img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
85 bilder i galleri
Pininfarina ser mot øst
Pininfarina viser oss sko, en ny sykkel og henter frem et eldgammelt Formel-1-forslag, men er også helt a jour med hydrogenracer og elektrisk Gran Turismo rettet mot asiatiske markeder.

La oss hoppe over skoene – jeg er ikke veldig a konto med sko som ser ut som de er designet for små pedaler og som bruker masse borrelås for å bli stengt. Vi kan droppe sykkelen også, pedal er på en måte ikke min fremste interesse.

Men vi kan godt ta den gamle Formel 1-bilen, den husker jeg godt. I 1969 døde folk som fluer på racerbanen, det var jo – ikke forsøk å nekte for det – noe av attraksjonen ved racing.

Folk i det anerkjente sveitsiske bilbladet, Automobil Revue, syntes imidlertid det var litt kjipt med alt mannefallet – de formulerte noen sikkerhetsideer og lot Pininfarina bygge bilen.

Den gangen var forbindelsene så tette at Pininfarina bare ringte til Enzo, så kom en veldig brukbar V12 Formel 1-motor med femtrinns girkasse opp med neste post.

Den er med andre ord hel ved, den bilen som nå er hentet frem og dekorerer Automobil Revues stand. Paolo Martin het den Pininfarina-designeren som gjorde denne.

Men tilbake til i går. 

For to år siden viste Pininfarina en hydrogendrevet Le Mans-type bil som et rent konsept her i Genève. Fagfolk var imponert, «Best Concept of the Year» og slikt ble det på den. Men de med lommebøker var også imponert og spurte om når?

Nå sier Pininfarina at de skal bygge 12 slike, de er bygget som LMP – Le Mans Prototyper – og er klare til å delta i løp etter denne formelen så snart bilen er levert.

De skal bygges hos noe som heter Cambiano Atelier, som ikke er annet enn Pininfarinas eget verksted for å bygge kort-serie biler. 

Hydrogenavdelingen er utviklet av GreenGT, et fransk-sveitsisk selskap som lenge har lekt med hydrogentanker og Le Mans. I denne oppskriften har de et anlegg som produserer tilsvarende 653 hk. H2Speed, som den heter, burde med andre ord kunne bli et våpen på banen.

Men så er det den store da. Designet for noe som heter Hybrid Kinetic Group. Her er det bare én ting det dreier seg om: ekstrem luksus møter bærekraft.

Vi kan jo tro på det, inntil det motsatte er antydet, men bilen følger i hvert fall i hælene på H600 presentert her i Genève i fjor, og to SUV-er presentert i Shanghai i mai

Det er fremdeles den samme oppskriften under, med en mikroturbin som rekkeviddeforlenger, forresten, slik at egentlig er det bare enda en oppskrift på noe som har vært vist før.

Det er jo i seg selv interessant at den samme plattformen, som er utviklet i Italia, er i stand til å understøtte så mange designuttrykk.

Nå er vi inne i 2+2 land, men det er åpenbart at designsjefen, Carlo Bonzanigo, har jobbet hardt for å oppnå det samme forholdet mellom de to elementene han syns er viktigst: Personlighet – eller karakter som han kaller det, og Harmoni. Ikke så mye karakter at det blir merkelig, og ikke så mye harmoni at det blir kjedelig.

Et par runder rundt utstillingsbilen tyder på at han har nådd målet.

Han har noen gode fastback-proporsjoner, han har lagt på en ganske teatralsk dør festet i taket og han har tolket interiøret på en ny måte. Men dette er allikevel en bil som føyer seg inn i det samme estetiske universet som de tre foregående, påstår han.

For meg er bilen mer italiensk enn asiatisk, bortsett fra fronten, kanskje, som grenser innpå det litt mystiske. Men resten er jo ren, flytende harmoni, i hvert fall med døren igjen. Og man har ikke tydd til en eneste antydning av krom for å holde interessen vedlike langs noe av bilens lange profil.

Som jeg sa: ren.

Og ikke noen dramatiske utvekster som skal illudere aero eller rakettutskyting – det hele er ganske strengt og kontrollert. Med LED-lys i alle hjørner som er med på å forsterke effekten.

Det er også hyggelig at mikroturbinen krever såpass mye luft at vi har luftåpninger nesten av klassisk antall og dimensjoner her. Det er ellers noe som ofte er fraværende fra elbiler.

Interiøret er mer 2 x 2 enn 2 + 2. Baksetebenken er formet på en helt ny måte, der store deler av bakseteryggen er tatt helt ut (plass til surfebrettet?) Men det er jo ikke uvanlig å sitte på stoler uten fullt ryggstø – selv om jeg ser ikke helt hvordan dette vil oppføre seg i en Euro NCAP.

Men setene er i hvert fall faste – der er det pedaler og ratt som beveger seg, så man vet hvilken plass man har. Og så er det designet varierende skjermgrafikk på de store displayene, avhengig av om man er to eller flere i bilen. Er det noen der bak, blir de «inkludert» av grafikken.

Sikkert en god idé, i hvert fall for Asia. Selv er jeg ikke overbevist.

Men utseendet overbeviser meg. Det tar jeg gjerne mere av.

Og det er hyggelig å kunne fastslå at gamle Pininfarina fremdeles leverer.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Lanseringskalender 2018
Vi gir deg Norges mest komplette oversikt over store og små bilnyheter i 2018.
Les mer
layid-bilde1
BMW pisker opp stemningen
En ny generasjon 3-serie er snart lanseringsklar. Nå skaper BMW oppmerksomhet - ved å sende ut egne «spionbilder» tatt på Nordsløyfa.
Les mer
layid-bilde2
Design og teknologi
Her får du en god indikasjon på hvordan Audi e-tron quattro vil se ut, samt hvor effektivt den tar vare på energi som normalt går til spille.
Les mer
layid-bilde3
Tysk mikro-el i produksjon
Det er nøyaktig et år siden vi brukte en del plass på et nytt tysk bybilforslag. Nå er fabrikken bygget og bilen i produksjon.
Les mer
layid-bilde4
Ny Superbil fra Østerrike
En ny dag som ender på G. Det vil si en ny håndbygget, eksklusiv superbil som ser ut som den gjør 200 når den står parkert og med minst 1 hk. per kg vekt. Men hvorfor heter den Milan når den kommer fra Østerrike?
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
California i XXL-utgave
Selskaper som Fiat og Mercedes leverer chassis, og overlater til spesialfirmaer å bygge bobiler. Men hos Volkswagen gjør de hele jobben selv. Nå kommer et nytt og større alternativ.
Les mer
layid-bilde6
Kompakt, svensk på startstreken
Nå forteller svenskene bak den elektriske bybilen Uniti at den første er på hjul.
Les mer
layid-bilde7
Nye spionbilder: VW T-Cross
Den kommer ikke på markedet før neste vår, men nå kommer Volkswagen med flere avsløringer om kompakt-SUV-en T-Cross.
Les mer


layid-bilde8
Ny variant på Karoq
Les mer
toppsak-bilde9
Audi viser elektrisk superbil
Audi skal presentere en ny konseptbil på Pebble Beach om tre uker. «Emotion instead of Emission» antyder en elektrisk supersportsbil.
Les mer
layid-bilde10
Microlino blir lovlig
Les mer
layid-bilde11
Knoppskyting hos Glickenhaus
Les mer
layid-bilde12
Her kommer A-Klasse i ny fasong
Les mer
layid-bilde13
Ny Macan i Shanghai
Porsche har dratt sløret av en oppfrisket Macan. At det skjedde i Shanghai er ingen tilfeldighet.
Les mer
layid-bilde14
Her er andre generasjon Q3
Større og mer komfortabel, spekket med elektroniske hjelpemidler. Her er Audi Q3 i helt ny innpakning.
Les mer
toppsak-bilde15
Ariels fjerde
- Dette er en helt ny Ariel, sier sjefen, Simon Sanders. - Det eneste som er med fra den gamle er to pedaler og tank-lokket. Godt gjort, da, å få det til å se så likt ut.
Les mer
layid-bilde16
Cadillac med 1000 hester
Les mer
layid-bilde17
Oppdatert TT
Les mer
layid-bilde18
Leaf i NISMO-versjon
Dette høres umiddelbart veldig spennende ut. I Tokyo lanserer nå Nissan sin Leaf i en spennende Nismo-utgave.
Les mer
layid-bilde19
Amerikanske muskler
Amerikanerne gir ikke frivillig slipp på verken store trucker eller muskelbiler. Dodge Challenger er et klassisk navn, her i helt nye utførelser. Noe for ønskelista?
Les mer
layid-bilde20
BMW M viser lettvekter
Til helgens festligheter på Goodwood hadde BMW dresset opp en M2 for å vise frem nye muligheter.
Les mer
layid-bilde21
V12 viker for hybrid
Når Toyota nå viser sin tredje generasjon Century (modellen er jo bare 50 år gammel!) er V12-motoren hevet på dynga. Erstatningen er en pingle-hybrid.
Les mer
layid-bilde22
Hyundai tror fullt og fast på brenselceller
Brenselceller oppfattes fortsatt som fremtidens bilteknologi når Hyundai nå lanserer Nexo, andre generasjon med hydrogen på tanken.
Les mer
toppsak-bilde23
Supra på Goodwood
Toyota har med seg en prototyp på nye Supra til Goodwood Festival of Speed denne helgen. Men vi kan vise seg mer enn Toyota gjør frivillig.
Les mer
layid-bilde24
Ny Wrangler: Et tilbakeblikk framover
Hvis du ikke vet hva en Wrangler er, så ikke tenk på det. Hvis du vet det, vil du fort finne ut at denne er enda Wranglere enn noen gang tidligere. Tilhenger-fraksjonen vil elske den.
Les mer
layid-bilde25
Hyundai Kona: Flott elbil, laaang leveringstid
Hyundai Kona er virkelig en flott elbil. Men har du ikke skrevet kontrakt ennå, kan du ikke regne med å få bilen levert før i andre halvår 2020.
Les mer
layid-bilde26
Noe du lurer på om Honda CR-V?
Hondas CR-V var lenge verdens mest solgte SUV. Den posisjonen tapte den. Honda var også lenge et av de merkene på det norske marked med størst respekt. Det har vel også endret seg. Men nå kan vi kanskje få svar på noen spørsmål.
Les mer
layid-bilde27
Vito & Sprinter på strøm
Les mer
toppsak-bilde28
Snart på plass i Norge
SsangYong er nå klar med sin nye pickup på det britiske markedet. Innen den kommer til Norge om en måneds tid har den endret navn.
Les mer
layid-bilde29
Ny Wrangler-generasjon - spør i vei
Les mer
layid-bilde30
Abt med massivt skyv
Abt, kjent fra Formel E og som Audi-trimmer, har også krysset 1000-hesters grensen nå. Men på en ny og original måte.
Les mer
layid-bilde31
GT-R uten grenser
Her har vi et godt eksempel på at Italdesign jobber helt uavhengig av eieren: Volkswagen-gruppen. De kommer nemlig med en grenseløs Nissan.
Les mer
layid-bilde32
Sommer fra Fiat
Fiat har kommet med en sommerversjon av 500. Like etter viste GarageItalia sin versjon. De har gjort den til enda mer sol&strand.
Les mer
toppsak-bilde33
Sporty Insignia
Nå har Opel Norge mer konkret informasjon om Insignia GSi. På ett område ble vi litt overrasket.
Les mer
layid-bilde34
Viser e-tron-interiøret
Les mer
layid-bilde35
Jeg er mer enn bare én ting
Les mer
layid-bilde36
Hyundai forenkler
Når Hyundai nå lanserer en oppgradert Tucson, gjør de det enklere for kunden å velge. De påstår også at man får mye mer for pengene.
Les mer
layid-bilde37
Oslo-visitt for Bytes på hjul
Storfint besøk i Oslo: Byton - en av de mest spennene kinesiske start-up’ene, besøkte elbil-hovedstaden denne helgen.
Les mer
layid-bilde38
Ny Ford Focus på veien
PROVENCE: Ford lanserer fjerde generasjon Focus, mer sofistikert og komfortabel enn noen av sine forgjengere. Vi har kjørt den.
Les mer