img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
76 bilder i galleri
Supra – bekreftet og vist
Da er det endelig bekreftet: den nye potent-Toyotaen skal hete Supra. Femte generasjon, forresten. Et av de virkelig gode navn i bildillla-historien.

Og nå skulle vi endelig få vite alt. Vi hukte nemlig tak i prosjektets sjefsingeniør, Tetsuya Tada. Han er spesielt glad i Norge fordi han er spesielt glad i driftingen til Fredric Aasbø, han er nemlig sjefingeniør for GT 86 også.

Og hva fikk vi ut av ham etter all den tiden? 

Ingen ting – bortsett fra at han skulle nok ikke ha bokser-motor denne gangen.

Og så måtte han bekrefte da, det sto jo på bilen også, at navnet blir Supra. Det har visstnok ikke vært helt bombesikkert.

Og så utvikles den jo sammen med neste BMW Z4

Vi har jo sett begge bilene leke sammen i snøen på spionbilder

Og det var jo overhodet ikke noen vits i å spørre om denne bilen skulle komme med de litt ugreie initialene GRMN, for Gazoo Racing er jo for lengst offisielt branded som Toyotas AMG/M-arm. Det er derfra alt det raske vil komme, og det raskeste vet vi jo, skal hete «Gazoo Racing tuned by Meisters of the Nürburgring».

(Hvor i all verden tar de det fra? Nå presenteres riktig nok Supraen kun som en GR, så kanskje noen har fortalt dem at det kan virke vel pretensiøst med Nordsløyfe-tillegget. Vi får se …)

Mye å leve opp til
Selveste Gazoo-sjefen, Shigeki Tomoyama har sagt at «den nye bilen må først og fremst appellere til de tidligere Supra-eierne. Den forrige hadde en rekkesekser og bakhjulsdrift – den nye må ha samme filosofi».

Det høres ut som benchmarking mot 911 og M3/M4, og hvis vi skal holde oss til motorutvalget til BMW, ender vi på en 40i, 3.0-liter rekke-sekser.

Men det har også vært sagt at det skal vær et ganske stort sprang både i ytelse og pris mellom topp- og bunn-modell. Og at forskjellen også skal gå på forskjellig chassis-oppskrift – ikke bare drivlinje. 

Det kan jo godt være at både hybrid og firehjulsdrift finnes et eller annet sted i fremtiden – men med rendyrket nostalgi er det vel ikke sikkert Toyota kommer til å fikle alt for mye med en clean grunnoppskrift?

(saken fortsetter)

Godt grunnlag
Det er også antydet 50/50 vektfordeling, en vekt ikke langt unna 1400 kg, og et skikkelig utvalg ettermarked-utstyr. Det er allerede under utvikling slik at det hele kan være klart når bilen kommer i salg i 2019.

Men egentlig behøver du ikke vente så lenge. Bilen er klar i Gran Turismo Sport fra april.

Det er ganske bra at folk fremdeles husker Supra-navnet. Bilen ble sist produsert i 2002. Men dette var en konstruksjon som tålte alt, så modellen er fremdeles høyst aktiv i en rekke bilsport- og trimmings-sammenheng.

Den har simpelthen ikke vært død.

Konseptbilen – som de kaller den – er 457 cm lang, 205 cm bred og 123 cm høy, på 247 cm. akselavstand. Jeg hadde en god titt oppi motorrommet – der var det absolutt ingenting annet enn de elektriske komponentene som hadde utstillingspresentasjonsformål.

Racing-oppsett
Men jeg så da at det var hjul fra BBS med Michelin dekk på. Bremsene het Brembo, og det ene setet var OMP med full sele og kvikk-release ratt, og det så enda mer komplisert ut enn det man finner på en Formel 1 bil.

Alt man ellers kunne se, rør, ledninger, bur – så veldig competition ut, og alt inni var bart metall og karbon.

Den så ut som den mente alvor der den sto uten antydning til motor.

Det var et par andre Gazoo-medlemmer på plass. Kan bli en lystig familie det der. Men det som skal bli litt spennende å se er hvordan BMW og Toyota kommer til å posisjonere de to nære slektningene.

Kommer BMW til å bli den myke cruiseren, eller kommer begge til å kaste seg ut på det samme markedet, eller kommer Toyotaen til å bli hemningsløst kompromissløs?

En spennende eksamensoppgave på BI det der.



toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Lanseringskalender 2018
Vi gir deg Norges mest komplette oversikt over store og små bilnyheter i 2018.
Les mer
layid-bilde1
BMW pisker opp stemningen
En ny generasjon 3-serie er snart lanseringsklar. Nå skaper BMW oppmerksomhet - ved å sende ut egne «spionbilder» tatt på Nordsløyfa.
Les mer
layid-bilde2
Design og teknologi
Her får du en god indikasjon på hvordan Audi e-tron quattro vil se ut, samt hvor effektivt den tar vare på energi som normalt går til spille.
Les mer
layid-bilde3
Tysk mikro-el i produksjon
Det er nøyaktig et år siden vi brukte en del plass på et nytt tysk bybilforslag. Nå er fabrikken bygget og bilen i produksjon.
Les mer
layid-bilde4
Ny Superbil fra Østerrike
En ny dag som ender på G. Det vil si en ny håndbygget, eksklusiv superbil som ser ut som den gjør 200 når den står parkert og med minst 1 hk. per kg vekt. Men hvorfor heter den Milan når den kommer fra Østerrike?
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
California i XXL-utgave
Selskaper som Fiat og Mercedes leverer chassis, og overlater til spesialfirmaer å bygge bobiler. Men hos Volkswagen gjør de hele jobben selv. Nå kommer et nytt og større alternativ.
Les mer
layid-bilde6
Kompakt, svensk på startstreken
Nå forteller svenskene bak den elektriske bybilen Uniti at den første er på hjul.
Les mer
layid-bilde7
Nye spionbilder: VW T-Cross
Den kommer ikke på markedet før neste vår, men nå kommer Volkswagen med flere avsløringer om kompakt-SUV-en T-Cross.
Les mer


layid-bilde8
Ny variant på Karoq
Les mer
toppsak-bilde9
Audi viser elektrisk superbil
Audi skal presentere en ny konseptbil på Pebble Beach om tre uker. «Emotion instead of Emission» antyder en elektrisk supersportsbil.
Les mer
layid-bilde10
Microlino blir lovlig
Les mer
layid-bilde11
Knoppskyting hos Glickenhaus
Les mer
layid-bilde12
Her kommer A-Klasse i ny fasong
Les mer
layid-bilde13
Ny Macan i Shanghai
Porsche har dratt sløret av en oppfrisket Macan. At det skjedde i Shanghai er ingen tilfeldighet.
Les mer
layid-bilde14
Her er andre generasjon Q3
Større og mer komfortabel, spekket med elektroniske hjelpemidler. Her er Audi Q3 i helt ny innpakning.
Les mer
toppsak-bilde15
Ariels fjerde
- Dette er en helt ny Ariel, sier sjefen, Simon Sanders. - Det eneste som er med fra den gamle er to pedaler og tank-lokket. Godt gjort, da, å få det til å se så likt ut.
Les mer
layid-bilde16
Cadillac med 1000 hester
Les mer
layid-bilde17
Oppdatert TT
Les mer
layid-bilde18
Leaf i NISMO-versjon
Dette høres umiddelbart veldig spennende ut. I Tokyo lanserer nå Nissan sin Leaf i en spennende Nismo-utgave.
Les mer
layid-bilde19
Amerikanske muskler
Amerikanerne gir ikke frivillig slipp på verken store trucker eller muskelbiler. Dodge Challenger er et klassisk navn, her i helt nye utførelser. Noe for ønskelista?
Les mer
layid-bilde20
BMW M viser lettvekter
Til helgens festligheter på Goodwood hadde BMW dresset opp en M2 for å vise frem nye muligheter.
Les mer
layid-bilde21
V12 viker for hybrid
Når Toyota nå viser sin tredje generasjon Century (modellen er jo bare 50 år gammel!) er V12-motoren hevet på dynga. Erstatningen er en pingle-hybrid.
Les mer
layid-bilde22
Hyundai tror fullt og fast på brenselceller
Brenselceller oppfattes fortsatt som fremtidens bilteknologi når Hyundai nå lanserer Nexo, andre generasjon med hydrogen på tanken.
Les mer
toppsak-bilde23
Supra på Goodwood
Toyota har med seg en prototyp på nye Supra til Goodwood Festival of Speed denne helgen. Men vi kan vise seg mer enn Toyota gjør frivillig.
Les mer
layid-bilde24
Ny Wrangler: Et tilbakeblikk framover
Hvis du ikke vet hva en Wrangler er, så ikke tenk på det. Hvis du vet det, vil du fort finne ut at denne er enda Wranglere enn noen gang tidligere. Tilhenger-fraksjonen vil elske den.
Les mer
layid-bilde25
Hyundai Kona: Flott elbil, laaang leveringstid
Hyundai Kona er virkelig en flott elbil. Men har du ikke skrevet kontrakt ennå, kan du ikke regne med å få bilen levert før i andre halvår 2020.
Les mer
layid-bilde26
Noe du lurer på om Honda CR-V?
Hondas CR-V var lenge verdens mest solgte SUV. Den posisjonen tapte den. Honda var også lenge et av de merkene på det norske marked med størst respekt. Det har vel også endret seg. Men nå kan vi kanskje få svar på noen spørsmål.
Les mer
layid-bilde27
Vito & Sprinter på strøm
Les mer
toppsak-bilde28
Snart på plass i Norge
SsangYong er nå klar med sin nye pickup på det britiske markedet. Innen den kommer til Norge om en måneds tid har den endret navn.
Les mer
layid-bilde29
Ny Wrangler-generasjon - spør i vei
Les mer
layid-bilde30
Abt med massivt skyv
Abt, kjent fra Formel E og som Audi-trimmer, har også krysset 1000-hesters grensen nå. Men på en ny og original måte.
Les mer
layid-bilde31
GT-R uten grenser
Her har vi et godt eksempel på at Italdesign jobber helt uavhengig av eieren: Volkswagen-gruppen. De kommer nemlig med en grenseløs Nissan.
Les mer
layid-bilde32
Sommer fra Fiat
Fiat har kommet med en sommerversjon av 500. Like etter viste GarageItalia sin versjon. De har gjort den til enda mer sol&strand.
Les mer
toppsak-bilde33
Sporty Insignia
Nå har Opel Norge mer konkret informasjon om Insignia GSi. På ett område ble vi litt overrasket.
Les mer
layid-bilde34
Viser e-tron-interiøret
Les mer
layid-bilde35
Jeg er mer enn bare én ting
Les mer
layid-bilde36
Hyundai forenkler
Når Hyundai nå lanserer en oppgradert Tucson, gjør de det enklere for kunden å velge. De påstår også at man får mye mer for pengene.
Les mer
layid-bilde37
Oslo-visitt for Bytes på hjul
Storfint besøk i Oslo: Byton - en av de mest spennene kinesiske start-up’ene, besøkte elbil-hovedstaden denne helgen.
Les mer
layid-bilde38
Ny Ford Focus på veien
PROVENCE: Ford lanserer fjerde generasjon Focus, mer sofistikert og komfortabel enn noen av sine forgjengere. Vi har kjørt den.
Les mer