har Jaguar en bil som uten problemer møter en Stelvio Quadrofoglio eller en Macan Turbo – selv den med Performance Package.

Med andre ord: Velkommen til Jaguar F-PACE SVR.

Selvfølgelig har den noe mer enn bare en annen motor, og akkurat som hos konkurrentene ser du lett utenpå at dette er noe ekstra og annerledes her også.

Masse mere luft inn og ut, panseret har fått spalter for å slippe ut varm luft, større luftinntak foran og luftåpninger på sidene slipper luft inn i hjulkassene for å kjøle bremser og minske løft.

Litt annerledes hjulåpninger og lavere karosserisider for å skape inntrykk av enda flere muskler og en skikkelig quad-pipe (8 kg lettere eksosanlegg, med aktiv, variabel låt) gir løfter om en skikkelig konsert.

Det har skjedd ting i kjøreavdelingen også. Større bremser, litt stivere fjæring (krengning redusert med 5 % sier Mike Cross, Jaguars legendariske chassisutvikler) med nyskrevet software for de adaptive funksjonene, aktiv elektronikk i diffen og skikkelige, smidde 21 eller 22 tommers hjul er med på den delen av pakken.

Både foran og bak har det kommet seter som har litt mindre lenestolpreg, men den største innvendige endringen er vel at den muntre lille roterende bryteren som løfter seg og invitere deg til å velge gir er erstattet av noe som ser ut som en girstang igjen.

Riktignok er dette skifteren fra F-Type, den med pistolgrepet, som tar altfor stor plass i midtkonsollen – men den ser da i hvert fall ut som en girspak.

Men Jaguar stanset ikke der. På NY-utstillingen dukket de også opp med noe de kalte «Next Step in Self-Driving».

Ikke alene, riktignok, og ikke med noen bil spesielt for dette formålet.

Det var Waymo-sjefen, John Krafcik som fortalte om det nye samarbeidet mellom robotkjøreselskapet (som til nå har brukt SUV-er fra Chrysler til sine piloter) og Jaguar. Han brukte alle de kjente argumentene (94 % av alle trafikkuhell skyldes dumme mennesker) som taler til fordel for selvkjøring.

(saken fortsetter)

Han fortalte om Weymos planer (alt fra Klasse 8 rigger til små bybiler) og fortalte at nå hadde de valgt Jaguar som deres bil i Premium-klassen.

Og selvfølgelig er det I-PACE som er valgt, og i et antall som ville gjort meg engstelig hvis jeg var norsk Jaguar-forhandler med milelang venteliste.

Krafcik skal nemlig ha ut hele 20.000 av disse bilene i løpet av de neste to årene. Da jeg satt borte hos Magna på Genève-utstillingen for noen uker siden – det er de som skal bygge bilen – fikk jeg ikke inntrykk verken av klare produksjonsplaner, eller av at man var helt enige om miksen mellom denne og F-PACE som de også bygger.

Og på veggen sto det en montasje med bilder av G-Klasse, 5-Serie, F-PACE og I-Pace – biler de skal bygge – med den illevarslende teksten: «It’s not ready, until it’s ready for the road». 

Det skal bli spennende å se hvordan Jaguar kommer til å styre denne produksjonsmiksen, for det kan jo ikke være tvil om at produsenten vil tjene vesentlig mer på en F-PACE enn en I-PACE.



toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Lanseringskalender 2018
Vi gir deg Norges mest komplette oversikt over store og små bilnyheter i 2018.
Les mer
layid-bilde1
Tysk mikro-el i produksjon
Det er nøyaktig et år siden vi brukte en del plass på et nytt tysk bybilforslag. Nå er fabrikken bygget og bilen i produksjon.
Les mer
layid-bilde2
Ny Superbil fra Østerrike
En ny dag som ender på G. Det vil si en ny håndbygget, eksklusiv superbil som ser ut som den gjør 200 når den står parkert og med minst 1 hk. per kg vekt. Men hvorfor heter den Milan når den kommer fra Østerrike?
Les mer
layid-bilde3
California i XXL-utgave
Selskaper som Fiat og Mercedes leverer chassis, og overlater til spesialfirmaer å bygge bobiler. Men hos Volkswagen gjør de hele jobben selv. Nå kommer et nytt og større alternativ.
Les mer
layid-bilde4
Kompakt, svensk på startstreken
Nå forteller svenskene bak den elektriske bybilen Uniti at den første er på hjul.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Nye spionbilder: VW T-Cross
Den kommer ikke på markedet før neste vår, men nå kommer Volkswagen med flere avsløringer om kompakt-SUV-en T-Cross.
Les mer
layid-bilde6
Ny variant på Karoq
Nå kommer en ny modell fra Skoda for dem som ønsker villmarks-look.
Les mer
layid-bilde7
Audi viser elektrisk superbil
Audi skal presentere en ny konseptbil på Pebble Beach om tre uker. «Emotion instead of Emission» antyder en elektrisk supersportsbil.
Les mer


layid-bilde8
Microlino blir lovlig
Les mer
toppsak-bilde9
Knoppskyting hos Glickenhaus
Etter at Cameron Glickenhaus fikk tillatelse til å starte en småskala-fabrikk i USA har det ene prosjektet etter det andre dukket opp. Det siste er en ganske retro roadster.
Les mer
layid-bilde10
Her kommer A-Klasse i ny fasong
Les mer
layid-bilde11
Ny Macan i Shanghai
Les mer
layid-bilde12
Her er andre generasjon Q3
Les mer
layid-bilde13
Ariels fjerde
- Dette er en helt ny Ariel, sier sjefen, Simon Sanders. - Det eneste som er med fra den gamle er to pedaler og tank-lokket. Godt gjort, da, å få det til å se så likt ut.
Les mer
layid-bilde14
Cadillac med 1000 hester
Cadillac CTS-V er lystig i utgangspunktet, men når Hennessey tar den under behandling blir den nærmest hysterisk.
Les mer
toppsak-bilde15
Oppdatert TT
Tyve år etter originalen debuterte, har Audi funnet tiden moden for en oppdatering av TT.
Les mer
layid-bilde16
Leaf i NISMO-versjon
Les mer
layid-bilde17
Amerikanske muskler
Les mer
layid-bilde18
BMW M viser lettvekter
Til helgens festligheter på Goodwood hadde BMW dresset opp en M2 for å vise frem nye muligheter.
Les mer
layid-bilde19
V12 viker for hybrid
Når Toyota nå viser sin tredje generasjon Century (modellen er jo bare 50 år gammel!) er V12-motoren hevet på dynga. Erstatningen er en pingle-hybrid.
Les mer
layid-bilde20
Hyundai tror fullt og fast på brenselceller
Brenselceller oppfattes fortsatt som fremtidens bilteknologi når Hyundai nå lanserer Nexo, andre generasjon med hydrogen på tanken.
Les mer
layid-bilde21
Supra på Goodwood
Toyota har med seg en prototyp på nye Supra til Goodwood Festival of Speed denne helgen. Men vi kan vise seg mer enn Toyota gjør frivillig.
Les mer
layid-bilde22
Ny Wrangler: Et tilbakeblikk framover
Hvis du ikke vet hva en Wrangler er, så ikke tenk på det. Hvis du vet det, vil du fort finne ut at denne er enda Wranglere enn noen gang tidligere. Tilhenger-fraksjonen vil elske den.
Les mer
toppsak-bilde23
Hyundai Kona: Flott elbil, laaang leveringstid
Hyundai Kona er virkelig en flott elbil. Men har du ikke skrevet kontrakt ennå, kan du ikke regne med å få bilen levert før i andre halvår 2020.
Les mer
layid-bilde24
Noe du lurer på om Honda CR-V?
Hondas CR-V var lenge verdens mest solgte SUV. Den posisjonen tapte den. Honda var også lenge et av de merkene på det norske marked med størst respekt. Det har vel også endret seg. Men nå kan vi kanskje få svar på noen spørsmål.
Les mer
layid-bilde25
Vito & Sprinter på strøm
Driving Event het det. Event var det jo, men Driving var det dårligere med.
Les mer
layid-bilde26
Snart på plass i Norge
SsangYong er nå klar med sin nye pickup på det britiske markedet. Innen den kommer til Norge om en måneds tid har den endret navn.
Les mer
layid-bilde27
Ny Wrangler-generasjon - spør i vei
Les mer
toppsak-bilde28
Abt med massivt skyv
Abt, kjent fra Formel E og som Audi-trimmer, har også krysset 1000-hesters grensen nå. Men på en ny og original måte.
Les mer
layid-bilde29
GT-R uten grenser
Les mer
layid-bilde30
Sommer fra Fiat
Fiat har kommet med en sommerversjon av 500. Like etter viste GarageItalia sin versjon. De har gjort den til enda mer sol&strand.
Les mer
layid-bilde31
Sporty Insignia
Nå har Opel Norge mer konkret informasjon om Insignia GSi. På ett område ble vi litt overrasket.
Les mer
layid-bilde32
Viser e-tron-interiøret
Slik kommer det til å se ut bak rattet i Audis kommende elbil e-tron.
Les mer
toppsak-bilde33
Jeg er mer enn bare én ting
Den skal ikke vises før utpå høsten, men nå slipper Volkswagen den første offisielle informasjon om T-Cross.
Les mer
layid-bilde34
Hyundai forenkler
Les mer
layid-bilde35
Oslo-visitt for Bytes på hjul
Les mer
layid-bilde36
Ny Ford Focus på veien
PROVENCE: Ford lanserer fjerde generasjon Focus, mer sofistikert og komfortabel enn noen av sine forgjengere. Vi har kjørt den.
Les mer
layid-bilde37
Italiensk navn - britiske muskler
Med DBS Superleggera vekker Aston Martin et monster: 725 hestekrefter og 900 Nm i en super-GT.
Les mer
layid-bilde38
Jeg skal kjøre Peugeot 508 - noe du lurer på?
Mot slutten av uken kjører jeg nye Peugeot 508. Jeg regner med at du har mye å spørre om, og jeg skal gjøre mitt beste for å skaffe relevante svar.
Les mer