img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
21 bilder i galleri
Range Rover, hvor-er-coupeen?
Range Rovers SV Coupé var no’ rart no’. Bygget etter den eldgamle oppskriften: færre dører, mindre plass, masse mere penger.

Først så jeg ikke coupéen. Så så jeg ikke bilen.

Jeg kan forklare begge deler.

For meg er en coupé en bil der påbygget er mindre, kortere og, som regel, mer elegant enn man finner det på den tilsvarende moderbilen. Hva enten det er en limo eller en sedan eller en fastback.

En coupé med utgangspunkt i en Range Rover, så jeg for meg som noe mer a la BMWs opprinnelige X6 (selv om jeg selvfølgelig ville ønsket meg noe pent).

Her er åpenbart coupéen uttrykt med et forsiktig skrånende tak i full lengde og med nesten full bakluke. Her er «forsiktig» så forsiktig og «nesten» er så nesten at jeg faktisk ikke så det før jeg kunne sammenligne med utgangspunktet, som sto to biler bortenfor.

Men det gjorde den ikke på den andre pressedagen. Da var den flyttet fra en fremtredende posisjon til noe mye mer nede i et hjørne. Og da dørene åpnet for publikum, var den komplett forsvunnet.

Gikk høyt ut
Årsaken ligger nok i noe Gerry McGovern fortalte til Car Design News noen dager i forveiene.

«Bilen skal starte på £ 220.000. Det var ingen som blunket da vi fortalte potensielle kunder dette ved noen private visninger vi har hatt. Slik det så ut for oss der og da var at snittprisen, når kundene hadde lagt på sine extras, ville ende på £ 300.000. Og det er helt klart at folk som allerede har en firedørs Range Rover vil ikke kjøpe denne isteden. De vil kjøpe den i tillegg».

Han føyde til at bilen skulle håndbygges ved Land Rover / Jaguars Technical Center i Oxford Road, Coventry og stoppe etter 999 eksemplarer. 

(Det er der de bygger «nye» lettvekts E-Types og XKSS og – nå sist -D-Types. For £ 49,- kan du kjøpe deg en guidet spasertur gjennom anlegget. Snakk om å melke tradisjonene!)

Det er med andre ord sannsynlig at hele opplaget av ikke-coupeen allerede er utsolgt, så hvorfor flashe den for den gemene hop da?

Spesialutgaer med ekte DNA
Men McGoverns forklaring på hvorfor de har gjort dette er ganske interessant.

«Generelt kan du si at Special Vehicle sentret er der for å kunne gi våre kunder bedre valgmuligheter. Og vi ser jo stadig at andre tar våre produkter og endrer dem. De beholder 90 prosent av vår intellektuelle eiendom, endrer resten – ofte med groteske resultater som egentlig gjør dem meget mindre attraktive og får betalt en formue for det.»

«Dette har irritert meg lenge.»

«Men det er vår skyld. Disse ombyggerne får det til, fordi vi ikke gjør noe tilsvarende. Men med SV gir vi kundene mulighet til å velge noe som er annerledes, men som allikevel har den kvaliteten og representerer det som ligger i vår DNA. Du risikerer ikke feil hjul som ødelegger kjøreegenskapene eller fjæring som glemmer alt som heter kjøreegenskaper eller inngrep som gjør all garanti ugyldig».

Vulgære suksesser
Han har helt klart et poeng. De store Genève-hallene er fulle av ombygde biler, mange Range- og Land-Rover, av den typen jeg nødig ville møtt i et trangt, mørkt smug. Men det burde ikke overraske McGovern at folk kjøper slike.

Det er nok å rusle innom D&Gs flaggskip-sjappe i Milano. Utrolig hva som selger, men du krangler ikke med slike økonomiske resultater.

Problemet for McGovern vil kanskje vise seg å bli at hans SV-innsatser blir for smakfulle? For den mannen er ikke kjent for å flørte med det vulgære.

Men han går også gjennom hele SV-programmet for våre kolleger: SVX er der for å gjøre off-road evnene til Discovery enda mer åpenbare. SVR er for generelt å bedre bilens ytelse, både on-road og off-road – «det dreier seg om balanse». Og Range-Rover Autobiography har med luksus, forfinet og sofistikert oppførsel å gjøre.

Tilbe til røttene
«SV Coupé er en videreføring av det. Samtidig som den hedrer originalen ved å oppstå som en ekte to-dørs igjen».

Han legger også vekt på måten de har utformet interiøret på. Her er fargene ganske lyse foran, mens baksetene har en mørkere tone. «Her har vi latt forsetene være de viktigste. Vi fjerner altså alle antydninger til en sjåførkjørt løsning.»

Akkurat som Noe som igjen er med på å forsterke følelsen av grenseløs luksus.

Og hvorfor Range Rover og ikke Range Rover Sport?

«Fordi dette er en bil som egner seg spesielt godt til coupé-behandlingen fordi du får de nydelige proporsjonene bak, med den synkende taklinjen. Og med den forstørrede grillen får den et skikkelig autoritært uttrykk. 23-tommerne hjelper også!».

Han sier også at den splitta to-tone finishen (den la ikke jeg merke til) også er en forsiktig henvisning til gamle dagers coachbuilding-tankegang.

«Jeg tror det virkelig er stor etterspørsel etter skreddersydde biler der ute», avslutter han. «

Men jeg tror folk vil ha det gjort av eksperter. Jeg har kritisert stylingfirmaene tidligere, og det har alltid forundret meg hvordan vi kan tillate dem å bruke vår intellektuelle eiendom til egen fortjeneste. Men kunder kjøper våre biler og leverer dem til disse folkene. Vi har kanskje gjort det for enkelt for dem tidligere, vi skal ikke gjøre det enkelt for dem nå lenger!»




toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Noe du lurer på om Toyota RAV4?
Vi skal prøvekjøre nye Toyota RAV4 i Spania. Er det noe du lurer på om bilen?
Les mer
layid-bilde1
Infiniti konsept baner vei for el-SUV
Infinitis innslag på Detroit-utstilling er konseptbilen QX Inspiration. Den er et forvarsel om merkets først elbilsom skal på markedet i 2021.
Les mer
layid-bilde2
Cadillacs AMG / M Sport
Cadillac etablerer en egen divisjon som skal stå for de grommeste modellene. Først ut er CT6 V-Sport, og forhåndssalget starter i Detroit.
Les mer
layid-bilde3
Lanseringskalender 2019
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2019.
Les mer
layid-bilde4
Ny Mondeo hybrid klar for Norge
I dag er Ford Mondeo stasjonsvogn vist offentlig på bilutstillingen i Brüssel. Den er snart på plass hos norske forhandlere.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Prisene klare for ny Citroën
Citroën lokker med en startpris på 303.000 kroner for sine nye C5 Aircross, men tror flesteparten av kundene vil velge en toppmodell med full utstyrspakke.
Les mer
layid-bilde6
En Kia etter amerikansk smak
Kia har designet en SUV for å møte amerikanerne på hjemmebane. Her er det plass til hele familien. Og vel så det.
Les mer
layid-bilde7
Ansiktsløft for Ioniq
Etter bare tre år på markedet får Norges-aktuelle Hyundai Ioniq nå et ansiktsløft.
Les mer


layid-bilde8
VW nøyde seg med å redesigne US-Passat
Les mer
toppsak-bilde9
BMW 7-serie oppgraderes
BMW har i dag presentert en oppgradert utgave av sin luksuriøse 7-serie. Lokasjonen for arrangementet var nok overraskende for enkelte.
Les mer
layid-bilde10
Hyundai presenterer ny racer
Les mer
layid-bilde11
Ford solgte mer enn én million F-serie i fjor
Les mer
layid-bilde12
Samleobjekt fra Subaru
Les mer
layid-bilde13
Ny Ford Explorer, men ikke for Europa
Hybrid teknologi står sentralt når Ford nå lanserer sjette generasjon av den viktige SUV-en Explorer.
Les mer
layid-bilde14
Mustang Shelby til nye høyder
Med over 700 hester viser Ford sin hittil råeste Shelby Mustang på Detroit-utstillingen.
Les mer
toppsak-bilde15
Nissan med fremtidsglimt
Bilutstillinger og konsepter henger tett sammen. Til Detroit har Nissan med seg en futuristisk sportssedan.
Les mer
layid-bilde16
Supra er tilbake
Les mer
layid-bilde17
Elektrisk fra Cadillac
Les mer
layid-bilde18
Første hybride Subaru
De første bilene kommer til Norge mot slutten av året, men allerede nå starter Subaru-forhandlerne innsalget av sin første hybridmodell.
Les mer
layid-bilde19
Cadillac kompletterer SUV-linjen
Kanskje ikke kjappest på avtrekkeren, men nå har i hvert fall Cadillac klart å telle helt til 6. Deres nye crossover XT6 står på Detroitutstillingen nå.
Les mer
layid-bilde20
Nytt hint fra Lexus
Lexus viser en lekker åpen LC på Detroit-utstillingen. Foreløpig som konsept, men det drøyer neppe lenge før den kan kjøpes.
Les mer
layid-bilde21
Mini-el med 350 km
Batterielektrisk mini-bil pleier å bety mini-rekkevidde. Når kinesiske Great Wall nå viser en bil på trehundreogfemti cm lengde, med like lang rekkevidde i kilometer, begynner det å bli spennende.
Les mer
layid-bilde22
Her er nye 911 Cabriolet
Bare seks uker etter at nye 911 Coupé debuterte i Los Angeles, følger den åpne utgaven etter.
Les mer
toppsak-bilde23
Første Range Rover Evoque i Norge
Mens I-Pace var den store nyheten fra Jaguar Land Rover i fjor, blir kompakt-SUV-en Range Rover Evoque årets store nyhet. Den nye modellen ble vist frem for pressen onsdag, mens de første kundebilene er ventet i mars/april.
Les mer
layid-bilde24
Zafira tilbake, i helt ny form
Opel Zafira var blant de første tyske flerbruksbiler da den ble lansert for 20 år siden. Etter å ha vært borte fra markedet en stund kommer modellen nå tilbake, større og med langt flere valgmuligheter enn tidligere.
Les mer
layid-bilde25
Her er andre generasjon CLA
Mercedes benytter elektronikkutstillingen i Las Vegas til å vise sin nye CLA. Den overgår forgjengeren på de fleste områder.
Les mer
layid-bilde26
To nye Leaf-modeller
Endelig lanseres Nissan Leaf med større batterikapasitet, men foreløpig i svært begrenset opplag og med lang leveringstid. Skjønt et halvt år kan vel også regnes som kort i dagens elbil-verden.
Les mer
layid-bilde27
Fra asfalt til røft terreng
Les mer
toppsak-bilde28
Ny Supra, bilde for bilde
Toyota skal avduke sin nye Supra på Detroit-utstillingen om to uker. Men det lekker stadig ut bilder som viser hva vi har i vente.
Les mer
layid-bilde29
Ny Senna fra McLaren
Les mer
layid-bilde30
Retro Mustang fra Russland
Et russisk selskap har laget en moderne drømmebil med klare referanser til en 1967 Ford Mustang Fastback.
Les mer
layid-bilde31
Gallakjolenes venn
Den nyeste Lincoln-modellen blander inne litt historie uten at det blir kvalmt. Møt et 80-års minne: Lincoln Continental.
Les mer
layid-bilde32
Zagato fullfører kvartetten
Aston Martin lovte fire spesialutgaver av Vanquish fra Zagato. Her er nummer fire, i endelig utgave.
Les mer
toppsak-bilde33
Klar for strengere krav
Mini har nå klargjort sine sprekeste modeller for nye utslippskrav.
Les mer
layid-bilde34
NIO lanserer sin andre SUV
Les mer
layid-bilde35
Rendyrket kjøreglede
Les mer
layid-bilde36
Symfoni for 12 sylindre
Nå har Aston Martin avslørt noe av det vi vanlig dødelige kan ha en viss glede av i forbindelse med den kommende Valkyrie. Låten. Wagner var ikke i nærheten.
Les mer
layid-bilde37
Skodas sporty SUV
Det nærmer seg norsk lansering av Skodas første SUV med RS-betegnelse. Et fargerikt innslag på SUV-paletten.
Les mer
layid-bilde38
Karbon-egg
Königsegg har vist oss en Regera som er enda mer raffinert enn vanlig. Nakent karbon hele veien - med en finish de smarte svenskene har utviklet selv.
Les mer