img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
21 bilder i galleri
Range Rover, hvor-er-coupeen?
Range Rovers SV Coupé var no’ rart no’. Bygget etter den eldgamle oppskriften: færre dører, mindre plass, masse mere penger.

Først så jeg ikke coupéen. Så så jeg ikke bilen.

Jeg kan forklare begge deler.

For meg er en coupé en bil der påbygget er mindre, kortere og, som regel, mer elegant enn man finner det på den tilsvarende moderbilen. Hva enten det er en limo eller en sedan eller en fastback.

En coupé med utgangspunkt i en Range Rover, så jeg for meg som noe mer a la BMWs opprinnelige X6 (selv om jeg selvfølgelig ville ønsket meg noe pent).

Her er åpenbart coupéen uttrykt med et forsiktig skrånende tak i full lengde og med nesten full bakluke. Her er «forsiktig» så forsiktig og «nesten» er så nesten at jeg faktisk ikke så det før jeg kunne sammenligne med utgangspunktet, som sto to biler bortenfor.

Men det gjorde den ikke på den andre pressedagen. Da var den flyttet fra en fremtredende posisjon til noe mye mer nede i et hjørne. Og da dørene åpnet for publikum, var den komplett forsvunnet.

Gikk høyt ut
Årsaken ligger nok i noe Gerry McGovern fortalte til Car Design News noen dager i forveiene.

«Bilen skal starte på £ 220.000. Det var ingen som blunket da vi fortalte potensielle kunder dette ved noen private visninger vi har hatt. Slik det så ut for oss der og da var at snittprisen, når kundene hadde lagt på sine extras, ville ende på £ 300.000. Og det er helt klart at folk som allerede har en firedørs Range Rover vil ikke kjøpe denne isteden. De vil kjøpe den i tillegg».

Han føyde til at bilen skulle håndbygges ved Land Rover / Jaguars Technical Center i Oxford Road, Coventry og stoppe etter 999 eksemplarer. 

(Det er der de bygger «nye» lettvekts E-Types og XKSS og – nå sist -D-Types. For £ 49,- kan du kjøpe deg en guidet spasertur gjennom anlegget. Snakk om å melke tradisjonene!)

Det er med andre ord sannsynlig at hele opplaget av ikke-coupeen allerede er utsolgt, så hvorfor flashe den for den gemene hop da?

Spesialutgaer med ekte DNA
Men McGoverns forklaring på hvorfor de har gjort dette er ganske interessant.

«Generelt kan du si at Special Vehicle sentret er der for å kunne gi våre kunder bedre valgmuligheter. Og vi ser jo stadig at andre tar våre produkter og endrer dem. De beholder 90 prosent av vår intellektuelle eiendom, endrer resten – ofte med groteske resultater som egentlig gjør dem meget mindre attraktive og får betalt en formue for det.»

«Dette har irritert meg lenge.»

«Men det er vår skyld. Disse ombyggerne får det til, fordi vi ikke gjør noe tilsvarende. Men med SV gir vi kundene mulighet til å velge noe som er annerledes, men som allikevel har den kvaliteten og representerer det som ligger i vår DNA. Du risikerer ikke feil hjul som ødelegger kjøreegenskapene eller fjæring som glemmer alt som heter kjøreegenskaper eller inngrep som gjør all garanti ugyldig».

Vulgære suksesser
Han har helt klart et poeng. De store Genève-hallene er fulle av ombygde biler, mange Range- og Land-Rover, av den typen jeg nødig ville møtt i et trangt, mørkt smug. Men det burde ikke overraske McGovern at folk kjøper slike.

Det er nok å rusle innom D&Gs flaggskip-sjappe i Milano. Utrolig hva som selger, men du krangler ikke med slike økonomiske resultater.

Problemet for McGovern vil kanskje vise seg å bli at hans SV-innsatser blir for smakfulle? For den mannen er ikke kjent for å flørte med det vulgære.

Men han går også gjennom hele SV-programmet for våre kolleger: SVX er der for å gjøre off-road evnene til Discovery enda mer åpenbare. SVR er for generelt å bedre bilens ytelse, både on-road og off-road – «det dreier seg om balanse». Og Range-Rover Autobiography har med luksus, forfinet og sofistikert oppførsel å gjøre.

Tilbe til røttene
«SV Coupé er en videreføring av det. Samtidig som den hedrer originalen ved å oppstå som en ekte to-dørs igjen».

Han legger også vekt på måten de har utformet interiøret på. Her er fargene ganske lyse foran, mens baksetene har en mørkere tone. «Her har vi latt forsetene være de viktigste. Vi fjerner altså alle antydninger til en sjåførkjørt løsning.»

Akkurat som Noe som igjen er med på å forsterke følelsen av grenseløs luksus.

Og hvorfor Range Rover og ikke Range Rover Sport?

«Fordi dette er en bil som egner seg spesielt godt til coupé-behandlingen fordi du får de nydelige proporsjonene bak, med den synkende taklinjen. Og med den forstørrede grillen får den et skikkelig autoritært uttrykk. 23-tommerne hjelper også!».

Han sier også at den splitta to-tone finishen (den la ikke jeg merke til) også er en forsiktig henvisning til gamle dagers coachbuilding-tankegang.

«Jeg tror det virkelig er stor etterspørsel etter skreddersydde biler der ute», avslutter han. «

Men jeg tror folk vil ha det gjort av eksperter. Jeg har kritisert stylingfirmaene tidligere, og det har alltid forundret meg hvordan vi kan tillate dem å bruke vår intellektuelle eiendom til egen fortjeneste. Men kunder kjøper våre biler og leverer dem til disse folkene. Vi har kanskje gjort det for enkelt for dem tidligere, vi skal ikke gjøre det enkelt for dem nå lenger!»




toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Lanseringskalender 2018
Vi gir deg Norges mest komplette oversikt over store og små bilnyheter i 2018.
Les mer
layid-bilde1
BMW pisker opp stemningen
En ny generasjon 3-serie er snart lanseringsklar. Nå skaper BMW oppmerksomhet - ved å sende ut egne «spionbilder» tatt på Nordsløyfa.
Les mer
layid-bilde2
Design og teknologi
Her får du en god indikasjon på hvordan Audi e-tron quattro vil se ut, samt hvor effektivt den tar vare på energi som normalt går til spille.
Les mer
layid-bilde3
Tysk mikro-el i produksjon
Det er nøyaktig et år siden vi brukte en del plass på et nytt tysk bybilforslag. Nå er fabrikken bygget og bilen i produksjon.
Les mer
layid-bilde4
Ny Superbil fra Østerrike
En ny dag som ender på G. Det vil si en ny håndbygget, eksklusiv superbil som ser ut som den gjør 200 når den står parkert og med minst 1 hk. per kg vekt. Men hvorfor heter den Milan når den kommer fra Østerrike?
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
California i XXL-utgave
Selskaper som Fiat og Mercedes leverer chassis, og overlater til spesialfirmaer å bygge bobiler. Men hos Volkswagen gjør de hele jobben selv. Nå kommer et nytt og større alternativ.
Les mer
layid-bilde6
Kompakt, svensk på startstreken
Nå forteller svenskene bak den elektriske bybilen Uniti at den første er på hjul.
Les mer
layid-bilde7
Nye spionbilder: VW T-Cross
Den kommer ikke på markedet før neste vår, men nå kommer Volkswagen med flere avsløringer om kompakt-SUV-en T-Cross.
Les mer


layid-bilde8
Ny variant på Karoq
Les mer
toppsak-bilde9
Audi viser elektrisk superbil
Audi skal presentere en ny konseptbil på Pebble Beach om tre uker. «Emotion instead of Emission» antyder en elektrisk supersportsbil.
Les mer
layid-bilde10
Microlino blir lovlig
Les mer
layid-bilde11
Knoppskyting hos Glickenhaus
Les mer
layid-bilde12
Her kommer A-Klasse i ny fasong
Les mer
layid-bilde13
Ny Macan i Shanghai
Porsche har dratt sløret av en oppfrisket Macan. At det skjedde i Shanghai er ingen tilfeldighet.
Les mer
layid-bilde14
Her er andre generasjon Q3
Større og mer komfortabel, spekket med elektroniske hjelpemidler. Her er Audi Q3 i helt ny innpakning.
Les mer
toppsak-bilde15
Ariels fjerde
- Dette er en helt ny Ariel, sier sjefen, Simon Sanders. - Det eneste som er med fra den gamle er to pedaler og tank-lokket. Godt gjort, da, å få det til å se så likt ut.
Les mer
layid-bilde16
Cadillac med 1000 hester
Les mer
layid-bilde17
Oppdatert TT
Les mer
layid-bilde18
Leaf i NISMO-versjon
Dette høres umiddelbart veldig spennende ut. I Tokyo lanserer nå Nissan sin Leaf i en spennende Nismo-utgave.
Les mer
layid-bilde19
Amerikanske muskler
Amerikanerne gir ikke frivillig slipp på verken store trucker eller muskelbiler. Dodge Challenger er et klassisk navn, her i helt nye utførelser. Noe for ønskelista?
Les mer
layid-bilde20
BMW M viser lettvekter
Til helgens festligheter på Goodwood hadde BMW dresset opp en M2 for å vise frem nye muligheter.
Les mer
layid-bilde21
V12 viker for hybrid
Når Toyota nå viser sin tredje generasjon Century (modellen er jo bare 50 år gammel!) er V12-motoren hevet på dynga. Erstatningen er en pingle-hybrid.
Les mer
layid-bilde22
Hyundai tror fullt og fast på brenselceller
Brenselceller oppfattes fortsatt som fremtidens bilteknologi når Hyundai nå lanserer Nexo, andre generasjon med hydrogen på tanken.
Les mer
toppsak-bilde23
Supra på Goodwood
Toyota har med seg en prototyp på nye Supra til Goodwood Festival of Speed denne helgen. Men vi kan vise seg mer enn Toyota gjør frivillig.
Les mer
layid-bilde24
Ny Wrangler: Et tilbakeblikk framover
Hvis du ikke vet hva en Wrangler er, så ikke tenk på det. Hvis du vet det, vil du fort finne ut at denne er enda Wranglere enn noen gang tidligere. Tilhenger-fraksjonen vil elske den.
Les mer
layid-bilde25
Hyundai Kona: Flott elbil, laaang leveringstid
Hyundai Kona er virkelig en flott elbil. Men har du ikke skrevet kontrakt ennå, kan du ikke regne med å få bilen levert før i andre halvår 2020.
Les mer
layid-bilde26
Noe du lurer på om Honda CR-V?
Hondas CR-V var lenge verdens mest solgte SUV. Den posisjonen tapte den. Honda var også lenge et av de merkene på det norske marked med størst respekt. Det har vel også endret seg. Men nå kan vi kanskje få svar på noen spørsmål.
Les mer
layid-bilde27
Vito & Sprinter på strøm
Les mer
toppsak-bilde28
Snart på plass i Norge
SsangYong er nå klar med sin nye pickup på det britiske markedet. Innen den kommer til Norge om en måneds tid har den endret navn.
Les mer
layid-bilde29
Ny Wrangler-generasjon - spør i vei
Les mer
layid-bilde30
Abt med massivt skyv
Abt, kjent fra Formel E og som Audi-trimmer, har også krysset 1000-hesters grensen nå. Men på en ny og original måte.
Les mer
layid-bilde31
GT-R uten grenser
Her har vi et godt eksempel på at Italdesign jobber helt uavhengig av eieren: Volkswagen-gruppen. De kommer nemlig med en grenseløs Nissan.
Les mer
layid-bilde32
Sommer fra Fiat
Fiat har kommet med en sommerversjon av 500. Like etter viste GarageItalia sin versjon. De har gjort den til enda mer sol&strand.
Les mer
toppsak-bilde33
Sporty Insignia
Nå har Opel Norge mer konkret informasjon om Insignia GSi. På ett område ble vi litt overrasket.
Les mer
layid-bilde34
Viser e-tron-interiøret
Les mer
layid-bilde35
Jeg er mer enn bare én ting
Les mer
layid-bilde36
Hyundai forenkler
Når Hyundai nå lanserer en oppgradert Tucson, gjør de det enklere for kunden å velge. De påstår også at man får mye mer for pengene.
Les mer
layid-bilde37
Oslo-visitt for Bytes på hjul
Storfint besøk i Oslo: Byton - en av de mest spennene kinesiske start-up’ene, besøkte elbil-hovedstaden denne helgen.
Les mer
layid-bilde38
Ny Ford Focus på veien
PROVENCE: Ford lanserer fjerde generasjon Focus, mer sofistikert og komfortabel enn noen av sine forgjengere. Vi har kjørt den.
Les mer