img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
19 bilder i galleri
Touareg, VW nye flagg-skip og teknologiansikt
Tredje generasjon av Touareg blir Volkswagens nye flaggskip og selskapets teknologiske ansikt utad. Bilen er i Norge til sommeren med startpris godt under 900.000 kroner.

– Touareg er Volkswagens flaggskip. Den er bygd med perfeksjon ned til minste detalj, setter standard i komfort og kjøreglede, har enn innovativ cockpit og er tiltenkt folk som kjører bilen selv, sa VW-sjef Matthias Müller under presentasjonen av Touareg i Beijing.

Touareg rullet ut på scenen som siste bil av mange SUV-er/crossover-modeller i det som VW kaller generasjon SUV.

I forkant av presentasjonen hadde en lett kamuflert Touareg rullet på egne hjul helt fra produksjonsfasilitetene i Bratislava til Beijing.

Vist i Beijing
Valget av Beijing som visningssted sier det meste om hvor viktig Kina er for VWs volum og styrke. Hele 3,2 millioner biler solgte VW-konsernet i verdens største bilmarked i fjor. Dersom ikke tollbarrierer skaper problemer ser VW for seg at de i fremtiden vil starte eksport av VW-modeller.

Da VW utviklet første generasjon av Touareg var det allerede klart at bilen skulle danne grunnlag for flere SUV-er. Rabalder ble det hos Porsche-entusiastene da det ble kjent at Porsche hadde grepet fatt i plattformen og utviklet Cayenne over samme tekniske grunnlest. Ikke nødvendigvis på grunn av plattformen, men at Porsche i det hele tatt så i retning SUV.

Kritikken, kanskje mest fra dem som aldri ville få råd til å kjøpe en ny Porsche, stilnet og fasiten viser hvilken suksess bilen ble for Porsche.

Mer bråk
Bråk ble det også da Audi skrotet eksepsjonelle A2 og isteden lanserte Q7 tre år etter at Porsche Cayenne så dagens lys. Var det noe verden ikke trengte så var det flere digre SUV-er, hevdet mange.

Også rundt Q7 ble det stille, så når VW nå slipper tredje generasjon av Touareg skjer det etter at både ny Audi Q7, Porsche Cayenne og Bentley Bentayga er på plass. Derfor framstår Touareg som «fattigmannsutgaven» av de to nevnte for alle har VW-konsernets nye store MLB-plattform i bunnen.

Men bevares, det vil være mulig å ha det helt fint bak rattet i ny Touareg. Her ser du noen av bilens høydepunkter:

  • Digitale instrumenter og infotainmentskjerm danner sammen en stor digital skjerm - «Innovision cockpit».
  • Night Vision og matrix headlights: Termisk kamera bidrar til å synliggjøre mennesker og dyr i mørket og redusere risikoen for ulykker.
  • Tilkoplet teknologi: komfort, assistanse- og kjøredynamiske systemer sørger for forbedret sikkerhet og ytelser.
  • Vektreduksjon på 106 kg ved bruk av mer aluminium.
  • Bagasjerom økt til 810 liter.
  • Front Cross Traffic Assist. 
  • Massasjeseter som tilvalg.
  • Ny drivlinje med mulighet for luftfjæring og firehjulsstyring.

Nye Touareg er litt lenger, litt bredere og litt lavere enn forgjengeren, men du er aldri i tvil om at dette er enn fullverdig og stor SUV med lengde nær 4,9 meter, med 113 liter større bagasjerom enn forgjengeren og tilhengertrekkevne på 3,5 tonn.

Touareg har fem sitteplasser, og VW har så langt ikke antydet noe om å lage en lang versjon med plass til sju slik det er i amerikanske VW Altas.

To dieselmotorer til Norge
Naturligvis vil både bensin- og dieselmotorer være tilgjengelige i Touareg, men til Norge kommer bilen i første omgang bare med 3,0 liters V6 turbodiesel: 231, alternativt 286 hk.

Touareg blir etter hvert også tilgjengelig som ladbar hybrid med 367 hk effekt og 58 km batterielektrisk rekkevidde. Dersom ikke avgiftene på ladbare hybrider skjerpes vesentlig kan ladehybriden bli svært interessant i Norge.

Volkswagen var tidlig ute med digital cockpit. Denne tas et steg videre i Touareg, er på 12 tommer og flyter over i en 15 tommer stor infotainmentskjerm med håndbevegelsesstyring.

«Roadwork Lane Assist» bidrar til halvautomatisert kjøring i opptil 60 km/t, både ved å holde fil, samt akselerasjon og bremsing opp til 60 km/t.

«Front Cross Traffic Assist» varsler om eventuell kryssende trafikk foran Touareg.

Dessverre er ikke alt dette standard, så begynnerprisen på snaut 900.000 kroner vil i så fall kun være å oppfatte som veiledende før helt nødvendig ekstrautstyr er på plass. Dette er noe av det du må betale ekstra for.

  • Massasjefunksjon med åtte innstillinger.
  • Det største panoramasoltaket som hittil er levert fra Volkswagen.
  • Innvendig LED-lys med 30 fargevalg.
  • Traffic Jam Assist.
  • Innovision Cockpit med curved Active Info Display.
  • Park Assist og Trailer Assist via app.
  • Night Vision.
  • Firehjulsstyring.
  • Aktiv luftfjæring med hydraulisk krengningsstabilisator.
  • Head up display i farger og høyoppløst.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Lanseringskalender 2018
Vi gir deg Norges mest komplette oversikt over store og små bilnyheter i 2018.
Les mer
layid-bilde1
Tysk mikro-el i produksjon
Det er nøyaktig et år siden vi brukte en del plass på et nytt tysk bybilforslag. Nå er fabrikken bygget og bilen i produksjon.
Les mer
layid-bilde2
Ny Superbil fra Østerrike
En ny dag som ender på G. Det vil si en ny håndbygget, eksklusiv superbil som ser ut som den gjør 200 når den står parkert og med minst 1 hk. per kg vekt. Men hvorfor heter den Milan når den kommer fra Østerrike?
Les mer
layid-bilde3
California i XXL-utgave
Selskaper som Fiat og Mercedes leverer chassis, og overlater til spesialfirmaer å bygge bobiler. Men hos Volkswagen gjør de hele jobben selv. Nå kommer et nytt og større alternativ.
Les mer
layid-bilde4
Kompakt, svensk på startstreken
Nå forteller svenskene bak den elektriske bybilen Uniti at den første er på hjul.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Nye spionbilder: VW T-Cross
Den kommer ikke på markedet før neste vår, men nå kommer Volkswagen med flere avsløringer om kompakt-SUV-en T-Cross.
Les mer
layid-bilde6
Ny variant på Karoq
Nå kommer en ny modell fra Skoda for dem som ønsker villmarks-look.
Les mer
layid-bilde7
Audi viser elektrisk superbil
Audi skal presentere en ny konseptbil på Pebble Beach om tre uker. «Emotion instead of Emission» antyder en elektrisk supersportsbil.
Les mer


layid-bilde8
Microlino blir lovlig
Les mer
toppsak-bilde9
Knoppskyting hos Glickenhaus
Etter at Cameron Glickenhaus fikk tillatelse til å starte en småskala-fabrikk i USA har det ene prosjektet etter det andre dukket opp. Det siste er en ganske retro roadster.
Les mer
layid-bilde10
Her kommer A-Klasse i ny fasong
Les mer
layid-bilde11
Ny Macan i Shanghai
Les mer
layid-bilde12
Her er andre generasjon Q3
Les mer
layid-bilde13
Ariels fjerde
- Dette er en helt ny Ariel, sier sjefen, Simon Sanders. - Det eneste som er med fra den gamle er to pedaler og tank-lokket. Godt gjort, da, å få det til å se så likt ut.
Les mer
layid-bilde14
Cadillac med 1000 hester
Cadillac CTS-V er lystig i utgangspunktet, men når Hennessey tar den under behandling blir den nærmest hysterisk.
Les mer
toppsak-bilde15
Oppdatert TT
Tyve år etter originalen debuterte, har Audi funnet tiden moden for en oppdatering av TT.
Les mer
layid-bilde16
Leaf i NISMO-versjon
Les mer
layid-bilde17
Amerikanske muskler
Les mer
layid-bilde18
BMW M viser lettvekter
Til helgens festligheter på Goodwood hadde BMW dresset opp en M2 for å vise frem nye muligheter.
Les mer
layid-bilde19
V12 viker for hybrid
Når Toyota nå viser sin tredje generasjon Century (modellen er jo bare 50 år gammel!) er V12-motoren hevet på dynga. Erstatningen er en pingle-hybrid.
Les mer
layid-bilde20
Hyundai tror fullt og fast på brenselceller
Brenselceller oppfattes fortsatt som fremtidens bilteknologi når Hyundai nå lanserer Nexo, andre generasjon med hydrogen på tanken.
Les mer
layid-bilde21
Supra på Goodwood
Toyota har med seg en prototyp på nye Supra til Goodwood Festival of Speed denne helgen. Men vi kan vise seg mer enn Toyota gjør frivillig.
Les mer
layid-bilde22
Ny Wrangler: Et tilbakeblikk framover
Hvis du ikke vet hva en Wrangler er, så ikke tenk på det. Hvis du vet det, vil du fort finne ut at denne er enda Wranglere enn noen gang tidligere. Tilhenger-fraksjonen vil elske den.
Les mer
toppsak-bilde23
Hyundai Kona: Flott elbil, laaang leveringstid
Hyundai Kona er virkelig en flott elbil. Men har du ikke skrevet kontrakt ennå, kan du ikke regne med å få bilen levert før i andre halvår 2020.
Les mer
layid-bilde24
Noe du lurer på om Honda CR-V?
Hondas CR-V var lenge verdens mest solgte SUV. Den posisjonen tapte den. Honda var også lenge et av de merkene på det norske marked med størst respekt. Det har vel også endret seg. Men nå kan vi kanskje få svar på noen spørsmål.
Les mer
layid-bilde25
Vito & Sprinter på strøm
Driving Event het det. Event var det jo, men Driving var det dårligere med.
Les mer
layid-bilde26
Snart på plass i Norge
SsangYong er nå klar med sin nye pickup på det britiske markedet. Innen den kommer til Norge om en måneds tid har den endret navn.
Les mer
layid-bilde27
Ny Wrangler-generasjon - spør i vei
Les mer
toppsak-bilde28
Abt med massivt skyv
Abt, kjent fra Formel E og som Audi-trimmer, har også krysset 1000-hesters grensen nå. Men på en ny og original måte.
Les mer
layid-bilde29
GT-R uten grenser
Les mer
layid-bilde30
Sommer fra Fiat
Fiat har kommet med en sommerversjon av 500. Like etter viste GarageItalia sin versjon. De har gjort den til enda mer sol&strand.
Les mer
layid-bilde31
Sporty Insignia
Nå har Opel Norge mer konkret informasjon om Insignia GSi. På ett område ble vi litt overrasket.
Les mer
layid-bilde32
Viser e-tron-interiøret
Slik kommer det til å se ut bak rattet i Audis kommende elbil e-tron.
Les mer
toppsak-bilde33
Jeg er mer enn bare én ting
Den skal ikke vises før utpå høsten, men nå slipper Volkswagen den første offisielle informasjon om T-Cross.
Les mer
layid-bilde34
Hyundai forenkler
Les mer
layid-bilde35
Oslo-visitt for Bytes på hjul
Les mer
layid-bilde36
Ny Ford Focus på veien
PROVENCE: Ford lanserer fjerde generasjon Focus, mer sofistikert og komfortabel enn noen av sine forgjengere. Vi har kjørt den.
Les mer
layid-bilde37
Italiensk navn - britiske muskler
Med DBS Superleggera vekker Aston Martin et monster: 725 hestekrefter og 900 Nm i en super-GT.
Les mer
layid-bilde38
Jeg skal kjøre Peugeot 508 - noe du lurer på?
Mot slutten av uken kjører jeg nye Peugeot 508. Jeg regner med at du har mye å spørre om, og jeg skal gjøre mitt beste for å skaffe relevante svar.
Les mer