img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
30 bilder i galleri
RAV4-debut i NY
Kanskje ikke så rart at Toyota velger å vise sin nye RAV4 i New York. Den har overtatt for Camry og Corolla som Toyotas USA-bestselger.

Det er slutt på at sedaner er bestselgere. Også i USA. I fjor økte RAV4 salget med 15 % og endte over 400.000. 20.000 flere enn Camry og solid over Corolla. I årets første to måneder ble det registrert 56.520 nye Raver i USA – det var en økning på mer enn 16 %.

Dette sier vel to ting. Det ene er at amerikanerne er ganske glade i kompakte SUV-er med off-road antydninger. Og hvem var det som skapte dette flunkende nye segmentet som godt kan kalles lifestyle-SUV? 

Jo, nettopp RAV4 – så langt tilbake som i 1994. Vi er faktisk kommet til femte generasjon nå!

Det andre som disse salgstallene sier er at kanskje de ikke trenger noen ny RAV4 ennå, ettersom den gamle selger så vanvittig bra.

Ser man på bildene av den nye kan man jo også spørre seg om dette egentlig ser ut som et kjempestort fremskritt.

Alt ved den gamle modellen som var litt mykt og søtt har forsvunnet komplett. Vi burde selvfølgelig ha ventet oss denne nye fasongen, skarpe kanter og vinkler, skulpturerte detaljer, her og der ser det ut som det er hugget ut med et meget skarpt hoggjern.

For vi fikk jo indikasjonene på utseendet tidligere. FT-AC konseptet i LA for noen måneder siden fortalte klart om hva som kom til å skje.

Det kan vel likevel hende dette nye karosseriet kan virke litt polariserende hos Toyotas ganske konservative kundekrets.

Men produsenten har jo allerede testet en slik oppførsel ved å sende C-HR ut på markedet, den er jo ikke akkurat konservativ den heller.

Bare så det er klart, dels liker jeg disse innslagene som tyder på at de virkelig mente noe da de skapte Mirai, og dels beundrer jeg Toyota fordi de virkelig tar en sjanse nå og da og ikke lenger gjemmer seg bak det som er trygt, kjent og bombesikkert.

Nå er heldigvis bilen like ny under skallet, som utenpå. Her er TNGA K-plattformen skikkelig massert. Tre centimeter lengre akselavstand (sammen med marginalt større bredde) gir bedre plass, og kortere overheng gir den en meget mer ut-i-naturen holdning.

Spesifikasjonene tyder på at den kan brukes på dårligere underlag. Den ene formen for firehjulsdrift er helt mekanisk. Her blir det også mulig å få den levert med et torque-vectoring opplegg – dersom du frykter at det kommer til å bli virkelig dårlig føre.

Et eller annet sted i denne mekaniske oppskriften er også en mulighet til å koble ut bakhjulsdriften helt.

Men du kan også få en hybrid-versjon der en elmotor tilfører bakhjulene 30 % ekstra kraft.

Det er snakk om en 8-trinns automat, mens automaten til hybriden later til å være en CVT.

Her er det forresten viktig å presisere at det lille som ble presentert av fremdrifts-detaljer for det første var ment for det amerikanske markedet, og for det andre var det nesten ikke detaljer her i det hele tatt.

Ikke et ord om hestekrefter fra 2,5-liters motorene for eksempel. (Regn trygt med 2-liters varianter i Europa).

Men en slik ting som at hele boksen er blitt 57 % stivere, kan vi regne med vil gjelde for Europa også. Multi-link bakakselen ser lovende ut – samtidig som den står enda litt høyere over underlaget (men allikevel med lavere tyngdepunkt enn i den gamle).

At den også vil få en ganske sofistikert «Multi Terrain Select» er nok sikkert, og programmet med de mange forskjellige utstyrsnivåene vil garantert bli videreført. To-farge oppskriften var egentlig ganske lekker.

Premiere i New York i mars stemmer bra med markedsinnføring i Europa rett over nyttår. Det er ingen grunn til at den nye modellen skal posisjoneres noe annerledes enn dagens i markedets prisbilde. (Det jeg prøver å si: regn med omtrent samme pris).




toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Barsk ny Ranger fra Ford
Nå åpner Ford for bestilling av den tøffe Ranger Raptor. Men fortsatt er det en stund til du kan plassere den på gårdsplassen.
Les mer
layid-bilde1
Snart kommer BMWs nye toppmodell
Den er allerede på banen i racing-utgave, men snart vises også gateversjonen av BMW M8 Coupé. Her får vi en smakebit.
Les mer
layid-bilde2
Ladbar E-Klasse er bestillingsklar
Mercedes-importøren har hatt et meget begrenset antall ladbare modeller den siste tiden, men nå er nye alternativer bestillingsklare.
Les mer
layid-bilde3
Tarok blir navnet på VWs livsstil-pickup
Tarok blir navnet på den fem meter lange pickupen som Volkswagen premiereviste i helgen som konsept i Brasil. Men dessverre, ha ikke for store forhåpninger om å se den i Norge.
Les mer
layid-bilde4
Lexus UX skal koster fra 383.800 kroner
Med startpris på 383.800 kroner går nye Lexus UX 250h rett i strupen på BMW X1, Jaguar E-Pace, Mercedes GLA og Volvo XC40.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Salgsklar Mercedes GLE
Norske Mercedes-forhandlere åpner nå for salg av nye GLE. Prisene starter 914.000 kroner, men en rimeligere variant er på trappene.
Les mer
layid-bilde6
Lanseringskalender 2018
Vi gir deg Norges mest komplette oversikt over store og små bilnyheter i 2018.
Les mer
layid-bilde7
En tøffere Focus
Fords fjerde utstyrsvariant i Focus-familien kan godt bli mest populær i Norge.
Les mer


layid-bilde8
Prisdumper VW e-Up med nye 20.000 kroner
Les mer
toppsak-bilde9
BMW 8-serie kabriolet til Norge med vårsola
Selv om den er eksklusiv er det ikke nødvendig å først ha bygget CV hos BMW for å kjøpe kabrioletutgaven av 8-serien, men du må i det minste bestemme deg fort om du vil ha den levert samtidig som vårsola titter fram i mars neste år.
Les mer
layid-bilde10
Kompakte Skoda Scala i strupen på VW Golf
Les mer
layid-bilde11
Ford GT Carbon Series slanket med 18 kilo
Les mer
layid-bilde12
VW snart klar med liten pickup, vises først i Brasil
Les mer
layid-bilde13
Ferraris mareritt
McLaren hadde nok en periode hvor de gruset Ferrari på banen, men det begynner å bli en stund siden. På landeveiene, derimot ... Der må McLaren virkelig fortone seg som en skikkelig vond drøm for den steilende hesten.
Les mer
layid-bilde14
Leveringskø for Kia e-Niro til langt ut i 2020
Kia er i ferd med å lansere elektriske e-Niro, en bil 6250 potensielle kunder har betalt 7777 kroner for å stå på reservasjonslisten til, men de som står nederst på denne listen kan risikere ikke å få bilen før i 2021.
Les mer
toppsak-bilde15
Endelig i Norge: Ford Transit Custom 4x4
Ford Transit Custom med firehjulsdrift debuterer i Norge på Oslo Motor Show med Extrem Konzepte i Tyskland som produsent og MS-RT Norge som importør.
Les mer
layid-bilde16
T-Cross kan bli VWs viktigste SUV i Norge
Les mer
layid-bilde17
Lynk & Co på banen
Les mer
layid-bilde18
En liten hissigpropp
Brabus er glad i Smart-biler, og nå har de laget sin kraftigste utgave så langt: 125R. Dessverre får vi neppe se denne i Norge.
Les mer
layid-bilde19
Polestar, et bygg nærmere
Vi har vært med på åpningen av Polestars hovedkvarter i Göteborg. Vi visste at bil-innholdet i presentasjonen ville bli magert så vi kjørte likegodt ned i en Polestar.
Les mer
layid-bilde20
Porsche Taycan til under 700.000 kroner?
Porsches super-elbiler passer perfekt for norsk avgiftsfritak. Når Taycan trolig er her sent i 2019 kan prisen bli under 700.000 kroner. Og nå er også konsept-SUV-en Mission E Cross Turismo som en Shooting Brake av samme bilen bekreftet.
Les mer
layid-bilde21
Ferraris Paris
Ferrari var det eneste av merkene under Fiat-paraplyen som fant det umaken verdt å ta turen til Paris. Med tre ganske/helt nye biler, og den beste av dem alle - en mer enn 50 år gammel LM.
Les mer
layid-bilde22
Mercedes mer enn dobler el-rekkevidden på ladehybride GLE
Mercedes GLE ladehybrid får hele 100 km elektrisk rekkevidde, men er først tilgjengelig neste høst.
Les mer
toppsak-bilde23
X7 - BMWs største SUV
X7, BMWs digre SUV med plass til sju kan nå bestilles, koster fra 1.278.500 kroner og er på plass i Norge sent i mars neste år.
Les mer
layid-bilde24
Audi A1 Allroad på vei
SPIONBILDER: Før Audi har lansert ny A1 og A1 Sportback dukker de første spionbildene av en Allroad-utgave opp.
Les mer
layid-bilde25
Skodas kompakte Scala erstatter anonyme Rapid
Rapid går ut og Scala kommer inn som Škodas nye våpen i Golf-klassen.
Les mer
layid-bilde26
Renaults nye elbil-oppskrift
Den nye elbilen fra Renault, K-ZE, tilhørte de største overraskelsene da den ble vist på bilutstillingen i Paris. Spesielt stor var overraskelsen da det viste seg at den ikke ble vist der allikevel.
Les mer
layid-bilde27
Nye plug-in hybrider fra Mercedes
Les mer
toppsak-bilde28
Pariss under utvikling
Et av lyspunktene på årets bilutstilling i Paris: Pariss er ikke død, de har samlet kapital til videre utvikling og er i rute med produksjon av en snacksy elektrisk roadster. Og en Formel E med tak!
Les mer
layid-bilde29
Hybridenes S-Klasse
Les mer
layid-bilde30
Nytt alternativ i Mondeo-familien
Nå får endelig Ford et alternativ de har savnet i årevis - en hybrid stasjonsvogn.
Les mer
layid-bilde31
Qashqai får nye drivlinjer
Nissan er ikke til stede på Paris-utstillingen, men velger likevel å lansere nye drivlinjer til Qashqai mens utstillingen pågår.
Les mer
layid-bilde32
Et nytt merke er født
Samtidig som Vietnam presenterte oss for et nytt bilmerke i Paris, kunne Volvo - eller hvem det nå er - fortelle oss at den første «ekte» Polestar er født.
Les mer
toppsak-bilde33
Vietnam-bil i Paris
Dette var en stor premiere. Nye biler fra nytt bilproduserende land - presentert av David Beckham og to bemerkelsesverdige kvinner.
Les mer
layid-bilde34
Kineser på ramme alvor
Les mer
layid-bilde35
Porsche bekrefter Speedster
Les mer
layid-bilde36
Nytt innsteg fra Mercedes-AMG
Omtrent samtidig som de første bilene kommer på veien, lanserer Mercedes-AMG en ny innstegsmodell av sine firedørs coupé.
Les mer
layid-bilde37
Kia viser sin GT-utfordrer
Kia går ikke like ekstremt til verks som Hyundai når de viser sin utfordrer i GT-segmentet.
Les mer
layid-bilde38
Gult er kult
Det syns tydeligvis Lexus, for nå har de laget en spesialutgave av sin mest luksuriøse coupé.
Les mer