img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
47 bilder i galleri
Høvdingen er på plass
I 1968 var Giorgetto Giugiaro for første gang på Genève-utstillingen under eget navn. Han stiller fremdeles. Sterkt.

Han hadde hatt biler her før også, både da han jobbet hos Bertone og da han var hos Ghia. Men i 1968 hadde han fått et helt eget navn, alle visste hvem vidunderbarnet (barn? 30 år gammel da han startet for seg selv) Giugiaro var – selv om han ankom under firmanavnet Italdesign.

Italdesign eksisterer fremdeles, men nå helt Giugiaro-fritt. Og Giorgetto eksisterer også fremdeles – i bedre form enn sitt gamle firma virker det som – nå sammen med sinn sønn Fabrizio, under merkenavnet GFG.

I fjor jobbet de for en kineser som het Techrules, i år er det et nytt kinesisk firma som står på kundelisten: Envision.

Energi-management
Ganske omfattende brosjyrer forteller om noe som ser veldig stort ut, og som jobber i energi-management bransjen. 

Og ganske omfattende beskrivelser forteller at denne bilen, som Giugiaroene har designet på vegne av dette selskapet, sier noe i retning av at «dette er en smart elektrisk sedan utviklet i samarbeid med Envision som er en ledende institusjon innen smart energy management. Bilen bruker Envision’s EnOS™ energi IoT plattform for å integreres med energi infrastrukturen rundt seg, slik at bilen blir intelligent integrert i det omfattende energi ecosystemet».

Der mistet de meg.

Egentlig mistet vel far&sønn meg litt når det gjelder designen også. Jeg får ikke proporsjonene til å stemme. For høy bak, bråstopp på en måte, og så er det noe med glassavdelingen i forhold til panseret. Kunne den ikke vært enda mer cab-forward – det er jo en elektrisk bil vi snakker om. (75 kWh batteri i fall du lurer).

Smarte løsninger?
Men det som plager meg mest er at her har de funnet noen smarte (?) løsninger på problemer jeg ikke ante fantes.

Ingen A-stolper for å kunne la frontruten – som også inkluderer deler av glasstaket – sleide forover når folk skal om bord.

Men man må inn av en dør også – og det finnes en solid B-stolpe, og bak den har du deler av glasstaket hengslet i midten som også løfter seg når bakdøren åpnes.

Masse teater, masse drama – og ikke helt åpenbart hvorfor. Men det er helt åpenbart at med en veldig kraftig C-stolpe som er trukket over hele taket som en svær Targa-bøyle, har vi noen innslag i selve fasongen som nok setter sine begrensninger.

Eller kanskje det er slik at de definerte formen først og så fant de på så problematiske dør&åpnings-løsninger som mulig.

Fabrizio sto der, men jeg turte ikke å spørre om akkurat det.

Klassikere
Men det er mulig det hadde en hensikt at de hadde plassert er av Giorgettos gamle mesterstykker på standen også. En Bertone-bygget Corvair-basert Testudo som ble vist her i Genève i 1963.

Kanskje skulle vi dra kjensel på den brede stolpen der bak og hvordan den definerte gullfiskbollen foran.

Aner ikke – men det var deilig å se den igjen – en av de virkelige klassikerne.

Men for dem som brukte øynene var det en annen milepæl parkert på noen av de mange åpne arealene utstillingsarrangøren fylte med andre ting.

Gamle biler for eksempel.

For der, blant gamle Bizzarinier sto den aller første bilen fra Giugiaros nye Italdesign. Nøyaktig 50 år gammel. Manta het den, en mesterlig form – ganske vanskelig, for han jobbet med store flater der, og den står også som en påle den dag i dag.

Det er faktisk litt trist når jeg må konsentrere meg hardt for å finne noe minneverdig (for meg) fra hans penn de siste ti år. 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Lanseringskalender 2018
Vi gir deg Norges mest komplette oversikt over store og små bilnyheter i 2018.
Les mer
layid-bilde1
Her er Volvos første USA-bil
Denne gangen gjorde Volvo presentasjonene i omvendt rekkefølge. Først viste de stasjonsvognen, nå følger sedanen.
Les mer
layid-bilde2
MX-5 oppdateres
Mazda har klargjort MX-5 etter nye utslippskriterier. Det har blant annet resultert i mer muskler.
Les mer
layid-bilde3
A1 har blitt tøffere i trynet
Nå kommer Audi A1 Sportback i helt ny utgave med et mye tøffere uttrykk enn forgjengeren.
Les mer
layid-bilde4
Bytons andre
Byton, fersk deltaker i Tesla-klassen, har allerede vist modell nummer to - et halvt år etter den første. Og nå kommer de til Oslo.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Suzuki tilbake til røttene
Suzuki har nå sluppet de første bilene av helt nye Jimny. Det lille sjarmtrollet er snart på vei mot Norge.
Les mer
layid-bilde6
Lekker Speedster for jubileum
Porsche markerer sitt 70-årsjubileum med utstilling og festiviteter. Og selvsagt har de også en spesialutgave å vise frem.
Les mer
layid-bilde7
Perfekt debut for BMW 8-serie
BMW har valgt en perfekt arena når de vekker 8-serien til live igjen etter 20 års fravær - Le Mans!
Les mer


layid-bilde8
Facelift for C-Klassen
Les mer
toppsak-bilde9
Alfa med to spesialer
Alfa Romeo lager spesialutgaver av Stelvio og Giulia for å feire sine prestasjoner på Nürburgring. Tilbudet innbefatter mer enn bare en heftig bil.
Les mer
layid-bilde10
Peugeot viser ny 508 SW
Les mer
layid-bilde11
Familieracer i begrenset opplag
Les mer
layid-bilde12
Aktiv Fiesta?
Les mer
layid-bilde13
Outlander - hva skjer’a?
Mitsubishi Outlander er en av de bilene som, uten å kunne for noe som helst, risikerer å få WLTP rett i fleisen. Ingen aner hva som vil skje med denne notoriske bestselgeren når nye avgifter skal beregnes etter jul.
Les mer
layid-bilde14
Volvo V60 på veien
BARCELONA: I løpet av et par år har Volvo fornyet så godt som hele modellporteføljen. Selv om suget etter SUV-er er økende, er det mange som ønsker seg en praktisk stasjonsvogn. Når V60 entrer markedet får Audi, BMW og Mercedes en meget tøff konkurrent.
Les mer
toppsak-bilde15
Ny bil med kø-kvaliteter
Du kan like godt stille deg i køen her også. De første eksemplarene av Kias helelektriske Niro er på plass i november.
Les mer
layid-bilde16
Fjerde generasjon BMW X5
Les mer
layid-bilde17
Her er Audi Q8
Les mer
layid-bilde18
Bare spør om Volvo V60
Onsdag drar jeg til Barcelona for en første prøvetur med Volvo V60. Jeg tar gjerne med meg noen spørsmål fra deg til ekspertene hos Volvo.
Les mer
layid-bilde19
Attraktiv pris på Nexo
Hyundai er sammen med Toyota de fremste pådriverne for biler med brenselceller. Nå lanserer de en lekker ny SUV til en meget attraktiv pris.
Les mer
layid-bilde20
Mye nytt fra BMW
Dersom den tidlige sommeren i Sør-Norge har inspirert deg til å kjøpe cabriolet til ferien, må du se etter noe annet enn nye BMW Z4. Den kommer nemlig først et stykke utpå høsten.
Les mer
layid-bilde21
Kona Electric er priset
Over 20.000 nordmenn har meldt sin interesse for Hyundai Kona Electric. Nå er prisene klare, og de er langt fra avskrekkende.
Les mer
layid-bilde22
Her er Citroëns nye SUV
Da har vi endelig både sett og kjørt Citroëns nye kompakt-SUV C5 Aircross. Seingen ble omfattende, kjøringen ikke - og konkrete informasjoner? Les videre.
Les mer
toppsak-bilde23
Vintage Tatra på strøm
Dette er ikke bare en vakker elbil. Det er også en ganske spennende del av tsjekkisk bilhistorie.
Les mer
layid-bilde24
Citroëns kompakte SUV
I morgen skal vi møte Citroëns C5 Aircross for første gang i Europa. Er det noen spørsmål du vil stille om den, så kom igjen.
Les mer
layid-bilde25
Renere dieselmotorer i oppgradert Kia Sportage
For noen dager siden kunne du på BilNorge lese om 48-volt motorhjelp i Sportage. Nå opplyser Kia at de også oppgrader innpakningen.
Les mer
layid-bilde26
XV blir Subarus første ladbare
Subaru XV kommer som ladbar hybrid senere i år, men ikke til Norge foreløpig.
Les mer
layid-bilde27
Teslas minste med AWD
Les mer
toppsak-bilde28
Ut med et smell
Akkurat idet Aston Martin skal begynne leveringene av nye Vantage lar de den gamle gå ut med et smell. Dette er V600.
Les mer
layid-bilde29
Den glemte prisoppgangen - nå øker ladbare hybrider
Les mer
layid-bilde30
Golf GTI med ekstra krutt
VW bruker Wörthersee-arrangementet til å vise en 290-hesters Golf GTI.
Les mer
layid-bilde31
Her er Cullinan
Rolls-Royce har i dag avduket Cullinan. Den blir uten sammenligning verdens mest luksuriøse SUV, og prises deretter.
Les mer
layid-bilde32
El-Mercedes på vei mot lansering
I 2019 skal Mercedes lansere sin EQC, en el-drevet SUV. Men før den blir salgsklar må den gjennom omfattende tester - digitalt så vel som under realistiske forhold på vei.
Les mer
toppsak-bilde33
Strøm på luksustoppen
Aston Martin er lei av at Rolls-Royce og Bentley får være alene i den mest luksuriøse delen av markedet. Nå avslører de sine planer.
Les mer
layid-bilde34
Mer ekstrem BMW M5
Les mer
layid-bilde35
Brabham gjenopplives
Les mer
layid-bilde36
Ny Fiesta-variant på vei
I løpet av våren er Fiesta Active klar for Norge - en variant for dem som liker å sitte litt høyere.
Les mer
layid-bilde37
Buick med elektrisk soft-roader
På Beijing-utstillingen møtte Buick med to nyheter. Deres Enspire var den mest spennende. Elektrisk SUV på stylter. Og produksjonsbilen Velite 5 kommer til ny versjon.
Les mer
layid-bilde38
Nye G-klasse prøvekjørt
Joda, denne bilen er faktisk helt ny. Vi har prøvekjørt nye Mercedes-Benz G-klasse.
Les mer