img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
76 bilder i galleri
Supra – bekreftet og vist
Da er det endelig bekreftet: den nye potent-Toyotaen skal hete Supra. Femte generasjon, forresten. Et av de virkelig gode navn i bildillla-historien.

Og nå skulle vi endelig få vite alt. Vi hukte nemlig tak i prosjektets sjefsingeniør, Tetsuya Tada. Han er spesielt glad i Norge fordi han er spesielt glad i driftingen til Fredric Aasbø, han er nemlig sjefingeniør for GT 86 også.

Og hva fikk vi ut av ham etter all den tiden? 

Ingen ting – bortsett fra at han skulle nok ikke ha bokser-motor denne gangen.

Og så måtte han bekrefte da, det sto jo på bilen også, at navnet blir Supra. Det har visstnok ikke vært helt bombesikkert.

Og så utvikles den jo sammen med neste BMW Z4

Vi har jo sett begge bilene leke sammen i snøen på spionbilder

Og det var jo overhodet ikke noen vits i å spørre om denne bilen skulle komme med de litt ugreie initialene GRMN, for Gazoo Racing er jo for lengst offisielt branded som Toyotas AMG/M-arm. Det er derfra alt det raske vil komme, og det raskeste vet vi jo, skal hete «Gazoo Racing tuned by Meisters of the Nürburgring».

(Hvor i all verden tar de det fra? Nå presenteres riktig nok Supraen kun som en GR, så kanskje noen har fortalt dem at det kan virke vel pretensiøst med Nordsløyfe-tillegget. Vi får se …)

Mye å leve opp til
Selveste Gazoo-sjefen, Shigeki Tomoyama har sagt at «den nye bilen må først og fremst appellere til de tidligere Supra-eierne. Den forrige hadde en rekkesekser og bakhjulsdrift – den nye må ha samme filosofi».

Det høres ut som benchmarking mot 911 og M3/M4, og hvis vi skal holde oss til motorutvalget til BMW, ender vi på en 40i, 3.0-liter rekke-sekser.

Men det har også vært sagt at det skal vær et ganske stort sprang både i ytelse og pris mellom topp- og bunn-modell. Og at forskjellen også skal gå på forskjellig chassis-oppskrift – ikke bare drivlinje. 

Det kan jo godt være at både hybrid og firehjulsdrift finnes et eller annet sted i fremtiden – men med rendyrket nostalgi er det vel ikke sikkert Toyota kommer til å fikle alt for mye med en clean grunnoppskrift?

(saken fortsetter)

Godt grunnlag
Det er også antydet 50/50 vektfordeling, en vekt ikke langt unna 1400 kg, og et skikkelig utvalg ettermarked-utstyr. Det er allerede under utvikling slik at det hele kan være klart når bilen kommer i salg i 2019.

Men egentlig behøver du ikke vente så lenge. Bilen er klar i Gran Turismo Sport fra april.

Det er ganske bra at folk fremdeles husker Supra-navnet. Bilen ble sist produsert i 2002. Men dette var en konstruksjon som tålte alt, så modellen er fremdeles høyst aktiv i en rekke bilsport- og trimmings-sammenheng.

Den har simpelthen ikke vært død.

Konseptbilen – som de kaller den – er 457 cm lang, 205 cm bred og 123 cm høy, på 247 cm. akselavstand. Jeg hadde en god titt oppi motorrommet – der var det absolutt ingenting annet enn de elektriske komponentene som hadde utstillingspresentasjonsformål.

Racing-oppsett
Men jeg så da at det var hjul fra BBS med Michelin dekk på. Bremsene het Brembo, og det ene setet var OMP med full sele og kvikk-release ratt, og det så enda mer komplisert ut enn det man finner på en Formel 1 bil.

Alt man ellers kunne se, rør, ledninger, bur – så veldig competition ut, og alt inni var bart metall og karbon.

Den så ut som den mente alvor der den sto uten antydning til motor.

Det var et par andre Gazoo-medlemmer på plass. Kan bli en lystig familie det der. Men det som skal bli litt spennende å se er hvordan BMW og Toyota kommer til å posisjonere de to nære slektningene.

Kommer BMW til å bli den myke cruiseren, eller kommer begge til å kaste seg ut på det samme markedet, eller kommer Toyotaen til å bli hemningsløst kompromissløs?

En spennende eksamensoppgave på BI det der.



toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Noe du lurer på om Toyota RAV4?
Vi skal prøvekjøre nye Toyota RAV4 i Spania. Er det noe du lurer på om bilen?
Les mer
layid-bilde1
Infiniti konsept baner vei for el-SUV
Infinitis innslag på Detroit-utstilling er konseptbilen QX Inspiration. Den er et forvarsel om merkets først elbilsom skal på markedet i 2021.
Les mer
layid-bilde2
Cadillacs AMG / M Sport
Cadillac etablerer en egen divisjon som skal stå for de grommeste modellene. Først ut er CT6 V-Sport, og forhåndssalget starter i Detroit.
Les mer
layid-bilde3
Lanseringskalender 2019
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2019.
Les mer
layid-bilde4
Ny Mondeo hybrid klar for Norge
I dag er Ford Mondeo stasjonsvogn vist offentlig på bilutstillingen i Brüssel. Den er snart på plass hos norske forhandlere.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Prisene klare for ny Citroën
Citroën lokker med en startpris på 303.000 kroner for sine nye C5 Aircross, men tror flesteparten av kundene vil velge en toppmodell med full utstyrspakke.
Les mer
layid-bilde6
En Kia etter amerikansk smak
Kia har designet en SUV for å møte amerikanerne på hjemmebane. Her er det plass til hele familien. Og vel så det.
Les mer
layid-bilde7
Ansiktsløft for Ioniq
Etter bare tre år på markedet får Norges-aktuelle Hyundai Ioniq nå et ansiktsløft.
Les mer


layid-bilde8
VW nøyde seg med å redesigne US-Passat
Les mer
toppsak-bilde9
BMW 7-serie oppgraderes
BMW har i dag presentert en oppgradert utgave av sin luksuriøse 7-serie. Lokasjonen for arrangementet var nok overraskende for enkelte.
Les mer
layid-bilde10
Hyundai presenterer ny racer
Les mer
layid-bilde11
Ford solgte mer enn én million F-serie i fjor
Les mer
layid-bilde12
Samleobjekt fra Subaru
Les mer
layid-bilde13
Ny Ford Explorer, men ikke for Europa
Hybrid teknologi står sentralt når Ford nå lanserer sjette generasjon av den viktige SUV-en Explorer.
Les mer
layid-bilde14
Mustang Shelby til nye høyder
Med over 700 hester viser Ford sin hittil råeste Shelby Mustang på Detroit-utstillingen.
Les mer
toppsak-bilde15
Nissan med fremtidsglimt
Bilutstillinger og konsepter henger tett sammen. Til Detroit har Nissan med seg en futuristisk sportssedan.
Les mer
layid-bilde16
Supra er tilbake
Les mer
layid-bilde17
Elektrisk fra Cadillac
Les mer
layid-bilde18
Første hybride Subaru
De første bilene kommer til Norge mot slutten av året, men allerede nå starter Subaru-forhandlerne innsalget av sin første hybridmodell.
Les mer
layid-bilde19
Cadillac kompletterer SUV-linjen
Kanskje ikke kjappest på avtrekkeren, men nå har i hvert fall Cadillac klart å telle helt til 6. Deres nye crossover XT6 står på Detroitutstillingen nå.
Les mer
layid-bilde20
Nytt hint fra Lexus
Lexus viser en lekker åpen LC på Detroit-utstillingen. Foreløpig som konsept, men det drøyer neppe lenge før den kan kjøpes.
Les mer
layid-bilde21
Mini-el med 350 km
Batterielektrisk mini-bil pleier å bety mini-rekkevidde. Når kinesiske Great Wall nå viser en bil på trehundreogfemti cm lengde, med like lang rekkevidde i kilometer, begynner det å bli spennende.
Les mer
layid-bilde22
Her er nye 911 Cabriolet
Bare seks uker etter at nye 911 Coupé debuterte i Los Angeles, følger den åpne utgaven etter.
Les mer
toppsak-bilde23
Første Range Rover Evoque i Norge
Mens I-Pace var den store nyheten fra Jaguar Land Rover i fjor, blir kompakt-SUV-en Range Rover Evoque årets store nyhet. Den nye modellen ble vist frem for pressen onsdag, mens de første kundebilene er ventet i mars/april.
Les mer
layid-bilde24
Zafira tilbake, i helt ny form
Opel Zafira var blant de første tyske flerbruksbiler da den ble lansert for 20 år siden. Etter å ha vært borte fra markedet en stund kommer modellen nå tilbake, større og med langt flere valgmuligheter enn tidligere.
Les mer
layid-bilde25
Her er andre generasjon CLA
Mercedes benytter elektronikkutstillingen i Las Vegas til å vise sin nye CLA. Den overgår forgjengeren på de fleste områder.
Les mer
layid-bilde26
To nye Leaf-modeller
Endelig lanseres Nissan Leaf med større batterikapasitet, men foreløpig i svært begrenset opplag og med lang leveringstid. Skjønt et halvt år kan vel også regnes som kort i dagens elbil-verden.
Les mer
layid-bilde27
Fra asfalt til røft terreng
Les mer
toppsak-bilde28
Ny Supra, bilde for bilde
Toyota skal avduke sin nye Supra på Detroit-utstillingen om to uker. Men det lekker stadig ut bilder som viser hva vi har i vente.
Les mer
layid-bilde29
Ny Senna fra McLaren
Les mer
layid-bilde30
Retro Mustang fra Russland
Et russisk selskap har laget en moderne drømmebil med klare referanser til en 1967 Ford Mustang Fastback.
Les mer
layid-bilde31
Gallakjolenes venn
Den nyeste Lincoln-modellen blander inne litt historie uten at det blir kvalmt. Møt et 80-års minne: Lincoln Continental.
Les mer
layid-bilde32
Zagato fullfører kvartetten
Aston Martin lovte fire spesialutgaver av Vanquish fra Zagato. Her er nummer fire, i endelig utgave.
Les mer
toppsak-bilde33
Klar for strengere krav
Mini har nå klargjort sine sprekeste modeller for nye utslippskrav.
Les mer
layid-bilde34
NIO lanserer sin andre SUV
Les mer
layid-bilde35
Rendyrket kjøreglede
Les mer
layid-bilde36
Symfoni for 12 sylindre
Nå har Aston Martin avslørt noe av det vi vanlig dødelige kan ha en viss glede av i forbindelse med den kommende Valkyrie. Låten. Wagner var ikke i nærheten.
Les mer
layid-bilde37
Skodas sporty SUV
Det nærmer seg norsk lansering av Skodas første SUV med RS-betegnelse. Et fargerikt innslag på SUV-paletten.
Les mer
layid-bilde38
Karbon-egg
Königsegg har vist oss en Regera som er enda mer raffinert enn vanlig. Nakent karbon hele veien - med en finish de smarte svenskene har utviklet selv.
Les mer