img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
49 bilder i galleri
Forsmak på ny Yeti?
Skoda Vision X gir en pekepinn på en tredje Skoda SUV. Den er ikke ulik Yeti i format, så hvorfor ikke benytte et allerede godt innarbeidet navn?

Skoda ligger ikke på latsiden. I Genève viser de sin tredje SUV i løpet av kort tid, og dette kan bli en volumselger når den realiseres. Ikke minst takket være en fremtidsrettet drivlinje.

– Eksteriørdesignen viser konkret hvordan tredje medlem i SUV-familien vil se ut. Med denne bilen skal vi lokke flere nye kunder til merket, sa Skoda-sjef Bernhard Maier da han avduket bilen i Genève.

Bilen har et helt nytt hybridsystem som vi ikke har sett tidligere, og det skal sørge for en så uvanlig kombinasjon som spreke ytelser og lave utslipp.

En forbrenningsmotor kombineres med en starter generator samt en elmotor på bakhjulene. Sistnevnte kan drive bilen utslippsfritt over korte avstander (inntil 20 km), men kan også fungere som en booster under akselerasjon.

Variabel drift
Avhengig av hva som er mest gunstig kan kreftene sendes til forhjulene, bakhjulene eller alle fire. Basert på NEDC-standarden har den et CO2-utslipp på 89 gram per kilometer. WLTP, som bli standard når denne en gang i fremtiden skal lanseres, nevner ikke Skoda med et ord.

Forbrenningsmotoren er en 1,5-liter G-TEC med turbo som kan forbrenne både bensin og naturgass (CNG). Biogass kan med fordel benyttes. Motorer drevet på naturgass slipper ifølge Skoda ut 18 til 25 prosent mindre CO2 enn en bensinmotor.

Utslippet av NOx og partikler er også vesentlig lavere enn for motorer som drives av bensin eller diesel. Kjørt på ren biogass eller syntetisk naturgass er bilen CO2-nøytral.

Forbrenningsmotoren har en samlet maks effekt på 130 hestekrefter og et dreiemoment på 200 Newtonmeter. Det ligger én gasstank under baksetet og en til bak bakakselen. Kreftene fra 1,5-literen denne sendes til forhjulene mens en elmotor driver bakhjulene.

(saken fortsetter)

Ikke ladbar
Elmotoren henter energi fra en 48 volt Li-ion batteripakke som lades under kjøring, ved bremsing og når bilen ruller uanstrengt ned en bakke.

Vi snakker altså ikke om en ladbar hybrid men en tilsvarende løsning som for eksempel Toyota bruker i Prius. Elmotoren har et dreiemoment på 70 Nm over hele turtallsregisteret.

Takket være en reserve-bensintank har konseptbilen en total rekkevidde på inntil 650 kilometer. Den gjør null til hundre på 9,3 sekunder og har en toppfart på 200 km/t.

Yeti-format
Skoda Vision X har en lengde på 425,5 cm, en bredde på 180,7 cm og en høyde på 153,7 cm over en akselavstand på 264,5 cm.

Til sammenligning målte den utgåtte Yeti 422 x 179 x 169 cm, så bortsett fra høyden er målene ganske like. Det er de også om vi sammenligner med Volkswagens T-Roc som måler 423 x 181 x 157 cm.

Bagasjeromskapasiteten er beskjedne 380 liter – omtrent det samme som i en Golf.

For at de ombordværende skal komme uanstrengt helt frem til destinasjonen er konseptbilen bestykket med to elektriske skateboards. Bilen rommer også to hjelmer og en kameradrone slik at reisen kan dokumenteres ned i minste detalj.

Elektromobilitet er sentral i Skodas vekststrategi. Elektrifiseringen av modellporteføljen starter med en ladbar hybridutgave av Superb i 2019. Kort tid senere vil Skodas første elbil bli lansert.

I tillegg til egne elektrifiserte modeller skal Skodas fabrikk i Mlada Boleslav produsere plug-in hybridmoduler for Volkswagen-gruppen øvrige modeller.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Lanseringskalender 2018
Vi gir deg Norges mest komplette oversikt over store og små bilnyheter i 2018.
Les mer
layid-bilde1
BMW pisker opp stemningen
En ny generasjon 3-serie er snart lanseringsklar. Nå skaper BMW oppmerksomhet - ved å sende ut egne «spionbilder» tatt på Nordsløyfa.
Les mer
layid-bilde2
Design og teknologi
Her får du en god indikasjon på hvordan Audi e-tron quattro vil se ut, samt hvor effektivt den tar vare på energi som normalt går til spille.
Les mer
layid-bilde3
Tysk mikro-el i produksjon
Det er nøyaktig et år siden vi brukte en del plass på et nytt tysk bybilforslag. Nå er fabrikken bygget og bilen i produksjon.
Les mer
layid-bilde4
Ny Superbil fra Østerrike
En ny dag som ender på G. Det vil si en ny håndbygget, eksklusiv superbil som ser ut som den gjør 200 når den står parkert og med minst 1 hk. per kg vekt. Men hvorfor heter den Milan når den kommer fra Østerrike?
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
California i XXL-utgave
Selskaper som Fiat og Mercedes leverer chassis, og overlater til spesialfirmaer å bygge bobiler. Men hos Volkswagen gjør de hele jobben selv. Nå kommer et nytt og større alternativ.
Les mer
layid-bilde6
Kompakt, svensk på startstreken
Nå forteller svenskene bak den elektriske bybilen Uniti at den første er på hjul.
Les mer
layid-bilde7
Nye spionbilder: VW T-Cross
Den kommer ikke på markedet før neste vår, men nå kommer Volkswagen med flere avsløringer om kompakt-SUV-en T-Cross.
Les mer


layid-bilde8
Ny variant på Karoq
Les mer
toppsak-bilde9
Audi viser elektrisk superbil
Audi skal presentere en ny konseptbil på Pebble Beach om tre uker. «Emotion instead of Emission» antyder en elektrisk supersportsbil.
Les mer
layid-bilde10
Microlino blir lovlig
Les mer
layid-bilde11
Knoppskyting hos Glickenhaus
Les mer
layid-bilde12
Her kommer A-Klasse i ny fasong
Les mer
layid-bilde13
Ny Macan i Shanghai
Porsche har dratt sløret av en oppfrisket Macan. At det skjedde i Shanghai er ingen tilfeldighet.
Les mer
layid-bilde14
Her er andre generasjon Q3
Større og mer komfortabel, spekket med elektroniske hjelpemidler. Her er Audi Q3 i helt ny innpakning.
Les mer
toppsak-bilde15
Ariels fjerde
- Dette er en helt ny Ariel, sier sjefen, Simon Sanders. - Det eneste som er med fra den gamle er to pedaler og tank-lokket. Godt gjort, da, å få det til å se så likt ut.
Les mer
layid-bilde16
Cadillac med 1000 hester
Les mer
layid-bilde17
Oppdatert TT
Les mer
layid-bilde18
Leaf i NISMO-versjon
Dette høres umiddelbart veldig spennende ut. I Tokyo lanserer nå Nissan sin Leaf i en spennende Nismo-utgave.
Les mer
layid-bilde19
Amerikanske muskler
Amerikanerne gir ikke frivillig slipp på verken store trucker eller muskelbiler. Dodge Challenger er et klassisk navn, her i helt nye utførelser. Noe for ønskelista?
Les mer
layid-bilde20
BMW M viser lettvekter
Til helgens festligheter på Goodwood hadde BMW dresset opp en M2 for å vise frem nye muligheter.
Les mer
layid-bilde21
V12 viker for hybrid
Når Toyota nå viser sin tredje generasjon Century (modellen er jo bare 50 år gammel!) er V12-motoren hevet på dynga. Erstatningen er en pingle-hybrid.
Les mer
layid-bilde22
Hyundai tror fullt og fast på brenselceller
Brenselceller oppfattes fortsatt som fremtidens bilteknologi når Hyundai nå lanserer Nexo, andre generasjon med hydrogen på tanken.
Les mer
toppsak-bilde23
Supra på Goodwood
Toyota har med seg en prototyp på nye Supra til Goodwood Festival of Speed denne helgen. Men vi kan vise seg mer enn Toyota gjør frivillig.
Les mer
layid-bilde24
Ny Wrangler: Et tilbakeblikk framover
Hvis du ikke vet hva en Wrangler er, så ikke tenk på det. Hvis du vet det, vil du fort finne ut at denne er enda Wranglere enn noen gang tidligere. Tilhenger-fraksjonen vil elske den.
Les mer
layid-bilde25
Hyundai Kona: Flott elbil, laaang leveringstid
Hyundai Kona er virkelig en flott elbil. Men har du ikke skrevet kontrakt ennå, kan du ikke regne med å få bilen levert før i andre halvår 2020.
Les mer
layid-bilde26
Noe du lurer på om Honda CR-V?
Hondas CR-V var lenge verdens mest solgte SUV. Den posisjonen tapte den. Honda var også lenge et av de merkene på det norske marked med størst respekt. Det har vel også endret seg. Men nå kan vi kanskje få svar på noen spørsmål.
Les mer
layid-bilde27
Vito & Sprinter på strøm
Les mer
toppsak-bilde28
Snart på plass i Norge
SsangYong er nå klar med sin nye pickup på det britiske markedet. Innen den kommer til Norge om en måneds tid har den endret navn.
Les mer
layid-bilde29
Ny Wrangler-generasjon - spør i vei
Les mer
layid-bilde30
Abt med massivt skyv
Abt, kjent fra Formel E og som Audi-trimmer, har også krysset 1000-hesters grensen nå. Men på en ny og original måte.
Les mer
layid-bilde31
GT-R uten grenser
Her har vi et godt eksempel på at Italdesign jobber helt uavhengig av eieren: Volkswagen-gruppen. De kommer nemlig med en grenseløs Nissan.
Les mer
layid-bilde32
Sommer fra Fiat
Fiat har kommet med en sommerversjon av 500. Like etter viste GarageItalia sin versjon. De har gjort den til enda mer sol&strand.
Les mer
toppsak-bilde33
Sporty Insignia
Nå har Opel Norge mer konkret informasjon om Insignia GSi. På ett område ble vi litt overrasket.
Les mer
layid-bilde34
Viser e-tron-interiøret
Les mer
layid-bilde35
Jeg er mer enn bare én ting
Les mer
layid-bilde36
Hyundai forenkler
Når Hyundai nå lanserer en oppgradert Tucson, gjør de det enklere for kunden å velge. De påstår også at man får mye mer for pengene.
Les mer
layid-bilde37
Oslo-visitt for Bytes på hjul
Storfint besøk i Oslo: Byton - en av de mest spennene kinesiske start-up’ene, besøkte elbil-hovedstaden denne helgen.
Les mer
layid-bilde38
Ny Ford Focus på veien
PROVENCE: Ford lanserer fjerde generasjon Focus, mer sofistikert og komfortabel enn noen av sine forgjengere. Vi har kjørt den.
Les mer