img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
76 bilder i galleri
Supra – bekreftet og vist
Da er det endelig bekreftet: den nye potent-Toyotaen skal hete Supra. Femte generasjon, forresten. Et av de virkelig gode navn i bildillla-historien.

Og nå skulle vi endelig få vite alt. Vi hukte nemlig tak i prosjektets sjefsingeniør, Tetsuya Tada. Han er spesielt glad i Norge fordi han er spesielt glad i driftingen til Fredric Aasbø, han er nemlig sjefingeniør for GT 86 også.

Og hva fikk vi ut av ham etter all den tiden? 

Ingen ting – bortsett fra at han skulle nok ikke ha bokser-motor denne gangen.

Og så måtte han bekrefte da, det sto jo på bilen også, at navnet blir Supra. Det har visstnok ikke vært helt bombesikkert.

Og så utvikles den jo sammen med neste BMW Z4

Vi har jo sett begge bilene leke sammen i snøen på spionbilder

Og det var jo overhodet ikke noen vits i å spørre om denne bilen skulle komme med de litt ugreie initialene GRMN, for Gazoo Racing er jo for lengst offisielt branded som Toyotas AMG/M-arm. Det er derfra alt det raske vil komme, og det raskeste vet vi jo, skal hete «Gazoo Racing tuned by Meisters of the Nürburgring».

(Hvor i all verden tar de det fra? Nå presenteres riktig nok Supraen kun som en GR, så kanskje noen har fortalt dem at det kan virke vel pretensiøst med Nordsløyfe-tillegget. Vi får se …)

Mye å leve opp til
Selveste Gazoo-sjefen, Shigeki Tomoyama har sagt at «den nye bilen må først og fremst appellere til de tidligere Supra-eierne. Den forrige hadde en rekkesekser og bakhjulsdrift – den nye må ha samme filosofi».

Det høres ut som benchmarking mot 911 og M3/M4, og hvis vi skal holde oss til motorutvalget til BMW, ender vi på en 40i, 3.0-liter rekke-sekser.

Men det har også vært sagt at det skal vær et ganske stort sprang både i ytelse og pris mellom topp- og bunn-modell. Og at forskjellen også skal gå på forskjellig chassis-oppskrift – ikke bare drivlinje. 

Det kan jo godt være at både hybrid og firehjulsdrift finnes et eller annet sted i fremtiden – men med rendyrket nostalgi er det vel ikke sikkert Toyota kommer til å fikle alt for mye med en clean grunnoppskrift?

(saken fortsetter)

Godt grunnlag
Det er også antydet 50/50 vektfordeling, en vekt ikke langt unna 1400 kg, og et skikkelig utvalg ettermarked-utstyr. Det er allerede under utvikling slik at det hele kan være klart når bilen kommer i salg i 2019.

Men egentlig behøver du ikke vente så lenge. Bilen er klar i Gran Turismo Sport fra april.

Det er ganske bra at folk fremdeles husker Supra-navnet. Bilen ble sist produsert i 2002. Men dette var en konstruksjon som tålte alt, så modellen er fremdeles høyst aktiv i en rekke bilsport- og trimmings-sammenheng.

Den har simpelthen ikke vært død.

Konseptbilen – som de kaller den – er 457 cm lang, 205 cm bred og 123 cm høy, på 247 cm. akselavstand. Jeg hadde en god titt oppi motorrommet – der var det absolutt ingenting annet enn de elektriske komponentene som hadde utstillingspresentasjonsformål.

Racing-oppsett
Men jeg så da at det var hjul fra BBS med Michelin dekk på. Bremsene het Brembo, og det ene setet var OMP med full sele og kvikk-release ratt, og det så enda mer komplisert ut enn det man finner på en Formel 1 bil.

Alt man ellers kunne se, rør, ledninger, bur – så veldig competition ut, og alt inni var bart metall og karbon.

Den så ut som den mente alvor der den sto uten antydning til motor.

Det var et par andre Gazoo-medlemmer på plass. Kan bli en lystig familie det der. Men det som skal bli litt spennende å se er hvordan BMW og Toyota kommer til å posisjonere de to nære slektningene.

Kommer BMW til å bli den myke cruiseren, eller kommer begge til å kaste seg ut på det samme markedet, eller kommer Toyotaen til å bli hemningsløst kompromissløs?

En spennende eksamensoppgave på BI det der.



toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Citroëns kompakte SUV
I morgen skal vi møte Citroëns C5 Aircross for første gang i Europa. Er det noen spørsmål du vil stille om den, så kom igjen.
Les mer
layid-bilde1
Renere dieselmotorer i oppgradert Kia Sportage
For noen dager siden kunne du på BilNorge lese om 48-volt motorhjelp i Sportage. Nå opplyser Kia at de også oppgrader innpakningen.
Les mer
layid-bilde2
XV blir Subarus første ladbare
Subaru XV kommer som ladbar hybrid senere i år, men ikke til Norge foreløpig.
Les mer
layid-bilde3
Teslas minste med AWD
Tesla-sjef Elon Musk har sluppet spesifikasjoner for den firehjulsdrevne Model 3. Slik blir den.
Les mer
layid-bilde4
Lanseringskalender 2018
Vi gir deg Norges mest komplette oversikt over store og små bilnyheter i 2018.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Ut med et smell
Akkurat idet Aston Martin skal begynne leveringene av nye Vantage lar de den gamle gå ut med et smell. Dette er V600.
Les mer
layid-bilde6
Den glemte prisoppgangen - nå øker ladbare hybrider
Revidert Statsbudsjett bringer ingen nyheter på engangsavgiften. Dermed består budsjettforlikets avgiftsøkning på ladbare hybridbiler - her ser du hvilke ladbare hybridbiler du bør vurdere å kjøpe før 1. juli.
Les mer
layid-bilde7
Golf GTI med ekstra krutt
VW bruker Wörthersee-arrangementet til å vise en 290-hesters Golf GTI.
Les mer


layid-bilde8
Her er Cullinan
Les mer
toppsak-bilde9
El-Mercedes på vei mot lansering
I 2019 skal Mercedes lansere sin EQC, en el-drevet SUV. Men før den blir salgsklar må den gjennom omfattende tester - digitalt så vel som under realistiske forhold på vei.
Les mer
layid-bilde10
Strøm på luksustoppen
Les mer
layid-bilde11
Mer ekstrem BMW M5
Les mer
layid-bilde12
Brabham gjenopplives
Les mer
layid-bilde13
Ny Fiesta-variant på vei
I løpet av våren er Fiesta Active klar for Norge - en variant for dem som liker å sitte litt høyere.
Les mer
layid-bilde14
Buick med elektrisk soft-roader
På Beijing-utstillingen møtte Buick med to nyheter. Deres Enspire var den mest spennende. Elektrisk SUV på stylter. Og produksjonsbilen Velite 5 kommer til ny versjon.
Les mer
toppsak-bilde15
Nye G-klasse prøvekjørt
Joda, denne bilen er faktisk helt ny. Vi har prøvekjørt nye Mercedes-Benz G-klasse.
Les mer
layid-bilde16
Kia viser konkurrent til Hyundai
Les mer
layid-bilde17
Amerikansk bestselger endelig til Europa
Les mer
layid-bilde18
Flere detaljer om Audi e-tron
I løpet av de siste årene har Audi sluppet stadig flere detaljer om sin første elbil. Nå får vi vite rekkevidden.
Les mer
layid-bilde19
Lynk & Co utvider sortimentet
Lynk & Co er ikke som andre bilmerker. Heller ikke når det gjelder kommunikasjon.
Les mer
layid-bilde20
Den nærmer seg …
Det er mulig BMW synes vi bruker for lite spionbilder av den kommende åtteren - nå har de nemlig sluppet ut en bunke egne biler.
Les mer
layid-bilde21
Geely står på egne hjul
Det kommer kanskje overraskende på mange, men Geely er også et bilmerke med egne biler. I Beijing viste de oss litt av veien fremover.
Les mer
layid-bilde22
Lavida, en VW for Kina
Ny Lavida, Jettas fetter, er en flott VW du bare kan glemme i Norge. Den hadde premiere i Beijing, og skal bare selges i Kina.
Les mer
toppsak-bilde23
Pininfarina i kinesisk samarbeid
Det er åpenbart at Pininfarina føler seg hjemme i Kina. Nå fortsetter de å hjelpe den kinesiske HK-gruppen med å formere seg.
Les mer
layid-bilde24
Elektrisk over hele linjen
Volvo har lagt lanseringen av sin hybride XC40 til Beijing. Vi får ikke vite så mye om bilen, men nok til å spå den en lys fremtid.
Les mer
layid-bilde25
Mercedes strekker A-Klassen
Mercedes strekker seg langt for å tilfredsstille kundene i sitt viktigste marked.
Les mer
layid-bilde26
Audi lanserer sin første lange SUV
Audi benytter utstillingen i Beijing til å lansere en SUV som er skreddersydd for kinesiske behov.
Les mer
layid-bilde27
Elektrisk fra Honda
Les mer
toppsak-bilde28
Konsept baner vei for el-SUV
BMW har avduket Concept iX3 på bilutstillingen i Beijing. Dermed får vi et klart forvarsel for bayernes første el-SUV.
Les mer
layid-bilde29
Kanskje ikke for Hvermansen?
Les mer
layid-bilde30
Skoda på ambassadebesøk
Skoda dro mandag kveld lakenet av sin minste SUV under en lukket visning. I morgen skal den vises offentlig.
Les mer
layid-bilde31
VW Amarok med 258 hk
Volkswagen har oppgradert pickupen Amarok til 258 hk motor og priser bilen fra 514.900 kroner som varebil.
Les mer
layid-bilde32
Viser Maybach-SUV i Beijing for de ultrarike
Bentley Bentayga er allerede her, Rolls-Royce Cullinan kommer, og nå vurderer også Mercedes-Benz å bygge SUV for de aller rikeste av de rike.
Les mer
toppsak-bilde33
Første glimt av Brabham superbil
Det legendariske Brabham-navnet skal vekkes til live på en superbil som skal bygges i begrenset opplag.
Les mer
layid-bilde34
Ny Skoda … for Kina
Les mer
layid-bilde35
Laaang liste med fører-hjelp på Fords nye Focus
Les mer
layid-bilde36
Humor på tysk
SPLIT, KROATIA: Humor kan være så mangt, og den som sier at tyskerne ikke har noe - vel, den har kanskje prøvd stemmestyringen i nye A-klasse …
Les mer
layid-bilde37
Mercedes på Kina-strøm
Sammen med BYD har Daimler en virksomhet i Kina som det kommer elbiler fra. Her har de en ny, klar til Beijing-utstillingen.
Les mer
layid-bilde38
Her er nye Audi A6 Avant
Audi har i natt sluppet de første detaljer og bilder av nye A6 Avant. Bilene kommer til Norge på høsten.
Les mer