img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
30 bilder i galleri
RAV4-debut i NY
Kanskje ikke så rart at Toyota velger å vise sin nye RAV4 i New York. Den har overtatt for Camry og Corolla som Toyotas USA-bestselger.

Det er slutt på at sedaner er bestselgere. Også i USA. I fjor økte RAV4 salget med 15 % og endte over 400.000. 20.000 flere enn Camry og solid over Corolla. I årets første to måneder ble det registrert 56.520 nye Raver i USA – det var en økning på mer enn 16 %.

Dette sier vel to ting. Det ene er at amerikanerne er ganske glade i kompakte SUV-er med off-road antydninger. Og hvem var det som skapte dette flunkende nye segmentet som godt kan kalles lifestyle-SUV? 

Jo, nettopp RAV4 – så langt tilbake som i 1994. Vi er faktisk kommet til femte generasjon nå!

Det andre som disse salgstallene sier er at kanskje de ikke trenger noen ny RAV4 ennå, ettersom den gamle selger så vanvittig bra.

Ser man på bildene av den nye kan man jo også spørre seg om dette egentlig ser ut som et kjempestort fremskritt.

Alt ved den gamle modellen som var litt mykt og søtt har forsvunnet komplett. Vi burde selvfølgelig ha ventet oss denne nye fasongen, skarpe kanter og vinkler, skulpturerte detaljer, her og der ser det ut som det er hugget ut med et meget skarpt hoggjern.

For vi fikk jo indikasjonene på utseendet tidligere. FT-AC konseptet i LA for noen måneder siden fortalte klart om hva som kom til å skje.

Det kan vel likevel hende dette nye karosseriet kan virke litt polariserende hos Toyotas ganske konservative kundekrets.

Men produsenten har jo allerede testet en slik oppførsel ved å sende C-HR ut på markedet, den er jo ikke akkurat konservativ den heller.

Bare så det er klart, dels liker jeg disse innslagene som tyder på at de virkelig mente noe da de skapte Mirai, og dels beundrer jeg Toyota fordi de virkelig tar en sjanse nå og da og ikke lenger gjemmer seg bak det som er trygt, kjent og bombesikkert.

Nå er heldigvis bilen like ny under skallet, som utenpå. Her er TNGA K-plattformen skikkelig massert. Tre centimeter lengre akselavstand (sammen med marginalt større bredde) gir bedre plass, og kortere overheng gir den en meget mer ut-i-naturen holdning.

Spesifikasjonene tyder på at den kan brukes på dårligere underlag. Den ene formen for firehjulsdrift er helt mekanisk. Her blir det også mulig å få den levert med et torque-vectoring opplegg – dersom du frykter at det kommer til å bli virkelig dårlig føre.

Et eller annet sted i denne mekaniske oppskriften er også en mulighet til å koble ut bakhjulsdriften helt.

Men du kan også få en hybrid-versjon der en elmotor tilfører bakhjulene 30 % ekstra kraft.

Det er snakk om en 8-trinns automat, mens automaten til hybriden later til å være en CVT.

Her er det forresten viktig å presisere at det lille som ble presentert av fremdrifts-detaljer for det første var ment for det amerikanske markedet, og for det andre var det nesten ikke detaljer her i det hele tatt.

Ikke et ord om hestekrefter fra 2,5-liters motorene for eksempel. (Regn trygt med 2-liters varianter i Europa).

Men en slik ting som at hele boksen er blitt 57 % stivere, kan vi regne med vil gjelde for Europa også. Multi-link bakakselen ser lovende ut – samtidig som den står enda litt høyere over underlaget (men allikevel med lavere tyngdepunkt enn i den gamle).

At den også vil få en ganske sofistikert «Multi Terrain Select» er nok sikkert, og programmet med de mange forskjellige utstyrsnivåene vil garantert bli videreført. To-farge oppskriften var egentlig ganske lekker.

Premiere i New York i mars stemmer bra med markedsinnføring i Europa rett over nyttår. Det er ingen grunn til at den nye modellen skal posisjoneres noe annerledes enn dagens i markedets prisbilde. (Det jeg prøver å si: regn med omtrent samme pris).




toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Pininfarina i kinesisk samarbeid
Det er åpenbart at Pininfarina føler seg hjemme i Kina. Nå fortsetter de å hjelpe den kinesiske HK-gruppen med å formere seg.
Les mer
layid-bilde1
Elektrisk over hele linjen
Volvo har lagt lanseringen av sin hybride XC40 til Beijing. Vi får ikke vite så mye om bilen, men nok til å spå den en lys fremtid.
Les mer
layid-bilde2
Mercedes strekker A-Klassen
Mercedes strekker seg langt for å tilfredsstille kundene i sitt viktigste marked.
Les mer
layid-bilde3
Audi lanserer sin første lange SUV
Audi benytter utstillingen i Beijing til å lansere en SUV som er skreddersydd for kinesiske behov.
Les mer
layid-bilde4
Elektrisk fra Honda
Honda viser sin første elbil for masseproduksjon, men den skal markedsføres under et annet navn.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Konsept baner vei for el-SUV
BMW har avduket Concept iX3 på bilutstillingen i Beijing. Dermed får vi et klart forvarsel for bayernes første el-SUV.
Les mer
layid-bilde6
Kanskje ikke for Hvermansen?
Vi slapp selvfølgelig ikke unna. Mercedes fortsetter på sitt Maybach Ultimate Luxury-tema. Denne gang med en sedan på stylter. Sikkert en hit i Kina.
Les mer
layid-bilde7
Skoda på ambassadebesøk
Skoda dro mandag kveld lakenet av sin minste SUV under en lukket visning. I morgen skal den vises offentlig.
Les mer


layid-bilde8
VW Amarok med 258 hk
Les mer
toppsak-bilde9
Viser Maybach-SUV i Beijing for de ultrarike
Bentley Bentayga er allerede her, Rolls-Royce Cullinan kommer, og nå vurderer også Mercedes-Benz å bygge SUV for de aller rikeste av de rike.
Les mer
layid-bilde10
Første glimt av Brabham superbil
Les mer
layid-bilde11
Ny Skoda … for Kina
Les mer
layid-bilde12
Laaang liste med fører-hjelp på Fords nye Focus
Les mer
layid-bilde13
Lanseringskalender 2018
Vi gir deg Norges mest komplette oversikt over store og små bilnyheter i 2018.
Les mer
layid-bilde14
Humor på tysk
SPLIT, KROATIA: Humor kan være så mangt, og den som sier at tyskerne ikke har noe - vel, den har kanskje prøvd stemmestyringen i nye A-klasse …
Les mer
toppsak-bilde15
Mercedes på Kina-strøm
Sammen med BYD har Daimler en virksomhet i Kina som det kommer elbiler fra. Her har de en ny, klar til Beijing-utstillingen.
Les mer
layid-bilde16
Her er nye Audi A6 Avant
Les mer
layid-bilde17
Spør om A-klasse
Les mer
layid-bilde18
Ny Focus debuterer NÅ!
Jeg tror at hvis jeg teller etter, så er det femte gang vi deltar på lanseringen av en ny generasjon Focus. Denne gang er vi i London, på ivrig jakt etter bilens virkelige sjel.
Les mer
layid-bilde19
Oppskrift: Lin og sukker
Studentene som har bygget den kaller den verdens første sirkulære bil. Sirkulær, som i evig rundgang. Som vannet.
Les mer
layid-bilde20
Fritt valg - eller ny hybrid
Da vi fikk en forhåndsmelding om at Bulgarske SinCars skulle komme til Genève med en bil der du kunne velge alt, motor, interiør, karosseri - skjønte vi ikke mye. Heldigvis kom de med en attraktiv hybrid også.
Les mer
layid-bilde21
Litt nærmere hydrogen
Ikke før var Mercedes ferdig med vintertestene av GLC F-CELL, så trillet de første bilene av en forsiktig førproduksjons-linje.
Les mer
layid-bilde22
Haval kompletterer SUV-rekken
Haval er Great Walls SUV-merke, og ikke noen hvem som helst. De er nemlig det mest solgte SUV-merket i Kina med årsvolum på nesten en million biler. Nå lanseres en ny modell som burde passe perfekt for Europa.
Les mer
toppsak-bilde23
Torino er tilbake
Denne skulpturen - eller hva skal vi kalle den - fra noe som heter Icona, var BilNorges favoritt på Genève-utstillingen. Først og fremst fordi den så klart beviste at Torino er på plass igjen.
Les mer
layid-bilde24
Ventetiden er snart over
For et år siden viste Ford sin nye Fiesta ST på Genève-utstillingen. Nå er prisene klare.
Les mer
layid-bilde25
Kompakt mobilitet
Kompaktere blir det ikke. Japanske Fomm leverer ikke bare ekstremt kompakte elbiler, de skal levere ekstremt kompakte elbilfabrikker også.
Les mer
layid-bilde26
Kias største
Her hjemme er Stinger Kias største personbil - men de finnes enda større. K900 dukket opp i ny utgave på New York-utstillingen.
Les mer
layid-bilde27
Jaguar hever SUV-listen
Les mer
toppsak-bilde28
Dobbel overraskelse fra Volkswagen
At Volkswagen skulle dukke opp med en femseters Atlas var for så vidt ventet, men kanskje ikke at den ble så bra. En Uber-Amarok var derimot en nyhet. Og navnet som vanlig, skal vi si - sært.
Les mer
layid-bilde29
RAV4-debut i NY
Les mer
layid-bilde30
Mustang som SUV
Lincoln viste en tre-rader i New York. Det skapte glede hos alle som la seg ned på gulvet og så at det var masse Mustang på undersiden.
Les mer
layid-bilde31
Cadillac fortsetter jakten
Mens Lincoln rydder opp i modellnavnene sine, fortsetter Cadillac sin intern-forvirring. Etter CTS og ATS og XT5 kommer nå XT4. Og den er viktig!
Les mer
layid-bilde32
Ny start for Genesis
Det kan virke som om Hyundai ville gjenoppdage Gran Turismo-stilen da de trykket på knappen for nye Genesis-start. Vellykket!
Les mer
toppsak-bilde33
Denne kommer neppe i historiebøkene
Dette var et av de mange innslagene på Genève-utstillingen som man lurer på om vil dukke opp igjen neste år. Sett ikke pengene på det.
Les mer
layid-bilde34
Høvdingen er på plass
Les mer
layid-bilde35
Touareg, VW nye flagg-skip og teknologiansikt
Les mer
layid-bilde36
USA og Kina-SUV-er fra VW droppes i Europa
Volkswagen viser en femseter av USA-bygde Atlas i New York til uka. Samtidig planlegges en kompakt folke-SUV, men ingen av dem vil du få kjøpt i Europa.
Les mer
layid-bilde37
Elektrisk drømmebil
Rimac er en av disse utrolige gründerne som jeg har fulgt, først med nysgjerrig forbauselse så, med økende interesse siden han første gang viste seg på Frankfurt-utstillingen i 2011.
Les mer
layid-bilde38
I kø for elektrisk Niro
1600 interesserte har betalt 7777 kroner for å stå på venteliste for elektrisk Kia Niro selv om bilen først lanseres mot slutten av året og prisen ikke er kjent.
Les mer