img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
49 bilder i galleri
Forsmak på ny Yeti?
Skoda Vision X gir en pekepinn på en tredje Skoda SUV. Den er ikke ulik Yeti i format, så hvorfor ikke benytte et allerede godt innarbeidet navn?

Skoda ligger ikke på latsiden. I Genève viser de sin tredje SUV i løpet av kort tid, og dette kan bli en volumselger når den realiseres. Ikke minst takket være en fremtidsrettet drivlinje.

– Eksteriørdesignen viser konkret hvordan tredje medlem i SUV-familien vil se ut. Med denne bilen skal vi lokke flere nye kunder til merket, sa Skoda-sjef Bernhard Maier da han avduket bilen i Genève.

Bilen har et helt nytt hybridsystem som vi ikke har sett tidligere, og det skal sørge for en så uvanlig kombinasjon som spreke ytelser og lave utslipp.

En forbrenningsmotor kombineres med en starter generator samt en elmotor på bakhjulene. Sistnevnte kan drive bilen utslippsfritt over korte avstander (inntil 20 km), men kan også fungere som en booster under akselerasjon.

Variabel drift
Avhengig av hva som er mest gunstig kan kreftene sendes til forhjulene, bakhjulene eller alle fire. Basert på NEDC-standarden har den et CO2-utslipp på 89 gram per kilometer. WLTP, som bli standard når denne en gang i fremtiden skal lanseres, nevner ikke Skoda med et ord.

Forbrenningsmotoren er en 1,5-liter G-TEC med turbo som kan forbrenne både bensin og naturgass (CNG). Biogass kan med fordel benyttes. Motorer drevet på naturgass slipper ifølge Skoda ut 18 til 25 prosent mindre CO2 enn en bensinmotor.

Utslippet av NOx og partikler er også vesentlig lavere enn for motorer som drives av bensin eller diesel. Kjørt på ren biogass eller syntetisk naturgass er bilen CO2-nøytral.

Forbrenningsmotoren har en samlet maks effekt på 130 hestekrefter og et dreiemoment på 200 Newtonmeter. Det ligger én gasstank under baksetet og en til bak bakakselen. Kreftene fra 1,5-literen denne sendes til forhjulene mens en elmotor driver bakhjulene.

(saken fortsetter)

Ikke ladbar
Elmotoren henter energi fra en 48 volt Li-ion batteripakke som lades under kjøring, ved bremsing og når bilen ruller uanstrengt ned en bakke.

Vi snakker altså ikke om en ladbar hybrid men en tilsvarende løsning som for eksempel Toyota bruker i Prius. Elmotoren har et dreiemoment på 70 Nm over hele turtallsregisteret.

Takket være en reserve-bensintank har konseptbilen en total rekkevidde på inntil 650 kilometer. Den gjør null til hundre på 9,3 sekunder og har en toppfart på 200 km/t.

Yeti-format
Skoda Vision X har en lengde på 425,5 cm, en bredde på 180,7 cm og en høyde på 153,7 cm over en akselavstand på 264,5 cm.

Til sammenligning målte den utgåtte Yeti 422 x 179 x 169 cm, så bortsett fra høyden er målene ganske like. Det er de også om vi sammenligner med Volkswagens T-Roc som måler 423 x 181 x 157 cm.

Bagasjeromskapasiteten er beskjedne 380 liter – omtrent det samme som i en Golf.

For at de ombordværende skal komme uanstrengt helt frem til destinasjonen er konseptbilen bestykket med to elektriske skateboards. Bilen rommer også to hjelmer og en kameradrone slik at reisen kan dokumenteres ned i minste detalj.

Elektromobilitet er sentral i Skodas vekststrategi. Elektrifiseringen av modellporteføljen starter med en ladbar hybridutgave av Superb i 2019. Kort tid senere vil Skodas første elbil bli lansert.

I tillegg til egne elektrifiserte modeller skal Skodas fabrikk i Mlada Boleslav produsere plug-in hybridmoduler for Volkswagen-gruppen øvrige modeller.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Porsche Taycan til under 700.000 kroner?
Porsches super-elbiler passer perfekt for norsk avgiftsfritak. Når Taycan trolig er her sent i 2019 kan prisen bli under 700.000 kroner. Og nå er også konsept-SUV-en Mission E Cross Turismo som en Shooting Brake av samme bilen bekreftet.
Les mer
layid-bilde1
Ferraris Paris
Ferrari var det eneste av merkene under Fiat-paraplyen som fant det umaken verdt å ta turen til Paris. Med tre ganske/helt nye biler, og den beste av dem alle - en mer enn 50 år gammel LM.
Les mer
layid-bilde2
Mercedes mer enn dobler el-rekkevidden på ladehybride GLE
Mercedes GLE ladehybrid får hele 100 km elektrisk rekkevidde, men er først tilgjengelig neste høst.
Les mer
layid-bilde3
X7 - BMWs største SUV
X7, BMWs digre SUV med plass til sju kan nå bestilles, koster fra 1.278.500 kroner og er på plass i Norge sent i mars neste år.
Les mer
layid-bilde4
Audi A1 Allroad på vei
SPIONBILDER: Før Audi har lansert ny A1 og A1 Sportback dukker de første spionbildene av en Allroad-utgave opp.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Škodas kompakte Scala erstatter anonyme Rapid
Rapid går ut og Scala kommer inn som Škodas nye våpen i Golf-klassen.
Les mer
layid-bilde6
Renaults nye elbil-oppskrift
Den nye elbilen fra Renault, K-ZE, tilhørte de største overraskelsene da den ble vist på bilutstillingen i Paris. Spesielt stor var overraskelsen da det viste seg at den ikke ble vist der allikevel.
Les mer
layid-bilde7
Lanseringskalender 2018
Vi gir deg Norges mest komplette oversikt over store og små bilnyheter i 2018.
Les mer


layid-bilde8
Nye plug-in hybrider fra Mercedes
Les mer
toppsak-bilde9
Pariss under utvikling
Et av lyspunktene på årets bilutstilling i Paris: Pariss er ikke død, de har samlet kapital til videre utvikling og er i rute med produksjon av en snacksy elektrisk roadster. Og en Formel E med tak!
Les mer
layid-bilde10
Hybridenes S-Klasse
Les mer
layid-bilde11
Nytt alternativ i Mondeo-familien
Les mer
layid-bilde12
Qashqai får nye drivlinjer
Les mer
layid-bilde13
Et nytt merke er født
Samtidig som Vietnam presenterte oss for et nytt bilmerke i Paris, kunne Volvo - eller hvem det nå er - fortelle oss at den første «ekte» Polestar er født.
Les mer
layid-bilde14
Vietnam-bil i Paris
Dette var en stor premiere. Nye biler fra nytt bilproduserende land - presentert av David Beckham og to bemerkelsesverdige kvinner.
Les mer
toppsak-bilde15
Kineser på ramme alvor
Dersom GAC er kjent for noe som helst, må det være for å ha hatt en modell som het Trumpchi. Men etter en fremvisning i Paris må vi kanskje begynne å ta dem på alvor?
Les mer
layid-bilde16
Porsche bekrefter Speedster
Les mer
layid-bilde17
Nytt innsteg fra Mercedes-AMG
Les mer
layid-bilde18
Kia viser sin GT-utfordrer
Kia går ikke like ekstremt til verks som Hyundai når de viser sin utfordrer i GT-segmentet.
Les mer
layid-bilde19
Gult er kult
Det syns tydeligvis Lexus, for nå har de laget en spesialutgave av sin mest luksuriøse coupé.
Les mer
layid-bilde20
Renault oppdaterer Kadjar
Renault foretar en midtlivs-oppgradering av sin mellomstore SUV. Men det mangler en viktig brikke for å oppnå suksess i Norge.
Les mer
layid-bilde21
Her kommer nye Corolla
2019 kan bli et meget godt år for Toyota i Norge. Ikke bare kommer RAV4 i helt ny utgave - Corolla relanseres - tolv år etter den ble tatt av programmet.
Les mer
layid-bilde22
Audi oppgraderer kunderaceren
Audi foretar grep for å gjøre sin R8 enda mer konkurransedyktig. Det kommer både raceførere og gatebilister til gode.
Les mer
toppsak-bilde23
Europa-debut for Honda CR-V Hybrid
Kort etter lanseringen av nye Honda CR-V følger nå en utgave som kan bli ekstra interessant for Norge.
Les mer
layid-bilde24
Facelift for Vitara
Suzuki Vitara vises i en oppgradert utgave på Paris-utstillingen. I tillegg til ny kosmetikk får den nye motorer.
Les mer
layid-bilde25
Overraskende debut
Toyota er blant de merkene som er flinkest til å holde kortene tett til brystet. Derfor kom det en smule overraskende på oss da denne bilen dukket opp i Paris. Skjønt USA-utgaven debuterte i påsken, så vi visste den var på vei.
Les mer
layid-bilde26
Infiniti med F1-teknologi
Ingeniørene hos Infiniti har lekt seg sammen med F1-ingeniørene hos Renault Sport. Resultatet heter Project Black S og står utstilt i Paris.
Les mer
layid-bilde27
Mercedes lanserer ny B-Klasse
Les mer
toppsak-bilde28
Her er nye BMW 3-serie
Intet er overlatt til tilfeldighetene når BMW lanserer en ny generasjon av sin populære 3-serie. I Paris står syvende generasjon, den kommer til en forhandler nær deg neste vår.
Les mer
layid-bilde29
Overflødighetshorn hos Mercedes
Les mer
layid-bilde30
Renaults nye Kina-elektriker
Renault gønner på med sin elbil-satsing. «Vi var pionerer og nå er vi ledere i 100 % elektrisk mobilitet»sa sjefen selv, Carlos Ghosn da han presenterte oss for en ny batterielektrisk kompaktbil. Kun for Kina.
Les mer
layid-bilde31
Skoda på flere fronter
Med Vision RS gir Skoda oss et hint om designretningen for neste generasjon Rapid, men også om en elektrisk fremtid. Samtidig viser de sin første SUV i RS-innpakning.
Les mer
layid-bilde32
Penger forkorter ikke alltid ventetiden
Det er ikke bare elbil-hungrige nordmenn som må finne seg i lang ventetid. Det samme gjelder et knippe multimillionærer.
Les mer
toppsak-bilde33
Konsept som snart realiseres
Før Citroën har rukket å vise frem nye C5 Aircross offentlig, røper de at den også kommer som «norsk spesialitet».
Les mer
layid-bilde34
Ny kø-generator
Les mer
layid-bilde35
Audi topper Q2-familien
Les mer
layid-bilde36
Fødselsdagsfeiring med 700 hk
Det er en fin måte å feire bursdager på. Ta antall år du er, gang med ti, og det blir antall hestekrefter på hedersgjesten.
Les mer
layid-bilde37
Nok en Norgesaktuell DS
Her kommer nok en modell som kan gjøre PSAs luksusmerke, DS, svært så interessant i Norge.
Les mer
layid-bilde38
Smart og morsom
Paris-utstillingen pleier å inneholde muntre, små ubetydeligheter fra franske produsenter man aldri har hørt om, og heller ikke kommer til å høre om igjen. Men i år ser det ut som Smart kommer til å komme med det morsomste.
Les mer