img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
62 bilder i galleri
Hyundai i flere kanaler
Hyundai har en sterk stand i Genève. En brukbar elbil, en lovende hydrogenbil og en konseptbil som var en av utstillingens bedre.

Jeg skal hoppe fort over den elektriske Kona. Jeg kan love at du skal få høre mer om den her. Jeg skal heller ikke dvele for lenge ved Santa Fe som har fått nyutviklede hybride drivlinjer – med eller uten plugg.

Og jeg kan bare applaudere NEXO – en bil de forteller har neste generasjons brenselcelle-drivverk.

Men her er det ikke bare denne måten å skaffe elektrisk kraft på som er innovativ – de har jommen bestemt seg for at en moderne drivlinje også skal ha et moderne utseende. Så de har gått for en skikkelig SUV som ikke er mer ekstrem enn at den ville kunne bli akseptert i morgen.

Hyundai har jo allerede vist at de driver brenselcelle i praksis, så vi kan kanskje håpe …

Men sentrum var deres konseptbil …

Rød tråd
Le Fil Rouge ble den kalt – den røde tråd – og det var visst det som var poenget. Den skulle bringe opp minner om selskapet designhistorie, samtidig som den skulle innlede en ny designtid.

Jeg blir alltid litt svett når man blir presentert for slike «meningen-med-livet» bakgrunnshistorier. Ta den for det den er, sier jeg – og den er så bra at jeg umiddelbart trodde den var gjort hos noen av mine favoritter i Europa.

Men det later til at denne har kommet frem under ledelse av Luc Donckerwolke som ble hentet fra Bentley for å bestyre Genesis. Men etter hvert fikk han også et slags ansvar for Hyundai, og ryktene sier jo at han er klar til å overta etter genierklærte Peter Schreyer.

Hvis Le Fil Rouge var en jobbsøknad, vil jeg si at vi kan regne med at jobben er hans.

Ny designretning
Riktignok har de måttet sette et nytt navn på designretningen de skal ta: «Sensous Sportiness» – det får jeg igjen noen svettetokter av, men når man ser etter finner man her gode designspor som kan overføres til både sedaner og SUVer.

Og i et hav av aggressive finner og sekskanter og spisser og luftåpninger som kan brukes som ostehøvler, er dette en design som er forholdsvis lavmælt, men som allikevel står støtt i flokken av wanna-be flashmobiler.

Den brede grillen, som smiler, er et lovende tilskudd – den kan garantert også brukes på elektriske biler. Den markerte skulderlinjen som starter bak forhjulene og som sprer seg helt bak, med varierende tykkelse, ser nesten ut som den skiller mellom selve plattformen opp til vinduene – og påbygget.

Nesten så vi snakker om en modulkonstruksjon der overdelen kan veksle mellom en rekke forskjellige oppskrifter.

Men det er liksom ikke tvil om at her finner vi et meget akseptabelt forhold mellom de fire viktigste bildesignkriteriene: proporsjoner, arkitektur, styling og – underliggende – teknologi.

Langt frem
Men ikke forvent deg dette interiøret på en stund. Bare det å ha «flytende» seter, for eksempel, montert på en pilar – og ikke en skikkelig ramme, blir så tungt for å garantere kollisjonssikkerhet – at det er umulig i produksjon.

Regn med at disse smarte folkene i Namyang-studioet finner en akseptabel løsning på det også. Og når de har koblet seg skikkelig opp mot designerne sine i Rüsselsheim, tror jeg vi faktisk kan vente mye godt fra den kommende Sensuelle Sportinessen – selv om jeg herved har brukt denne betegnelsen for siste gang.

Studentjobb
Men samtidig må Hyundai applauderes for nok en gang å ha sluppet løs ungdommen på IED.

Hyundai har tidligere sponset Masterstudentene på denne designskolen i Torino, og det er ikke første gang innsatsen har resultert i en 1:1 skalamodell av student-innsatsen. Men dette er første gang bilen deres også er utstyrt med interiør.

Det hadde ikke vært lett å slippe unna, for det de har valgt å bygge er en så naken beach buggy som det går an å få den. To seter, elmotorer som også tåler litt vann (med andre ord halvt amfib) og ingen grenser mellom deg og resten av verden.

3745mm x 2235mm x 1455mm på 2580mm akselavstand for deg som er interessert i slikt, men legg merke til seter og belter spesielt bygget av Sabelt, og det du ser av girkassen – som også blir et designelement, jobbet frem av Sila. 

Alt samarbeidet denne skolen har med den enorme underskogen av modellmakeri i Torino, gjør det nesten til åpenbar grunn hvorfor man burde gå der hvis man vil studere dette faget.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Noe du lurer på om Toyota RAV4?
Vi skal prøvekjøre nye Toyota RAV4 i Spania. Er det noe du lurer på om bilen?
Les mer
layid-bilde1
Infiniti konsept baner vei for el-SUV
Infinitis innslag på Detroit-utstilling er konseptbilen QX Inspiration. Den er et forvarsel om merkets først elbilsom skal på markedet i 2021.
Les mer
layid-bilde2
Cadillacs AMG / M Sport
Cadillac etablerer en egen divisjon som skal stå for de grommeste modellene. Først ut er CT6 V-Sport, og forhåndssalget starter i Detroit.
Les mer
layid-bilde3
Lanseringskalender 2019
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2019.
Les mer
layid-bilde4
Ny Mondeo hybrid klar for Norge
I dag er Ford Mondeo stasjonsvogn vist offentlig på bilutstillingen i Brüssel. Den er snart på plass hos norske forhandlere.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Prisene klare for ny Citroën
Citroën lokker med en startpris på 303.000 kroner for sine nye C5 Aircross, men tror flesteparten av kundene vil velge en toppmodell med full utstyrspakke.
Les mer
layid-bilde6
En Kia etter amerikansk smak
Kia har designet en SUV for å møte amerikanerne på hjemmebane. Her er det plass til hele familien. Og vel så det.
Les mer
layid-bilde7
Ansiktsløft for Ioniq
Etter bare tre år på markedet får Norges-aktuelle Hyundai Ioniq nå et ansiktsløft.
Les mer


layid-bilde8
VW nøyde seg med å redesigne US-Passat
Les mer
toppsak-bilde9
BMW 7-serie oppgraderes
BMW har i dag presentert en oppgradert utgave av sin luksuriøse 7-serie. Lokasjonen for arrangementet var nok overraskende for enkelte.
Les mer
layid-bilde10
Hyundai presenterer ny racer
Les mer
layid-bilde11
Ford solgte mer enn én million F-serie i fjor
Les mer
layid-bilde12
Samleobjekt fra Subaru
Les mer
layid-bilde13
Ny Ford Explorer, men ikke for Europa
Hybrid teknologi står sentralt når Ford nå lanserer sjette generasjon av den viktige SUV-en Explorer.
Les mer
layid-bilde14
Mustang Shelby til nye høyder
Med over 700 hester viser Ford sin hittil råeste Shelby Mustang på Detroit-utstillingen.
Les mer
toppsak-bilde15
Nissan med fremtidsglimt
Bilutstillinger og konsepter henger tett sammen. Til Detroit har Nissan med seg en futuristisk sportssedan.
Les mer
layid-bilde16
Supra er tilbake
Les mer
layid-bilde17
Elektrisk fra Cadillac
Les mer
layid-bilde18
Første hybride Subaru
De første bilene kommer til Norge mot slutten av året, men allerede nå starter Subaru-forhandlerne innsalget av sin første hybridmodell.
Les mer
layid-bilde19
Cadillac kompletterer SUV-linjen
Kanskje ikke kjappest på avtrekkeren, men nå har i hvert fall Cadillac klart å telle helt til 6. Deres nye crossover XT6 står på Detroitutstillingen nå.
Les mer
layid-bilde20
Nytt hint fra Lexus
Lexus viser en lekker åpen LC på Detroit-utstillingen. Foreløpig som konsept, men det drøyer neppe lenge før den kan kjøpes.
Les mer
layid-bilde21
Mini-el med 350 km
Batterielektrisk mini-bil pleier å bety mini-rekkevidde. Når kinesiske Great Wall nå viser en bil på trehundreogfemti cm lengde, med like lang rekkevidde i kilometer, begynner det å bli spennende.
Les mer
layid-bilde22
Her er nye 911 Cabriolet
Bare seks uker etter at nye 911 Coupé debuterte i Los Angeles, følger den åpne utgaven etter.
Les mer
toppsak-bilde23
Første Range Rover Evoque i Norge
Mens I-Pace var den store nyheten fra Jaguar Land Rover i fjor, blir kompakt-SUV-en Range Rover Evoque årets store nyhet. Den nye modellen ble vist frem for pressen onsdag, mens de første kundebilene er ventet i mars/april.
Les mer
layid-bilde24
Zafira tilbake, i helt ny form
Opel Zafira var blant de første tyske flerbruksbiler da den ble lansert for 20 år siden. Etter å ha vært borte fra markedet en stund kommer modellen nå tilbake, større og med langt flere valgmuligheter enn tidligere.
Les mer
layid-bilde25
Her er andre generasjon CLA
Mercedes benytter elektronikkutstillingen i Las Vegas til å vise sin nye CLA. Den overgår forgjengeren på de fleste områder.
Les mer
layid-bilde26
To nye Leaf-modeller
Endelig lanseres Nissan Leaf med større batterikapasitet, men foreløpig i svært begrenset opplag og med lang leveringstid. Skjønt et halvt år kan vel også regnes som kort i dagens elbil-verden.
Les mer
layid-bilde27
Fra asfalt til røft terreng
Les mer
toppsak-bilde28
Ny Supra, bilde for bilde
Toyota skal avduke sin nye Supra på Detroit-utstillingen om to uker. Men det lekker stadig ut bilder som viser hva vi har i vente.
Les mer
layid-bilde29
Ny Senna fra McLaren
Les mer
layid-bilde30
Retro Mustang fra Russland
Et russisk selskap har laget en moderne drømmebil med klare referanser til en 1967 Ford Mustang Fastback.
Les mer
layid-bilde31
Gallakjolenes venn
Den nyeste Lincoln-modellen blander inne litt historie uten at det blir kvalmt. Møt et 80-års minne: Lincoln Continental.
Les mer
layid-bilde32
Zagato fullfører kvartetten
Aston Martin lovte fire spesialutgaver av Vanquish fra Zagato. Her er nummer fire, i endelig utgave.
Les mer
toppsak-bilde33
Klar for strengere krav
Mini har nå klargjort sine sprekeste modeller for nye utslippskrav.
Les mer
layid-bilde34
NIO lanserer sin andre SUV
Les mer
layid-bilde35
Rendyrket kjøreglede
Les mer
layid-bilde36
Symfoni for 12 sylindre
Nå har Aston Martin avslørt noe av det vi vanlig dødelige kan ha en viss glede av i forbindelse med den kommende Valkyrie. Låten. Wagner var ikke i nærheten.
Les mer
layid-bilde37
Skodas sporty SUV
Det nærmer seg norsk lansering av Skodas første SUV med RS-betegnelse. Et fargerikt innslag på SUV-paletten.
Les mer
layid-bilde38
Karbon-egg
Königsegg har vist oss en Regera som er enda mer raffinert enn vanlig. Nakent karbon hele veien - med en finish de smarte svenskene har utviklet selv.
Les mer