img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
21 bilder i galleri
Range Rover, hvor-er-coupeen?
Range Rovers SV Coupé var no’ rart no’. Bygget etter den eldgamle oppskriften: færre dører, mindre plass, masse mere penger.

Først så jeg ikke coupéen. Så så jeg ikke bilen.

Jeg kan forklare begge deler.

For meg er en coupé en bil der påbygget er mindre, kortere og, som regel, mer elegant enn man finner det på den tilsvarende moderbilen. Hva enten det er en limo eller en sedan eller en fastback.

En coupé med utgangspunkt i en Range Rover, så jeg for meg som noe mer a la BMWs opprinnelige X6 (selv om jeg selvfølgelig ville ønsket meg noe pent).

Her er åpenbart coupéen uttrykt med et forsiktig skrånende tak i full lengde og med nesten full bakluke. Her er «forsiktig» så forsiktig og «nesten» er så nesten at jeg faktisk ikke så det før jeg kunne sammenligne med utgangspunktet, som sto to biler bortenfor.

Men det gjorde den ikke på den andre pressedagen. Da var den flyttet fra en fremtredende posisjon til noe mye mer nede i et hjørne. Og da dørene åpnet for publikum, var den komplett forsvunnet.

Gikk høyt ut
Årsaken ligger nok i noe Gerry McGovern fortalte til Car Design News noen dager i forveiene.

«Bilen skal starte på £ 220.000. Det var ingen som blunket da vi fortalte potensielle kunder dette ved noen private visninger vi har hatt. Slik det så ut for oss der og da var at snittprisen, når kundene hadde lagt på sine extras, ville ende på £ 300.000. Og det er helt klart at folk som allerede har en firedørs Range Rover vil ikke kjøpe denne isteden. De vil kjøpe den i tillegg».

Han føyde til at bilen skulle håndbygges ved Land Rover / Jaguars Technical Center i Oxford Road, Coventry og stoppe etter 999 eksemplarer. 

(Det er der de bygger «nye» lettvekts E-Types og XKSS og – nå sist -D-Types. For £ 49,- kan du kjøpe deg en guidet spasertur gjennom anlegget. Snakk om å melke tradisjonene!)

Det er med andre ord sannsynlig at hele opplaget av ikke-coupeen allerede er utsolgt, så hvorfor flashe den for den gemene hop da?

Spesialutgaer med ekte DNA
Men McGoverns forklaring på hvorfor de har gjort dette er ganske interessant.

«Generelt kan du si at Special Vehicle sentret er der for å kunne gi våre kunder bedre valgmuligheter. Og vi ser jo stadig at andre tar våre produkter og endrer dem. De beholder 90 prosent av vår intellektuelle eiendom, endrer resten – ofte med groteske resultater som egentlig gjør dem meget mindre attraktive og får betalt en formue for det.»

«Dette har irritert meg lenge.»

«Men det er vår skyld. Disse ombyggerne får det til, fordi vi ikke gjør noe tilsvarende. Men med SV gir vi kundene mulighet til å velge noe som er annerledes, men som allikevel har den kvaliteten og representerer det som ligger i vår DNA. Du risikerer ikke feil hjul som ødelegger kjøreegenskapene eller fjæring som glemmer alt som heter kjøreegenskaper eller inngrep som gjør all garanti ugyldig».

Vulgære suksesser
Han har helt klart et poeng. De store Genève-hallene er fulle av ombygde biler, mange Range- og Land-Rover, av den typen jeg nødig ville møtt i et trangt, mørkt smug. Men det burde ikke overraske McGovern at folk kjøper slike.

Det er nok å rusle innom D&Gs flaggskip-sjappe i Milano. Utrolig hva som selger, men du krangler ikke med slike økonomiske resultater.

Problemet for McGovern vil kanskje vise seg å bli at hans SV-innsatser blir for smakfulle? For den mannen er ikke kjent for å flørte med det vulgære.

Men han går også gjennom hele SV-programmet for våre kolleger: SVX er der for å gjøre off-road evnene til Discovery enda mer åpenbare. SVR er for generelt å bedre bilens ytelse, både on-road og off-road – «det dreier seg om balanse». Og Range-Rover Autobiography har med luksus, forfinet og sofistikert oppførsel å gjøre.

Tilbe til røttene
«SV Coupé er en videreføring av det. Samtidig som den hedrer originalen ved å oppstå som en ekte to-dørs igjen».

Han legger også vekt på måten de har utformet interiøret på. Her er fargene ganske lyse foran, mens baksetene har en mørkere tone. «Her har vi latt forsetene være de viktigste. Vi fjerner altså alle antydninger til en sjåførkjørt løsning.»

Akkurat som Noe som igjen er med på å forsterke følelsen av grenseløs luksus.

Og hvorfor Range Rover og ikke Range Rover Sport?

«Fordi dette er en bil som egner seg spesielt godt til coupé-behandlingen fordi du får de nydelige proporsjonene bak, med den synkende taklinjen. Og med den forstørrede grillen får den et skikkelig autoritært uttrykk. 23-tommerne hjelper også!».

Han sier også at den splitta to-tone finishen (den la ikke jeg merke til) også er en forsiktig henvisning til gamle dagers coachbuilding-tankegang.

«Jeg tror det virkelig er stor etterspørsel etter skreddersydde biler der ute», avslutter han. «

Men jeg tror folk vil ha det gjort av eksperter. Jeg har kritisert stylingfirmaene tidligere, og det har alltid forundret meg hvordan vi kan tillate dem å bruke vår intellektuelle eiendom til egen fortjeneste. Men kunder kjøper våre biler og leverer dem til disse folkene. Vi har kanskje gjort det for enkelt for dem tidligere, vi skal ikke gjøre det enkelt for dem nå lenger!»




toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Porsche Taycan til under 700.000 kroner?
Porsches super-elbiler passer perfekt for norsk avgiftsfritak. Når Taycan trolig er her sent i 2019 kan prisen bli under 700.000 kroner. Og nå er også konsept-SUV-en Mission E Cross Turismo som en Shooting Brake av samme bilen bekreftet.
Les mer
layid-bilde1
Ferraris Paris
Ferrari var det eneste av merkene under Fiat-paraplyen som fant det umaken verdt å ta turen til Paris. Med tre ganske/helt nye biler, og den beste av dem alle - en mer enn 50 år gammel LM.
Les mer
layid-bilde2
Mercedes mer enn dobler el-rekkevidden på ladehybride GLE
Mercedes GLE ladehybrid får hele 100 km elektrisk rekkevidde, men er først tilgjengelig neste høst.
Les mer
layid-bilde3
X7 - BMWs største SUV
X7, BMWs digre SUV med plass til sju kan nå bestilles, koster fra 1.278.500 kroner og er på plass i Norge sent i mars neste år.
Les mer
layid-bilde4
Audi A1 Allroad på vei
SPIONBILDER: Før Audi har lansert ny A1 og A1 Sportback dukker de første spionbildene av en Allroad-utgave opp.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Škodas kompakte Scala erstatter anonyme Rapid
Rapid går ut og Scala kommer inn som Škodas nye våpen i Golf-klassen.
Les mer
layid-bilde6
Renaults nye elbil-oppskrift
Den nye elbilen fra Renault, K-ZE, tilhørte de største overraskelsene da den ble vist på bilutstillingen i Paris. Spesielt stor var overraskelsen da det viste seg at den ikke ble vist der allikevel.
Les mer
layid-bilde7
Lanseringskalender 2018
Vi gir deg Norges mest komplette oversikt over store og små bilnyheter i 2018.
Les mer


layid-bilde8
Nye plug-in hybrider fra Mercedes
Les mer
toppsak-bilde9
Pariss under utvikling
Et av lyspunktene på årets bilutstilling i Paris: Pariss er ikke død, de har samlet kapital til videre utvikling og er i rute med produksjon av en snacksy elektrisk roadster. Og en Formel E med tak!
Les mer
layid-bilde10
Hybridenes S-Klasse
Les mer
layid-bilde11
Nytt alternativ i Mondeo-familien
Les mer
layid-bilde12
Qashqai får nye drivlinjer
Les mer
layid-bilde13
Et nytt merke er født
Samtidig som Vietnam presenterte oss for et nytt bilmerke i Paris, kunne Volvo - eller hvem det nå er - fortelle oss at den første «ekte» Polestar er født.
Les mer
layid-bilde14
Vietnam-bil i Paris
Dette var en stor premiere. Nye biler fra nytt bilproduserende land - presentert av David Beckham og to bemerkelsesverdige kvinner.
Les mer
toppsak-bilde15
Kineser på ramme alvor
Dersom GAC er kjent for noe som helst, må det være for å ha hatt en modell som het Trumpchi. Men etter en fremvisning i Paris må vi kanskje begynne å ta dem på alvor?
Les mer
layid-bilde16
Porsche bekrefter Speedster
Les mer
layid-bilde17
Nytt innsteg fra Mercedes-AMG
Les mer
layid-bilde18
Kia viser sin GT-utfordrer
Kia går ikke like ekstremt til verks som Hyundai når de viser sin utfordrer i GT-segmentet.
Les mer
layid-bilde19
Gult er kult
Det syns tydeligvis Lexus, for nå har de laget en spesialutgave av sin mest luksuriøse coupé.
Les mer
layid-bilde20
Renault oppdaterer Kadjar
Renault foretar en midtlivs-oppgradering av sin mellomstore SUV. Men det mangler en viktig brikke for å oppnå suksess i Norge.
Les mer
layid-bilde21
Her kommer nye Corolla
2019 kan bli et meget godt år for Toyota i Norge. Ikke bare kommer RAV4 i helt ny utgave - Corolla relanseres - tolv år etter den ble tatt av programmet.
Les mer
layid-bilde22
Audi oppgraderer kunderaceren
Audi foretar grep for å gjøre sin R8 enda mer konkurransedyktig. Det kommer både raceførere og gatebilister til gode.
Les mer
toppsak-bilde23
Europa-debut for Honda CR-V Hybrid
Kort etter lanseringen av nye Honda CR-V følger nå en utgave som kan bli ekstra interessant for Norge.
Les mer
layid-bilde24
Facelift for Vitara
Suzuki Vitara vises i en oppgradert utgave på Paris-utstillingen. I tillegg til ny kosmetikk får den nye motorer.
Les mer
layid-bilde25
Overraskende debut
Toyota er blant de merkene som er flinkest til å holde kortene tett til brystet. Derfor kom det en smule overraskende på oss da denne bilen dukket opp i Paris. Skjønt USA-utgaven debuterte i påsken, så vi visste den var på vei.
Les mer
layid-bilde26
Infiniti med F1-teknologi
Ingeniørene hos Infiniti har lekt seg sammen med F1-ingeniørene hos Renault Sport. Resultatet heter Project Black S og står utstilt i Paris.
Les mer
layid-bilde27
Mercedes lanserer ny B-Klasse
Les mer
toppsak-bilde28
Her er nye BMW 3-serie
Intet er overlatt til tilfeldighetene når BMW lanserer en ny generasjon av sin populære 3-serie. I Paris står syvende generasjon, den kommer til en forhandler nær deg neste vår.
Les mer
layid-bilde29
Overflødighetshorn hos Mercedes
Les mer
layid-bilde30
Renaults nye Kina-elektriker
Renault gønner på med sin elbil-satsing. «Vi var pionerer og nå er vi ledere i 100 % elektrisk mobilitet»sa sjefen selv, Carlos Ghosn da han presenterte oss for en ny batterielektrisk kompaktbil. Kun for Kina.
Les mer
layid-bilde31
Skoda på flere fronter
Med Vision RS gir Skoda oss et hint om designretningen for neste generasjon Rapid, men også om en elektrisk fremtid. Samtidig viser de sin første SUV i RS-innpakning.
Les mer
layid-bilde32
Penger forkorter ikke alltid ventetiden
Det er ikke bare elbil-hungrige nordmenn som må finne seg i lang ventetid. Det samme gjelder et knippe multimillionærer.
Les mer
toppsak-bilde33
Konsept som snart realiseres
Før Citroën har rukket å vise frem nye C5 Aircross offentlig, røper de at den også kommer som «norsk spesialitet».
Les mer
layid-bilde34
Ny kø-generator
Les mer
layid-bilde35
Audi topper Q2-familien
Les mer
layid-bilde36
Fødselsdagsfeiring med 700 hk
Det er en fin måte å feire bursdager på. Ta antall år du er, gang med ti, og det blir antall hestekrefter på hedersgjesten.
Les mer
layid-bilde37
Nok en Norgesaktuell DS
Her kommer nok en modell som kan gjøre PSAs luksusmerke, DS, svært så interessant i Norge.
Les mer
layid-bilde38
Smart og morsom
Paris-utstillingen pleier å inneholde muntre, små ubetydeligheter fra franske produsenter man aldri har hørt om, og heller ikke kommer til å høre om igjen. Men i år ser det ut som Smart kommer til å komme med det morsomste.
Les mer