img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img
4 bilder i galleri
Kinesisk strøm og Giugiaro-mysterium
I fjor gjorde Techrules et stort nummer av forbindelsen med Giugiaro. I år kommer de til Genève alene, mens Giugiaroene er opptatt med noe annet kinesisk.

Spør ikke meg. Foreløpig vet jeg ikke annet enn det som står i ganske uklare pressemeldinger ledsaget av nesten like uklare pressebilder.

Nå er det da heller ikke verdens fremtid det gjelder, og uansett regner jeg med å få svar på det store spørsmålet til uken. Nemlig: Hva skjer med Giorgetto og Fabrizio Giugiaros Techrules-engasjement, og hva er far og sønn Giugiaros Envision-engasjement?

Det som virker ganske klart er at grunnleggeren av Italdesign, som solgte det hele tilbake til Audi og begynte alene sammen med sin sønn i 2015, igjen er ute og skal vise oss luksus på strøm.

Han gjorde det i Genève 2015 med GEA, han gjorde det i fjor med en del teknisk spennende løsninger fra Techrules, og i år viser han oss noe som måler mer enn fem meter, kinesisk og elektrisk.

Igjen.

Men denne gangen heter kineserne Envision, som åpenbart er mer inne i vindmøller og energi-administrasjon enn i biler. Så, nytt mysterium, hva vil de egentlig med denne?

Snart 80 år gamle Giorgetto Giugiaro vil i hvert fall åpenbart også hedre sin mor – for denne bilen har han nemlig døpt Sibylla. Kanskje ikke noe typisk kinesisk navn, men hans mor het Maria Sibilla.

Jeg vet ikke hva hun ville syns om denne. Veldig lang, 148 cm høy og med en masse referanser til minneverdige historiske Italdesign-skapninger. Det er ikke garantert at slikt blir vellykket når man blander sammen for mye.

Det er ikke sluppet altfor mange data – firehjulsdrift og plass til fire er vel egentlig alt vi vet. Pluss at den elektriske drivlinjen heter EnOS – men hva det betyr aner jeg ikke.

Og at det er utstyrt med Envisions eget energi-styre system. Det jobber i sanntid og er med på å bestemme når og hvordan bilen skal forbruke mye energi og når og hvordan den skal regenerere og lagre den.

Det er kanskje derfor de er der? For å selge et elbil-energi-management-system til verdens bilindustri.

Og Techrules er der åpenbart for å fortsette linjen fra i fjor. Da hadde de en ganske smart, veldig elektrisk, hybrid – med skall fra Giugiaro. 

Det de foreløpig har vist oss nå er ett bilde av noe som ikke likner mye på 2017-satsingen, men det er kanskje fordi dette bildet er tatt rett ovenfra.

Bilen heter fremdeles REN, men nå REN RS. Techrules sier at dette er en produksjonsutgave, lettere enn den de viste i fjor, men er kun bygget for banebruk.

Hybrid i år også: en dieselfyrt turbin driver en generator som lader 28 kWh batteripakken og dermed, sier de, har vi mer enn 1100 km rekkevidde fra 80 liter diesel. 

Men antakelig ikke i baneracing-tempo.

Av en eller annen grunn skal den kunne utstyres med fire eller seks motorer – med maks-antallet er det snakk om nesten 1300 hk, 0-100 på tre og 340 km/t i toppfart.

Visstnok er det hele bygget i Torino denne gangen, men det får vi nok også snart nærmere beskjed om.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Polestar, et bygg nærmere
Vi har vært med på åpningen av Polestars hovedkvarter i Göteborg. Vi visste at bil-innholdet i presentasjonen ville bli magert så vi kjørte likegodt ned i en Polestar.
Les mer
layid-bilde1
Porsche Taycan til under 700.000 kroner?
Porsches super-elbiler passer perfekt for norsk avgiftsfritak. Når Taycan trolig er her sent i 2019 kan prisen bli under 700.000 kroner. Og nå er også konsept-SUV-en Mission E Cross Turismo som en Shooting Brake av samme bilen bekreftet.
Les mer
layid-bilde2
Ferraris Paris
Ferrari var det eneste av merkene under Fiat-paraplyen som fant det umaken verdt å ta turen til Paris. Med tre ganske/helt nye biler, og den beste av dem alle - en mer enn 50 år gammel LM.
Les mer
layid-bilde3
Mercedes mer enn dobler el-rekkevidden på ladehybride GLE
Mercedes GLE ladehybrid får hele 100 km elektrisk rekkevidde, men er først tilgjengelig neste høst.
Les mer
layid-bilde4
X7 - BMWs største SUV
X7, BMWs digre SUV med plass til sju kan nå bestilles, koster fra 1.278.500 kroner og er på plass i Norge sent i mars neste år.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Audi A1 Allroad på vei
SPIONBILDER: Før Audi har lansert ny A1 og A1 Sportback dukker de første spionbildene av en Allroad-utgave opp.
Les mer
layid-bilde6
Škodas kompakte Scala erstatter anonyme Rapid
Rapid går ut og Scala kommer inn som Škodas nye våpen i Golf-klassen.
Les mer
layid-bilde7
Renaults nye elbil-oppskrift
Den nye elbilen fra Renault, K-ZE, tilhørte de største overraskelsene da den ble vist på bilutstillingen i Paris. Spesielt stor var overraskelsen da det viste seg at den ikke ble vist der allikevel.
Les mer


layid-bilde8
Lanseringskalender 2018
Les mer
toppsak-bilde9
Nye plug-in hybrider fra Mercedes
To av tre nye Mercedes C-Klasse registrert de siste tre årene har vært ladbare hybrider. I E-Klassen er det fortsatt diesel som dominerer. Nå letter Mercedes på sløret om neste generasjon plug-in C- og E-Klasse.
Les mer
layid-bilde10
Pariss under utvikling
Les mer
layid-bilde11
Hybridenes S-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Nytt alternativ i Mondeo-familien
Les mer
layid-bilde13
Qashqai får nye drivlinjer
Nissan er ikke til stede på Paris-utstillingen, men velger likevel å lansere nye drivlinjer til Qashqai mens utstillingen pågår.
Les mer
layid-bilde14
Et nytt merke er født
Samtidig som Vietnam presenterte oss for et nytt bilmerke i Paris, kunne Volvo - eller hvem det nå er - fortelle oss at den første «ekte» Polestar er født.
Les mer
toppsak-bilde15
Vietnam-bil i Paris
Dette var en stor premiere. Nye biler fra nytt bilproduserende land - presentert av David Beckham og to bemerkelsesverdige kvinner.
Les mer
layid-bilde16
Kineser på ramme alvor
Les mer
layid-bilde17
Porsche bekrefter Speedster
Les mer
layid-bilde18
Nytt innsteg fra Mercedes-AMG
Omtrent samtidig som de første bilene kommer på veien, lanserer Mercedes-AMG en ny innstegsmodell av sine firedørs coupé.
Les mer
layid-bilde19
Kia viser sin GT-utfordrer
Kia går ikke like ekstremt til verks som Hyundai når de viser sin utfordrer i GT-segmentet.
Les mer
layid-bilde20
Gult er kult
Det syns tydeligvis Lexus, for nå har de laget en spesialutgave av sin mest luksuriøse coupé.
Les mer
layid-bilde21
Renault oppdaterer Kadjar
Renault foretar en midtlivs-oppgradering av sin mellomstore SUV. Men det mangler en viktig brikke for å oppnå suksess i Norge.
Les mer
layid-bilde22
Her kommer nye Corolla
2019 kan bli et meget godt år for Toyota i Norge. Ikke bare kommer RAV4 i helt ny utgave - Corolla relanseres - tolv år etter den ble tatt av programmet.
Les mer
toppsak-bilde23
Audi oppgraderer kunderaceren
Audi foretar grep for å gjøre sin R8 enda mer konkurransedyktig. Det kommer både raceførere og gatebilister til gode.
Les mer
layid-bilde24
Europa-debut for Honda CR-V Hybrid
Kort etter lanseringen av nye Honda CR-V følger nå en utgave som kan bli ekstra interessant for Norge.
Les mer
layid-bilde25
Facelift for Vitara
Suzuki Vitara vises i en oppgradert utgave på Paris-utstillingen. I tillegg til ny kosmetikk får den nye motorer.
Les mer
layid-bilde26
Overraskende debut
Toyota er blant de merkene som er flinkest til å holde kortene tett til brystet. Derfor kom det en smule overraskende på oss da denne bilen dukket opp i Paris. Skjønt USA-utgaven debuterte i påsken, så vi visste den var på vei.
Les mer
layid-bilde27
Infiniti med F1-teknologi
Les mer
toppsak-bilde28
Mercedes lanserer ny B-Klasse
Så var turen kommet til nye Mercedes B-Klasse som ifølge produsenten er bedre enn sin forgjenger på alle områder.
Les mer
layid-bilde29
Her er nye BMW 3-serie
Les mer
layid-bilde30
Overflødighetshorn hos Mercedes
Mercedes inviterte til en dagen-før-dagen rundt et svømmebasseng i Paris. Flere spennende debutanter - ikke bare blant bilene.
Les mer
layid-bilde31
Renaults nye Kina-elektriker
Renault gønner på med sin elbil-satsing. «Vi var pionerer og nå er vi ledere i 100 % elektrisk mobilitet»sa sjefen selv, Carlos Ghosn da han presenterte oss for en ny batterielektrisk kompaktbil. Kun for Kina.
Les mer
layid-bilde32
Skoda på flere fronter
Med Vision RS gir Skoda oss et hint om designretningen for neste generasjon Rapid, men også om en elektrisk fremtid. Samtidig viser de sin første SUV i RS-innpakning.
Les mer
toppsak-bilde33
Penger forkorter ikke alltid ventetiden
Det er ikke bare elbil-hungrige nordmenn som må finne seg i lang ventetid. Det samme gjelder et knippe multimillionærer.
Les mer
layid-bilde34
Konsept som snart realiseres
Les mer
layid-bilde35
Ny kø-generator
Les mer
layid-bilde36
Audi topper Q2-familien
Ikke overraskende har Audi med seg en ny toppversjon i Q2-familien til Paris-utstillingen.
Les mer
layid-bilde37
Fødselsdagsfeiring med 700 hk
Det er en fin måte å feire bursdager på. Ta antall år du er, gang med ti, og det blir antall hestekrefter på hedersgjesten.
Les mer
layid-bilde38
Nok en Norgesaktuell DS
Her kommer nok en modell som kan gjøre PSAs luksusmerke, DS, svært så interessant i Norge.
Les mer