img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
18 bilder i galleri
Rocka rekord fra Jaguar
Jaguar har satt imponerende Norges-rekord. I uthaling av bilintroduksjon. Ved hjelp av en rockestjerne.

Jeg kan ikke huske maken til langstrakt introduksjon av noen ny bil. Attpåtil en bil som egentlig ikke trenger noe kunstig fødselshjelp i det hele tatt. Uansett hvordan den hadde blitt introdusert, ville den garantert solgt som hakka møkk.

Jeg snakker selvfølgelig om Jaguars nye elbil som med en slags forskrudd engelsk logikk heter I-PACE, mens E-PACE slett ikke er i nærheten av elektrisk.

Først begynte Jaguar å bygge SUV-er. Så fikk vi høre at de skulle begynne å bygge elektrisk. Og så kom beskjeden om at det skulle bli en elektrisk SUV. 

Slikt er vi vant til, små styrte «lekkasjer» fra fabrikken.

Så kom trinn to, heller ikke uvanlig. Få-lov-til-å-sitte-på-fasen. Den kom like før jul, i Los Angeles. Fase to er heller ikke uvanlig: få-lov-til-å-kjøre-et-førproduksjonseksemplar. Det skjedde i forrige utgave av BIL oppe på den kalde siden av Polarsirkelen

Men – og dette er uvanlig – før det hadde det vært en meget lukket visning for potensielle kunder. Da var konseptmodellen (klin lik, nesten, produksjonsbilen) plassert i eksklusive Astrup-Fearnley-museet i Oslo

Det ble fulgt opp av noe vi heller ikke har sett make til. De siste to ukene har bilen vært på turné hos norske forhandlere i meget lukkede visninger. Stappfulle hus overalt.

Så lukkede var presentasjonene at mobiler ble tatt vare på (i for anledningen spesialproduserte plast-beholdere!), og ikke bare var det fullt foto-, film- og lydopptakforbud. Det var sannelig også referatforbud. Ikke et ord skulle legges ut på de mange aktive I-PACE forumene.

Jommen ser det ikke ut som om de fikk til det også. Denne gjennomførte oppskriften er desto mer imponerende når man tenker på at importøren er en amatør på dette feltet. Og fikk alt til å klaffe på første forsøk. 

Og så kulminerte det (riktignok står det vel igjen en eller to forhandlervisninger) hele med en stor presentasjon i det gamle Astrup-Fearnley museet i går

Det virket som om alle de 1400 som har betalt depositum for å komme på listen var til stede, jeg hørte ikke en eneste som ville be om å få pengene tilbake.

Det eneste jeg oppfattet av negativt var A) at fotoveggen ikke sto ved inngangen – slik at alle kunne fotograferes når de gikk forbi. Nå måtte prominensen trekkes langt inn i et hjørne for å bli foreviget.

Og, B) at det ikke var ski-hull i baksetet. Her kommer det til å bli ekstrafortjeneste ved salg av skistativ.

Til festen hadde arrangørene fått over en av stjernene fra Jaguars designavdeling. Wayne Burgess.

Han er en enestående fyr – Thomas Giertsen presenterte ham fra scenen som en rockestjerne – men jeg har en følelse av at verken han eller salen ante hva han egentlig snakket om.

En gitarbruker av dimensjoner, han ble ansatt i Jaguar i stor grad på grunn av sin gitarholdning (selv om han bare spiller Gibson, mens han som ansatte ham sverget til Fender!) og er svært aktiv i det lite kjente bandet Scattering Ashes. 

(saken fortsetter)

Det er ikke bare det som gjør ham enestående i design-sammenheng. Han tilhører jo denne gruppen som jeg kaller bilbransjens sigøynere – men han har altså vært hos den samme arbeidsgiveren i mer enn 20 år nå. Kanskje også en rekord?

Du kommer til å høre mer om Wayne i en senere utgave av BIL, og med den formen importøren har vist dette halvåret er jeg overbevist om at du kommer til å høre mye mer om I-PACE også.

Du finner flere detaljer om bilen, video fra avdukingen og et stort bildegalleri på denne lenken.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Polestar, et bygg nærmere
Vi har vært med på åpningen av Polestars hovedkvarter i Göteborg. Vi visste at bil-innholdet i presentasjonen ville bli magert så vi kjørte likegodt ned i en Polestar.
Les mer
layid-bilde1
Porsche Taycan til under 700.000 kroner?
Porsches super-elbiler passer perfekt for norsk avgiftsfritak. Når Taycan trolig er her sent i 2019 kan prisen bli under 700.000 kroner. Og nå er også konsept-SUV-en Mission E Cross Turismo som en Shooting Brake av samme bilen bekreftet.
Les mer
layid-bilde2
Ferraris Paris
Ferrari var det eneste av merkene under Fiat-paraplyen som fant det umaken verdt å ta turen til Paris. Med tre ganske/helt nye biler, og den beste av dem alle - en mer enn 50 år gammel LM.
Les mer
layid-bilde3
Mercedes mer enn dobler el-rekkevidden på ladehybride GLE
Mercedes GLE ladehybrid får hele 100 km elektrisk rekkevidde, men er først tilgjengelig neste høst.
Les mer
layid-bilde4
X7 - BMWs største SUV
X7, BMWs digre SUV med plass til sju kan nå bestilles, koster fra 1.278.500 kroner og er på plass i Norge sent i mars neste år.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Audi A1 Allroad på vei
SPIONBILDER: Før Audi har lansert ny A1 og A1 Sportback dukker de første spionbildene av en Allroad-utgave opp.
Les mer
layid-bilde6
Škodas kompakte Scala erstatter anonyme Rapid
Rapid går ut og Scala kommer inn som Škodas nye våpen i Golf-klassen.
Les mer
layid-bilde7
Renaults nye elbil-oppskrift
Den nye elbilen fra Renault, K-ZE, tilhørte de største overraskelsene da den ble vist på bilutstillingen i Paris. Spesielt stor var overraskelsen da det viste seg at den ikke ble vist der allikevel.
Les mer


layid-bilde8
Lanseringskalender 2018
Les mer
toppsak-bilde9
Nye plug-in hybrider fra Mercedes
To av tre nye Mercedes C-Klasse registrert de siste tre årene har vært ladbare hybrider. I E-Klassen er det fortsatt diesel som dominerer. Nå letter Mercedes på sløret om neste generasjon plug-in C- og E-Klasse.
Les mer
layid-bilde10
Pariss under utvikling
Les mer
layid-bilde11
Hybridenes S-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Nytt alternativ i Mondeo-familien
Les mer
layid-bilde13
Qashqai får nye drivlinjer
Nissan er ikke til stede på Paris-utstillingen, men velger likevel å lansere nye drivlinjer til Qashqai mens utstillingen pågår.
Les mer
layid-bilde14
Et nytt merke er født
Samtidig som Vietnam presenterte oss for et nytt bilmerke i Paris, kunne Volvo - eller hvem det nå er - fortelle oss at den første «ekte» Polestar er født.
Les mer
toppsak-bilde15
Vietnam-bil i Paris
Dette var en stor premiere. Nye biler fra nytt bilproduserende land - presentert av David Beckham og to bemerkelsesverdige kvinner.
Les mer
layid-bilde16
Kineser på ramme alvor
Les mer
layid-bilde17
Porsche bekrefter Speedster
Les mer
layid-bilde18
Nytt innsteg fra Mercedes-AMG
Omtrent samtidig som de første bilene kommer på veien, lanserer Mercedes-AMG en ny innstegsmodell av sine firedørs coupé.
Les mer
layid-bilde19
Kia viser sin GT-utfordrer
Kia går ikke like ekstremt til verks som Hyundai når de viser sin utfordrer i GT-segmentet.
Les mer
layid-bilde20
Gult er kult
Det syns tydeligvis Lexus, for nå har de laget en spesialutgave av sin mest luksuriøse coupé.
Les mer
layid-bilde21
Renault oppdaterer Kadjar
Renault foretar en midtlivs-oppgradering av sin mellomstore SUV. Men det mangler en viktig brikke for å oppnå suksess i Norge.
Les mer
layid-bilde22
Her kommer nye Corolla
2019 kan bli et meget godt år for Toyota i Norge. Ikke bare kommer RAV4 i helt ny utgave - Corolla relanseres - tolv år etter den ble tatt av programmet.
Les mer
toppsak-bilde23
Audi oppgraderer kunderaceren
Audi foretar grep for å gjøre sin R8 enda mer konkurransedyktig. Det kommer både raceførere og gatebilister til gode.
Les mer
layid-bilde24
Europa-debut for Honda CR-V Hybrid
Kort etter lanseringen av nye Honda CR-V følger nå en utgave som kan bli ekstra interessant for Norge.
Les mer
layid-bilde25
Facelift for Vitara
Suzuki Vitara vises i en oppgradert utgave på Paris-utstillingen. I tillegg til ny kosmetikk får den nye motorer.
Les mer
layid-bilde26
Overraskende debut
Toyota er blant de merkene som er flinkest til å holde kortene tett til brystet. Derfor kom det en smule overraskende på oss da denne bilen dukket opp i Paris. Skjønt USA-utgaven debuterte i påsken, så vi visste den var på vei.
Les mer
layid-bilde27
Infiniti med F1-teknologi
Les mer
toppsak-bilde28
Mercedes lanserer ny B-Klasse
Så var turen kommet til nye Mercedes B-Klasse som ifølge produsenten er bedre enn sin forgjenger på alle områder.
Les mer
layid-bilde29
Her er nye BMW 3-serie
Les mer
layid-bilde30
Overflødighetshorn hos Mercedes
Mercedes inviterte til en dagen-før-dagen rundt et svømmebasseng i Paris. Flere spennende debutanter - ikke bare blant bilene.
Les mer
layid-bilde31
Renaults nye Kina-elektriker
Renault gønner på med sin elbil-satsing. «Vi var pionerer og nå er vi ledere i 100 % elektrisk mobilitet»sa sjefen selv, Carlos Ghosn da han presenterte oss for en ny batterielektrisk kompaktbil. Kun for Kina.
Les mer
layid-bilde32
Skoda på flere fronter
Med Vision RS gir Skoda oss et hint om designretningen for neste generasjon Rapid, men også om en elektrisk fremtid. Samtidig viser de sin første SUV i RS-innpakning.
Les mer
toppsak-bilde33
Penger forkorter ikke alltid ventetiden
Det er ikke bare elbil-hungrige nordmenn som må finne seg i lang ventetid. Det samme gjelder et knippe multimillionærer.
Les mer
layid-bilde34
Konsept som snart realiseres
Les mer
layid-bilde35
Ny kø-generator
Les mer
layid-bilde36
Audi topper Q2-familien
Ikke overraskende har Audi med seg en ny toppversjon i Q2-familien til Paris-utstillingen.
Les mer
layid-bilde37
Fødselsdagsfeiring med 700 hk
Det er en fin måte å feire bursdager på. Ta antall år du er, gang med ti, og det blir antall hestekrefter på hedersgjesten.
Les mer
layid-bilde38
Nok en Norgesaktuell DS
Her kommer nok en modell som kan gjøre PSAs luksusmerke, DS, svært så interessant i Norge.
Les mer