img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
7 bilder i galleri
Ny start for Genesis
Det kan virke som om Hyundai ville gjenoppdage Gran Turismo-stilen da de trykket på knappen for nye Genesis-start. Vellykket!

Selvfølgelig går det an å beskrive seg i spinn over enda en ny konseptbil med sommerfugl-dører som åpnes med fingeravtrykk og startes med ansiktsgjenkjennelse.

Som er full av laser-optikk i lysene, som har wide-screen dashbord-display fra A-stolpe til A-stolpe, som har rutemønster i setene og lag på lag med karbon i interiøret.

Som har maskin-læring og Intelligent Assistant med skikkelig stemmekontroll og smart-hjem oppkobling, og som føler nøyaktig hvordan du har det akkurat nå.

Men det er ikke det som er poenget.

Poenget er at Genesis er luksusavdelingen til Hyundai, som de åpenbart ikke helt har visst hva de skulle gjøre med.

Jeg tror for eksempel ikke de har solgt over 2.000 biler per måned i USA de siste to årene. Og i Europa har det vært spede forsøk på jålete annonsering noen ganger, uten at det fantes en bil å få kjøpt.

Men legge ned?

Å nei – dette er prestisje.

Da det ble snakk om at design-geniet Peter Schreyer (mannen som gjorde – først – Kia til verdens mest designdrevne bilmerke, og deretter hele Hyundai til et gjennomført designdrevet konsern) måtte avløses en eller annen gang, hentet man Luc Donckerwolke.

Tidligere bl.a. Lamborghini, men Bentley da han overtok den nye jobben – pluss dilla på Michel Vaillant. En skikkelig portfolio med andre ord.

Han ble ansatt som nestkommanderende for design, Hyundai-gruppen, samtidig som han ble designansvarlig for Genesis.

De mente altså åpenbart alvor da de flyttet ham til Korea i april i fjor.

Jeg aner egentlig ikke hva Genesis har drevet med etter det – det kan vel egentlig tyde på at de har drevet med ingenting, men interessen min våknet ganske snart da han grep fatt i Bentley-kollegaene SangYup Lee og Sasha Selipanov på vei ut derfra. 

Lee ble øremerket Genesis, og Selipanov i enda større grad. Han fikk nemlig beskjed om å bygge opp et advanced studio, kun for Genesis, ved anlegget rett utenfor Frankfurt. Og det er åpenbart derfra denne oppsiktsvekkende Essentia Concept kommer fra.

Det er også åpenbart at herrene har sett seg rundt i landskapet og funnet ut at her må det gjøres noe. De kunne ikke lenger fortsette med SUV- & LuxLimo-forsøk – det finnes ikke den kineser som ikke holder på med slikt nå – ofte veldig bra.

Så de kastet seg på et veldig spennende spor som bare så vidt har vært gått opp til nå av Renault (Trezor Concept) og Mazda (Vision Coupé). 

Hvordan skal vi beskrive tendensen?

Lang, med et boble-glasshus, mye teater i hvordan dørene betjenes, særdeles cab-rearwards – på tross av (selvfølgelig) batteriel-drift. Jeg mener: kanskje ser vi en renessanse for de vakre reise-coupéene? De som skal sikre Touring i Grand skala.

For dette er en vakker skulptur. Som samtidig har hentet ned den gamle Per Ivar Selvaag-finten (Peugeot Onyx) – liberal bruk av kopper. 

Skal si det er med å holde på interessen når man lar blikket skli rundt.

Luc summerte opp designideene for våre venner i Car Design News:

«Her ser du vår (nye) parabol-linje – kall det gjerne en anti-kileform, og du ser fire-lampers signaturen. Det er enkelt å lage lysene foran store, men å lage dem smale og brighte er vanskelig, og her har vi også dratt dem så langt bakover at de ender bak forhjulene. Hvorfor kan ikke lysene trekkes helt rundt på siden for å skape en virkelig spennende signatur?»

«Så har vi gjort panseret transparent for å vise frem deler av den avanserte ingeniørkunsten. Ikke bare opphengningen, men også luftkanalene som er et vesentlig bidrag til aerodynamikken. Men den skal ikke være aggressivt sportslig – «atletisk elegant» jobber vi etter».

Han forteller også om 3D-printede elementer som brukes som både bærende og visuelle elementer i bilen. I stedet for å tette igjen gap mellom plater for eksempel, legger de inn en finurlig filigrams-print som kan brukes både strukturelt og til ventilasjon.

Tilsvarende på interiøret. Ikke overteknologisk; skinn, og sågar fløyel, demper tekno-overload, og selv om displayet kan gå i hele bredden, sier SangYup Lee at det er så mye informasjon tilgjengelig fra bilens systemer i dag, at du kunne fylle en gammeldags 747-cockpit med alt som finnes.

«Men vi trenger dem ikke, og her har vi lagt vekt på å holde det hele enkelt og rent». 

Det var denne bilen som dukket opp som nummer sist blant New York premierene, men det er ingen tvil om at det er denne vi kommer til å huske når utstillingen er blitt historie.

Og for ordens skyld, to navn til, ganske menige denne gangen, men ikke uten betydning, nei. Arseny Kostromin (som kom rett fra Alpine A110-jobben) har mye av eksteriør-ansvaret, mens Guilleremo Mignot (ex-Skoda) jobbet hardt med interiøret.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Pininfarina i kinesisk samarbeid
Det er åpenbart at Pininfarina føler seg hjemme i Kina. Nå fortsetter de å hjelpe den kinesiske HK-gruppen med å formere seg.
Les mer
layid-bilde1
Elektrisk over hele linjen
Volvo har lagt lanseringen av sin hybride XC40 til Beijing. Vi får ikke vite så mye om bilen, men nok til å spå den en lys fremtid.
Les mer
layid-bilde2
Mercedes strekker A-Klassen
Mercedes strekker seg langt for å tilfredsstille kundene i sitt viktigste marked.
Les mer
layid-bilde3
Audi lanserer sin første lange SUV
Audi benytter utstillingen i Beijing til å lansere en SUV som er skreddersydd for kinesiske behov.
Les mer
layid-bilde4
Elektrisk fra Honda
Honda viser sin første elbil for masseproduksjon, men den skal markedsføres under et annet navn.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Konsept baner vei for el-SUV
BMW har avduket Concept iX3 på bilutstillingen i Beijing. Dermed får vi et klart forvarsel for bayernes første el-SUV.
Les mer
layid-bilde6
Kanskje ikke for Hvermansen?
Vi slapp selvfølgelig ikke unna. Mercedes fortsetter på sitt Maybach Ultimate Luxury-tema. Denne gang med en sedan på stylter. Sikkert en hit i Kina.
Les mer
layid-bilde7
Skoda på ambassadebesøk
Skoda dro mandag kveld lakenet av sin minste SUV under en lukket visning. I morgen skal den vises offentlig.
Les mer


layid-bilde8
VW Amarok med 258 hk
Les mer
toppsak-bilde9
Viser Maybach-SUV i Beijing for de ultrarike
Bentley Bentayga er allerede her, Rolls-Royce Cullinan kommer, og nå vurderer også Mercedes-Benz å bygge SUV for de aller rikeste av de rike.
Les mer
layid-bilde10
Første glimt av Brabham superbil
Les mer
layid-bilde11
Ny Skoda … for Kina
Les mer
layid-bilde12
Laaang liste med fører-hjelp på Fords nye Focus
Les mer
layid-bilde13
Lanseringskalender 2018
Vi gir deg Norges mest komplette oversikt over store og små bilnyheter i 2018.
Les mer
layid-bilde14
Humor på tysk
SPLIT, KROATIA: Humor kan være så mangt, og den som sier at tyskerne ikke har noe - vel, den har kanskje prøvd stemmestyringen i nye A-klasse …
Les mer
toppsak-bilde15
Mercedes på Kina-strøm
Sammen med BYD har Daimler en virksomhet i Kina som det kommer elbiler fra. Her har de en ny, klar til Beijing-utstillingen.
Les mer
layid-bilde16
Her er nye Audi A6 Avant
Les mer
layid-bilde17
Spør om A-klasse
Les mer
layid-bilde18
Ny Focus debuterer NÅ!
Jeg tror at hvis jeg teller etter, så er det femte gang vi deltar på lanseringen av en ny generasjon Focus. Denne gang er vi i London, på ivrig jakt etter bilens virkelige sjel.
Les mer
layid-bilde19
Oppskrift: Lin og sukker
Studentene som har bygget den kaller den verdens første sirkulære bil. Sirkulær, som i evig rundgang. Som vannet.
Les mer
layid-bilde20
Fritt valg - eller ny hybrid
Da vi fikk en forhåndsmelding om at Bulgarske SinCars skulle komme til Genève med en bil der du kunne velge alt, motor, interiør, karosseri - skjønte vi ikke mye. Heldigvis kom de med en attraktiv hybrid også.
Les mer
layid-bilde21
Litt nærmere hydrogen
Ikke før var Mercedes ferdig med vintertestene av GLC F-CELL, så trillet de første bilene av en forsiktig førproduksjons-linje.
Les mer
layid-bilde22
Haval kompletterer SUV-rekken
Haval er Great Walls SUV-merke, og ikke noen hvem som helst. De er nemlig det mest solgte SUV-merket i Kina med årsvolum på nesten en million biler. Nå lanseres en ny modell som burde passe perfekt for Europa.
Les mer
toppsak-bilde23
Torino er tilbake
Denne skulpturen - eller hva skal vi kalle den - fra noe som heter Icona, var BilNorges favoritt på Genève-utstillingen. Først og fremst fordi den så klart beviste at Torino er på plass igjen.
Les mer
layid-bilde24
Ventetiden er snart over
For et år siden viste Ford sin nye Fiesta ST på Genève-utstillingen. Nå er prisene klare.
Les mer
layid-bilde25
Kompakt mobilitet
Kompaktere blir det ikke. Japanske Fomm leverer ikke bare ekstremt kompakte elbiler, de skal levere ekstremt kompakte elbilfabrikker også.
Les mer
layid-bilde26
Kias største
Her hjemme er Stinger Kias største personbil - men de finnes enda større. K900 dukket opp i ny utgave på New York-utstillingen.
Les mer
layid-bilde27
Jaguar hever SUV-listen
Les mer
toppsak-bilde28
Dobbel overraskelse fra Volkswagen
At Volkswagen skulle dukke opp med en femseters Atlas var for så vidt ventet, men kanskje ikke at den ble så bra. En Uber-Amarok var derimot en nyhet. Og navnet som vanlig, skal vi si - sært.
Les mer
layid-bilde29
RAV4-debut i NY
Les mer
layid-bilde30
Mustang som SUV
Lincoln viste en tre-rader i New York. Det skapte glede hos alle som la seg ned på gulvet og så at det var masse Mustang på undersiden.
Les mer
layid-bilde31
Cadillac fortsetter jakten
Mens Lincoln rydder opp i modellnavnene sine, fortsetter Cadillac sin intern-forvirring. Etter CTS og ATS og XT5 kommer nå XT4. Og den er viktig!
Les mer
layid-bilde32
Ny start for Genesis
Det kan virke som om Hyundai ville gjenoppdage Gran Turismo-stilen da de trykket på knappen for nye Genesis-start. Vellykket!
Les mer
toppsak-bilde33
Denne kommer neppe i historiebøkene
Dette var et av de mange innslagene på Genève-utstillingen som man lurer på om vil dukke opp igjen neste år. Sett ikke pengene på det.
Les mer
layid-bilde34
Høvdingen er på plass
Les mer
layid-bilde35
Touareg, VW nye flagg-skip og teknologiansikt
Les mer
layid-bilde36
USA og Kina-SUV-er fra VW droppes i Europa
Volkswagen viser en femseter av USA-bygde Atlas i New York til uka. Samtidig planlegges en kompakt folke-SUV, men ingen av dem vil du få kjøpt i Europa.
Les mer
layid-bilde37
Elektrisk drømmebil
Rimac er en av disse utrolige gründerne som jeg har fulgt, først med nysgjerrig forbauselse så, med økende interesse siden han første gang viste seg på Frankfurt-utstillingen i 2011.
Les mer
layid-bilde38
I kø for elektrisk Niro
1600 interesserte har betalt 7777 kroner for å stå på venteliste for elektrisk Kia Niro selv om bilen først lanseres mot slutten av året og prisen ikke er kjent.
Les mer