img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
47 bilder i galleri
Høvdingen er på plass
I 1968 var Giorgetto Giugiaro for første gang på Genève-utstillingen under eget navn. Han stiller fremdeles. Sterkt.

Han hadde hatt biler her før også, både da han jobbet hos Bertone og da han var hos Ghia. Men i 1968 hadde han fått et helt eget navn, alle visste hvem vidunderbarnet (barn? 30 år gammel da han startet for seg selv) Giugiaro var – selv om han ankom under firmanavnet Italdesign.

Italdesign eksisterer fremdeles, men nå helt Giugiaro-fritt. Og Giorgetto eksisterer også fremdeles – i bedre form enn sitt gamle firma virker det som – nå sammen med sinn sønn Fabrizio, under merkenavnet GFG.

I fjor jobbet de for en kineser som het Techrules, i år er det et nytt kinesisk firma som står på kundelisten: Envision.

Energi-management
Ganske omfattende brosjyrer forteller om noe som ser veldig stort ut, og som jobber i energi-management bransjen. 

Og ganske omfattende beskrivelser forteller at denne bilen, som Giugiaroene har designet på vegne av dette selskapet, sier noe i retning av at «dette er en smart elektrisk sedan utviklet i samarbeid med Envision som er en ledende institusjon innen smart energy management. Bilen bruker Envision’s EnOS™ energi IoT plattform for å integreres med energi infrastrukturen rundt seg, slik at bilen blir intelligent integrert i det omfattende energi ecosystemet».

Der mistet de meg.

Egentlig mistet vel far&sønn meg litt når det gjelder designen også. Jeg får ikke proporsjonene til å stemme. For høy bak, bråstopp på en måte, og så er det noe med glassavdelingen i forhold til panseret. Kunne den ikke vært enda mer cab-forward – det er jo en elektrisk bil vi snakker om. (75 kWh batteri i fall du lurer).

Smarte løsninger?
Men det som plager meg mest er at her har de funnet noen smarte (?) løsninger på problemer jeg ikke ante fantes.

Ingen A-stolper for å kunne la frontruten – som også inkluderer deler av glasstaket – sleide forover når folk skal om bord.

Men man må inn av en dør også – og det finnes en solid B-stolpe, og bak den har du deler av glasstaket hengslet i midten som også løfter seg når bakdøren åpnes.

Masse teater, masse drama – og ikke helt åpenbart hvorfor. Men det er helt åpenbart at med en veldig kraftig C-stolpe som er trukket over hele taket som en svær Targa-bøyle, har vi noen innslag i selve fasongen som nok setter sine begrensninger.

Eller kanskje det er slik at de definerte formen først og så fant de på så problematiske dør&åpnings-løsninger som mulig.

Fabrizio sto der, men jeg turte ikke å spørre om akkurat det.

Klassikere
Men det er mulig det hadde en hensikt at de hadde plassert er av Giorgettos gamle mesterstykker på standen også. En Bertone-bygget Corvair-basert Testudo som ble vist her i Genève i 1963.

Kanskje skulle vi dra kjensel på den brede stolpen der bak og hvordan den definerte gullfiskbollen foran.

Aner ikke – men det var deilig å se den igjen – en av de virkelige klassikerne.

Men for dem som brukte øynene var det en annen milepæl parkert på noen av de mange åpne arealene utstillingsarrangøren fylte med andre ting.

Gamle biler for eksempel.

For der, blant gamle Bizzarinier sto den aller første bilen fra Giugiaros nye Italdesign. Nøyaktig 50 år gammel. Manta het den, en mesterlig form – ganske vanskelig, for han jobbet med store flater der, og den står også som en påle den dag i dag.

Det er faktisk litt trist når jeg må konsentrere meg hardt for å finne noe minneverdig (for meg) fra hans penn de siste ti år. 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Bare spør om Toyota Corolla
Auris ble ikke til gull slik Toyota hadde håpet. Etter to bilgenerasjoner går navnet inn i historien, og om kort tid er Corolla tilbake på norske veier. BilNorge.no kjører bilen på onsdag, så alt du måtte lure på er det bare å spørre om.
Les mer
layid-bilde1
Lanseringskalender 2019
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2019.
Les mer
layid-bilde2
Bybil-fremtid fra Citroën
Citroën markerer sitt hundreårsjubileum ved å vise mobilitet for fremtiden.
Les mer
layid-bilde3
Her er nye Focus ST
Ford topper nå Focus-familien med en ny ST. Den leveres i ulike varianter for å tilfredsstille forskjellige kundegrupper.
Les mer
layid-bilde4
Fransk wannabe
Det er biler som dette som gjør det virkelig moro å være i Frankrike. Produkter som bare er en parodi, en grotesk skisse, men som noen allikevel tar på ramme alvor. Møt Devinci.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Bentley overgår seg selv
Bentley har fått konkurranse fra så vel Rolls-Royce som Lamborghini den siste tiden. Nå strammer de grepet og hevder Bentayga er verdens raskeste og mest luksuriøse SUV. En sannhet med modifikasjoner.
Les mer
layid-bilde6
Nytt konsept til Genève
Audi viser de første skisser av en modell som skal debutere i Genève neste måned.
Les mer
layid-bilde7
Mange fossilbiltrekk i Mercedes EQC elbil
Mercedes kommende el-SUV, EQC, er på snarvisitt i Norge for at kunder, forhandlere og presse skal få en sniktitt før bilen kommer på norske skilt i løpet av sommeren.
Les mer


layid-bilde8
Seiglivet modell fornyes
Les mer
toppsak-bilde9
Nye toppmodeller fra BMW
Du trenger en praktisk familiebil men har lyst på sportsbil? Her kommer et par alternative løsninger. Forutsatt et romslig budsjett.
Les mer
layid-bilde10
Litt oppgradert TT RS
Les mer
layid-bilde11
Ny toppmodell fra Range Rover
Les mer
layid-bilde12
30 år med kjøreglede
Les mer
layid-bilde13
Volkswagen oppgraderer Passat
Tiden er moden for en midtlivs oppgradering av Passat. Ikke minst gjelder dette varianten som har toppet den norske salgsstatistikken.
Les mer
layid-bilde14
Mazda skal vise kompakt-SUV
Mazda har i dag to SUV-er på programmet i Europa, CX-5 og CX-3. På Genève-utstillingen lover de å vise nok en modell.
Les mer
toppsak-bilde15
Spesialutgave av BMWs nye flaggskip
Dersom du ønsker deg en BMW 850i, kan du kanskje få lagt hendene på en First Edition. Men da må du være raskt ute.
Les mer
layid-bilde16
Verken kron eller mynt?
Les mer
layid-bilde17
Mark Webber på Bathurst
Les mer
layid-bilde18
Skoda skisserer Genève-nyhet
Vi har fått vite navnet på Skodas kommende kompakt-SUV. Nå følger de første skissene, men egentlig har vi sett vel så mye tidligere.
Les mer
layid-bilde19
Ny Renault Clio
Renault viser i dag de første eksteriørbildene av femte generasjon Clio. Den skal debutere på Genève-utstillingen i mars.
Les mer
layid-bilde20
Interiør-løft for ny Clio
Renault skal lansere en splitter ny Clio på Genève-utstillingen i mars. Den digitale avdukingen er i gang, og de starter med interiøret.
Les mer
layid-bilde21
Toyota RAV4 på veien
BARCELONA: Mange er spent på nye Toyota RAV4. Her er våre første inntrykk etter å ha kjørt bilen.
Les mer
layid-bilde22
Volvos kinesiske tvilling
Vi vet jo at Volvo er eid av Geely, men akkurat her er det ikke tvil. Den nyeste Geely, FY 11, er bygd på en Volvo og er toegget tvilling med XC40.
Les mer
toppsak-bilde23
Hondas urbane revisjon
Nå har Honda sluppet det første inntrykket av sin kommende bybil. I forhold til det konseptet vi så i Frankfurt 2017 er den åpenbart vesentlig revidert.
Les mer
layid-bilde24
Facelift og ny banebil
Lexus har med seg to nyheter til Detroit - begge basert på RC F.
Les mer
layid-bilde25
Den amerikanske drømmen
Skal du lykkes i den amerikanske bilbransjen, må du ha pickuper på programmet. Kraftige pickuper! Det har Ram, og de hevder nå å være best på alle områder.
Les mer
layid-bilde26
Noe du lurer på om Toyota RAV4?
Vi skal prøvekjøre nye Toyota RAV4 i Spania. Er det noe du lurer på om bilen?
Les mer
layid-bilde27
Infiniti konsept baner vei for el-SUV
Les mer
toppsak-bilde28
Cadillacs AMG / M Sport
Cadillac etablerer en egen divisjon som skal stå for de grommeste modellene. Først ut er CT6 V-Sport, og forhåndssalget starter i Detroit.
Les mer
layid-bilde29
Ny Mondeo hybrid klar for Norge
Les mer
layid-bilde30
Prisene klare for ny Citroën
Citroën lokker med en startpris på 303.000 kroner for sine nye C5 Aircross, men tror flesteparten av kundene vil velge en toppmodell med full utstyrspakke.
Les mer
layid-bilde31
En Kia etter amerikansk smak
Kia har designet en SUV for å møte amerikanerne på hjemmebane. Her er det plass til hele familien. Og vel så det.
Les mer
layid-bilde32
Ansiktsløft for Ioniq
Etter bare tre år på markedet får Norges-aktuelle Hyundai Ioniq nå et ansiktsløft.
Les mer
toppsak-bilde33
VW nøyde seg med å redesigne US-Passat
For å spare penger nøyde Volkswagen seg med å oppgradere amerikanske Passat framfor å skifte til helt ny modell.
Les mer
layid-bilde34
BMW 7-serie oppgraderes
Les mer
layid-bilde35
Hyundai presenterer ny racer
Les mer
layid-bilde36
Ford solgte mer enn én million F-serie i fjor
Gode tider i USA har gitt fart i salget av store biler. Fortsatt er Fords F-serie verdens soleklare pickup-vinner.
Les mer
layid-bilde37
Samleobjekt fra Subaru
Subaru benytter Detroit-utstillingen til å vise en spesialutgave av WRX.
Les mer
layid-bilde38
Ny Ford Explorer, men ikke for Europa
Hybrid teknologi står sentralt når Ford nå lanserer sjette generasjon av den viktige SUV-en Explorer.
Les mer