img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
66 bilder i galleri
Her er Volkswagens nye I.D.
Volkswagens fjerde medlem av den elektriske I.D.-familien er avduket i Genève. Her trengs ingen sjåfør.

Med start i 2020 har Volkswagen lovet å lansere helt nye elektriske modeller med lang rekkevidde og nyskapende design under modellfamilien «I.D. Family».

Tre forskjellige I.D. modeller har allerede blitt presentert som konseptbiler på tidligere bilutstillinger.

Først ut var kompaktbilen I.D. - i utvendig størrelse som en Golf og innvendig plass som en Passat. Deretter minibussen I.D. BUZZ, mens tredje modell ut var I.D. CROZZ, en kompakt SUV.

På bilutstillingen i Genève presenterer Volkswagen det fjerde familiemedlemmet i I.D. familien - den selvkjørende I.D. VIZZION.

Selvkjørende
Dette er ifølge Volkswagen fremtidens luksussedan, autonom og stemme- og bevegelsesstyrt. Kunstig intelligens gjør at bilen har læringsfunksjon. Dette er en fremtidsbil som vil frigjøre tid for passasjerene til andre formål.

Volkswagen ser for seg at I.D. Vizzion vil fungere utmerket både som privatbil og i en delingsflåte. Dette er den største av de fire modellene presentert i I.D. familien og gir en helt unik åpen innvendig plass, som en interaktiv lounge.

Kommunikasjon med I.D. Vizzion skjer via AR-teknologi (augmented reality). Ideen er ifølge Volkswagen at I.D. Vizzion skal gi mer frihetsfølelse, fordi den er som et nettbrett på hjul, fullt ut selvkjørende nivå 5 og blir som en privatsjåfør.

Digital sjåfør
Den «digitale sjåføren» tar, med sine mange sikkerhetssystemer, kontrollen over bilen – helt uten ratt eller andre synlige kontrollmuligheter. For alle om bord betyr dette en helt ny dimensjon av komfort og sikkerhet.

Konseptbilen kjører, styrer og navigerer helt automatisk i trafikken, og gir dermed alle om bord muligheten til å bruke tiden underveis som de selv vil, jobbe, se på film, eller bare slappe av og nyte kjøreturen. Microsofts HoloLens inngår i konseptbilen, og sammen med stemmestyring blir den enkel å bruke.

En virtuell assistent, som passasjerene kan kommunisere med ved hjelp av både tale og bevegelseskontroll, kjenner hver av passasjerenes personlige preferanser og tilpasser seg til dem automatisk.

Matriselys
I.D. Vizzion er utstyrt med helt spesielle lyselementer. Fra en LED-opplyst Volkswagen logo i fronten, til interaktive lys langs siden av bilen, gjennom dørhåndtakene og bakover når bilen kjenner igjen brukerne via ansikts-scanning eller via en elektronisk nøkkel.

Konseptbilen kan kommunisere med omverdenen via interaktive lyselementer.

Det er den første gangen en Volkswagen konseptbil har HD Matrix frontlykter. Disse morgendagens lykter har over 8000 piksler og vil i fremtiden få mange funksjoner som å lage virtuelle fotgjengerfelt i veien for å signalisere til gående at bilen har sett dem.

Volkswagen viser med I.D. Vizzion hvilket utrolig potensiale som ligger i MEB-arkitekturen. Volkswagen ser for seg at det er mulig å nå nivå 5 innen selvkjørende biler fra år 2025.

Fremtidens mobilitet blir uten tvil fascinerende, stillegående, utslippsfri, mer effektiv og tryggere enn noensinne, sier Volkswagen.

Konseptbilen I.D. Vizzion er en av de første bilen som viser potensialet i å bruke kunstig intelligens. Bilen er utstyrt med selvlærende systemer som gjennom gjenkjennelse av algoritmer evaluerer og tolker mønster.

Lang rekkevidde
Den 5,11 meter lange bilen har en total effekt på 225 kW (306 hk) og en toppfart på 180 km/t. Lithium-ion-batteriene har en kapasitet på 111 kWh. Batteripakken ligger flatt i bunnen av bilen og sikrer god stabilitet og en ideell vektdistribusjon.

De to elmotorene, én på hver aksel, samarbeider for å sikre maksimal effektivitet og sikkerhet i alle situasjoner.

Motoren foran yter 75 kW og den bakre yter 150 kW. Konseptbilen har en rekkevidde på inntil 665 kilometer (NEDC). Bilen kan lades med induksjonslading eller vanlig kabel (CCS-standard).

Innen 2025 planlegger Volkswagen å lansere mer enn 20 elektriske modeller, og det vil starte med kompaktbilen I.D. i 2020 – før den elektriske SUV-en I.D. CROZZ og I.D. BUZZ følger like etter.

Mål

Lengde:

5.163 mm

Bredde:

1.947 mm

Høyde:

1.506 mm

Akselavstand:

3.100 mm

Sporvidde, foran:

1.660 mm

Sporvidde, bak:

1.660 mm

Dekkdimensjon:

255/30 R 24

Bagasjeromsvolum:

565 liter

 

Motor og ytelser

Elektrisk motor foran:

75kW

Elektrisk motor bak:

50 kW

Systemeffekt:

225 kW

Batterikapasitet:

111 kWh

Rekkevidde (EU; NEDC):

inntil 665 km

Akselerasjon (0–100 km/t):

6,3 sek.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Lanseringskalender 2018
Vi gir deg Norges mest komplette oversikt over store og små bilnyheter i 2018.
Les mer
layid-bilde1
BMW pisker opp stemningen
En ny generasjon 3-serie er snart lanseringsklar. Nå skaper BMW oppmerksomhet - ved å sende ut egne «spionbilder» tatt på Nordsløyfa.
Les mer
layid-bilde2
Design og teknologi
Her får du en god indikasjon på hvordan Audi e-tron quattro vil se ut, samt hvor effektivt den tar vare på energi som normalt går til spille.
Les mer
layid-bilde3
Tysk mikro-el i produksjon
Det er nøyaktig et år siden vi brukte en del plass på et nytt tysk bybilforslag. Nå er fabrikken bygget og bilen i produksjon.
Les mer
layid-bilde4
Ny Superbil fra Østerrike
En ny dag som ender på G. Det vil si en ny håndbygget, eksklusiv superbil som ser ut som den gjør 200 når den står parkert og med minst 1 hk. per kg vekt. Men hvorfor heter den Milan når den kommer fra Østerrike?
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
California i XXL-utgave
Selskaper som Fiat og Mercedes leverer chassis, og overlater til spesialfirmaer å bygge bobiler. Men hos Volkswagen gjør de hele jobben selv. Nå kommer et nytt og større alternativ.
Les mer
layid-bilde6
Kompakt, svensk på startstreken
Nå forteller svenskene bak den elektriske bybilen Uniti at den første er på hjul.
Les mer
layid-bilde7
Nye spionbilder: VW T-Cross
Den kommer ikke på markedet før neste vår, men nå kommer Volkswagen med flere avsløringer om kompakt-SUV-en T-Cross.
Les mer


layid-bilde8
Ny variant på Karoq
Les mer
toppsak-bilde9
Audi viser elektrisk superbil
Audi skal presentere en ny konseptbil på Pebble Beach om tre uker. «Emotion instead of Emission» antyder en elektrisk supersportsbil.
Les mer
layid-bilde10
Microlino blir lovlig
Les mer
layid-bilde11
Knoppskyting hos Glickenhaus
Les mer
layid-bilde12
Her kommer A-Klasse i ny fasong
Les mer
layid-bilde13
Ny Macan i Shanghai
Porsche har dratt sløret av en oppfrisket Macan. At det skjedde i Shanghai er ingen tilfeldighet.
Les mer
layid-bilde14
Her er andre generasjon Q3
Større og mer komfortabel, spekket med elektroniske hjelpemidler. Her er Audi Q3 i helt ny innpakning.
Les mer
toppsak-bilde15
Ariels fjerde
- Dette er en helt ny Ariel, sier sjefen, Simon Sanders. - Det eneste som er med fra den gamle er to pedaler og tank-lokket. Godt gjort, da, å få det til å se så likt ut.
Les mer
layid-bilde16
Cadillac med 1000 hester
Les mer
layid-bilde17
Oppdatert TT
Les mer
layid-bilde18
Leaf i NISMO-versjon
Dette høres umiddelbart veldig spennende ut. I Tokyo lanserer nå Nissan sin Leaf i en spennende Nismo-utgave.
Les mer
layid-bilde19
Amerikanske muskler
Amerikanerne gir ikke frivillig slipp på verken store trucker eller muskelbiler. Dodge Challenger er et klassisk navn, her i helt nye utførelser. Noe for ønskelista?
Les mer
layid-bilde20
BMW M viser lettvekter
Til helgens festligheter på Goodwood hadde BMW dresset opp en M2 for å vise frem nye muligheter.
Les mer
layid-bilde21
V12 viker for hybrid
Når Toyota nå viser sin tredje generasjon Century (modellen er jo bare 50 år gammel!) er V12-motoren hevet på dynga. Erstatningen er en pingle-hybrid.
Les mer
layid-bilde22
Hyundai tror fullt og fast på brenselceller
Brenselceller oppfattes fortsatt som fremtidens bilteknologi når Hyundai nå lanserer Nexo, andre generasjon med hydrogen på tanken.
Les mer
toppsak-bilde23
Supra på Goodwood
Toyota har med seg en prototyp på nye Supra til Goodwood Festival of Speed denne helgen. Men vi kan vise seg mer enn Toyota gjør frivillig.
Les mer
layid-bilde24
Ny Wrangler: Et tilbakeblikk framover
Hvis du ikke vet hva en Wrangler er, så ikke tenk på det. Hvis du vet det, vil du fort finne ut at denne er enda Wranglere enn noen gang tidligere. Tilhenger-fraksjonen vil elske den.
Les mer
layid-bilde25
Hyundai Kona: Flott elbil, laaang leveringstid
Hyundai Kona er virkelig en flott elbil. Men har du ikke skrevet kontrakt ennå, kan du ikke regne med å få bilen levert før i andre halvår 2020.
Les mer
layid-bilde26
Noe du lurer på om Honda CR-V?
Hondas CR-V var lenge verdens mest solgte SUV. Den posisjonen tapte den. Honda var også lenge et av de merkene på det norske marked med størst respekt. Det har vel også endret seg. Men nå kan vi kanskje få svar på noen spørsmål.
Les mer
layid-bilde27
Vito & Sprinter på strøm
Les mer
toppsak-bilde28
Snart på plass i Norge
SsangYong er nå klar med sin nye pickup på det britiske markedet. Innen den kommer til Norge om en måneds tid har den endret navn.
Les mer
layid-bilde29
Ny Wrangler-generasjon - spør i vei
Les mer
layid-bilde30
Abt med massivt skyv
Abt, kjent fra Formel E og som Audi-trimmer, har også krysset 1000-hesters grensen nå. Men på en ny og original måte.
Les mer
layid-bilde31
GT-R uten grenser
Her har vi et godt eksempel på at Italdesign jobber helt uavhengig av eieren: Volkswagen-gruppen. De kommer nemlig med en grenseløs Nissan.
Les mer
layid-bilde32
Sommer fra Fiat
Fiat har kommet med en sommerversjon av 500. Like etter viste GarageItalia sin versjon. De har gjort den til enda mer sol&strand.
Les mer
toppsak-bilde33
Sporty Insignia
Nå har Opel Norge mer konkret informasjon om Insignia GSi. På ett område ble vi litt overrasket.
Les mer
layid-bilde34
Viser e-tron-interiøret
Les mer
layid-bilde35
Jeg er mer enn bare én ting
Les mer
layid-bilde36
Hyundai forenkler
Når Hyundai nå lanserer en oppgradert Tucson, gjør de det enklere for kunden å velge. De påstår også at man får mye mer for pengene.
Les mer
layid-bilde37
Oslo-visitt for Bytes på hjul
Storfint besøk i Oslo: Byton - en av de mest spennene kinesiske start-up’ene, besøkte elbil-hovedstaden denne helgen.
Les mer
layid-bilde38
Ny Ford Focus på veien
PROVENCE: Ford lanserer fjerde generasjon Focus, mer sofistikert og komfortabel enn noen av sine forgjengere. Vi har kjørt den.
Les mer