img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
93 bilder i galleri
Elektrisk drømmebil
Rimac er en av disse utrolige gründerne som jeg har fulgt, først med nysgjerrig forbauselse så, med økende interesse siden han første gang viste seg på Frankfurt-utstillingen i 2011.

Dit kom han med en elektrisk superbil som ingen skjønte meter’n av, med tekniske spesifikasjoner (spesielt når det gjaldt den elektroniske kontrollen av hvordan bilen oppførte seg dynamisk) som ingen forsto eller skjønte rekkevidden av.

I dag er Torque Vectoring eller elektronisk yaw kontroll kilovarer i dagligvarebutikken – den gangen var det lovende, men egentlig helt utopisk.

Seriøst
Så har Mate Rimac bare fulgt opp med bil etter bil – fra Kroatia for sikkerhets skyld! – og er etterhånden et anerkjent medlem av det etablerte selskap.

Flere av de tunge bilprodusentene banker på døren hans når de skal ha hjelp til noe ekstremt som er elektrisk. For eksempel Aston Martin da de skulle ha batteripakke til Red Bull bilen sin

De blir mer og mer orientert mot å selge, de har vist seg frem på Goodwood i det siste. De har ansatt salgspartnere.

De lar blader som Road & Track teste den, og de viser hvor gjennomsolid konstruksjonen er når de lar Richard Hammond i The Grand Tour dra av no’ skikkelig i Hemberg-bakkene i Sveits, slik at bilen rulla nedover, flippet og tok lettere fyr. Hammond slapp unna med et skadet kne.

Evolusjon
Etter å ha jobbet seg gjennom en serie på, kanskje, 12 biler av Concept-1, er de nå kommet til Concept-2.

Fremdeles tro mot linjene til Goran Popovic (du er liksom ikke i tvil om at dette er ganske Supert, selv om bilens linjer skriker ikke så vanvittig høyt om det at du ikke lenger tror på historien) men med en helt ny full karbonfiber monocoque der taket er limt på plass for å gjøre det hele ekstra stivt.

Masse elektronikk hele veien, styring, opphengning, bremser, variabel aero, men det meste er selvfølgelig bygget inn i forbindelse med driftavdelingen. 1914 hk, 2.300 Nm og 150 kW regenerativ bremsing er imponerende verdier.

412 km/t og nulltilhundre på 1,85 sekunder fortelles det, og det er lenge siden verden sluttet å tvile på disse guttas informasjoner. Legg til null til 300 km/t på 11,8 – da begynner det virkelig å bli imponerende. 

Eller hva med 650 km rekkevidde (NEDC) og ladet til 80 % kapasitet på 30 minutter. De forteller også om to fulle runder på Nürburgring uten at det går ut over ytelsen.  

Småskala
Med denne nye versjonen legges det også opp til litt mer produksjon. Man tar sikte på en serie på 150 biler – og det skal ikke ta mer enn et par år og få den serien ferdig. Og de bilene skal inneholde sensorer og regnekraft nok til et Nivå 4 selvkjøring.

«Men ikke for å overta kjøringen – her er systemet utelukkende utviklet for å øke førerens kjøreglede».

Med en vekt på bare 1950 kg (vi snakker tross alt 6.960 battericeller her) får den 0,9 hk/kg – det høres ut som massevis av kjøreglede.

Det han må holde kontroll over er ganske greie 475 cm lengde og 199 cm bredde. Akselavstanden er 275 cm. Høyden er heller ikke ekstrem nedover: 121 cm – og døråpningene gjør at det er enkelt å være elegant når man skal ut eller inn.

Rimac opererer i det området stadig flere kinesiske drømme-produsenter forsøker seg i. Men jeg tror de fleste av dem må vente åtte år før jeg helt har troen på dem. Rimac har imidlertid sittet ut prøvetiden nå.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Lanseringskalender 2018
Vi gir deg Norges mest komplette oversikt over store og små bilnyheter i 2018.
Les mer
layid-bilde1
Tysk mikro-el i produksjon
Det er nøyaktig et år siden vi brukte en del plass på et nytt tysk bybilforslag. Nå er fabrikken bygget og bilen i produksjon.
Les mer
layid-bilde2
Ny Superbil fra Østerrike
En ny dag som ender på G. Det vil si en ny håndbygget, eksklusiv superbil som ser ut som den gjør 200 når den står parkert og med minst 1 hk. per kg vekt. Men hvorfor heter den Milan når den kommer fra Østerrike?
Les mer
layid-bilde3
California i XXL-utgave
Selskaper som Fiat og Mercedes leverer chassis, og overlater til spesialfirmaer å bygge bobiler. Men hos Volkswagen gjør de hele jobben selv. Nå kommer et nytt og større alternativ.
Les mer
layid-bilde4
Kompakt, svensk på startstreken
Nå forteller svenskene bak den elektriske bybilen Uniti at den første er på hjul.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Nye spionbilder: VW T-Cross
Den kommer ikke på markedet før neste vår, men nå kommer Volkswagen med flere avsløringer om kompakt-SUV-en T-Cross.
Les mer
layid-bilde6
Ny variant på Karoq
Nå kommer en ny modell fra Skoda for dem som ønsker villmarks-look.
Les mer
layid-bilde7
Audi viser elektrisk superbil
Audi skal presentere en ny konseptbil på Pebble Beach om tre uker. «Emotion instead of Emission» antyder en elektrisk supersportsbil.
Les mer


layid-bilde8
Microlino blir lovlig
Les mer
toppsak-bilde9
Knoppskyting hos Glickenhaus
Etter at Cameron Glickenhaus fikk tillatelse til å starte en småskala-fabrikk i USA har det ene prosjektet etter det andre dukket opp. Det siste er en ganske retro roadster.
Les mer
layid-bilde10
Her kommer A-Klasse i ny fasong
Les mer
layid-bilde11
Ny Macan i Shanghai
Les mer
layid-bilde12
Her er andre generasjon Q3
Les mer
layid-bilde13
Ariels fjerde
- Dette er en helt ny Ariel, sier sjefen, Simon Sanders. - Det eneste som er med fra den gamle er to pedaler og tank-lokket. Godt gjort, da, å få det til å se så likt ut.
Les mer
layid-bilde14
Cadillac med 1000 hester
Cadillac CTS-V er lystig i utgangspunktet, men når Hennessey tar den under behandling blir den nærmest hysterisk.
Les mer
toppsak-bilde15
Oppdatert TT
Tyve år etter originalen debuterte, har Audi funnet tiden moden for en oppdatering av TT.
Les mer
layid-bilde16
Leaf i NISMO-versjon
Les mer
layid-bilde17
Amerikanske muskler
Les mer
layid-bilde18
BMW M viser lettvekter
Til helgens festligheter på Goodwood hadde BMW dresset opp en M2 for å vise frem nye muligheter.
Les mer
layid-bilde19
V12 viker for hybrid
Når Toyota nå viser sin tredje generasjon Century (modellen er jo bare 50 år gammel!) er V12-motoren hevet på dynga. Erstatningen er en pingle-hybrid.
Les mer
layid-bilde20
Hyundai tror fullt og fast på brenselceller
Brenselceller oppfattes fortsatt som fremtidens bilteknologi når Hyundai nå lanserer Nexo, andre generasjon med hydrogen på tanken.
Les mer
layid-bilde21
Supra på Goodwood
Toyota har med seg en prototyp på nye Supra til Goodwood Festival of Speed denne helgen. Men vi kan vise seg mer enn Toyota gjør frivillig.
Les mer
layid-bilde22
Ny Wrangler: Et tilbakeblikk framover
Hvis du ikke vet hva en Wrangler er, så ikke tenk på det. Hvis du vet det, vil du fort finne ut at denne er enda Wranglere enn noen gang tidligere. Tilhenger-fraksjonen vil elske den.
Les mer
toppsak-bilde23
Hyundai Kona: Flott elbil, laaang leveringstid
Hyundai Kona er virkelig en flott elbil. Men har du ikke skrevet kontrakt ennå, kan du ikke regne med å få bilen levert før i andre halvår 2020.
Les mer
layid-bilde24
Noe du lurer på om Honda CR-V?
Hondas CR-V var lenge verdens mest solgte SUV. Den posisjonen tapte den. Honda var også lenge et av de merkene på det norske marked med størst respekt. Det har vel også endret seg. Men nå kan vi kanskje få svar på noen spørsmål.
Les mer
layid-bilde25
Vito & Sprinter på strøm
Driving Event het det. Event var det jo, men Driving var det dårligere med.
Les mer
layid-bilde26
Snart på plass i Norge
SsangYong er nå klar med sin nye pickup på det britiske markedet. Innen den kommer til Norge om en måneds tid har den endret navn.
Les mer
layid-bilde27
Ny Wrangler-generasjon - spør i vei
Les mer
toppsak-bilde28
Abt med massivt skyv
Abt, kjent fra Formel E og som Audi-trimmer, har også krysset 1000-hesters grensen nå. Men på en ny og original måte.
Les mer
layid-bilde29
GT-R uten grenser
Les mer
layid-bilde30
Sommer fra Fiat
Fiat har kommet med en sommerversjon av 500. Like etter viste GarageItalia sin versjon. De har gjort den til enda mer sol&strand.
Les mer
layid-bilde31
Sporty Insignia
Nå har Opel Norge mer konkret informasjon om Insignia GSi. På ett område ble vi litt overrasket.
Les mer
layid-bilde32
Viser e-tron-interiøret
Slik kommer det til å se ut bak rattet i Audis kommende elbil e-tron.
Les mer
toppsak-bilde33
Jeg er mer enn bare én ting
Den skal ikke vises før utpå høsten, men nå slipper Volkswagen den første offisielle informasjon om T-Cross.
Les mer
layid-bilde34
Hyundai forenkler
Les mer
layid-bilde35
Oslo-visitt for Bytes på hjul
Les mer
layid-bilde36
Ny Ford Focus på veien
PROVENCE: Ford lanserer fjerde generasjon Focus, mer sofistikert og komfortabel enn noen av sine forgjengere. Vi har kjørt den.
Les mer
layid-bilde37
Italiensk navn - britiske muskler
Med DBS Superleggera vekker Aston Martin et monster: 725 hestekrefter og 900 Nm i en super-GT.
Les mer
layid-bilde38
Jeg skal kjøre Peugeot 508 - noe du lurer på?
Mot slutten av uken kjører jeg nye Peugeot 508. Jeg regner med at du har mye å spørre om, og jeg skal gjøre mitt beste for å skaffe relevante svar.
Les mer