img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
10 bilder i galleri
Minner om Sjahen
Er det politisk korrekt, eller i det hele tatt akseptabelt, å bruke Sjahen av Persia som referanse for et luksusprodukt, 40 år etter at han ble styrtet? Vi møtte ham igjen i Genève. Hos Carrozzeria Touring.

Jeg leser er lang bok av en gammel, god forbindelse, Ermanno Cozza.

I mange år var det han som åpnet døren til fabrikken og lempet bilnøklene over til entusiastiske unge skrivere når de besøkte Maserati-fabrikken. 

Han begynte der på femti-tallet. Etter mange år som mekaniker i de mest spennende jobbene, gikk han over til kundeservice, og etter at han ble pensjonist er det han som har hatt ansvaret for fabrikkens utrolige arkiv.

Fra race til kunde
Nå har han skrevet en selvbiografi – det er nesten ikke et eneste glossy bilde der, men for en historie. Og like før jeg dro til Genève var jeg kommet til Sjahen av Persia og hans 5000 GT Touring Coupe.

Riktignok hadde Maserati vunnet Formel 1 mesterskapet i 1957, men Sportsvognmesterskapet, som var verdt mange flere penger, for der kom kundene og kjøpte bilene, hadde de tapt etter noen småkatastrofer i Venezuelas Grand Prix.

Det verste var at to av de 450S som krasjet allerede var solgt til kunder som ventet på levering.

Så endret formelen seg for 1958: da ble maks slagvolum satt til tre liter, og Maserati satt der med gulvet fullt av ubrukelige 5-liters V8-blokker. Samtidig gjorde nye bensinbestemmelser Formel 1 uaktuelt for dem, og de ventet forgjeves på penger for en rekke biler sendt til Argentina etter at Peron ble kastet.

Maserati måtte trekke seg fra sport, fabrikkens eiere, Orsi-familien, hadde solgt unna masse eiendom for å holde fabrikken flytende, men 3500 GT modellen til den nyansatte sjefingeniøren, Giulio Alfieri, var i ferd med å bli en suksess og man begynte å få noen ideer om hva man kunne bruke alle disse blokkene til.

Kickstart
Men det var Reza Khan Pahlavi, Sjahen av Persia, som kickstartet det hele. Han var svært imponert etter en prøvetur med fabrikkenes testsjef Guerino Bertocchi, men kunne tenke seg noe som var enda verstere. Det var han som foreslo en GT-modell basert på gamle 450S.

Det ble til chassisnummer 103.002, Sjahen-av-Persia Maseratien. 

De to første var nesten identiske, basert direkte på 3.500 GT-chassiset og med nesten rendyrket racingmotor. Og samtidig som den første ble levert til «Påfugltronens» besitter, «kongenes konge» og «Ariernes lys» i Teheran, ble en lignende stilt ut på bilutstillingen i Torino.

Nøyaktig 60 år siden.

Begge disse to hadde karosseri fra Touring Superleggera, og denne historien er dagens Touring så stolte av at de har feiret jubileet med en ny Sciàdipersia. De viste den i Genève, med masse hype rundt jubileet.

Hva de imidlertid ikke fortalte var for eksempel at deres karosseri til de grader ble så mislikt at av de totalt 34 bilene som ble bygget mellom 1959 og 1965, var det bare to til som ble bygd av Touring.

Det mest populære var Allemanos, designet av Giovanni Michelotti. Det ble 22 av dem. Frua bygde 3, Monterosa 2 og en hver fra Bertone, Pinin Farina, Ghia og Michelotti.

Så derfor en spesialutgave fra Touring. Som viser seg å være så lite dramatisk som en ombygget utgave av dagens Maserati GT.

«Halvfabrikata»
Du kjøper en ny Maserati, den med 4,7-literen på 454 hester, og leverer den til Touring i Milano.

De bytter ut det meste (bortsett fra dørene kan det nesten se ut som), og du får den tilbake som en custom built Sciàdipersia. Hvorfor er ikke helt enkelt å forstå. Den er verken pen eller dramatisk – men den er jo annerledes da. Og det skal visstnok bare lages ti slike.

Så hvis du liker den markerte fronten, den schvære bakruten og den skimrende C-stolpen som fortsetter over hele taket, så vel bekomme.

Det er en del smarte, horisontale detaljer her som får den til å virke ekstra lav, og polert aluminium finnes i mengder. Orient Night Blue er navnet på den spesielle blåfargen – selvfølgelig.

Dessuten får du et spesielt interiør med skinn fra Foglizzo «med en spesiell aroma, utviklet for bruk i Tourings biler!»

Og overalt dukker det opp henvisninger til 60-års jubileet. Greit nok at Sjahen kom med sin gode idé for Orsi og Alfieri en gang de møttes i Rimini i 1958. Men verken den i Torino eller den i Teheran var klare før i 1959.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Lanseringskalender 2018
Vi gir deg Norges mest komplette oversikt over store og små bilnyheter i 2018.
Les mer
layid-bilde1
Tysk mikro-el i produksjon
Det er nøyaktig et år siden vi brukte en del plass på et nytt tysk bybilforslag. Nå er fabrikken bygget og bilen i produksjon.
Les mer
layid-bilde2
Ny Superbil fra Østerrike
En ny dag som ender på G. Det vil si en ny håndbygget, eksklusiv superbil som ser ut som den gjør 200 når den står parkert og med minst 1 hk. per kg vekt. Men hvorfor heter den Milan når den kommer fra Østerrike?
Les mer
layid-bilde3
California i XXL-utgave
Selskaper som Fiat og Mercedes leverer chassis, og overlater til spesialfirmaer å bygge bobiler. Men hos Volkswagen gjør de hele jobben selv. Nå kommer et nytt og større alternativ.
Les mer
layid-bilde4
Kompakt, svensk på startstreken
Nå forteller svenskene bak den elektriske bybilen Uniti at den første er på hjul.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Nye spionbilder: VW T-Cross
Den kommer ikke på markedet før neste vår, men nå kommer Volkswagen med flere avsløringer om kompakt-SUV-en T-Cross.
Les mer
layid-bilde6
Ny variant på Karoq
Nå kommer en ny modell fra Skoda for dem som ønsker villmarks-look.
Les mer
layid-bilde7
Audi viser elektrisk superbil
Audi skal presentere en ny konseptbil på Pebble Beach om tre uker. «Emotion instead of Emission» antyder en elektrisk supersportsbil.
Les mer


layid-bilde8
Microlino blir lovlig
Les mer
toppsak-bilde9
Knoppskyting hos Glickenhaus
Etter at Cameron Glickenhaus fikk tillatelse til å starte en småskala-fabrikk i USA har det ene prosjektet etter det andre dukket opp. Det siste er en ganske retro roadster.
Les mer
layid-bilde10
Her kommer A-Klasse i ny fasong
Les mer
layid-bilde11
Ny Macan i Shanghai
Les mer
layid-bilde12
Her er andre generasjon Q3
Les mer
layid-bilde13
Ariels fjerde
- Dette er en helt ny Ariel, sier sjefen, Simon Sanders. - Det eneste som er med fra den gamle er to pedaler og tank-lokket. Godt gjort, da, å få det til å se så likt ut.
Les mer
layid-bilde14
Cadillac med 1000 hester
Cadillac CTS-V er lystig i utgangspunktet, men når Hennessey tar den under behandling blir den nærmest hysterisk.
Les mer
toppsak-bilde15
Oppdatert TT
Tyve år etter originalen debuterte, har Audi funnet tiden moden for en oppdatering av TT.
Les mer
layid-bilde16
Leaf i NISMO-versjon
Les mer
layid-bilde17
Amerikanske muskler
Les mer
layid-bilde18
BMW M viser lettvekter
Til helgens festligheter på Goodwood hadde BMW dresset opp en M2 for å vise frem nye muligheter.
Les mer
layid-bilde19
V12 viker for hybrid
Når Toyota nå viser sin tredje generasjon Century (modellen er jo bare 50 år gammel!) er V12-motoren hevet på dynga. Erstatningen er en pingle-hybrid.
Les mer
layid-bilde20
Hyundai tror fullt og fast på brenselceller
Brenselceller oppfattes fortsatt som fremtidens bilteknologi når Hyundai nå lanserer Nexo, andre generasjon med hydrogen på tanken.
Les mer
layid-bilde21
Supra på Goodwood
Toyota har med seg en prototyp på nye Supra til Goodwood Festival of Speed denne helgen. Men vi kan vise seg mer enn Toyota gjør frivillig.
Les mer
layid-bilde22
Ny Wrangler: Et tilbakeblikk framover
Hvis du ikke vet hva en Wrangler er, så ikke tenk på det. Hvis du vet det, vil du fort finne ut at denne er enda Wranglere enn noen gang tidligere. Tilhenger-fraksjonen vil elske den.
Les mer
toppsak-bilde23
Hyundai Kona: Flott elbil, laaang leveringstid
Hyundai Kona er virkelig en flott elbil. Men har du ikke skrevet kontrakt ennå, kan du ikke regne med å få bilen levert før i andre halvår 2020.
Les mer
layid-bilde24
Noe du lurer på om Honda CR-V?
Hondas CR-V var lenge verdens mest solgte SUV. Den posisjonen tapte den. Honda var også lenge et av de merkene på det norske marked med størst respekt. Det har vel også endret seg. Men nå kan vi kanskje få svar på noen spørsmål.
Les mer
layid-bilde25
Vito & Sprinter på strøm
Driving Event het det. Event var det jo, men Driving var det dårligere med.
Les mer
layid-bilde26
Snart på plass i Norge
SsangYong er nå klar med sin nye pickup på det britiske markedet. Innen den kommer til Norge om en måneds tid har den endret navn.
Les mer
layid-bilde27
Ny Wrangler-generasjon - spør i vei
Les mer
toppsak-bilde28
Abt med massivt skyv
Abt, kjent fra Formel E og som Audi-trimmer, har også krysset 1000-hesters grensen nå. Men på en ny og original måte.
Les mer
layid-bilde29
GT-R uten grenser
Les mer
layid-bilde30
Sommer fra Fiat
Fiat har kommet med en sommerversjon av 500. Like etter viste GarageItalia sin versjon. De har gjort den til enda mer sol&strand.
Les mer
layid-bilde31
Sporty Insignia
Nå har Opel Norge mer konkret informasjon om Insignia GSi. På ett område ble vi litt overrasket.
Les mer
layid-bilde32
Viser e-tron-interiøret
Slik kommer det til å se ut bak rattet i Audis kommende elbil e-tron.
Les mer
toppsak-bilde33
Jeg er mer enn bare én ting
Den skal ikke vises før utpå høsten, men nå slipper Volkswagen den første offisielle informasjon om T-Cross.
Les mer
layid-bilde34
Hyundai forenkler
Les mer
layid-bilde35
Oslo-visitt for Bytes på hjul
Les mer
layid-bilde36
Ny Ford Focus på veien
PROVENCE: Ford lanserer fjerde generasjon Focus, mer sofistikert og komfortabel enn noen av sine forgjengere. Vi har kjørt den.
Les mer
layid-bilde37
Italiensk navn - britiske muskler
Med DBS Superleggera vekker Aston Martin et monster: 725 hestekrefter og 900 Nm i en super-GT.
Les mer
layid-bilde38
Jeg skal kjøre Peugeot 508 - noe du lurer på?
Mot slutten av uken kjører jeg nye Peugeot 508. Jeg regner med at du har mye å spørre om, og jeg skal gjøre mitt beste for å skaffe relevante svar.
Les mer