img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
7 bilder i galleri
Ny start for Genesis
Det kan virke som om Hyundai ville gjenoppdage Gran Turismo-stilen da de trykket på knappen for nye Genesis-start. Vellykket!

Selvfølgelig går det an å beskrive seg i spinn over enda en ny konseptbil med sommerfugl-dører som åpnes med fingeravtrykk og startes med ansiktsgjenkjennelse.

Som er full av laser-optikk i lysene, som har wide-screen dashbord-display fra A-stolpe til A-stolpe, som har rutemønster i setene og lag på lag med karbon i interiøret.

Som har maskin-læring og Intelligent Assistant med skikkelig stemmekontroll og smart-hjem oppkobling, og som føler nøyaktig hvordan du har det akkurat nå.

Men det er ikke det som er poenget.

Poenget er at Genesis er luksusavdelingen til Hyundai, som de åpenbart ikke helt har visst hva de skulle gjøre med.

Jeg tror for eksempel ikke de har solgt over 2.000 biler per måned i USA de siste to årene. Og i Europa har det vært spede forsøk på jålete annonsering noen ganger, uten at det fantes en bil å få kjøpt.

Men legge ned?

Å nei – dette er prestisje.

Da det ble snakk om at design-geniet Peter Schreyer (mannen som gjorde – først – Kia til verdens mest designdrevne bilmerke, og deretter hele Hyundai til et gjennomført designdrevet konsern) måtte avløses en eller annen gang, hentet man Luc Donckerwolke.

Tidligere bl.a. Lamborghini, men Bentley da han overtok den nye jobben – pluss dilla på Michel Vaillant. En skikkelig portfolio med andre ord.

Han ble ansatt som nestkommanderende for design, Hyundai-gruppen, samtidig som han ble designansvarlig for Genesis.

De mente altså åpenbart alvor da de flyttet ham til Korea i april i fjor.

Jeg aner egentlig ikke hva Genesis har drevet med etter det – det kan vel egentlig tyde på at de har drevet med ingenting, men interessen min våknet ganske snart da han grep fatt i Bentley-kollegaene SangYup Lee og Sasha Selipanov på vei ut derfra. 

Lee ble øremerket Genesis, og Selipanov i enda større grad. Han fikk nemlig beskjed om å bygge opp et advanced studio, kun for Genesis, ved anlegget rett utenfor Frankfurt. Og det er åpenbart derfra denne oppsiktsvekkende Essentia Concept kommer fra.

Det er også åpenbart at herrene har sett seg rundt i landskapet og funnet ut at her må det gjøres noe. De kunne ikke lenger fortsette med SUV- & LuxLimo-forsøk – det finnes ikke den kineser som ikke holder på med slikt nå – ofte veldig bra.

Så de kastet seg på et veldig spennende spor som bare så vidt har vært gått opp til nå av Renault (Trezor Concept) og Mazda (Vision Coupé). 

Hvordan skal vi beskrive tendensen?

Lang, med et boble-glasshus, mye teater i hvordan dørene betjenes, særdeles cab-rearwards – på tross av (selvfølgelig) batteriel-drift. Jeg mener: kanskje ser vi en renessanse for de vakre reise-coupéene? De som skal sikre Touring i Grand skala.

For dette er en vakker skulptur. Som samtidig har hentet ned den gamle Per Ivar Selvaag-finten (Peugeot Onyx) – liberal bruk av kopper. 

Skal si det er med å holde på interessen når man lar blikket skli rundt.

Luc summerte opp designideene for våre venner i Car Design News:

«Her ser du vår (nye) parabol-linje – kall det gjerne en anti-kileform, og du ser fire-lampers signaturen. Det er enkelt å lage lysene foran store, men å lage dem smale og brighte er vanskelig, og her har vi også dratt dem så langt bakover at de ender bak forhjulene. Hvorfor kan ikke lysene trekkes helt rundt på siden for å skape en virkelig spennende signatur?»

«Så har vi gjort panseret transparent for å vise frem deler av den avanserte ingeniørkunsten. Ikke bare opphengningen, men også luftkanalene som er et vesentlig bidrag til aerodynamikken. Men den skal ikke være aggressivt sportslig – «atletisk elegant» jobber vi etter».

Han forteller også om 3D-printede elementer som brukes som både bærende og visuelle elementer i bilen. I stedet for å tette igjen gap mellom plater for eksempel, legger de inn en finurlig filigrams-print som kan brukes både strukturelt og til ventilasjon.

Tilsvarende på interiøret. Ikke overteknologisk; skinn, og sågar fløyel, demper tekno-overload, og selv om displayet kan gå i hele bredden, sier SangYup Lee at det er så mye informasjon tilgjengelig fra bilens systemer i dag, at du kunne fylle en gammeldags 747-cockpit med alt som finnes.

«Men vi trenger dem ikke, og her har vi lagt vekt på å holde det hele enkelt og rent». 

Det var denne bilen som dukket opp som nummer sist blant New York premierene, men det er ingen tvil om at det er denne vi kommer til å huske når utstillingen er blitt historie.

Og for ordens skyld, to navn til, ganske menige denne gangen, men ikke uten betydning, nei. Arseny Kostromin (som kom rett fra Alpine A110-jobben) har mye av eksteriør-ansvaret, mens Guilleremo Mignot (ex-Skoda) jobbet hardt med interiøret.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Porsche Taycan til under 700.000 kroner?
Porsches super-elbiler passer perfekt for norsk avgiftsfritak. Når Taycan trolig er her sent i 2019 kan prisen bli under 700.000 kroner. Og nå er også konsept-SUV-en Mission E Cross Turismo som en Shooting Brake av samme bilen bekreftet.
Les mer
layid-bilde1
Ferraris Paris
Ferrari var det eneste av merkene under Fiat-paraplyen som fant det umaken verdt å ta turen til Paris. Med tre ganske/helt nye biler, og den beste av dem alle - en mer enn 50 år gammel LM.
Les mer
layid-bilde2
Mercedes mer enn dobler el-rekkevidden på ladehybride GLE
Mercedes GLE ladehybrid får hele 100 km elektrisk rekkevidde, men er først tilgjengelig neste høst.
Les mer
layid-bilde3
X7 - BMWs største SUV
X7, BMWs digre SUV med plass til sju kan nå bestilles, koster fra 1.278.500 kroner og er på plass i Norge sent i mars neste år.
Les mer
layid-bilde4
Audi A1 Allroad på vei
SPIONBILDER: Før Audi har lansert ny A1 og A1 Sportback dukker de første spionbildene av en Allroad-utgave opp.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Škodas kompakte Scala erstatter anonyme Rapid
Rapid går ut og Scala kommer inn som Škodas nye våpen i Golf-klassen.
Les mer
layid-bilde6
Renaults nye elbil-oppskrift
Den nye elbilen fra Renault, K-ZE, tilhørte de største overraskelsene da den ble vist på bilutstillingen i Paris. Spesielt stor var overraskelsen da det viste seg at den ikke ble vist der allikevel.
Les mer
layid-bilde7
Lanseringskalender 2018
Vi gir deg Norges mest komplette oversikt over store og små bilnyheter i 2018.
Les mer


layid-bilde8
Nye plug-in hybrider fra Mercedes
Les mer
toppsak-bilde9
Pariss under utvikling
Et av lyspunktene på årets bilutstilling i Paris: Pariss er ikke død, de har samlet kapital til videre utvikling og er i rute med produksjon av en snacksy elektrisk roadster. Og en Formel E med tak!
Les mer
layid-bilde10
Hybridenes S-Klasse
Les mer
layid-bilde11
Nytt alternativ i Mondeo-familien
Les mer
layid-bilde12
Qashqai får nye drivlinjer
Les mer
layid-bilde13
Et nytt merke er født
Samtidig som Vietnam presenterte oss for et nytt bilmerke i Paris, kunne Volvo - eller hvem det nå er - fortelle oss at den første «ekte» Polestar er født.
Les mer
layid-bilde14
Vietnam-bil i Paris
Dette var en stor premiere. Nye biler fra nytt bilproduserende land - presentert av David Beckham og to bemerkelsesverdige kvinner.
Les mer
toppsak-bilde15
Kineser på ramme alvor
Dersom GAC er kjent for noe som helst, må det være for å ha hatt en modell som het Trumpchi. Men etter en fremvisning i Paris må vi kanskje begynne å ta dem på alvor?
Les mer
layid-bilde16
Porsche bekrefter Speedster
Les mer
layid-bilde17
Nytt innsteg fra Mercedes-AMG
Les mer
layid-bilde18
Kia viser sin GT-utfordrer
Kia går ikke like ekstremt til verks som Hyundai når de viser sin utfordrer i GT-segmentet.
Les mer
layid-bilde19
Gult er kult
Det syns tydeligvis Lexus, for nå har de laget en spesialutgave av sin mest luksuriøse coupé.
Les mer
layid-bilde20
Renault oppdaterer Kadjar
Renault foretar en midtlivs-oppgradering av sin mellomstore SUV. Men det mangler en viktig brikke for å oppnå suksess i Norge.
Les mer
layid-bilde21
Her kommer nye Corolla
2019 kan bli et meget godt år for Toyota i Norge. Ikke bare kommer RAV4 i helt ny utgave - Corolla relanseres - tolv år etter den ble tatt av programmet.
Les mer
layid-bilde22
Audi oppgraderer kunderaceren
Audi foretar grep for å gjøre sin R8 enda mer konkurransedyktig. Det kommer både raceførere og gatebilister til gode.
Les mer
toppsak-bilde23
Europa-debut for Honda CR-V Hybrid
Kort etter lanseringen av nye Honda CR-V følger nå en utgave som kan bli ekstra interessant for Norge.
Les mer
layid-bilde24
Facelift for Vitara
Suzuki Vitara vises i en oppgradert utgave på Paris-utstillingen. I tillegg til ny kosmetikk får den nye motorer.
Les mer
layid-bilde25
Overraskende debut
Toyota er blant de merkene som er flinkest til å holde kortene tett til brystet. Derfor kom det en smule overraskende på oss da denne bilen dukket opp i Paris. Skjønt USA-utgaven debuterte i påsken, så vi visste den var på vei.
Les mer
layid-bilde26
Infiniti med F1-teknologi
Ingeniørene hos Infiniti har lekt seg sammen med F1-ingeniørene hos Renault Sport. Resultatet heter Project Black S og står utstilt i Paris.
Les mer
layid-bilde27
Mercedes lanserer ny B-Klasse
Les mer
toppsak-bilde28
Her er nye BMW 3-serie
Intet er overlatt til tilfeldighetene når BMW lanserer en ny generasjon av sin populære 3-serie. I Paris står syvende generasjon, den kommer til en forhandler nær deg neste vår.
Les mer
layid-bilde29
Overflødighetshorn hos Mercedes
Les mer
layid-bilde30
Renaults nye Kina-elektriker
Renault gønner på med sin elbil-satsing. «Vi var pionerer og nå er vi ledere i 100 % elektrisk mobilitet»sa sjefen selv, Carlos Ghosn da han presenterte oss for en ny batterielektrisk kompaktbil. Kun for Kina.
Les mer
layid-bilde31
Skoda på flere fronter
Med Vision RS gir Skoda oss et hint om designretningen for neste generasjon Rapid, men også om en elektrisk fremtid. Samtidig viser de sin første SUV i RS-innpakning.
Les mer
layid-bilde32
Penger forkorter ikke alltid ventetiden
Det er ikke bare elbil-hungrige nordmenn som må finne seg i lang ventetid. Det samme gjelder et knippe multimillionærer.
Les mer
toppsak-bilde33
Konsept som snart realiseres
Før Citroën har rukket å vise frem nye C5 Aircross offentlig, røper de at den også kommer som «norsk spesialitet».
Les mer
layid-bilde34
Ny kø-generator
Les mer
layid-bilde35
Audi topper Q2-familien
Les mer
layid-bilde36
Fødselsdagsfeiring med 700 hk
Det er en fin måte å feire bursdager på. Ta antall år du er, gang med ti, og det blir antall hestekrefter på hedersgjesten.
Les mer
layid-bilde37
Nok en Norgesaktuell DS
Her kommer nok en modell som kan gjøre PSAs luksusmerke, DS, svært så interessant i Norge.
Les mer
layid-bilde38
Smart og morsom
Paris-utstillingen pleier å inneholde muntre, små ubetydeligheter fra franske produsenter man aldri har hørt om, og heller ikke kommer til å høre om igjen. Men i år ser det ut som Smart kommer til å komme med det morsomste.
Les mer