img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
19 bilder i galleri
Touareg, VW nye flagg-skip og teknologiansikt
Tredje generasjon av Touareg blir Volkswagens nye flaggskip og selskapets teknologiske ansikt utad. Bilen er i Norge til sommeren med startpris godt under 900.000 kroner.

– Touareg er Volkswagens flaggskip. Den er bygd med perfeksjon ned til minste detalj, setter standard i komfort og kjøreglede, har enn innovativ cockpit og er tiltenkt folk som kjører bilen selv, sa VW-sjef Matthias Müller under presentasjonen av Touareg i Beijing.

Touareg rullet ut på scenen som siste bil av mange SUV-er/crossover-modeller i det som VW kaller generasjon SUV.

I forkant av presentasjonen hadde en lett kamuflert Touareg rullet på egne hjul helt fra produksjonsfasilitetene i Bratislava til Beijing.

Vist i Beijing
Valget av Beijing som visningssted sier det meste om hvor viktig Kina er for VWs volum og styrke. Hele 3,2 millioner biler solgte VW-konsernet i verdens største bilmarked i fjor. Dersom ikke tollbarrierer skaper problemer ser VW for seg at de i fremtiden vil starte eksport av VW-modeller.

Da VW utviklet første generasjon av Touareg var det allerede klart at bilen skulle danne grunnlag for flere SUV-er. Rabalder ble det hos Porsche-entusiastene da det ble kjent at Porsche hadde grepet fatt i plattformen og utviklet Cayenne over samme tekniske grunnlest. Ikke nødvendigvis på grunn av plattformen, men at Porsche i det hele tatt så i retning SUV.

Kritikken, kanskje mest fra dem som aldri ville få råd til å kjøpe en ny Porsche, stilnet og fasiten viser hvilken suksess bilen ble for Porsche.

Mer bråk
Bråk ble det også da Audi skrotet eksepsjonelle A2 og isteden lanserte Q7 tre år etter at Porsche Cayenne så dagens lys. Var det noe verden ikke trengte så var det flere digre SUV-er, hevdet mange.

Også rundt Q7 ble det stille, så når VW nå slipper tredje generasjon av Touareg skjer det etter at både ny Audi Q7, Porsche Cayenne og Bentley Bentayga er på plass. Derfor framstår Touareg som «fattigmannsutgaven» av de to nevnte for alle har VW-konsernets nye store MLB-plattform i bunnen.

Men bevares, det vil være mulig å ha det helt fint bak rattet i ny Touareg. Her ser du noen av bilens høydepunkter:

  • Digitale instrumenter og infotainmentskjerm danner sammen en stor digital skjerm - «Innovision cockpit».
  • Night Vision og matrix headlights: Termisk kamera bidrar til å synliggjøre mennesker og dyr i mørket og redusere risikoen for ulykker.
  • Tilkoplet teknologi: komfort, assistanse- og kjøredynamiske systemer sørger for forbedret sikkerhet og ytelser.
  • Vektreduksjon på 106 kg ved bruk av mer aluminium.
  • Bagasjerom økt til 810 liter.
  • Front Cross Traffic Assist. 
  • Massasjeseter som tilvalg.
  • Ny drivlinje med mulighet for luftfjæring og firehjulsstyring.

Nye Touareg er litt lenger, litt bredere og litt lavere enn forgjengeren, men du er aldri i tvil om at dette er enn fullverdig og stor SUV med lengde nær 4,9 meter, med 113 liter større bagasjerom enn forgjengeren og tilhengertrekkevne på 3,5 tonn.

Touareg har fem sitteplasser, og VW har så langt ikke antydet noe om å lage en lang versjon med plass til sju slik det er i amerikanske VW Altas.

To dieselmotorer til Norge
Naturligvis vil både bensin- og dieselmotorer være tilgjengelige i Touareg, men til Norge kommer bilen i første omgang bare med 3,0 liters V6 turbodiesel: 231, alternativt 286 hk.

Touareg blir etter hvert også tilgjengelig som ladbar hybrid med 367 hk effekt og 58 km batterielektrisk rekkevidde. Dersom ikke avgiftene på ladbare hybrider skjerpes vesentlig kan ladehybriden bli svært interessant i Norge.

Volkswagen var tidlig ute med digital cockpit. Denne tas et steg videre i Touareg, er på 12 tommer og flyter over i en 15 tommer stor infotainmentskjerm med håndbevegelsesstyring.

«Roadwork Lane Assist» bidrar til halvautomatisert kjøring i opptil 60 km/t, både ved å holde fil, samt akselerasjon og bremsing opp til 60 km/t.

«Front Cross Traffic Assist» varsler om eventuell kryssende trafikk foran Touareg.

Dessverre er ikke alt dette standard, så begynnerprisen på snaut 900.000 kroner vil i så fall kun være å oppfatte som veiledende før helt nødvendig ekstrautstyr er på plass. Dette er noe av det du må betale ekstra for.

  • Massasjefunksjon med åtte innstillinger.
  • Det største panoramasoltaket som hittil er levert fra Volkswagen.
  • Innvendig LED-lys med 30 fargevalg.
  • Traffic Jam Assist.
  • Innovision Cockpit med curved Active Info Display.
  • Park Assist og Trailer Assist via app.
  • Night Vision.
  • Firehjulsstyring.
  • Aktiv luftfjæring med hydraulisk krengningsstabilisator.
  • Head up display i farger og høyoppløst.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Porsche Taycan til under 700.000 kroner?
Porsches super-elbiler passer perfekt for norsk avgiftsfritak. Når Taycan trolig er her sent i 2019 kan prisen bli under 700.000 kroner. Og nå er også konsept-SUV-en Mission E Cross Turismo som en Shooting Brake av samme bilen bekreftet.
Les mer
layid-bilde1
Ferraris Paris
Ferrari var det eneste av merkene under Fiat-paraplyen som fant det umaken verdt å ta turen til Paris. Med tre ganske/helt nye biler, og den beste av dem alle - en mer enn 50 år gammel LM.
Les mer
layid-bilde2
Mercedes mer enn dobler el-rekkevidden på ladehybride GLE
Mercedes GLE ladehybrid får hele 100 km elektrisk rekkevidde, men er først tilgjengelig neste høst.
Les mer
layid-bilde3
X7 - BMWs største SUV
X7, BMWs digre SUV med plass til sju kan nå bestilles, koster fra 1.278.500 kroner og er på plass i Norge sent i mars neste år.
Les mer
layid-bilde4
Audi A1 Allroad på vei
SPIONBILDER: Før Audi har lansert ny A1 og A1 Sportback dukker de første spionbildene av en Allroad-utgave opp.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Škodas kompakte Scala erstatter anonyme Rapid
Rapid går ut og Scala kommer inn som Škodas nye våpen i Golf-klassen.
Les mer
layid-bilde6
Renaults nye elbil-oppskrift
Den nye elbilen fra Renault, K-ZE, tilhørte de største overraskelsene da den ble vist på bilutstillingen i Paris. Spesielt stor var overraskelsen da det viste seg at den ikke ble vist der allikevel.
Les mer
layid-bilde7
Lanseringskalender 2018
Vi gir deg Norges mest komplette oversikt over store og små bilnyheter i 2018.
Les mer


layid-bilde8
Nye plug-in hybrider fra Mercedes
Les mer
toppsak-bilde9
Pariss under utvikling
Et av lyspunktene på årets bilutstilling i Paris: Pariss er ikke død, de har samlet kapital til videre utvikling og er i rute med produksjon av en snacksy elektrisk roadster. Og en Formel E med tak!
Les mer
layid-bilde10
Hybridenes S-Klasse
Les mer
layid-bilde11
Nytt alternativ i Mondeo-familien
Les mer
layid-bilde12
Qashqai får nye drivlinjer
Les mer
layid-bilde13
Et nytt merke er født
Samtidig som Vietnam presenterte oss for et nytt bilmerke i Paris, kunne Volvo - eller hvem det nå er - fortelle oss at den første «ekte» Polestar er født.
Les mer
layid-bilde14
Vietnam-bil i Paris
Dette var en stor premiere. Nye biler fra nytt bilproduserende land - presentert av David Beckham og to bemerkelsesverdige kvinner.
Les mer
toppsak-bilde15
Kineser på ramme alvor
Dersom GAC er kjent for noe som helst, må det være for å ha hatt en modell som het Trumpchi. Men etter en fremvisning i Paris må vi kanskje begynne å ta dem på alvor?
Les mer
layid-bilde16
Porsche bekrefter Speedster
Les mer
layid-bilde17
Nytt innsteg fra Mercedes-AMG
Les mer
layid-bilde18
Kia viser sin GT-utfordrer
Kia går ikke like ekstremt til verks som Hyundai når de viser sin utfordrer i GT-segmentet.
Les mer
layid-bilde19
Gult er kult
Det syns tydeligvis Lexus, for nå har de laget en spesialutgave av sin mest luksuriøse coupé.
Les mer
layid-bilde20
Renault oppdaterer Kadjar
Renault foretar en midtlivs-oppgradering av sin mellomstore SUV. Men det mangler en viktig brikke for å oppnå suksess i Norge.
Les mer
layid-bilde21
Her kommer nye Corolla
2019 kan bli et meget godt år for Toyota i Norge. Ikke bare kommer RAV4 i helt ny utgave - Corolla relanseres - tolv år etter den ble tatt av programmet.
Les mer
layid-bilde22
Audi oppgraderer kunderaceren
Audi foretar grep for å gjøre sin R8 enda mer konkurransedyktig. Det kommer både raceførere og gatebilister til gode.
Les mer
toppsak-bilde23
Europa-debut for Honda CR-V Hybrid
Kort etter lanseringen av nye Honda CR-V følger nå en utgave som kan bli ekstra interessant for Norge.
Les mer
layid-bilde24
Facelift for Vitara
Suzuki Vitara vises i en oppgradert utgave på Paris-utstillingen. I tillegg til ny kosmetikk får den nye motorer.
Les mer
layid-bilde25
Overraskende debut
Toyota er blant de merkene som er flinkest til å holde kortene tett til brystet. Derfor kom det en smule overraskende på oss da denne bilen dukket opp i Paris. Skjønt USA-utgaven debuterte i påsken, så vi visste den var på vei.
Les mer
layid-bilde26
Infiniti med F1-teknologi
Ingeniørene hos Infiniti har lekt seg sammen med F1-ingeniørene hos Renault Sport. Resultatet heter Project Black S og står utstilt i Paris.
Les mer
layid-bilde27
Mercedes lanserer ny B-Klasse
Les mer
toppsak-bilde28
Her er nye BMW 3-serie
Intet er overlatt til tilfeldighetene når BMW lanserer en ny generasjon av sin populære 3-serie. I Paris står syvende generasjon, den kommer til en forhandler nær deg neste vår.
Les mer
layid-bilde29
Overflødighetshorn hos Mercedes
Les mer
layid-bilde30
Renaults nye Kina-elektriker
Renault gønner på med sin elbil-satsing. «Vi var pionerer og nå er vi ledere i 100 % elektrisk mobilitet»sa sjefen selv, Carlos Ghosn da han presenterte oss for en ny batterielektrisk kompaktbil. Kun for Kina.
Les mer
layid-bilde31
Skoda på flere fronter
Med Vision RS gir Skoda oss et hint om designretningen for neste generasjon Rapid, men også om en elektrisk fremtid. Samtidig viser de sin første SUV i RS-innpakning.
Les mer
layid-bilde32
Penger forkorter ikke alltid ventetiden
Det er ikke bare elbil-hungrige nordmenn som må finne seg i lang ventetid. Det samme gjelder et knippe multimillionærer.
Les mer
toppsak-bilde33
Konsept som snart realiseres
Før Citroën har rukket å vise frem nye C5 Aircross offentlig, røper de at den også kommer som «norsk spesialitet».
Les mer
layid-bilde34
Ny kø-generator
Les mer
layid-bilde35
Audi topper Q2-familien
Les mer
layid-bilde36
Fødselsdagsfeiring med 700 hk
Det er en fin måte å feire bursdager på. Ta antall år du er, gang med ti, og det blir antall hestekrefter på hedersgjesten.
Les mer
layid-bilde37
Nok en Norgesaktuell DS
Her kommer nok en modell som kan gjøre PSAs luksusmerke, DS, svært så interessant i Norge.
Les mer
layid-bilde38
Smart og morsom
Paris-utstillingen pleier å inneholde muntre, små ubetydeligheter fra franske produsenter man aldri har hørt om, og heller ikke kommer til å høre om igjen. Men i år ser det ut som Smart kommer til å komme med det morsomste.
Les mer