img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
62 bilder i galleri
Jaguar hever SUV-listen
Jaguar er i en skikkelig flow for tiden. De tok heller ikke noen pause i påsken. I New York viste de sin Super-SUV, og fortalte om et spennende samarbeid.

Det er mulig I-PACE er klodens mest spennende Jaguar for tiden. Selv om vi vel fremdeles må slå fast at forbrukernes interesse for elbiler ligger på cirka 0,9 %.

Men oppe i hodet mitt et F-PACE den mest progressive av dem. Den kan kalles mye – sexy,  sporty, groovy – og hvis du leser spesifikasjonene med en viss interesse, vil du se at dette er en Lotus Elise-oppskrift med et påbygg som gjør det mulig å nyte dynamiske egenskaper sammen med hele familien og i full komfort.

I vår verden mangler den selvfølgelig allikevel noe. Et skikkelig brøl.

Men det er ikke noe problem når man har Special Vehicles Operations divisjonen. Det er de som gjør alt fra å bygge «nye» D-Typer til å gi motorer ytelse som moren deres aldri hadde drømt om.

På en hylle der lå det jo allerede en kompressormatet V-åtter på fem liter med 550 hk.

Heldigvis (kanskje de hadde tenkt på det på forhånd?) var det plass til to sylindre til der nede under det elegante panseret, og dermed har Jaguar en bil som uten problemer møter en Stelvio Quadrofoglio eller en Macan Turbo – selv den med Performance Package.

Med andre ord: Velkommen til Jaguar F-PACE SVR.

Selvfølgelig har den noe mer enn bare en annen motor, og akkurat som hos konkurrentene ser du lett utenpå at dette er noe ekstra og annerledes her også.

Masse mere luft inn og ut, panseret har fått spalter for å slippe ut varm luft, større luftinntak foran og luftåpninger på sidene slipper luft inn i hjulkassene for å kjøle bremser og minske løft.

Litt annerledes hjulåpninger og lavere karosserisider for å skape inntrykk av enda flere muskler og en skikkelig quad-pipe (8 kg lettere eksosanlegg, med aktiv, variabel låt) gir løfter om en skikkelig konsert.

Det har skjedd ting i kjøreavdelingen også. Større bremser, litt stivere fjæring (krengning redusert med 5 % sier Mike Cross, Jaguars legendariske chassisutvikler) med nyskrevet software for de adaptive funksjonene, aktiv elektronikk i diffen og skikkelige, smidde 21 eller 22 tommers hjul er med på den delen av pakken.

Både foran og bak har det kommet seter som har litt mindre lenestolpreg, men den største innvendige endringen er vel at den muntre lille roterende bryteren som løfter seg og invitere deg til å velge gir er erstattet av noe som ser ut som en girstang igjen.

Riktignok er dette skifteren fra F-Type, den med pistolgrepet, som tar altfor stor plass i midtkonsollen – men den ser da i hvert fall ut som en girspak.

Men Jaguar stanset ikke der. På NY-utstillingen dukket de også opp med noe de kalte «Next Step in Self-Driving».

Ikke alene, riktignok, og ikke med noen bil spesielt for dette formålet.

Det var Waymo-sjefen, John Krafcik som fortalte om det nye samarbeidet mellom robotkjøreselskapet (som til nå har brukt SUV-er fra Chrysler til sine piloter) og Jaguar. Han brukte alle de kjente argumentene (94 % av alle trafikkuhell skyldes dumme mennesker) som taler til fordel for selvkjøring.

(saken fortsetter)

Han fortalte om Weymos planer (alt fra Klasse 8 rigger til små bybiler) og fortalte at nå hadde de valgt Jaguar som deres bil i Premium-klassen.

Og selvfølgelig er det I-PACE som er valgt, og i et antall som ville gjort meg engstelig hvis jeg var norsk Jaguar-forhandler med milelang venteliste.

Krafcik skal nemlig ha ut hele 20.000 av disse bilene i løpet av de neste to årene. Da jeg satt borte hos Magna på Genève-utstillingen for noen uker siden – det er de som skal bygge bilen – fikk jeg ikke inntrykk verken av klare produksjonsplaner, eller av at man var helt enige om miksen mellom denne og F-PACE som de også bygger.

Og på veggen sto det en montasje med bilder av G-Klasse, 5-Serie, F-PACE og I-Pace – biler de skal bygge – med den illevarslende teksten: «It’s not ready, until it’s ready for the road». 

Det skal bli spennende å se hvordan Jaguar kommer til å styre denne produksjonsmiksen, for det kan jo ikke være tvil om at produsenten vil tjene vesentlig mer på en F-PACE enn en I-PACE.



toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Bare spør om Toyota Corolla
Auris ble ikke til gull slik Toyota hadde håpet. Etter to bilgenerasjoner går navnet inn i historien, og om kort tid er Corolla tilbake på norske veier. BilNorge.no kjører bilen på onsdag, så alt du måtte lure på er det bare å spørre om.
Les mer
layid-bilde1
Lanseringskalender 2019
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2019.
Les mer
layid-bilde2
Bybil-fremtid fra Citroën
Citroën markerer sitt hundreårsjubileum ved å vise mobilitet for fremtiden.
Les mer
layid-bilde3
Her er nye Focus ST
Ford topper nå Focus-familien med en ny ST. Den leveres i ulike varianter for å tilfredsstille forskjellige kundegrupper.
Les mer
layid-bilde4
Fransk wannabe
Det er biler som dette som gjør det virkelig moro å være i Frankrike. Produkter som bare er en parodi, en grotesk skisse, men som noen allikevel tar på ramme alvor. Møt Devinci.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Bentley overgår seg selv
Bentley har fått konkurranse fra så vel Rolls-Royce som Lamborghini den siste tiden. Nå strammer de grepet og hevder Bentayga er verdens raskeste og mest luksuriøse SUV. En sannhet med modifikasjoner.
Les mer
layid-bilde6
Nytt konsept til Genève
Audi viser de første skisser av en modell som skal debutere i Genève neste måned.
Les mer
layid-bilde7
Mange fossilbiltrekk i Mercedes EQC elbil
Mercedes kommende el-SUV, EQC, er på snarvisitt i Norge for at kunder, forhandlere og presse skal få en sniktitt før bilen kommer på norske skilt i løpet av sommeren.
Les mer


layid-bilde8
Seiglivet modell fornyes
Les mer
toppsak-bilde9
Nye toppmodeller fra BMW
Du trenger en praktisk familiebil men har lyst på sportsbil? Her kommer et par alternative løsninger. Forutsatt et romslig budsjett.
Les mer
layid-bilde10
Litt oppgradert TT RS
Les mer
layid-bilde11
Ny toppmodell fra Range Rover
Les mer
layid-bilde12
30 år med kjøreglede
Les mer
layid-bilde13
Volkswagen oppgraderer Passat
Tiden er moden for en midtlivs oppgradering av Passat. Ikke minst gjelder dette varianten som har toppet den norske salgsstatistikken.
Les mer
layid-bilde14
Mazda skal vise kompakt-SUV
Mazda har i dag to SUV-er på programmet i Europa, CX-5 og CX-3. På Genève-utstillingen lover de å vise nok en modell.
Les mer
toppsak-bilde15
Spesialutgave av BMWs nye flaggskip
Dersom du ønsker deg en BMW 850i, kan du kanskje få lagt hendene på en First Edition. Men da må du være raskt ute.
Les mer
layid-bilde16
Verken kron eller mynt?
Les mer
layid-bilde17
Mark Webber på Bathurst
Les mer
layid-bilde18
Skoda skisserer Genève-nyhet
Vi har fått vite navnet på Skodas kommende kompakt-SUV. Nå følger de første skissene, men egentlig har vi sett vel så mye tidligere.
Les mer
layid-bilde19
Ny Renault Clio
Renault viser i dag de første eksteriørbildene av femte generasjon Clio. Den skal debutere på Genève-utstillingen i mars.
Les mer
layid-bilde20
Interiør-løft for ny Clio
Renault skal lansere en splitter ny Clio på Genève-utstillingen i mars. Den digitale avdukingen er i gang, og de starter med interiøret.
Les mer
layid-bilde21
Toyota RAV4 på veien
BARCELONA: Mange er spent på nye Toyota RAV4. Her er våre første inntrykk etter å ha kjørt bilen.
Les mer
layid-bilde22
Volvos kinesiske tvilling
Vi vet jo at Volvo er eid av Geely, men akkurat her er det ikke tvil. Den nyeste Geely, FY 11, er bygd på en Volvo og er toegget tvilling med XC40.
Les mer
toppsak-bilde23
Hondas urbane revisjon
Nå har Honda sluppet det første inntrykket av sin kommende bybil. I forhold til det konseptet vi så i Frankfurt 2017 er den åpenbart vesentlig revidert.
Les mer
layid-bilde24
Facelift og ny banebil
Lexus har med seg to nyheter til Detroit - begge basert på RC F.
Les mer
layid-bilde25
Den amerikanske drømmen
Skal du lykkes i den amerikanske bilbransjen, må du ha pickuper på programmet. Kraftige pickuper! Det har Ram, og de hevder nå å være best på alle områder.
Les mer
layid-bilde26
Noe du lurer på om Toyota RAV4?
Vi skal prøvekjøre nye Toyota RAV4 i Spania. Er det noe du lurer på om bilen?
Les mer
layid-bilde27
Infiniti konsept baner vei for el-SUV
Les mer
toppsak-bilde28
Cadillacs AMG / M Sport
Cadillac etablerer en egen divisjon som skal stå for de grommeste modellene. Først ut er CT6 V-Sport, og forhåndssalget starter i Detroit.
Les mer
layid-bilde29
Ny Mondeo hybrid klar for Norge
Les mer
layid-bilde30
Prisene klare for ny Citroën
Citroën lokker med en startpris på 303.000 kroner for sine nye C5 Aircross, men tror flesteparten av kundene vil velge en toppmodell med full utstyrspakke.
Les mer
layid-bilde31
En Kia etter amerikansk smak
Kia har designet en SUV for å møte amerikanerne på hjemmebane. Her er det plass til hele familien. Og vel så det.
Les mer
layid-bilde32
Ansiktsløft for Ioniq
Etter bare tre år på markedet får Norges-aktuelle Hyundai Ioniq nå et ansiktsløft.
Les mer
toppsak-bilde33
VW nøyde seg med å redesigne US-Passat
For å spare penger nøyde Volkswagen seg med å oppgradere amerikanske Passat framfor å skifte til helt ny modell.
Les mer
layid-bilde34
BMW 7-serie oppgraderes
Les mer
layid-bilde35
Hyundai presenterer ny racer
Les mer
layid-bilde36
Ford solgte mer enn én million F-serie i fjor
Gode tider i USA har gitt fart i salget av store biler. Fortsatt er Fords F-serie verdens soleklare pickup-vinner.
Les mer
layid-bilde37
Samleobjekt fra Subaru
Subaru benytter Detroit-utstillingen til å vise en spesialutgave av WRX.
Les mer
layid-bilde38
Ny Ford Explorer, men ikke for Europa
Hybrid teknologi står sentralt når Ford nå lanserer sjette generasjon av den viktige SUV-en Explorer.
Les mer