img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
62 bilder i galleri
Hyundai i flere kanaler
Hyundai har en sterk stand i Genève. En brukbar elbil, en lovende hydrogenbil og en konseptbil som var en av utstillingens bedre.

Jeg skal hoppe fort over den elektriske Kona. Jeg kan love at du skal få høre mer om den her. Jeg skal heller ikke dvele for lenge ved Santa Fe som har fått nyutviklede hybride drivlinjer – med eller uten plugg.

Og jeg kan bare applaudere NEXO – en bil de forteller har neste generasjons brenselcelle-drivverk.

Men her er det ikke bare denne måten å skaffe elektrisk kraft på som er innovativ – de har jommen bestemt seg for at en moderne drivlinje også skal ha et moderne utseende. Så de har gått for en skikkelig SUV som ikke er mer ekstrem enn at den ville kunne bli akseptert i morgen.

Hyundai har jo allerede vist at de driver brenselcelle i praksis, så vi kan kanskje håpe …

Men sentrum var deres konseptbil …

Rød tråd
Le Fil Rouge ble den kalt – den røde tråd – og det var visst det som var poenget. Den skulle bringe opp minner og selskapet designhistorie, samtidig som den skulle innlede en ny designtid.

Jeg blir alltid litt svett når man blir presentert for slike «meningen-med-livet» bakgrunnshistorier. Ta den for det den er, sier jeg – og den er så bra at jeg umiddelbart trodde den var gjort hos noen av mine favoritter i Europa.

Men det later til at denne har kommet frem under ledelse av Luc Donckerwolke som ble hentet fra Bentley for å bestyre Genesis. Men etter hvert fikk han også et slags ansvar for Hyundai, og ryktene sier jo at han er klar til å overta etter genierklærte Peter Schreyer.

Hvis Le Fil Rouge var en jobbsøknad, vil jeg si at vi kan regne med at jobben er hans.

Ny designretning
Riktignok har de måttet sette et nytt navn på designretningen de skal ta: «Sensous Sportiness» – det får jeg igjen noen svettetokter av, men når man ser etter finner man her gode designspor som kan overføres til både sedaner og SUVer.

Og i et hav av aggressive finner og sekskanter og spisser og luftåpninger som kan brukes som ostehøvler, er dette en design som er forholdsvis lavmælt, men som allikevel står støtt i flokken av wanna-be flashmobiler.

Den brede grillen, som smiler, er et lovende tilskudd – den kan garantert også brukes på elektriske biler. Den markerte skulderlinjen som starter bak forhjulene og som sprer seg helt bak, med varierende tykkelse, ser nesten ut som den skiller mellom selve plattformen opp til vinduene – og påbygget.

Nesten så vi snakker om en modulkonstruksjon der overdelen kan veksle mellom en rekke forskjellige oppskrifter.

Men det er liksom ikke tvil om at her finner vi et meget akseptabelt forhold mellom de fire viktigste bildesignkriteriene: proporsjoner, arkitektur, styling og – underliggende – teknologi.

Langt frem
Men ikke forvent deg dette interiøret på en stund. Bare det å ha «flytende» seter, for eksempel, montert på en pilar – og ikke en skikkelig ramme, blir så tungt for å garantere kollisjonssikkerhet – at det er umulig i produksjon.

Regn med at disse smarte folkene i Namyang-studioet finner en akseptabel løsning på det også. Og når de har koblet seg skikkelig opp mot designerne sine i Rüsselsheim, tror jeg vi faktisk kan vente mye godt fra den kommende Sensuelle Sportinessen – selv om jeg herved har brukt denne betegnelsen for siste gang.

Studentjobb
Men samtidig må Hyundai applauderes for nok en gang å ha sluppet løs ungdommen på IAD.

Hyundai har tidligere sponset Masterstudentene på denne designskolen i Torino, og det er ikke første gang innsatsen har resultert i en 1:1 skalamodell av student-innsatsen. Men dette er første gang bilen deres også er utstyrt med interiør.

Det hadde ikke vært lett å slippe unna, for det de har valgt å bygge er en så naken beach buggy som det går an å få den. To seter, elmotorer som også tåler litt vann (med andre ord halvt amfib) og ingen grenser mellom deg og resten av verden.

3745mm x 2235mm x 1455mm på 2580mm akselavstand for deg som er interessert i slikt, men legg merke til seter og belter spesielt bygget av Sabelt, og det du ser av girkassen – som også blir et designelement, jobbet frem av Sila. 

Alt samarbeidet denne skolen har med den enorme underskogen av modellmakeri i Torino, gjør det nesten til åpenbar grunn hvorfor man burde gå der hvis man vil studere dette faget.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Citroëns kompakte SUV
I morgen skal vi møte Citroëns C5 Aircross for første gang i Europa. Er det noen spørsmål du vil stille om den, så kom igjen.
Les mer
layid-bilde1
Renere dieselmotorer i oppgradert Kia Sportage
For noen dager siden kunne du på BilNorge lese om 48-volt motorhjelp i Sportage. Nå opplyser Kia at de også oppgrader innpakningen.
Les mer
layid-bilde2
XV blir Subarus første ladbare
Subaru XV kommer som ladbar hybrid senere i år, men ikke til Norge foreløpig.
Les mer
layid-bilde3
Teslas minste med AWD
Tesla-sjef Elon Musk har sluppet spesifikasjoner for den firehjulsdrevne Model 3. Slik blir den.
Les mer
layid-bilde4
Lanseringskalender 2018
Vi gir deg Norges mest komplette oversikt over store og små bilnyheter i 2018.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Ut med et smell
Akkurat idet Aston Martin skal begynne leveringene av nye Vantage lar de den gamle gå ut med et smell. Dette er V600.
Les mer
layid-bilde6
Den glemte prisoppgangen - nå øker ladbare hybrider
Revidert Statsbudsjett bringer ingen nyheter på engangsavgiften. Dermed består budsjettforlikets avgiftsøkning på ladbare hybridbiler - her ser du hvilke ladbare hybridbiler du bør vurdere å kjøpe før 1. juli.
Les mer
layid-bilde7
Golf GTI med ekstra krutt
VW bruker Wörthersee-arrangementet til å vise en 290-hesters Golf GTI.
Les mer


layid-bilde8
Her er Cullinan
Les mer
toppsak-bilde9
El-Mercedes på vei mot lansering
I 2019 skal Mercedes lansere sin EQC, en el-drevet SUV. Men før den blir salgsklar må den gjennom omfattende tester - digitalt så vel som under realistiske forhold på vei.
Les mer
layid-bilde10
Strøm på luksustoppen
Les mer
layid-bilde11
Mer ekstrem BMW M5
Les mer
layid-bilde12
Brabham gjenopplives
Les mer
layid-bilde13
Ny Fiesta-variant på vei
I løpet av våren er Fiesta Active klar for Norge - en variant for dem som liker å sitte litt høyere.
Les mer
layid-bilde14
Buick med elektrisk soft-roader
På Beijing-utstillingen møtte Buick med to nyheter. Deres Enspire var den mest spennende. Elektrisk SUV på stylter. Og produksjonsbilen Velite 5 kommer til ny versjon.
Les mer
toppsak-bilde15
Nye G-klasse prøvekjørt
Joda, denne bilen er faktisk helt ny. Vi har prøvekjørt nye Mercedes-Benz G-klasse.
Les mer
layid-bilde16
Kia viser konkurrent til Hyundai
Les mer
layid-bilde17
Amerikansk bestselger endelig til Europa
Les mer
layid-bilde18
Flere detaljer om Audi e-tron
I løpet av de siste årene har Audi sluppet stadig flere detaljer om sin første elbil. Nå får vi vite rekkevidden.
Les mer
layid-bilde19
Lynk & Co utvider sortimentet
Lynk & Co er ikke som andre bilmerker. Heller ikke når det gjelder kommunikasjon.
Les mer
layid-bilde20
Den nærmer seg …
Det er mulig BMW synes vi bruker for lite spionbilder av den kommende åtteren - nå har de nemlig sluppet ut en bunke egne biler.
Les mer
layid-bilde21
Geely står på egne hjul
Det kommer kanskje overraskende på mange, men Geely er også et bilmerke med egne biler. I Beijing viste de oss litt av veien fremover.
Les mer
layid-bilde22
Lavida, en VW for Kina
Ny Lavida, Jettas fetter, er en flott VW du bare kan glemme i Norge. Den hadde premiere i Beijing, og skal bare selges i Kina.
Les mer
toppsak-bilde23
Pininfarina i kinesisk samarbeid
Det er åpenbart at Pininfarina føler seg hjemme i Kina. Nå fortsetter de å hjelpe den kinesiske HK-gruppen med å formere seg.
Les mer
layid-bilde24
Elektrisk over hele linjen
Volvo har lagt lanseringen av sin hybride XC40 til Beijing. Vi får ikke vite så mye om bilen, men nok til å spå den en lys fremtid.
Les mer
layid-bilde25
Mercedes strekker A-Klassen
Mercedes strekker seg langt for å tilfredsstille kundene i sitt viktigste marked.
Les mer
layid-bilde26
Audi lanserer sin første lange SUV
Audi benytter utstillingen i Beijing til å lansere en SUV som er skreddersydd for kinesiske behov.
Les mer
layid-bilde27
Elektrisk fra Honda
Les mer
toppsak-bilde28
Konsept baner vei for el-SUV
BMW har avduket Concept iX3 på bilutstillingen i Beijing. Dermed får vi et klart forvarsel for bayernes første el-SUV.
Les mer
layid-bilde29
Kanskje ikke for Hvermansen?
Les mer
layid-bilde30
Skoda på ambassadebesøk
Skoda dro mandag kveld lakenet av sin minste SUV under en lukket visning. I morgen skal den vises offentlig.
Les mer
layid-bilde31
VW Amarok med 258 hk
Volkswagen har oppgradert pickupen Amarok til 258 hk motor og priser bilen fra 514.900 kroner som varebil.
Les mer
layid-bilde32
Viser Maybach-SUV i Beijing for de ultrarike
Bentley Bentayga er allerede her, Rolls-Royce Cullinan kommer, og nå vurderer også Mercedes-Benz å bygge SUV for de aller rikeste av de rike.
Les mer
toppsak-bilde33
Første glimt av Brabham superbil
Det legendariske Brabham-navnet skal vekkes til live på en superbil som skal bygges i begrenset opplag.
Les mer
layid-bilde34
Ny Skoda … for Kina
Les mer
layid-bilde35
Laaang liste med fører-hjelp på Fords nye Focus
Les mer
layid-bilde36
Humor på tysk
SPLIT, KROATIA: Humor kan være så mangt, og den som sier at tyskerne ikke har noe - vel, den har kanskje prøvd stemmestyringen i nye A-klasse …
Les mer
layid-bilde37
Mercedes på Kina-strøm
Sammen med BYD har Daimler en virksomhet i Kina som det kommer elbiler fra. Her har de en ny, klar til Beijing-utstillingen.
Les mer
layid-bilde38
Her er nye Audi A6 Avant
Audi har i natt sluppet de første detaljer og bilder av nye A6 Avant. Bilene kommer til Norge på høsten.
Les mer