img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
61 bilder i galleri
Aston Martin i strupen på Rolls
Visst hadde vi ventet en radikal SUV fra Aston Martin i Genève. Vi fikk radikal, ja – men på en helt uventet måte.

– Ser du for deg en av disse toppgutta i Silicon Valley komme trillende til et møte i en Rolls Royce? spurte Marek Reichman retorisk.

Han er designsjef hos Aston Martin, det merket som også har eid Lagonda i mer enn 70 år nå. Men bortsett fra en konseptbil her i Genève for nøyaktig 25 år siden og et begrenset antall av superluksusbilen Taraf, har det vært lite oppmerksomhet rundt navnet.

Men for ti år siden fortalte de at nå skulle de relansere dette mer enn 110 år gamle merket, og nå ser vi hvordan.

Det kommer åpenbart ikke til å skje ubemerket.

Lagonda Vision Concept heter bilen de avduket her nå. En enorm fireseters elektrisk sedan med autonome tendenser. Kall den gjerne en über-Tesla.

Flere muligheter
Ingen sier at det er sånn som dette den kommer til å bli, men ved siden av den «ordentlige» bilen sto det to 40 prosent styling-modeller som klart forteller at det fremtidige formspråket fra Reichman og hans folk (i første rekke Sam Holgate som var ansvarlig for dette prosjektet) blir «skulptur hogd i svart opal».

Jeg mener, skal det være eksklusivt, så la det være eksklusivt.

Men mer betydningsfullt er det kanskje at den ene av disse modellene viser en to-dørs to-seters sportsbil, mens den andre har fem dører og syv seter – bare for å understreke hvor lett det er å skalere opp eller ned den nye plattformen de ser for seg.

– Med batteridrift er vi helt fri fra den gamle hesten-foran-vognen tankegangen, sa Reichman. – Vi trenger ikke tenke på hvor vi skal plassere store mekaniske komponenter i det hele tatt. Her dekker lave batterier hele gulvet i bilen, alt over er vårt.

(saken fortsetter)

Duopol
Men det ble også mye snakk om det de kaller luksus duopolet.

– Dette markedet har vært Rolls-Royce og Bentley altfor lenge. Men de går jo ikke i samme takt som store deler av dette markedet lenger. Jeg har sett i Silicon Valley at folk heller kjøper en topp-spekket Tesla. Kina er også et marked vi tror tåler et slikt moderne uttrykk, hørte vi fra folk rundt bilen.

Men det var allikevel mye snakk om gamle dager. Aston Martin holder gjerne fast på sine positive tradisjoner.

Og nevner gjerne at W.O. Bentley jobbet for dem i noen år, og det var mye snakk om designelementer fra den William Towns-designede Lagondaen fra midten av 70-tallet. Man trakk til og med inn effektiviteten til Concorde – selv om man med rette ikke brukte innvendig plass som eksempel på luksus.

Engelsk luksus
Dessuten var designerne veldig ivrige etter å snakke om engelske materialer. Det var snakk om skjortemakere i Saville Row og krystall for innvendig belysning, og keramikkfliser i dørene, og om hvilket fantastisk stoff ull er.

For å vise hvordan det verken ble for varmt, men samtidig isolerte, hadde Reichman en dress i samme kashmere-stoffet som setene var trukket i.

Aston Martin sier at den nye Lagonda-serien vil komme fra 2021 – og selvfølgelig snu hele luksus-segmentet på hodet.

Men Andy Palmer vil selvfølgelig ikke si noe om at han regner med at selskapet er på børs da. Etter rekord-resultat i fjor, er det vel egentlig ingen som behøver få det bekreftet – vi bare venter på datoen.

PS!
Det var egentlig litt ironisk at utstillingsarrangørene måtte fylle opp litt ledig plass med noen gamle biler. Og at det befant seg en gammel Bertone-spesial i det utvalget. Sibilo var bygget på en Lancia Stratos og sto her i Genève for 40 år siden. Jeg ruslet litt mellom denne og den nye Lagondaen – ta en titt på bildene og se om du ikke er enig med meg: Noen har lekt med dette designspråket før.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Lanseringskalender 2018
Vi gir deg Norges mest komplette oversikt over store og små bilnyheter i 2018.
Les mer
layid-bilde1
BMW pisker opp stemningen
En ny generasjon 3-serie er snart lanseringsklar. Nå skaper BMW oppmerksomhet - ved å sende ut egne «spionbilder» tatt på Nordsløyfa.
Les mer
layid-bilde2
Design og teknologi
Her får du en god indikasjon på hvordan Audi e-tron quattro vil se ut, samt hvor effektivt den tar vare på energi som normalt går til spille.
Les mer
layid-bilde3
Tysk mikro-el i produksjon
Det er nøyaktig et år siden vi brukte en del plass på et nytt tysk bybilforslag. Nå er fabrikken bygget og bilen i produksjon.
Les mer
layid-bilde4
Ny Superbil fra Østerrike
En ny dag som ender på G. Det vil si en ny håndbygget, eksklusiv superbil som ser ut som den gjør 200 når den står parkert og med minst 1 hk. per kg vekt. Men hvorfor heter den Milan når den kommer fra Østerrike?
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
California i XXL-utgave
Selskaper som Fiat og Mercedes leverer chassis, og overlater til spesialfirmaer å bygge bobiler. Men hos Volkswagen gjør de hele jobben selv. Nå kommer et nytt og større alternativ.
Les mer
layid-bilde6
Kompakt, svensk på startstreken
Nå forteller svenskene bak den elektriske bybilen Uniti at den første er på hjul.
Les mer
layid-bilde7
Nye spionbilder: VW T-Cross
Den kommer ikke på markedet før neste vår, men nå kommer Volkswagen med flere avsløringer om kompakt-SUV-en T-Cross.
Les mer


layid-bilde8
Ny variant på Karoq
Les mer
toppsak-bilde9
Audi viser elektrisk superbil
Audi skal presentere en ny konseptbil på Pebble Beach om tre uker. «Emotion instead of Emission» antyder en elektrisk supersportsbil.
Les mer
layid-bilde10
Microlino blir lovlig
Les mer
layid-bilde11
Knoppskyting hos Glickenhaus
Les mer
layid-bilde12
Her kommer A-Klasse i ny fasong
Les mer
layid-bilde13
Ny Macan i Shanghai
Porsche har dratt sløret av en oppfrisket Macan. At det skjedde i Shanghai er ingen tilfeldighet.
Les mer
layid-bilde14
Her er andre generasjon Q3
Større og mer komfortabel, spekket med elektroniske hjelpemidler. Her er Audi Q3 i helt ny innpakning.
Les mer
toppsak-bilde15
Ariels fjerde
- Dette er en helt ny Ariel, sier sjefen, Simon Sanders. - Det eneste som er med fra den gamle er to pedaler og tank-lokket. Godt gjort, da, å få det til å se så likt ut.
Les mer
layid-bilde16
Cadillac med 1000 hester
Les mer
layid-bilde17
Oppdatert TT
Les mer
layid-bilde18
Leaf i NISMO-versjon
Dette høres umiddelbart veldig spennende ut. I Tokyo lanserer nå Nissan sin Leaf i en spennende Nismo-utgave.
Les mer
layid-bilde19
Amerikanske muskler
Amerikanerne gir ikke frivillig slipp på verken store trucker eller muskelbiler. Dodge Challenger er et klassisk navn, her i helt nye utførelser. Noe for ønskelista?
Les mer
layid-bilde20
BMW M viser lettvekter
Til helgens festligheter på Goodwood hadde BMW dresset opp en M2 for å vise frem nye muligheter.
Les mer
layid-bilde21
V12 viker for hybrid
Når Toyota nå viser sin tredje generasjon Century (modellen er jo bare 50 år gammel!) er V12-motoren hevet på dynga. Erstatningen er en pingle-hybrid.
Les mer
layid-bilde22
Hyundai tror fullt og fast på brenselceller
Brenselceller oppfattes fortsatt som fremtidens bilteknologi når Hyundai nå lanserer Nexo, andre generasjon med hydrogen på tanken.
Les mer
toppsak-bilde23
Supra på Goodwood
Toyota har med seg en prototyp på nye Supra til Goodwood Festival of Speed denne helgen. Men vi kan vise seg mer enn Toyota gjør frivillig.
Les mer
layid-bilde24
Ny Wrangler: Et tilbakeblikk framover
Hvis du ikke vet hva en Wrangler er, så ikke tenk på det. Hvis du vet det, vil du fort finne ut at denne er enda Wranglere enn noen gang tidligere. Tilhenger-fraksjonen vil elske den.
Les mer
layid-bilde25
Hyundai Kona: Flott elbil, laaang leveringstid
Hyundai Kona er virkelig en flott elbil. Men har du ikke skrevet kontrakt ennå, kan du ikke regne med å få bilen levert før i andre halvår 2020.
Les mer
layid-bilde26
Noe du lurer på om Honda CR-V?
Hondas CR-V var lenge verdens mest solgte SUV. Den posisjonen tapte den. Honda var også lenge et av de merkene på det norske marked med størst respekt. Det har vel også endret seg. Men nå kan vi kanskje få svar på noen spørsmål.
Les mer
layid-bilde27
Vito & Sprinter på strøm
Les mer
toppsak-bilde28
Snart på plass i Norge
SsangYong er nå klar med sin nye pickup på det britiske markedet. Innen den kommer til Norge om en måneds tid har den endret navn.
Les mer
layid-bilde29
Ny Wrangler-generasjon - spør i vei
Les mer
layid-bilde30
Abt med massivt skyv
Abt, kjent fra Formel E og som Audi-trimmer, har også krysset 1000-hesters grensen nå. Men på en ny og original måte.
Les mer
layid-bilde31
GT-R uten grenser
Her har vi et godt eksempel på at Italdesign jobber helt uavhengig av eieren: Volkswagen-gruppen. De kommer nemlig med en grenseløs Nissan.
Les mer
layid-bilde32
Sommer fra Fiat
Fiat har kommet med en sommerversjon av 500. Like etter viste GarageItalia sin versjon. De har gjort den til enda mer sol&strand.
Les mer
toppsak-bilde33
Sporty Insignia
Nå har Opel Norge mer konkret informasjon om Insignia GSi. På ett område ble vi litt overrasket.
Les mer
layid-bilde34
Viser e-tron-interiøret
Les mer
layid-bilde35
Jeg er mer enn bare én ting
Les mer
layid-bilde36
Hyundai forenkler
Når Hyundai nå lanserer en oppgradert Tucson, gjør de det enklere for kunden å velge. De påstår også at man får mye mer for pengene.
Les mer
layid-bilde37
Oslo-visitt for Bytes på hjul
Storfint besøk i Oslo: Byton - en av de mest spennene kinesiske start-up’ene, besøkte elbil-hovedstaden denne helgen.
Les mer
layid-bilde38
Ny Ford Focus på veien
PROVENCE: Ford lanserer fjerde generasjon Focus, mer sofistikert og komfortabel enn noen av sine forgjengere. Vi har kjørt den.
Les mer