img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
111 bilder i galleri
Tata viser seg frem – under eget navn
Tata har vært merkelig anonyme. Men i Genève viste de seg frem – ved siden de bilmerkene de virkelig er kjent for.

Geely og Tata har noen paralleller. Begge har sitt europeiske nærvær fordi Ford ikke klarte jobben med å plassere sine europeiske luksusmerker på kartet.

Tata kjøpte Jaguar og Land Rover av dem, og Geely kjøpte – som vi alle vet – Volvo.

«Som vi alle vet» er stikkordet her.

Geely har vært fantastisk flinke til å presentere seg for resten av verden. Vi vet de har gjort suksess av Volvo, vi vet at de har gjort Polestar til et eget merke, vi har hørt fjernt at de har lansert et nytt merke, Lynk & Co, med en oppsiktsvekkende forretningsmodell.

Andre detaljer svever også rundt i vet-jeg-godt-sfæren der ute, og ingen var vel veldig overrasket da de nylig gikk inn som største enkelteier i Daimler.

Tilbaketrukket
Men hva vet vi om Tata? Nesten ingenting, på tross av at denne indieren har hatt to år mer på seg. Det var i 2008 de kjøpte opp disse erkebritene og klarte å gjøre noe internasjonalt av dem.

Mens Geely måtte vente helt til 2010 før Ford oppdaget at de ikke klarte å få noe ut av Volvo heller.

Tata har vist seg frem i Genève mange ganger – de kunne faktisk feire 20-årsjubileum i år, vi hadde dem med i vår samlesak fra 2001-messen

Likevel vil jeg tro kjennskapen til dem er lavere enn for Geely. Og hvem i all verden har sett en Geely? Biler med så kjekke navn som Emgrand eller Shanghai Maple.

For elegante
Men jeg skjønte litt av Tatas problem i Genève nå. De er for tilbakeholdne, for diskrete, for elegante.

For eksempel hadde de messens vakreste disk – den man flokker seg rundt for å spørre etter presse-kit’et (eller brosjyrer på publikumsdagene).

Og for eksempel hadde de messens vakreste bil også – diskret parkert bak veggen og lakkert i en forsiktig, byråkratisk blåfarge slik at du måtte virkelig konsentrere deg for å se mesterverket.

Indravadan Mistry kunne komme med en slags forklaring. Han er utplassert i Tatas designsenter i England (de har et i Torino også, og et i India) med ansvar for farger og trim.

Indiske signaler
– Det er ikke for å fylle bilen med indiske spesialiteter, men vi ønsker å legge inn små indiske signaler her og der. Detaljer du kanskje ikke ser med en gang, men som vi dukke opp og overraske og glede, forklarte han. Men det var ganske opplagt at her var det heller ikke noe in-your-face oppdrag.

Dette skulle gjøres stille og forsiktig.

Riktignok kjørte de noen store mønstre på veggene som visstnok også skulle ha et indisk preg, men hvis noen hadde fortalt meg at det var et mønster Voisin hadde brukt på setene i en av 1930-bilene sine, hadde trodd dem på det også.

Men foran veggen sto to biler som egentlig var verdt et nærmere studium begge de også. 45X var en ganske smart, moderne hatchback, 4,25 meter lang på 265 cm akselavstand. Den ble kalt «det første produktet utviklet på den nye «Agile Light Flexible Advanced» arkitekturen. 

Hvis dette er en produksjonsbil, så gjerne for meg.  

Og ta ikke feil: selv om fronten kan se litt elbil ut, er det plass til både 1,2-liters bensinmotor, Europa-tilpassealternativt 1,5-liters dieselen der.  Debut i hjemlandet i juni, ble jeg fortalt.

H5X er enda litt nærmere Europa. Den er bygget på en Land Rover plattform og er en ikke altfor outrert konseptbil som snart skal morfe inn til en overklasse-SUV i India. 4,58 meter lang, akselavstand på 274 cm.

Det eneste et forventningsfullt indisk publikum har fått vite om drivlinjer foreløpig er: dieselmotor.

Gjennomført
Men så var det selve juvelen da.  

Oppskriften forholdsvis konvensjonell. Firedørs, nesten-sedan med antydninger av en slags sports-coupé, men med ganske konvensjonell bagasjeluke, bygget på en av Tatas fleksible plattformer som her er dedikert elbil.

Ikke et ord om mål, men romslig, cab-veldig-forward og med et interiør som tyder på at nå tar Tata den dimensjonen virkelig på alvor – endelig.

Men det er når vi går ned i detaljene at den jobben Martin Uhlarik og hans folk har gjort at jeg virkelig begynner å bli glad.

Han startet hos Skoda, jeg møtte ham første gang da han jobbet i det nye london-baserte studioet til Nissan på tidlig 2000-tall.

De siste årene har det vært arbeid for kinesiske SAIC i deres engelske hovedkvarter før han gikk til Tata som designsjef i deres tekniske sentre i Coventry.

Han kan det med kontroll. Her er det ikke noe overflødig selv om «grillen» er litt større enn på de andre. Det tåler en elbil godt.

Liberal bruk av børstet aluminium for å holde elementene samlet. En skikkelig skulderlinje når du ser godt etter (på tross av at den er så soft virker den allikevel kraftig), og en skikkelig C-stolpe forteller at det skjer ting der bak også. 

Antydningen av konkav i dørene og langs siden sammen med alu-listen nederst er også med på å gi det hele liv. 

Imponerende hvordan denne hele veien balanserer hårfint på den riktige grensen av gjesp uten overhodet å bli teatralsk eller dramatisk.

For meg var dette et av de absolutte høydepunktene.




toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Citroëns kompakte SUV
I morgen skal vi møte Citroëns C5 Aircross for første gang i Europa. Er det noen spørsmål du vil stille om den, så kom igjen.
Les mer
layid-bilde1
Renere dieselmotorer i oppgradert Kia Sportage
For noen dager siden kunne du på BilNorge lese om 48-volt motorhjelp i Sportage. Nå opplyser Kia at de også oppgrader innpakningen.
Les mer
layid-bilde2
XV blir Subarus første ladbare
Subaru XV kommer som ladbar hybrid senere i år, men ikke til Norge foreløpig.
Les mer
layid-bilde3
Teslas minste med AWD
Tesla-sjef Elon Musk har sluppet spesifikasjoner for den firehjulsdrevne Model 3. Slik blir den.
Les mer
layid-bilde4
Lanseringskalender 2018
Vi gir deg Norges mest komplette oversikt over store og små bilnyheter i 2018.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Ut med et smell
Akkurat idet Aston Martin skal begynne leveringene av nye Vantage lar de den gamle gå ut med et smell. Dette er V600.
Les mer
layid-bilde6
Den glemte prisoppgangen - nå øker ladbare hybrider
Revidert Statsbudsjett bringer ingen nyheter på engangsavgiften. Dermed består budsjettforlikets avgiftsøkning på ladbare hybridbiler - her ser du hvilke ladbare hybridbiler du bør vurdere å kjøpe før 1. juli.
Les mer
layid-bilde7
Golf GTI med ekstra krutt
VW bruker Wörthersee-arrangementet til å vise en 290-hesters Golf GTI.
Les mer


layid-bilde8
Her er Cullinan
Les mer
toppsak-bilde9
El-Mercedes på vei mot lansering
I 2019 skal Mercedes lansere sin EQC, en el-drevet SUV. Men før den blir salgsklar må den gjennom omfattende tester - digitalt så vel som under realistiske forhold på vei.
Les mer
layid-bilde10
Strøm på luksustoppen
Les mer
layid-bilde11
Mer ekstrem BMW M5
Les mer
layid-bilde12
Brabham gjenopplives
Les mer
layid-bilde13
Ny Fiesta-variant på vei
I løpet av våren er Fiesta Active klar for Norge - en variant for dem som liker å sitte litt høyere.
Les mer
layid-bilde14
Buick med elektrisk soft-roader
På Beijing-utstillingen møtte Buick med to nyheter. Deres Enspire var den mest spennende. Elektrisk SUV på stylter. Og produksjonsbilen Velite 5 kommer til ny versjon.
Les mer
toppsak-bilde15
Nye G-klasse prøvekjørt
Joda, denne bilen er faktisk helt ny. Vi har prøvekjørt nye Mercedes-Benz G-klasse.
Les mer
layid-bilde16
Kia viser konkurrent til Hyundai
Les mer
layid-bilde17
Amerikansk bestselger endelig til Europa
Les mer
layid-bilde18
Flere detaljer om Audi e-tron
I løpet av de siste årene har Audi sluppet stadig flere detaljer om sin første elbil. Nå får vi vite rekkevidden.
Les mer
layid-bilde19
Lynk & Co utvider sortimentet
Lynk & Co er ikke som andre bilmerker. Heller ikke når det gjelder kommunikasjon.
Les mer
layid-bilde20
Den nærmer seg …
Det er mulig BMW synes vi bruker for lite spionbilder av den kommende åtteren - nå har de nemlig sluppet ut en bunke egne biler.
Les mer
layid-bilde21
Geely står på egne hjul
Det kommer kanskje overraskende på mange, men Geely er også et bilmerke med egne biler. I Beijing viste de oss litt av veien fremover.
Les mer
layid-bilde22
Lavida, en VW for Kina
Ny Lavida, Jettas fetter, er en flott VW du bare kan glemme i Norge. Den hadde premiere i Beijing, og skal bare selges i Kina.
Les mer
toppsak-bilde23
Pininfarina i kinesisk samarbeid
Det er åpenbart at Pininfarina føler seg hjemme i Kina. Nå fortsetter de å hjelpe den kinesiske HK-gruppen med å formere seg.
Les mer
layid-bilde24
Elektrisk over hele linjen
Volvo har lagt lanseringen av sin hybride XC40 til Beijing. Vi får ikke vite så mye om bilen, men nok til å spå den en lys fremtid.
Les mer
layid-bilde25
Mercedes strekker A-Klassen
Mercedes strekker seg langt for å tilfredsstille kundene i sitt viktigste marked.
Les mer
layid-bilde26
Audi lanserer sin første lange SUV
Audi benytter utstillingen i Beijing til å lansere en SUV som er skreddersydd for kinesiske behov.
Les mer
layid-bilde27
Elektrisk fra Honda
Les mer
toppsak-bilde28
Konsept baner vei for el-SUV
BMW har avduket Concept iX3 på bilutstillingen i Beijing. Dermed får vi et klart forvarsel for bayernes første el-SUV.
Les mer
layid-bilde29
Kanskje ikke for Hvermansen?
Les mer
layid-bilde30
Skoda på ambassadebesøk
Skoda dro mandag kveld lakenet av sin minste SUV under en lukket visning. I morgen skal den vises offentlig.
Les mer
layid-bilde31
VW Amarok med 258 hk
Volkswagen har oppgradert pickupen Amarok til 258 hk motor og priser bilen fra 514.900 kroner som varebil.
Les mer
layid-bilde32
Viser Maybach-SUV i Beijing for de ultrarike
Bentley Bentayga er allerede her, Rolls-Royce Cullinan kommer, og nå vurderer også Mercedes-Benz å bygge SUV for de aller rikeste av de rike.
Les mer
toppsak-bilde33
Første glimt av Brabham superbil
Det legendariske Brabham-navnet skal vekkes til live på en superbil som skal bygges i begrenset opplag.
Les mer
layid-bilde34
Ny Skoda … for Kina
Les mer
layid-bilde35
Laaang liste med fører-hjelp på Fords nye Focus
Les mer
layid-bilde36
Humor på tysk
SPLIT, KROATIA: Humor kan være så mangt, og den som sier at tyskerne ikke har noe - vel, den har kanskje prøvd stemmestyringen i nye A-klasse …
Les mer
layid-bilde37
Mercedes på Kina-strøm
Sammen med BYD har Daimler en virksomhet i Kina som det kommer elbiler fra. Her har de en ny, klar til Beijing-utstillingen.
Les mer
layid-bilde38
Her er nye Audi A6 Avant
Audi har i natt sluppet de første detaljer og bilder av nye A6 Avant. Bilene kommer til Norge på høsten.
Les mer