img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
10 bilder i galleri
Minner om Sjahen
Er det politisk korrekt, eller i det hele tatt akseptabelt, å bruke Sjahen av Persia som referanse for et luksusprodukt, 40 år etter at han ble styrtet? Vi møtte ham igjen i Genève. Hos Carrozzeria Touring.

Jeg leser er lang bok av en gammel, god forbindelse, Ermanno Cozza.

I mange år var det han som åpnet døren til fabrikken og lempet bilnøklene over til entusiastiske unge skrivere når de besøkte Maserati-fabrikken. 

Han begynte der på femti-tallet. Etter mange år som mekaniker i de mest spennende jobbene, gikk han over til kundeservice, og etter at han ble pensjonist er det han som har hatt ansvaret for fabrikkens utrolige arkiv.

Fra race til kunde
Nå har han skrevet en selvbiografi – det er nesten ikke et eneste glossy bilde der, men for en historie. Og like før jeg dro til Genève var jeg kommet til Sjahen av Persia og hans 5000 GT Touring Coupe.

Riktignok hadde Maserati vunnet Formel 1 mesterskapet i 1957, men Sportsvognmesterskapet, som var verdt mange flere penger, for der kom kundene og kjøpte bilene, hadde de tapt etter noen småkatastrofer i Venezuelas Grand Prix.

Det verste var at to av de 450S som krasjet allerede var solgt til kunder som ventet på levering.

Så endret formelen seg for 1958: da ble maks slagvolum satt til tre liter, og Maserati satt der med gulvet fullt av ubrukelige 5-liters V8-blokker. Samtidig gjorde nye bensinbestemmelser Formel 1 uaktuelt for dem, og de ventet forgjeves på penger for en rekke biler sendt til Argentina etter at Peron ble kastet.

Maserati måtte trekke seg fra sport, fabrikkens eiere, Orsi-familien, hadde solgt unna masse eiendom for å holde fabrikken flytende, men 3500 GT modellen til den nyansatte sjefingeniøren, Giulio Alfieri, var i ferd med å bli en suksess og man begynte å få noen ideer om hva man kunne bruke alle disse blokkene til.

Kickstart
Men det var Reza Khan Pahlavi, Sjahen av Persia, som kickstartet det hele. Han var svært imponert etter en prøvetur med fabrikkenes testsjef Guerino Bertocchi, men kunne tenke seg noe som var enda verstere. Det var han som foreslo en GT-modell basert på gamle 450S.

Det ble til chassisnummer 103.002, Sjahen-av-Persia Maseratien. 

De to første var nesten identiske, basert direkte på 3.500 GT-chassiset og med nesten rendyrket racingmotor. Og samtidig som den første ble levert til «Påfugltronens» besitter, «kongenes konge» og «Ariernes lys» i Teheran, ble en lignende stilt ut på bilutstillingen i Torino.

Nøyaktig 60 år siden.

Begge disse to hadde karosseri fra Touring Superleggera, og denne historien er dagens Touring så stolte av at de har feiret jubileet med en ny Sciàdipersia. De viste den i Genève, med masse hype rundt jubileet.

Hva de imidlertid ikke fortalte var for eksempel at deres karosseri til de grader ble så mislikt at av de totalt 34 bilene som ble bygget mellom 1959 og 1965, var det bare to til som ble bygd av Touring.

Det mest populære var Allemanos, designet av Giovanni Michelotti. Det ble 22 av dem. Frua bygde 3, Monterosa 2 og en hver fra Bertone, Pinin Farina, Ghia og Michelotti.

Så derfor en spesialutgave fra Touring. Som viser seg å være så lite dramatisk som en ombygget utgave av dagens Maserati GT.

«Halvfabrikata»
Du kjøper en ny Maserati, den med 4,7-literen på 454 hester, og leverer den til Touring i Milano.

De bytter ut det meste (bortsett fra dørene kan det nesten se ut som), og du får den tilbake som en custom built Sciàdipersia. Hvorfor er ikke helt enkelt å forstå. Den er verken pen eller dramatisk – men den er jo annerledes da. Og det skal visstnok bare lages ti slike.

Så hvis du liker den markerte fronten, den schvære bakruten og den skimrende C-stolpen som fortsetter over hele taket, så vel bekomme.

Det er en del smarte, horisontale detaljer her som får den til å virke ekstra lav, og polert aluminium finnes i mengder. Orient Night Blue er navnet på den spesielle blåfargen – selvfølgelig.

Dessuten får du et spesielt interiør med skinn fra Foglizzo «med en spesiell aroma, utviklet for bruk i Tourings biler!»

Og overalt dukker det opp henvisninger til 60-års jubileet. Greit nok at Sjahen kom med sin gode idé for Orsi og Alfieri en gang de møttes i Rimini i 1958. Men verken den i Torino eller den i Teheran var klare før i 1959.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Pininfarina i kinesisk samarbeid
Det er åpenbart at Pininfarina føler seg hjemme i Kina. Nå fortsetter de å hjelpe den kinesiske HK-gruppen med å formere seg.
Les mer
layid-bilde1
Elektrisk over hele linjen
Volvo har lagt lanseringen av sin hybride XC40 til Beijing. Vi får ikke vite så mye om bilen, men nok til å spå den en lys fremtid.
Les mer
layid-bilde2
Mercedes strekker A-Klassen
Mercedes strekker seg langt for å tilfredsstille kundene i sitt viktigste marked.
Les mer
layid-bilde3
Audi lanserer sin første lange SUV
Audi benytter utstillingen i Beijing til å lansere en SUV som er skreddersydd for kinesiske behov.
Les mer
layid-bilde4
Elektrisk fra Honda
Honda viser sin første elbil for masseproduksjon, men den skal markedsføres under et annet navn.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Konsept baner vei for el-SUV
BMW har avduket Concept iX3 på bilutstillingen i Beijing. Dermed får vi et klart forvarsel for bayernes første el-SUV.
Les mer
layid-bilde6
Kanskje ikke for Hvermansen?
Vi slapp selvfølgelig ikke unna. Mercedes fortsetter på sitt Maybach Ultimate Luxury-tema. Denne gang med en sedan på stylter. Sikkert en hit i Kina.
Les mer
layid-bilde7
Skoda på ambassadebesøk
Skoda dro mandag kveld lakenet av sin minste SUV under en lukket visning. I morgen skal den vises offentlig.
Les mer


layid-bilde8
VW Amarok med 258 hk
Les mer
toppsak-bilde9
Viser Maybach-SUV i Beijing for de ultrarike
Bentley Bentayga er allerede her, Rolls-Royce Cullinan kommer, og nå vurderer også Mercedes-Benz å bygge SUV for de aller rikeste av de rike.
Les mer
layid-bilde10
Første glimt av Brabham superbil
Les mer
layid-bilde11
Ny Skoda … for Kina
Les mer
layid-bilde12
Laaang liste med fører-hjelp på Fords nye Focus
Les mer
layid-bilde13
Lanseringskalender 2018
Vi gir deg Norges mest komplette oversikt over store og små bilnyheter i 2018.
Les mer
layid-bilde14
Humor på tysk
SPLIT, KROATIA: Humor kan være så mangt, og den som sier at tyskerne ikke har noe - vel, den har kanskje prøvd stemmestyringen i nye A-klasse …
Les mer
toppsak-bilde15
Mercedes på Kina-strøm
Sammen med BYD har Daimler en virksomhet i Kina som det kommer elbiler fra. Her har de en ny, klar til Beijing-utstillingen.
Les mer
layid-bilde16
Her er nye Audi A6 Avant
Les mer
layid-bilde17
Spør om A-klasse
Les mer
layid-bilde18
Ny Focus debuterer NÅ!
Jeg tror at hvis jeg teller etter, så er det femte gang vi deltar på lanseringen av en ny generasjon Focus. Denne gang er vi i London, på ivrig jakt etter bilens virkelige sjel.
Les mer
layid-bilde19
Oppskrift: Lin og sukker
Studentene som har bygget den kaller den verdens første sirkulære bil. Sirkulær, som i evig rundgang. Som vannet.
Les mer
layid-bilde20
Fritt valg - eller ny hybrid
Da vi fikk en forhåndsmelding om at Bulgarske SinCars skulle komme til Genève med en bil der du kunne velge alt, motor, interiør, karosseri - skjønte vi ikke mye. Heldigvis kom de med en attraktiv hybrid også.
Les mer
layid-bilde21
Litt nærmere hydrogen
Ikke før var Mercedes ferdig med vintertestene av GLC F-CELL, så trillet de første bilene av en forsiktig førproduksjons-linje.
Les mer
layid-bilde22
Haval kompletterer SUV-rekken
Haval er Great Walls SUV-merke, og ikke noen hvem som helst. De er nemlig det mest solgte SUV-merket i Kina med årsvolum på nesten en million biler. Nå lanseres en ny modell som burde passe perfekt for Europa.
Les mer
toppsak-bilde23
Torino er tilbake
Denne skulpturen - eller hva skal vi kalle den - fra noe som heter Icona, var BilNorges favoritt på Genève-utstillingen. Først og fremst fordi den så klart beviste at Torino er på plass igjen.
Les mer
layid-bilde24
Ventetiden er snart over
For et år siden viste Ford sin nye Fiesta ST på Genève-utstillingen. Nå er prisene klare.
Les mer
layid-bilde25
Kompakt mobilitet
Kompaktere blir det ikke. Japanske Fomm leverer ikke bare ekstremt kompakte elbiler, de skal levere ekstremt kompakte elbilfabrikker også.
Les mer
layid-bilde26
Kias største
Her hjemme er Stinger Kias største personbil - men de finnes enda større. K900 dukket opp i ny utgave på New York-utstillingen.
Les mer
layid-bilde27
Jaguar hever SUV-listen
Les mer
toppsak-bilde28
Dobbel overraskelse fra Volkswagen
At Volkswagen skulle dukke opp med en femseters Atlas var for så vidt ventet, men kanskje ikke at den ble så bra. En Uber-Amarok var derimot en nyhet. Og navnet som vanlig, skal vi si - sært.
Les mer
layid-bilde29
RAV4-debut i NY
Les mer
layid-bilde30
Mustang som SUV
Lincoln viste en tre-rader i New York. Det skapte glede hos alle som la seg ned på gulvet og så at det var masse Mustang på undersiden.
Les mer
layid-bilde31
Cadillac fortsetter jakten
Mens Lincoln rydder opp i modellnavnene sine, fortsetter Cadillac sin intern-forvirring. Etter CTS og ATS og XT5 kommer nå XT4. Og den er viktig!
Les mer
layid-bilde32
Ny start for Genesis
Det kan virke som om Hyundai ville gjenoppdage Gran Turismo-stilen da de trykket på knappen for nye Genesis-start. Vellykket!
Les mer
toppsak-bilde33
Denne kommer neppe i historiebøkene
Dette var et av de mange innslagene på Genève-utstillingen som man lurer på om vil dukke opp igjen neste år. Sett ikke pengene på det.
Les mer
layid-bilde34
Høvdingen er på plass
Les mer
layid-bilde35
Touareg, VW nye flagg-skip og teknologiansikt
Les mer
layid-bilde36
USA og Kina-SUV-er fra VW droppes i Europa
Volkswagen viser en femseter av USA-bygde Atlas i New York til uka. Samtidig planlegges en kompakt folke-SUV, men ingen av dem vil du få kjøpt i Europa.
Les mer
layid-bilde37
Elektrisk drømmebil
Rimac er en av disse utrolige gründerne som jeg har fulgt, først med nysgjerrig forbauselse så, med økende interesse siden han første gang viste seg på Frankfurt-utstillingen i 2011.
Les mer
layid-bilde38
I kø for elektrisk Niro
1600 interesserte har betalt 7777 kroner for å stå på venteliste for elektrisk Kia Niro selv om bilen først lanseres mot slutten av året og prisen ikke er kjent.
Les mer