img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
85 bilder i galleri
Pininfarina ser mot øst
Pininfarina viser oss sko, en ny sykkel og henter frem et eldgammelt Formel-1-forslag, men er også helt a jour med hydrogenracer og elektrisk Gran Turismo rettet mot asiatiske markeder.

La oss hoppe over skoene – jeg er ikke veldig a konto med sko som ser ut som de er designet for små pedaler og som bruker masse borrelås for å bli stengt. Vi kan droppe sykkelen også, pedal er på en måte ikke min fremste interesse.

Men vi kan godt ta den gamle Formel 1-bilen, den husker jeg godt. I 1969 døde folk som fluer på racerbanen, det var jo – ikke forsøk å nekte for det – noe av attraksjonen ved racing.

Folk i det anerkjente sveitsiske bilbladet, Automobil Revue, syntes imidlertid det var litt kjipt med alt mannefallet – de formulerte noen sikkerhetsideer og lot Pininfarina bygge bilen.

Den gangen var forbindelsene så tette at Pininfarina bare ringte til Enzo, så kom en veldig brukbar V12 Formel 1-motor med femtrinns girkasse opp med neste post.

Den er med andre ord hel ved, den bilen som nå er hentet frem og dekorerer Automobil Revues stand. Paolo Martin het den Pininfarina-designeren som gjorde denne.

Men tilbake til i går. 

For to år siden viste Pininfarina en hydrogendrevet Le Mans-type bil som et rent konsept her i Genève. Fagfolk var imponert, «Best Concept of the Year» og slikt ble det på den. Men de med lommebøker var også imponert og spurte om når?

Nå sier Pininfarina at de skal bygge 12 slike, de er bygget som LMP – Le Mans Prototyper – og er klare til å delta i løp etter denne formelen så snart bilen er levert.

De skal bygges hos noe som heter Cambiano Atelier, som ikke er annet enn Pininfarinas eget verksted for å bygge kort-serie biler. 

Hydrogenavdelingen er utviklet av GreenGT, et fransk-sveitsisk selskap som lenge har lekt med hydrogentanker og Le Mans. I denne oppskriften har de et anlegg som produserer tilsvarende 653 hk. H2Speed, som den heter, burde med andre ord kunne bli et våpen på banen.

Men så er det den store da. Designet for noe som heter Hybrid Kinetic Group. Her er det bare én ting det dreier seg om: ekstrem luksus møter bærekraft.

Vi kan jo tro på det, inntil det motsatte er antydet, men bilen følger i hvert fall i hælene på H600 presentert her i Genève i fjor, og to SUV-er presentert i Shanghai i mai

Det er fremdeles den samme oppskriften under, med en mikroturbin som rekkeviddeforlenger, forresten, slik at egentlig er det bare enda en oppskrift på noe som har vært vist før.

Det er jo i seg selv interessant at den samme plattformen, som er utviklet i Italia, er i stand til å understøtte så mange designuttrykk.

Nå er vi inne i 2+2 land, men det er åpenbart at designsjefen, Carlo Bonzanigo, har jobbet hardt for å oppnå det samme forholdet mellom de to elementene han syns er viktigst: Personlighet – eller karakter som han kaller det, og Harmoni. Ikke så mye karakter at det blir merkelig, og ikke så mye harmoni at det blir kjedelig.

Et par runder rundt utstillingsbilen tyder på at han har nådd målet.

Han har noen gode fastback-proporsjoner, han har lagt på en ganske teatralsk dør festet i taket og han har tolket interiøret på en ny måte. Men dette er allikevel en bil som føyer seg inn i det samme estetiske universet som de tre foregående, påstår han.

For meg er bilen mer italiensk enn asiatisk, bortsett fra fronten, kanskje, som grenser innpå det litt mystiske. Men resten er jo ren, flytende harmoni, i hvert fall med døren igjen. Og man har ikke tydd til en eneste antydning av krom for å holde interessen vedlike langs noe av bilens lange profil.

Som jeg sa: ren.

Og ikke noen dramatiske utvekster som skal illudere aero eller rakettutskyting – det hele er ganske strengt og kontrollert. Med LED-lys i alle hjørner som er med på å forsterke effekten.

Det er også hyggelig at mikroturbinen krever såpass mye luft at vi har luftåpninger nesten av klassisk antall og dimensjoner her. Det er ellers noe som ofte er fraværende fra elbiler.

Interiøret er mer 2 x 2 enn 2 + 2. Baksetebenken er formet på en helt ny måte, der store deler av bakseteryggen er tatt helt ut (plass til surfebrettet?) Men det er jo ikke uvanlig å sitte på stoler uten fullt ryggstø – selv om jeg ser ikke helt hvordan dette vil oppføre seg i en Euro NCAP.

Men setene er i hvert fall faste – der er det pedaler og ratt som beveger seg, så man vet hvilken plass man har. Og så er det designet varierende skjermgrafikk på de store displayene, avhengig av om man er to eller flere i bilen. Er det noen der bak, blir de «inkludert» av grafikken.

Sikkert en god idé, i hvert fall for Asia. Selv er jeg ikke overbevist.

Men utseendet overbeviser meg. Det tar jeg gjerne mere av.

Og det er hyggelig å kunne fastslå at gamle Pininfarina fremdeles leverer.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Noe du lurer på om Toyota RAV4?
Vi skal prøvekjøre nye Toyota RAV4 i Spania. Er det noe du lurer på om bilen?
Les mer
layid-bilde1
Infiniti konsept baner vei for el-SUV
Infinitis innslag på Detroit-utstilling er konseptbilen QX Inspiration. Den er et forvarsel om merkets først elbilsom skal på markedet i 2021.
Les mer
layid-bilde2
Cadillacs AMG / M Sport
Cadillac etablerer en egen divisjon som skal stå for de grommeste modellene. Først ut er CT6 V-Sport, og forhåndssalget starter i Detroit.
Les mer
layid-bilde3
Lanseringskalender 2019
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2019.
Les mer
layid-bilde4
Ny Mondeo hybrid klar for Norge
I dag er Ford Mondeo stasjonsvogn vist offentlig på bilutstillingen i Brüssel. Den er snart på plass hos norske forhandlere.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Prisene klare for ny Citroën
Citroën lokker med en startpris på 303.000 kroner for sine nye C5 Aircross, men tror flesteparten av kundene vil velge en toppmodell med full utstyrspakke.
Les mer
layid-bilde6
En Kia etter amerikansk smak
Kia har designet en SUV for å møte amerikanerne på hjemmebane. Her er det plass til hele familien. Og vel så det.
Les mer
layid-bilde7
Ansiktsløft for Ioniq
Etter bare tre år på markedet får Norges-aktuelle Hyundai Ioniq nå et ansiktsløft.
Les mer


layid-bilde8
VW nøyde seg med å redesigne US-Passat
Les mer
toppsak-bilde9
BMW 7-serie oppgraderes
BMW har i dag presentert en oppgradert utgave av sin luksuriøse 7-serie. Lokasjonen for arrangementet var nok overraskende for enkelte.
Les mer
layid-bilde10
Hyundai presenterer ny racer
Les mer
layid-bilde11
Ford solgte mer enn én million F-serie i fjor
Les mer
layid-bilde12
Samleobjekt fra Subaru
Les mer
layid-bilde13
Ny Ford Explorer, men ikke for Europa
Hybrid teknologi står sentralt når Ford nå lanserer sjette generasjon av den viktige SUV-en Explorer.
Les mer
layid-bilde14
Mustang Shelby til nye høyder
Med over 700 hester viser Ford sin hittil råeste Shelby Mustang på Detroit-utstillingen.
Les mer
toppsak-bilde15
Nissan med fremtidsglimt
Bilutstillinger og konsepter henger tett sammen. Til Detroit har Nissan med seg en futuristisk sportssedan.
Les mer
layid-bilde16
Supra er tilbake
Les mer
layid-bilde17
Elektrisk fra Cadillac
Les mer
layid-bilde18
Første hybride Subaru
De første bilene kommer til Norge mot slutten av året, men allerede nå starter Subaru-forhandlerne innsalget av sin første hybridmodell.
Les mer
layid-bilde19
Cadillac kompletterer SUV-linjen
Kanskje ikke kjappest på avtrekkeren, men nå har i hvert fall Cadillac klart å telle helt til 6. Deres nye crossover XT6 står på Detroitutstillingen nå.
Les mer
layid-bilde20
Nytt hint fra Lexus
Lexus viser en lekker åpen LC på Detroit-utstillingen. Foreløpig som konsept, men det drøyer neppe lenge før den kan kjøpes.
Les mer
layid-bilde21
Mini-el med 350 km
Batterielektrisk mini-bil pleier å bety mini-rekkevidde. Når kinesiske Great Wall nå viser en bil på trehundreogfemti cm lengde, med like lang rekkevidde i kilometer, begynner det å bli spennende.
Les mer
layid-bilde22
Her er nye 911 Cabriolet
Bare seks uker etter at nye 911 Coupé debuterte i Los Angeles, følger den åpne utgaven etter.
Les mer
toppsak-bilde23
Første Range Rover Evoque i Norge
Mens I-Pace var den store nyheten fra Jaguar Land Rover i fjor, blir kompakt-SUV-en Range Rover Evoque årets store nyhet. Den nye modellen ble vist frem for pressen onsdag, mens de første kundebilene er ventet i mars/april.
Les mer
layid-bilde24
Zafira tilbake, i helt ny form
Opel Zafira var blant de første tyske flerbruksbiler da den ble lansert for 20 år siden. Etter å ha vært borte fra markedet en stund kommer modellen nå tilbake, større og med langt flere valgmuligheter enn tidligere.
Les mer
layid-bilde25
Her er andre generasjon CLA
Mercedes benytter elektronikkutstillingen i Las Vegas til å vise sin nye CLA. Den overgår forgjengeren på de fleste områder.
Les mer
layid-bilde26
To nye Leaf-modeller
Endelig lanseres Nissan Leaf med større batterikapasitet, men foreløpig i svært begrenset opplag og med lang leveringstid. Skjønt et halvt år kan vel også regnes som kort i dagens elbil-verden.
Les mer
layid-bilde27
Fra asfalt til røft terreng
Les mer
toppsak-bilde28
Ny Supra, bilde for bilde
Toyota skal avduke sin nye Supra på Detroit-utstillingen om to uker. Men det lekker stadig ut bilder som viser hva vi har i vente.
Les mer
layid-bilde29
Ny Senna fra McLaren
Les mer
layid-bilde30
Retro Mustang fra Russland
Et russisk selskap har laget en moderne drømmebil med klare referanser til en 1967 Ford Mustang Fastback.
Les mer
layid-bilde31
Gallakjolenes venn
Den nyeste Lincoln-modellen blander inne litt historie uten at det blir kvalmt. Møt et 80-års minne: Lincoln Continental.
Les mer
layid-bilde32
Zagato fullfører kvartetten
Aston Martin lovte fire spesialutgaver av Vanquish fra Zagato. Her er nummer fire, i endelig utgave.
Les mer
toppsak-bilde33
Klar for strengere krav
Mini har nå klargjort sine sprekeste modeller for nye utslippskrav.
Les mer
layid-bilde34
NIO lanserer sin andre SUV
Les mer
layid-bilde35
Rendyrket kjøreglede
Les mer
layid-bilde36
Symfoni for 12 sylindre
Nå har Aston Martin avslørt noe av det vi vanlig dødelige kan ha en viss glede av i forbindelse med den kommende Valkyrie. Låten. Wagner var ikke i nærheten.
Les mer
layid-bilde37
Skodas sporty SUV
Det nærmer seg norsk lansering av Skodas første SUV med RS-betegnelse. Et fargerikt innslag på SUV-paletten.
Les mer
layid-bilde38
Karbon-egg
Königsegg har vist oss en Regera som er enda mer raffinert enn vanlig. Nakent karbon hele veien - med en finish de smarte svenskene har utviklet selv.
Les mer