img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
62 bilder i galleri
Jaguar hever SUV-listen
Jaguar er i en skikkelig flow for tiden. De tok heller ikke noen pause i påsken. I New York viste de sin Super-SUV, og fortalte om et spennende samarbeid.

Det er mulig I-PACE er klodens mest spennende Jaguar for tiden. Selv om vi vel fremdeles må slå fast at forbrukernes interesse for elbiler ligger på cirka 0,9 %.

Men oppe i hodet mitt et F-PACE den mest progressive av dem. Den kan kalles mye – sexy,  sporty, groovy – og hvis du leser spesifikasjonene med en viss interesse, vil du se at dette er en Lotus Elise-oppskrift med et påbygg som gjør det mulig å nyte dynamiske egenskaper sammen med hele familien og i full komfort.

I vår verden mangler den selvfølgelig allikevel noe. Et skikkelig brøl.

Men det er ikke noe problem når man har Special Vehicles Operations divisjonen. Det er de som gjør alt fra å bygge «nye» D-Typer til å gi motorer ytelse som moren deres aldri hadde drømt om.

På en hylle der lå det jo allerede en kompressormatet V-åtter på fem liter med 550 hk.

Heldigvis (kanskje de hadde tenkt på det på forhånd?) var det plass til to sylindre til der nede under det elegante panseret, og dermed har Jaguar en bil som uten problemer møter en Stelvio Quadrofoglio eller en Macan Turbo – selv den med Performance Package.

Med andre ord: Velkommen til Jaguar F-PACE SVR.

Selvfølgelig har den noe mer enn bare en annen motor, og akkurat som hos konkurrentene ser du lett utenpå at dette er noe ekstra og annerledes her også.

Masse mere luft inn og ut, panseret har fått spalter for å slippe ut varm luft, større luftinntak foran og luftåpninger på sidene slipper luft inn i hjulkassene for å kjøle bremser og minske løft.

Litt annerledes hjulåpninger og lavere karosserisider for å skape inntrykk av enda flere muskler og en skikkelig quad-pipe (8 kg lettere eksosanlegg, med aktiv, variabel låt) gir løfter om en skikkelig konsert.

Det har skjedd ting i kjøreavdelingen også. Større bremser, litt stivere fjæring (krengning redusert med 5 % sier Mike Cross, Jaguars legendariske chassisutvikler) med nyskrevet software for de adaptive funksjonene, aktiv elektronikk i diffen og skikkelige, smidde 21 eller 22 tommers hjul er med på den delen av pakken.

Både foran og bak har det kommet seter som har litt mindre lenestolpreg, men den største innvendige endringen er vel at den muntre lille roterende bryteren som løfter seg og invitere deg til å velge gir er erstattet av noe som ser ut som en girstang igjen.

Riktignok er dette skifteren fra F-Type, den med pistolgrepet, som tar altfor stor plass i midtkonsollen – men den ser da i hvert fall ut som en girspak.

Men Jaguar stanset ikke der. På NY-utstillingen dukket de også opp med noe de kalte «Next Step in Self-Driving».

Ikke alene, riktignok, og ikke med noen bil spesielt for dette formålet.

Det var Waymo-sjefen, John Krafcik som fortalte om det nye samarbeidet mellom robotkjøreselskapet (som til nå har brukt SUV-er fra Chrysler til sine piloter) og Jaguar. Han brukte alle de kjente argumentene (94 % av alle trafikkuhell skyldes dumme mennesker) som taler til fordel for selvkjøring.

(saken fortsetter)

Han fortalte om Weymos planer (alt fra Klasse 8 rigger til små bybiler) og fortalte at nå hadde de valgt Jaguar som deres bil i Premium-klassen.

Og selvfølgelig er det I-PACE som er valgt, og i et antall som ville gjort meg engstelig hvis jeg var norsk Jaguar-forhandler med milelang venteliste.

Krafcik skal nemlig ha ut hele 20.000 av disse bilene i løpet av de neste to årene. Da jeg satt borte hos Magna på Genève-utstillingen for noen uker siden – det er de som skal bygge bilen – fikk jeg ikke inntrykk verken av klare produksjonsplaner, eller av at man var helt enige om miksen mellom denne og F-PACE som de også bygger.

Og på veggen sto det en montasje med bilder av G-Klasse, 5-Serie, F-PACE og I-Pace – biler de skal bygge – med den illevarslende teksten: «It’s not ready, until it’s ready for the road». 

Det skal bli spennende å se hvordan Jaguar kommer til å styre denne produksjonsmiksen, for det kan jo ikke være tvil om at produsenten vil tjene vesentlig mer på en F-PACE enn en I-PACE.



toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Lanseringskalender 2018
Vi gir deg Norges mest komplette oversikt over store og små bilnyheter i 2018.
Les mer
layid-bilde1
Her er Volvos første USA-bil
Denne gangen gjorde Volvo presentasjonene i omvendt rekkefølge. Først viste de stasjonsvognen, nå følger sedanen.
Les mer
layid-bilde2
MX-5 oppdateres
Mazda har klargjort MX-5 etter nye utslippskriterier. Det har blant annet resultert i mer muskler.
Les mer
layid-bilde3
A1 har blitt tøffere i trynet
Nå kommer Audi A1 Sportback i helt ny utgave med et mye tøffere uttrykk enn forgjengeren.
Les mer
layid-bilde4
Bytons andre
Byton, fersk deltaker i Tesla-klassen, har allerede vist modell nummer to - et halvt år etter den første. Og nå kommer de til Oslo.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Suzuki tilbake til røttene
Suzuki har nå sluppet de første bilene av helt nye Jimny. Det lille sjarmtrollet er snart på vei mot Norge.
Les mer
layid-bilde6
Lekker Speedster for jubileum
Porsche markerer sitt 70-årsjubileum med utstilling og festiviteter. Og selvsagt har de også en spesialutgave å vise frem.
Les mer
layid-bilde7
Perfekt debut for BMW 8-serie
BMW har valgt en perfekt arena når de vekker 8-serien til live igjen etter 20 års fravær - Le Mans!
Les mer


layid-bilde8
Facelift for C-Klassen
Les mer
toppsak-bilde9
Alfa med to spesialer
Alfa Romeo lager spesialutgaver av Stelvio og Giulia for å feire sine prestasjoner på Nürburgring. Tilbudet innbefatter mer enn bare en heftig bil.
Les mer
layid-bilde10
Peugeot viser ny 508 SW
Les mer
layid-bilde11
Familieracer i begrenset opplag
Les mer
layid-bilde12
Aktiv Fiesta?
Les mer
layid-bilde13
Outlander - hva skjer’a?
Mitsubishi Outlander er en av de bilene som, uten å kunne for noe som helst, risikerer å få WLTP rett i fleisen. Ingen aner hva som vil skje med denne notoriske bestselgeren når nye avgifter skal beregnes etter jul.
Les mer
layid-bilde14
Volvo V60 på veien
BARCELONA: I løpet av et par år har Volvo fornyet så godt som hele modellporteføljen. Selv om suget etter SUV-er er økende, er det mange som ønsker seg en praktisk stasjonsvogn. Når V60 entrer markedet får Audi, BMW og Mercedes en meget tøff konkurrent.
Les mer
toppsak-bilde15
Ny bil med kø-kvaliteter
Du kan like godt stille deg i køen her også. De første eksemplarene av Kias helelektriske Niro er på plass i november.
Les mer
layid-bilde16
Fjerde generasjon BMW X5
Les mer
layid-bilde17
Her er Audi Q8
Les mer
layid-bilde18
Bare spør om Volvo V60
Onsdag drar jeg til Barcelona for en første prøvetur med Volvo V60. Jeg tar gjerne med meg noen spørsmål fra deg til ekspertene hos Volvo.
Les mer
layid-bilde19
Attraktiv pris på Nexo
Hyundai er sammen med Toyota de fremste pådriverne for biler med brenselceller. Nå lanserer de en lekker ny SUV til en meget attraktiv pris.
Les mer
layid-bilde20
Mye nytt fra BMW
Dersom den tidlige sommeren i Sør-Norge har inspirert deg til å kjøpe cabriolet til ferien, må du se etter noe annet enn nye BMW Z4. Den kommer nemlig først et stykke utpå høsten.
Les mer
layid-bilde21
Kona Electric er priset
Over 20.000 nordmenn har meldt sin interesse for Hyundai Kona Electric. Nå er prisene klare, og de er langt fra avskrekkende.
Les mer
layid-bilde22
Her er Citroëns nye SUV
Da har vi endelig både sett og kjørt Citroëns nye kompakt-SUV C5 Aircross. Seingen ble omfattende, kjøringen ikke - og konkrete informasjoner? Les videre.
Les mer
toppsak-bilde23
Vintage Tatra på strøm
Dette er ikke bare en vakker elbil. Det er også en ganske spennende del av tsjekkisk bilhistorie.
Les mer
layid-bilde24
Citroëns kompakte SUV
I morgen skal vi møte Citroëns C5 Aircross for første gang i Europa. Er det noen spørsmål du vil stille om den, så kom igjen.
Les mer
layid-bilde25
Renere dieselmotorer i oppgradert Kia Sportage
For noen dager siden kunne du på BilNorge lese om 48-volt motorhjelp i Sportage. Nå opplyser Kia at de også oppgrader innpakningen.
Les mer
layid-bilde26
XV blir Subarus første ladbare
Subaru XV kommer som ladbar hybrid senere i år, men ikke til Norge foreløpig.
Les mer
layid-bilde27
Teslas minste med AWD
Les mer
toppsak-bilde28
Ut med et smell
Akkurat idet Aston Martin skal begynne leveringene av nye Vantage lar de den gamle gå ut med et smell. Dette er V600.
Les mer
layid-bilde29
Den glemte prisoppgangen - nå øker ladbare hybrider
Les mer
layid-bilde30
Golf GTI med ekstra krutt
VW bruker Wörthersee-arrangementet til å vise en 290-hesters Golf GTI.
Les mer
layid-bilde31
Her er Cullinan
Rolls-Royce har i dag avduket Cullinan. Den blir uten sammenligning verdens mest luksuriøse SUV, og prises deretter.
Les mer
layid-bilde32
El-Mercedes på vei mot lansering
I 2019 skal Mercedes lansere sin EQC, en el-drevet SUV. Men før den blir salgsklar må den gjennom omfattende tester - digitalt så vel som under realistiske forhold på vei.
Les mer
toppsak-bilde33
Strøm på luksustoppen
Aston Martin er lei av at Rolls-Royce og Bentley får være alene i den mest luksuriøse delen av markedet. Nå avslører de sine planer.
Les mer
layid-bilde34
Mer ekstrem BMW M5
Les mer
layid-bilde35
Brabham gjenopplives
Les mer
layid-bilde36
Ny Fiesta-variant på vei
I løpet av våren er Fiesta Active klar for Norge - en variant for dem som liker å sitte litt høyere.
Les mer
layid-bilde37
Buick med elektrisk soft-roader
På Beijing-utstillingen møtte Buick med to nyheter. Deres Enspire var den mest spennende. Elektrisk SUV på stylter. Og produksjonsbilen Velite 5 kommer til ny versjon.
Les mer
layid-bilde38
Nye G-klasse prøvekjørt
Joda, denne bilen er faktisk helt ny. Vi har prøvekjørt nye Mercedes-Benz G-klasse.
Les mer