img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
62 bilder i galleri
Hyundai i flere kanaler
Hyundai har en sterk stand i Genève. En brukbar elbil, en lovende hydrogenbil og en konseptbil som var en av utstillingens bedre.

Jeg skal hoppe fort over den elektriske Kona. Jeg kan love at du skal få høre mer om den her. Jeg skal heller ikke dvele for lenge ved Santa Fe som har fått nyutviklede hybride drivlinjer – med eller uten plugg.

Og jeg kan bare applaudere NEXO – en bil de forteller har neste generasjons brenselcelle-drivverk.

Men her er det ikke bare denne måten å skaffe elektrisk kraft på som er innovativ – de har jommen bestemt seg for at en moderne drivlinje også skal ha et moderne utseende. Så de har gått for en skikkelig SUV som ikke er mer ekstrem enn at den ville kunne bli akseptert i morgen.

Hyundai har jo allerede vist at de driver brenselcelle i praksis, så vi kan kanskje håpe …

Men sentrum var deres konseptbil …

Rød tråd
Le Fil Rouge ble den kalt – den røde tråd – og det var visst det som var poenget. Den skulle bringe opp minner om selskapet designhistorie, samtidig som den skulle innlede en ny designtid.

Jeg blir alltid litt svett når man blir presentert for slike «meningen-med-livet» bakgrunnshistorier. Ta den for det den er, sier jeg – og den er så bra at jeg umiddelbart trodde den var gjort hos noen av mine favoritter i Europa.

Men det later til at denne har kommet frem under ledelse av Luc Donckerwolke som ble hentet fra Bentley for å bestyre Genesis. Men etter hvert fikk han også et slags ansvar for Hyundai, og ryktene sier jo at han er klar til å overta etter genierklærte Peter Schreyer.

Hvis Le Fil Rouge var en jobbsøknad, vil jeg si at vi kan regne med at jobben er hans.

Ny designretning
Riktignok har de måttet sette et nytt navn på designretningen de skal ta: «Sensous Sportiness» – det får jeg igjen noen svettetokter av, men når man ser etter finner man her gode designspor som kan overføres til både sedaner og SUVer.

Og i et hav av aggressive finner og sekskanter og spisser og luftåpninger som kan brukes som ostehøvler, er dette en design som er forholdsvis lavmælt, men som allikevel står støtt i flokken av wanna-be flashmobiler.

Den brede grillen, som smiler, er et lovende tilskudd – den kan garantert også brukes på elektriske biler. Den markerte skulderlinjen som starter bak forhjulene og som sprer seg helt bak, med varierende tykkelse, ser nesten ut som den skiller mellom selve plattformen opp til vinduene – og påbygget.

Nesten så vi snakker om en modulkonstruksjon der overdelen kan veksle mellom en rekke forskjellige oppskrifter.

Men det er liksom ikke tvil om at her finner vi et meget akseptabelt forhold mellom de fire viktigste bildesignkriteriene: proporsjoner, arkitektur, styling og – underliggende – teknologi.

Langt frem
Men ikke forvent deg dette interiøret på en stund. Bare det å ha «flytende» seter, for eksempel, montert på en pilar – og ikke en skikkelig ramme, blir så tungt for å garantere kollisjonssikkerhet – at det er umulig i produksjon.

Regn med at disse smarte folkene i Namyang-studioet finner en akseptabel løsning på det også. Og når de har koblet seg skikkelig opp mot designerne sine i Rüsselsheim, tror jeg vi faktisk kan vente mye godt fra den kommende Sensuelle Sportinessen – selv om jeg herved har brukt denne betegnelsen for siste gang.

Studentjobb
Men samtidig må Hyundai applauderes for nok en gang å ha sluppet løs ungdommen på IED.

Hyundai har tidligere sponset Masterstudentene på denne designskolen i Torino, og det er ikke første gang innsatsen har resultert i en 1:1 skalamodell av student-innsatsen. Men dette er første gang bilen deres også er utstyrt med interiør.

Det hadde ikke vært lett å slippe unna, for det de har valgt å bygge er en så naken beach buggy som det går an å få den. To seter, elmotorer som også tåler litt vann (med andre ord halvt amfib) og ingen grenser mellom deg og resten av verden.

3745mm x 2235mm x 1455mm på 2580mm akselavstand for deg som er interessert i slikt, men legg merke til seter og belter spesielt bygget av Sabelt, og det du ser av girkassen – som også blir et designelement, jobbet frem av Sila. 

Alt samarbeidet denne skolen har med den enorme underskogen av modellmakeri i Torino, gjør det nesten til åpenbar grunn hvorfor man burde gå der hvis man vil studere dette faget.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Porsche Taycan til under 700.000 kroner?
Porsches super-elbiler passer perfekt for norsk avgiftsfritak. Når Taycan trolig er her sent i 2019 kan prisen bli under 700.000 kroner. Og nå er også konsept-SUV-en Mission E Cross Turismo som en Shooting Brake av samme bilen bekreftet.
Les mer
layid-bilde1
Ferraris Paris
Ferrari var det eneste av merkene under Fiat-paraplyen som fant det umaken verdt å ta turen til Paris. Med tre ganske/helt nye biler, og den beste av dem alle - en mer enn 50 år gammel LM.
Les mer
layid-bilde2
Mercedes mer enn dobler el-rekkevidden på ladehybride GLE
Mercedes GLE ladehybrid får hele 100 km elektrisk rekkevidde, men er først tilgjengelig neste høst.
Les mer
layid-bilde3
X7 - BMWs største SUV
X7, BMWs digre SUV med plass til sju kan nå bestilles, koster fra 1.278.500 kroner og er på plass i Norge sent i mars neste år.
Les mer
layid-bilde4
Audi A1 Allroad på vei
SPIONBILDER: Før Audi har lansert ny A1 og A1 Sportback dukker de første spionbildene av en Allroad-utgave opp.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Škodas kompakte Scala erstatter anonyme Rapid
Rapid går ut og Scala kommer inn som Škodas nye våpen i Golf-klassen.
Les mer
layid-bilde6
Renaults nye elbil-oppskrift
Den nye elbilen fra Renault, K-ZE, tilhørte de største overraskelsene da den ble vist på bilutstillingen i Paris. Spesielt stor var overraskelsen da det viste seg at den ikke ble vist der allikevel.
Les mer
layid-bilde7
Lanseringskalender 2018
Vi gir deg Norges mest komplette oversikt over store og små bilnyheter i 2018.
Les mer


layid-bilde8
Nye plug-in hybrider fra Mercedes
Les mer
toppsak-bilde9
Pariss under utvikling
Et av lyspunktene på årets bilutstilling i Paris: Pariss er ikke død, de har samlet kapital til videre utvikling og er i rute med produksjon av en snacksy elektrisk roadster. Og en Formel E med tak!
Les mer
layid-bilde10
Hybridenes S-Klasse
Les mer
layid-bilde11
Nytt alternativ i Mondeo-familien
Les mer
layid-bilde12
Qashqai får nye drivlinjer
Les mer
layid-bilde13
Et nytt merke er født
Samtidig som Vietnam presenterte oss for et nytt bilmerke i Paris, kunne Volvo - eller hvem det nå er - fortelle oss at den første «ekte» Polestar er født.
Les mer
layid-bilde14
Vietnam-bil i Paris
Dette var en stor premiere. Nye biler fra nytt bilproduserende land - presentert av David Beckham og to bemerkelsesverdige kvinner.
Les mer
toppsak-bilde15
Kineser på ramme alvor
Dersom GAC er kjent for noe som helst, må det være for å ha hatt en modell som het Trumpchi. Men etter en fremvisning i Paris må vi kanskje begynne å ta dem på alvor?
Les mer
layid-bilde16
Porsche bekrefter Speedster
Les mer
layid-bilde17
Nytt innsteg fra Mercedes-AMG
Les mer
layid-bilde18
Kia viser sin GT-utfordrer
Kia går ikke like ekstremt til verks som Hyundai når de viser sin utfordrer i GT-segmentet.
Les mer
layid-bilde19
Gult er kult
Det syns tydeligvis Lexus, for nå har de laget en spesialutgave av sin mest luksuriøse coupé.
Les mer
layid-bilde20
Renault oppdaterer Kadjar
Renault foretar en midtlivs-oppgradering av sin mellomstore SUV. Men det mangler en viktig brikke for å oppnå suksess i Norge.
Les mer
layid-bilde21
Her kommer nye Corolla
2019 kan bli et meget godt år for Toyota i Norge. Ikke bare kommer RAV4 i helt ny utgave - Corolla relanseres - tolv år etter den ble tatt av programmet.
Les mer
layid-bilde22
Audi oppgraderer kunderaceren
Audi foretar grep for å gjøre sin R8 enda mer konkurransedyktig. Det kommer både raceførere og gatebilister til gode.
Les mer
toppsak-bilde23
Europa-debut for Honda CR-V Hybrid
Kort etter lanseringen av nye Honda CR-V følger nå en utgave som kan bli ekstra interessant for Norge.
Les mer
layid-bilde24
Facelift for Vitara
Suzuki Vitara vises i en oppgradert utgave på Paris-utstillingen. I tillegg til ny kosmetikk får den nye motorer.
Les mer
layid-bilde25
Overraskende debut
Toyota er blant de merkene som er flinkest til å holde kortene tett til brystet. Derfor kom det en smule overraskende på oss da denne bilen dukket opp i Paris. Skjønt USA-utgaven debuterte i påsken, så vi visste den var på vei.
Les mer
layid-bilde26
Infiniti med F1-teknologi
Ingeniørene hos Infiniti har lekt seg sammen med F1-ingeniørene hos Renault Sport. Resultatet heter Project Black S og står utstilt i Paris.
Les mer
layid-bilde27
Mercedes lanserer ny B-Klasse
Les mer
toppsak-bilde28
Her er nye BMW 3-serie
Intet er overlatt til tilfeldighetene når BMW lanserer en ny generasjon av sin populære 3-serie. I Paris står syvende generasjon, den kommer til en forhandler nær deg neste vår.
Les mer
layid-bilde29
Overflødighetshorn hos Mercedes
Les mer
layid-bilde30
Renaults nye Kina-elektriker
Renault gønner på med sin elbil-satsing. «Vi var pionerer og nå er vi ledere i 100 % elektrisk mobilitet»sa sjefen selv, Carlos Ghosn da han presenterte oss for en ny batterielektrisk kompaktbil. Kun for Kina.
Les mer
layid-bilde31
Skoda på flere fronter
Med Vision RS gir Skoda oss et hint om designretningen for neste generasjon Rapid, men også om en elektrisk fremtid. Samtidig viser de sin første SUV i RS-innpakning.
Les mer
layid-bilde32
Penger forkorter ikke alltid ventetiden
Det er ikke bare elbil-hungrige nordmenn som må finne seg i lang ventetid. Det samme gjelder et knippe multimillionærer.
Les mer
toppsak-bilde33
Konsept som snart realiseres
Før Citroën har rukket å vise frem nye C5 Aircross offentlig, røper de at den også kommer som «norsk spesialitet».
Les mer
layid-bilde34
Ny kø-generator
Les mer
layid-bilde35
Audi topper Q2-familien
Les mer
layid-bilde36
Fødselsdagsfeiring med 700 hk
Det er en fin måte å feire bursdager på. Ta antall år du er, gang med ti, og det blir antall hestekrefter på hedersgjesten.
Les mer
layid-bilde37
Nok en Norgesaktuell DS
Her kommer nok en modell som kan gjøre PSAs luksusmerke, DS, svært så interessant i Norge.
Les mer
layid-bilde38
Smart og morsom
Paris-utstillingen pleier å inneholde muntre, små ubetydeligheter fra franske produsenter man aldri har hørt om, og heller ikke kommer til å høre om igjen. Men i år ser det ut som Smart kommer til å komme med det morsomste.
Les mer