img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
38 bilder i galleri
Evo tilbake – med ekstra e!
Nå lover Mitsubishi oss en Evo igjen. Men kanskje ikke helt slik du hadde håpet på.

Jeg skjønner jeg ikke gjør jobben når jeg i ettertid oppdaget at Mitsubishi faktisk hadde verdenspremiere på sin plug-in Outlander i Genève

Jeg brukte all min tid på den standen til å lure på hva det egentlig var de forsøkte å si med sitt EVOlution konsept.

Derfor får vi komme tilbake til Outlanderen og fortsette med EVO-en.

Riktignok er den ikke flunkende ny, den ble vist i Tokyo, men jeg hadde ikke sett den før og er vel egentlig ikke sikker på om jeg ønsker å se den igjen heller. 

Som så mange andre japanske biler er den bygget rundt festlige slagord. Mitsubishis er for tiden «Drive your Ambition» som skal fortelle om merkevarestrategien og «Robust and Ingenious» som er filosofien. 

Jeg melder meg ut allerede der.

Helelektrisk
Så er det grunnoppskriften – og jeg antar vi slipper ikke unna batteri-elektriske superbiler lenger.

Her er det tre motorer som driver alle fire hjulene, en motor foran og to bak – og bak er det også et veldig avansert styre- (som i hjulutslag) system, så det kan høres ut som noen spor av gamle Lance EVO-hekken-ut muligheter akkurat der.

Men den store greia er AI-systemet som skal sjekke både trafikkforhold og veien du kjører på og koble det sammen med måten du kjører.

Her skal du oppleve en «sømløs koordinering av det føreren vil, med det bilen kan – og gjør det enklere og tryggere å kontrollere bilen. Derved heves kjøreopplevelsen til nye høyder».

Hvis dette betyr at man blander de smarte diff’ene på gamle EVO-er med trolldomskunster fra kunstig intelligens, er jeg ikke sikker på at dette skal staves EVO.

Nå aner ikke jeg hvilken personlighet denne AI’en vil utvikle – om det blir en overbeskyttende barnepike eller en vill&gæærn Petter Solberg.

Men jeg er sikker på at ingen av de EVO-folkene jeg har møtt vil ta det veldig høflig imot å bli fortalt hvordan de skal kjøre. Og hva i all verden har det med «Drive your Ambition» å gjøre?

Design
Men så var det det jeg virkelig hengte meg opp i da.

Designen.

Interiøret er bra, skjerm over hele bredden som skal fungere som «kunstig horisont i en elektronisk søker». Du skal med andre ord kunne få visuelle signaler om hvor og hvordan du befinner deg – noe som også høres litt mystisk ut.

I en gammel EVO var du liksom ikke i tvil om når du sladdet – eller hvilken ende du sladdet med.

Men minimalistisk ratt og enkle betjeningsorganer og masse lys (selv om vinduene virker smale) var positivt.

Alt på en gang
Eksteriøret startet imidlertid med en Lexus-liknende front (det er ikke noe kompliment) og fortsatte i rykk og napp via enorme lufteåpninger, spisse og skarpe vinkler og konkave buer og antydninger av i8-lagkake-innsats, og et tak som kanskje skulle likne gammel-Zagato på moderne – det var så mye på en gang at øynene ble anpustne.

Det er greit at en bil er i skikkelig bevegelse, men ikke i alle retninger på samme tid, og i hvert fall ikke når den står stille.

Eller er det bare jeg som ikke har skjønt plot’et?


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Toyota Corolla koster fra 297.300 kroner
Når Toyota igjen er tilbake med Corolla i Norge, starter prisen rett under 300.000 kroner.
Les mer
layid-bilde1
Bare spør om Toyota Corolla
Auris ble ikke til gull slik Toyota hadde håpet. Etter to bilgenerasjoner går navnet inn i historien, og om kort tid er Corolla tilbake på norske veier. BilNorge.no kjører bilen på onsdag, så alt du måtte lure på er det bare å spørre om.
Les mer
layid-bilde2
Lanseringskalender 2019
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2019.
Les mer
layid-bilde3
Bybil-fremtid fra Citroën
Citroën markerer sitt hundreårsjubileum ved å vise mobilitet for fremtiden.
Les mer
layid-bilde4
Her er nye Focus ST
Ford topper nå Focus-familien med en ny ST. Den leveres i ulike varianter for å tilfredsstille forskjellige kundegrupper.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Fransk wannabe
Det er biler som dette som gjør det virkelig moro å være i Frankrike. Produkter som bare er en parodi, en grotesk skisse, men som noen allikevel tar på ramme alvor. Møt Devinci.
Les mer
layid-bilde6
Bentley overgår seg selv
Bentley har fått konkurranse fra så vel Rolls-Royce som Lamborghini den siste tiden. Nå strammer de grepet og hevder Bentayga er verdens raskeste og mest luksuriøse SUV. En sannhet med modifikasjoner.
Les mer
layid-bilde7
Nytt konsept til Genève
Audi viser de første skisser av en modell som skal debutere i Genève neste måned.
Les mer


layid-bilde8
Mange fossilbiltrekk i Mercedes EQC elbil
Les mer
toppsak-bilde9
Seiglivet modell fornyes
Mitsubishi Motors forteller at de skal vise en ny ASX i Genève neste måned. Den vil nok likevel fortsette et liv i skyggen av storebror.
Les mer
layid-bilde10
Nye toppmodeller fra BMW
Les mer
layid-bilde11
Litt oppgradert TT RS
Les mer
layid-bilde12
Ny toppmodell fra Range Rover
Les mer
layid-bilde13
30 år med kjøreglede
Mazda presenterer nok en spesialversjon av MX-5. Hvilket nummer i rekken den er skal være usagt, men her er det bare å løpe og kjøpe.
Les mer
layid-bilde14
Volkswagen oppgraderer Passat
Tiden er moden for en midtlivs oppgradering av Passat. Ikke minst gjelder dette varianten som har toppet den norske salgsstatistikken.
Les mer
toppsak-bilde15
Mazda skal vise kompakt-SUV
Mazda har i dag to SUV-er på programmet i Europa, CX-5 og CX-3. På Genève-utstillingen lover de å vise nok en modell.
Les mer
layid-bilde16
Spesialutgave av BMWs nye flaggskip
Les mer
layid-bilde17
Verken kron eller mynt?
Les mer
layid-bilde18
Mark Webber på Bathurst
De som har overvært trening og kvalifisering til nattens 12-timersløp på Bathurst, fikk under oppkjøring til løpet pauseinnslag av en lokal helt i en helt spesiell bil.
Les mer
layid-bilde19
Skoda skisserer Genève-nyhet
Vi har fått vite navnet på Skodas kommende kompakt-SUV. Nå følger de første skissene, men egentlig har vi sett vel så mye tidligere.
Les mer
layid-bilde20
Ny Renault Clio
Renault viser i dag de første eksteriørbildene av femte generasjon Clio. Den skal debutere på Genève-utstillingen i mars.
Les mer
layid-bilde21
Interiør-løft for ny Clio
Renault skal lansere en splitter ny Clio på Genève-utstillingen i mars. Den digitale avdukingen er i gang, og de starter med interiøret.
Les mer
layid-bilde22
Toyota RAV4 på veien
BARCELONA: Mange er spent på nye Toyota RAV4. Her er våre første inntrykk etter å ha kjørt bilen.
Les mer
toppsak-bilde23
Volvos kinesiske tvilling
Vi vet jo at Volvo er eid av Geely, men akkurat her er det ikke tvil. Den nyeste Geely, FY 11, er bygd på en Volvo og er toegget tvilling med XC40.
Les mer
layid-bilde24
Hondas urbane revisjon
Nå har Honda sluppet det første inntrykket av sin kommende bybil. I forhold til det konseptet vi så i Frankfurt 2017 er den åpenbart vesentlig revidert.
Les mer
layid-bilde25
Facelift og ny banebil
Lexus har med seg to nyheter til Detroit - begge basert på RC F.
Les mer
layid-bilde26
Den amerikanske drømmen
Skal du lykkes i den amerikanske bilbransjen, må du ha pickuper på programmet. Kraftige pickuper! Det har Ram, og de hevder nå å være best på alle områder.
Les mer
layid-bilde27
Noe du lurer på om Toyota RAV4?
Les mer
toppsak-bilde28
Infiniti konsept baner vei for el-SUV
Infinitis innslag på Detroit-utstilling er konseptbilen QX Inspiration. Den er et forvarsel om merkets først elbilsom skal på markedet i 2021.
Les mer
layid-bilde29
Cadillacs AMG / M Sport
Les mer
layid-bilde30
Ny Mondeo hybrid klar for Norge
I dag er Ford Mondeo stasjonsvogn vist offentlig på bilutstillingen i Brüssel. Den er snart på plass hos norske forhandlere.
Les mer
layid-bilde31
Prisene klare for ny Citroën
Citroën lokker med en startpris på 303.000 kroner for sine nye C5 Aircross, men tror flesteparten av kundene vil velge en toppmodell med full utstyrspakke.
Les mer
layid-bilde32
En Kia etter amerikansk smak
Kia har designet en SUV for å møte amerikanerne på hjemmebane. Her er det plass til hele familien. Og vel så det.
Les mer
toppsak-bilde33
Ansiktsløft for Ioniq
Etter bare tre år på markedet får Norges-aktuelle Hyundai Ioniq nå et ansiktsløft.
Les mer
layid-bilde34
VW nøyde seg med å redesigne US-Passat
Les mer
layid-bilde35
BMW 7-serie oppgraderes
Les mer
layid-bilde36
Hyundai presenterer ny racer
Hyundai viser en ny racerbil basert på Veloster. Den er tilpasset det internasjonale TCR-reglementet og skal i første omgang konkurrere i USA.
Les mer
layid-bilde37
Ford solgte mer enn én million F-serie i fjor
Gode tider i USA har gitt fart i salget av store biler. Fortsatt er Fords F-serie verdens soleklare pickup-vinner.
Les mer
layid-bilde38
Samleobjekt fra Subaru
Subaru benytter Detroit-utstillingen til å vise en spesialutgave av WRX.
Les mer