img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
111 bilder i galleri
Tata viser seg frem – under eget navn
Tata har vært merkelig anonyme. Men i Genève viste de seg frem – ved siden de bilmerkene de virkelig er kjent for.

Geely og Tata har noen paralleller. Begge har sitt europeiske nærvær fordi Ford ikke klarte jobben med å plassere sine europeiske luksusmerker på kartet.

Tata kjøpte Jaguar og Land Rover av dem, og Geely kjøpte – som vi alle vet – Volvo.

«Som vi alle vet» er stikkordet her.

Geely har vært fantastisk flinke til å presentere seg for resten av verden. Vi vet de har gjort suksess av Volvo, vi vet at de har gjort Polestar til et eget merke, vi har hørt fjernt at de har lansert et nytt merke, Lynk & Co, med en oppsiktsvekkende forretningsmodell.

Andre detaljer svever også rundt i vet-jeg-godt-sfæren der ute, og ingen var vel veldig overrasket da de nylig gikk inn som største enkelteier i Daimler.

Tilbaketrukket
Men hva vet vi om Tata? Nesten ingenting, på tross av at denne indieren har hatt to år mer på seg. Det var i 2008 de kjøpte opp disse erkebritene og klarte å gjøre noe internasjonalt av dem.

Mens Geely måtte vente helt til 2010 før Ford oppdaget at de ikke klarte å få noe ut av Volvo heller.

Tata har vist seg frem i Genève mange ganger – de kunne faktisk feire 20-årsjubileum i år, vi hadde dem med i vår samlesak fra 2001-messen

Likevel vil jeg tro kjennskapen til dem er lavere enn for Geely. Og hvem i all verden har sett en Geely? Biler med så kjekke navn som Emgrand eller Shanghai Maple.

For elegante
Men jeg skjønte litt av Tatas problem i Genève nå. De er for tilbakeholdne, for diskrete, for elegante.

For eksempel hadde de messens vakreste disk – den man flokker seg rundt for å spørre etter presse-kit’et (eller brosjyrer på publikumsdagene).

Og for eksempel hadde de messens vakreste bil også – diskret parkert bak veggen og lakkert i en forsiktig, byråkratisk blåfarge slik at du måtte virkelig konsentrere deg for å se mesterverket.

Indravadan Mistry kunne komme med en slags forklaring. Han er utplassert i Tatas designsenter i England (de har et i Torino også, og et i India) med ansvar for farger og trim.

Indiske signaler
– Det er ikke for å fylle bilen med indiske spesialiteter, men vi ønsker å legge inn små indiske signaler her og der. Detaljer du kanskje ikke ser med en gang, men som vi dukke opp og overraske og glede, forklarte han. Men det var ganske opplagt at her var det heller ikke noe in-your-face oppdrag.

Dette skulle gjøres stille og forsiktig.

Riktignok kjørte de noen store mønstre på veggene som visstnok også skulle ha et indisk preg, men hvis noen hadde fortalt meg at det var et mønster Voisin hadde brukt på setene i en av 1930-bilene sine, hadde trodd dem på det også.

Men foran veggen sto to biler som egentlig var verdt et nærmere studium begge de også. 45X var en ganske smart, moderne hatchback, 4,25 meter lang på 265 cm akselavstand. Den ble kalt «det første produktet utviklet på den nye «Agile Light Flexible Advanced» arkitekturen. 

Hvis dette er en produksjonsbil, så gjerne for meg.  

Og ta ikke feil: selv om fronten kan se litt elbil ut, er det plass til både 1,2-liters bensinmotor, Europa-tilpassealternativt 1,5-liters dieselen der.  Debut i hjemlandet i juni, ble jeg fortalt.

H5X er enda litt nærmere Europa. Den er bygget på en Land Rover plattform og er en ikke altfor outrert konseptbil som snart skal morfe inn til en overklasse-SUV i India. 4,58 meter lang, akselavstand på 274 cm.

Det eneste et forventningsfullt indisk publikum har fått vite om drivlinjer foreløpig er: dieselmotor.

Gjennomført
Men så var det selve juvelen da.  

Oppskriften forholdsvis konvensjonell. Firedørs, nesten-sedan med antydninger av en slags sports-coupé, men med ganske konvensjonell bagasjeluke, bygget på en av Tatas fleksible plattformer som her er dedikert elbil.

Ikke et ord om mål, men romslig, cab-veldig-forward og med et interiør som tyder på at nå tar Tata den dimensjonen virkelig på alvor – endelig.

Men det er når vi går ned i detaljene at den jobben Martin Uhlarik og hans folk har gjort at jeg virkelig begynner å bli glad.

Han startet hos Skoda, jeg møtte ham første gang da han jobbet i det nye london-baserte studioet til Nissan på tidlig 2000-tall.

De siste årene har det vært arbeid for kinesiske SAIC i deres engelske hovedkvarter før han gikk til Tata som designsjef i deres tekniske sentre i Coventry.

Han kan det med kontroll. Her er det ikke noe overflødig selv om «grillen» er litt større enn på de andre. Det tåler en elbil godt.

Liberal bruk av børstet aluminium for å holde elementene samlet. En skikkelig skulderlinje når du ser godt etter (på tross av at den er så soft virker den allikevel kraftig), og en skikkelig C-stolpe forteller at det skjer ting der bak også. 

Antydningen av konkav i dørene og langs siden sammen med alu-listen nederst er også med på å gi det hele liv. 

Imponerende hvordan denne hele veien balanserer hårfint på den riktige grensen av gjesp uten overhodet å bli teatralsk eller dramatisk.

For meg var dette et av de absolutte høydepunktene.




toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Lanseringskalender 2018
Vi gir deg Norges mest komplette oversikt over store og små bilnyheter i 2018.
Les mer
layid-bilde1
BMW pisker opp stemningen
En ny generasjon 3-serie er snart lanseringsklar. Nå skaper BMW oppmerksomhet - ved å sende ut egne «spionbilder» tatt på Nordsløyfa.
Les mer
layid-bilde2
Design og teknologi
Her får du en god indikasjon på hvordan Audi e-tron quattro vil se ut, samt hvor effektivt den tar vare på energi som normalt går til spille.
Les mer
layid-bilde3
Tysk mikro-el i produksjon
Det er nøyaktig et år siden vi brukte en del plass på et nytt tysk bybilforslag. Nå er fabrikken bygget og bilen i produksjon.
Les mer
layid-bilde4
Ny Superbil fra Østerrike
En ny dag som ender på G. Det vil si en ny håndbygget, eksklusiv superbil som ser ut som den gjør 200 når den står parkert og med minst 1 hk. per kg vekt. Men hvorfor heter den Milan når den kommer fra Østerrike?
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
California i XXL-utgave
Selskaper som Fiat og Mercedes leverer chassis, og overlater til spesialfirmaer å bygge bobiler. Men hos Volkswagen gjør de hele jobben selv. Nå kommer et nytt og større alternativ.
Les mer
layid-bilde6
Kompakt, svensk på startstreken
Nå forteller svenskene bak den elektriske bybilen Uniti at den første er på hjul.
Les mer
layid-bilde7
Nye spionbilder: VW T-Cross
Den kommer ikke på markedet før neste vår, men nå kommer Volkswagen med flere avsløringer om kompakt-SUV-en T-Cross.
Les mer


layid-bilde8
Ny variant på Karoq
Les mer
toppsak-bilde9
Audi viser elektrisk superbil
Audi skal presentere en ny konseptbil på Pebble Beach om tre uker. «Emotion instead of Emission» antyder en elektrisk supersportsbil.
Les mer
layid-bilde10
Microlino blir lovlig
Les mer
layid-bilde11
Knoppskyting hos Glickenhaus
Les mer
layid-bilde12
Her kommer A-Klasse i ny fasong
Les mer
layid-bilde13
Ny Macan i Shanghai
Porsche har dratt sløret av en oppfrisket Macan. At det skjedde i Shanghai er ingen tilfeldighet.
Les mer
layid-bilde14
Her er andre generasjon Q3
Større og mer komfortabel, spekket med elektroniske hjelpemidler. Her er Audi Q3 i helt ny innpakning.
Les mer
toppsak-bilde15
Ariels fjerde
- Dette er en helt ny Ariel, sier sjefen, Simon Sanders. - Det eneste som er med fra den gamle er to pedaler og tank-lokket. Godt gjort, da, å få det til å se så likt ut.
Les mer
layid-bilde16
Cadillac med 1000 hester
Les mer
layid-bilde17
Oppdatert TT
Les mer
layid-bilde18
Leaf i NISMO-versjon
Dette høres umiddelbart veldig spennende ut. I Tokyo lanserer nå Nissan sin Leaf i en spennende Nismo-utgave.
Les mer
layid-bilde19
Amerikanske muskler
Amerikanerne gir ikke frivillig slipp på verken store trucker eller muskelbiler. Dodge Challenger er et klassisk navn, her i helt nye utførelser. Noe for ønskelista?
Les mer
layid-bilde20
BMW M viser lettvekter
Til helgens festligheter på Goodwood hadde BMW dresset opp en M2 for å vise frem nye muligheter.
Les mer
layid-bilde21
V12 viker for hybrid
Når Toyota nå viser sin tredje generasjon Century (modellen er jo bare 50 år gammel!) er V12-motoren hevet på dynga. Erstatningen er en pingle-hybrid.
Les mer
layid-bilde22
Hyundai tror fullt og fast på brenselceller
Brenselceller oppfattes fortsatt som fremtidens bilteknologi når Hyundai nå lanserer Nexo, andre generasjon med hydrogen på tanken.
Les mer
toppsak-bilde23
Supra på Goodwood
Toyota har med seg en prototyp på nye Supra til Goodwood Festival of Speed denne helgen. Men vi kan vise seg mer enn Toyota gjør frivillig.
Les mer
layid-bilde24
Ny Wrangler: Et tilbakeblikk framover
Hvis du ikke vet hva en Wrangler er, så ikke tenk på det. Hvis du vet det, vil du fort finne ut at denne er enda Wranglere enn noen gang tidligere. Tilhenger-fraksjonen vil elske den.
Les mer
layid-bilde25
Hyundai Kona: Flott elbil, laaang leveringstid
Hyundai Kona er virkelig en flott elbil. Men har du ikke skrevet kontrakt ennå, kan du ikke regne med å få bilen levert før i andre halvår 2020.
Les mer
layid-bilde26
Noe du lurer på om Honda CR-V?
Hondas CR-V var lenge verdens mest solgte SUV. Den posisjonen tapte den. Honda var også lenge et av de merkene på det norske marked med størst respekt. Det har vel også endret seg. Men nå kan vi kanskje få svar på noen spørsmål.
Les mer
layid-bilde27
Vito & Sprinter på strøm
Les mer
toppsak-bilde28
Snart på plass i Norge
SsangYong er nå klar med sin nye pickup på det britiske markedet. Innen den kommer til Norge om en måneds tid har den endret navn.
Les mer
layid-bilde29
Ny Wrangler-generasjon - spør i vei
Les mer
layid-bilde30
Abt med massivt skyv
Abt, kjent fra Formel E og som Audi-trimmer, har også krysset 1000-hesters grensen nå. Men på en ny og original måte.
Les mer
layid-bilde31
GT-R uten grenser
Her har vi et godt eksempel på at Italdesign jobber helt uavhengig av eieren: Volkswagen-gruppen. De kommer nemlig med en grenseløs Nissan.
Les mer
layid-bilde32
Sommer fra Fiat
Fiat har kommet med en sommerversjon av 500. Like etter viste GarageItalia sin versjon. De har gjort den til enda mer sol&strand.
Les mer
toppsak-bilde33
Sporty Insignia
Nå har Opel Norge mer konkret informasjon om Insignia GSi. På ett område ble vi litt overrasket.
Les mer
layid-bilde34
Viser e-tron-interiøret
Les mer
layid-bilde35
Jeg er mer enn bare én ting
Les mer
layid-bilde36
Hyundai forenkler
Når Hyundai nå lanserer en oppgradert Tucson, gjør de det enklere for kunden å velge. De påstår også at man får mye mer for pengene.
Les mer
layid-bilde37
Oslo-visitt for Bytes på hjul
Storfint besøk i Oslo: Byton - en av de mest spennene kinesiske start-up’ene, besøkte elbil-hovedstaden denne helgen.
Les mer
layid-bilde38
Ny Ford Focus på veien
PROVENCE: Ford lanserer fjerde generasjon Focus, mer sofistikert og komfortabel enn noen av sine forgjengere. Vi har kjørt den.
Les mer