img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
35 bilder i galleri
Picanto følger designoppskriften
For ti år siden var Kia ikkeno’ i Europa. Nå har de mer enn 3 % markedsandel. Nesten like mye som Honda, Mazda og Suzuki til sammen. En designdrevet suksess.

Det er Peter Schreyer som blir holdt frem som geniet, mannen som har bragt Kia så langt opp så fort. Det var en sensasjon da han for litt over ti år siden meldte overgang fra VW-konsernet og ble designsjef for – Hvem? – Kia hva?

Det tok ikke lang tid før han gjorde seg og merket bemerket, såpass solid at han etter hvert også ble toppsjef for Hyundai design. Nå skal ha på toppen av det hele lede det nye Euro-designstudioet til Genesis.

Men det som er lett å glemme er at det var folk hos Kia før han kom. En tidligere VW/Audi-kollega, Gregory Guillaume, ble ansatt ett år før Schreyer, med ansvar for Europa-studioet, og han fikk med seg noen andre, skikkelig tunge designere.

Stabilitet
Det som er ganske utrolig er at de fleste av dem er der fremdeles. Vanligvis flakser designere rundt som førkrigs sigøynere, men her er de stabile.

Guillaume presenterte meg for den ene 10-år-pluss kollegaen etter den andre der vi sto i studioet midt i Frankfurt og så på den nye Picanto.

Riktignok er det en fersking, Seyyed Javad Ghaffarian som «bare» har vært der i snaue fire år, som fikk ansvaret for eksteriør-design. Men de andre toppansvarlige for denne har vært der siden tidenes morgen.

Nå skal jeg ikke dra denne historien for langt, litt mer om 10 år med Kia Design skal du få om en måneds tid i BIL, men la meg bare fortelle at også denne gang har de gjort en meget brukbar jobb.

Utfordrende
En bil som dette er noe av det mest kompliserte man kan gjøre, ikke bare fordi en slik A-segment bil detter midt oppi en av de tøffeste klassene i Europa (vi i Norge aner ikke hva det er markedene i Syd-Europa går for), men også fordi bilene har klare restriksjoner med hensyn til utvendige mål.

Picanto er nemlig en meget viktig modell hjemme i Korea, og der kommer bilen i en egen skatteklasse, tilsvarende Kei-bilene i Japan

Det betyr at bilen må bare sette et SÅ stort fotavtrykk – klart definert lengde og bredde. Derfor har den nye modellen (som jeg fortalte i forhåndsomtalen uten egentlig å begripe forklaringen) nøyaktig de samme utvendige målene som den utgående modellen.

Allikevel har unge Javad klart det kunststykket å få den til å se både større og mer muskuløs ut. En marginal forlengelse av akselavstanden, litt større hjul og kortere overheng foran, koblet med et litt lengre overheng bak, har flyttet den visuelle tyngden litt bakover.

Kall det gjerne Cab Backwards hvis du vil, uten at det egentlig har skjedd noe som helst med innvendig plass. Den bare ser litt ivrigere ut etter å komme i gang.

Smarte løsninger
Det, sammen med skikkelige 3D-utseende lykter i alle fire hjørnene, har tilføyd et mer selvbevisst uttrykk. Litt sånn arrogant «ikke-prøv-og-rot-med-meg» holdning. (Mulig dette bare er begeistret romantikk, jeg har tross alt bare sett den i et studio. Vi får gjenta øvelsen når jeg får se den på gata).

Så har de tatt et par smarte grep da, et dashbord der nedre kant er løftet 15 mm – du vil ikke tro hva det gjør med følelsen av god benplass, mens smalere, men enda mer komfortable seter (du kan nøye deg med en fire-seters konfigurasjon hvis du vil) har vært med på å frigjøre enda litt mer bagasjeplass.

Interiøret er helt i Gregory Guillaume-stil. «Jeg vil ha kvalitet. Kvalitet i materialer og kvalitet i utførelse», sier han, «men kall det for all del ikke premium. Hva i all verden er egentlig premium?»

Overkill
Han begrunner holdningen sin mye bedre enn bare dette, men det skal ikke mer til for meg før jeg er hjertens enig. Og når han snakker om festlige berøringsskjermer og bevegelses-kontroll: «hvem i all verden vil sitte og vifte til en eller annen sensor for å øke farten på vifta, når man dundrer nedover motorveien i 200?» spør han.

«Det puttes altfor mye fashion-utstyr inn i bilene våre, fordi man KAN, ikke fordi det nødvendigvis er smarte løsninger» sier han. 

Veldig enig, men også han må forholde seg til markedsplanleggere og til kunder – det finnes tross alt en skjerm i den nye Picantoen, og den er koblet opp til mange moderne infotainment-systemer. Men det skal bli veldig spennende å se hvor langt han har klart å holde seg unna gadgets når vi får finstudere den neste nye bilen hans.

D-segment-overraskelsen fra Detroit, Stinger, er nemlig designet og utviklet av det samme studio, på samme gulv som, og helt parallelt med den nye Picanto.

Om ikke annet så sier det litt om hvilken kapasitet dette designstudioet har. Og hvor forskjellige oppgaver det er i stand til å løse.

Du finner et stort bildegalleri av Picanto i vår forhåndsomtale


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Folkelig Folkevogn
Volkswagen i Brasil har avduket en ny, kompakt-crosser. Den er først aktuell for lokale markeder, men kan på sikt bli global.
Les mer
layid-bilde1
Ladbar SUV fra Citroën
Nå starter salget av hybridversjonen av Citroën C5 Aircross. Vi gir deg priser og flere detaljer.
Les mer
layid-bilde2
Lanseringskalender 2020
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2020.
Les mer
layid-bilde3
Oppgradert Mini Countryman
Dagen generasjon Mini Countryman ble lansert i 2017. Dermed er tiden inne for en midtlivs oppgradering av både teknikk og design.
Les mer
layid-bilde4
Vårnyheter i kø hos BMW
BMW priser våren med en rekke nyheter og oppgraderinger. Mest aktuelt for Norge er en ny ladbar stasjonsvogn - med firehjulsdrift.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Effektiv kombinasjon
Mercedes-forhandlere i Tyskland åpner nå for salg av GLC 300 de, en modell som kan bli midt i blinken for det norske markedet.
Les mer
layid-bilde6
Muskel-SUV fra Alpina
BMW-spesialistene hos Alpina er klar med sin spesialversjon av BMWs største SUV. Her er det muskelkraft og luksus i utsøkt kombinasjon.
Les mer
layid-bilde7
Her er Porsche 911 Targa
Med 911 Targa lanserer Porsche sin tredje karosserivariant av den nye sportsbilen. Den er på plass i august.
Les mer


layid-bilde8
Ny variant på Kamiq
Les mer
toppsak-bilde9
Nå kommer Fords store Explorer
For et år siden annonserte Ford at de skulle hente 7-seteren Explorer til Norge. Nå er den endelig på plass.
Les mer
layid-bilde10
Retro i ny innpakning
Les mer
layid-bilde11
Kinesisk designperle skal til Europa
Les mer
layid-bilde12
Amerikansk bestselger til Norge
Les mer
layid-bilde13
Skoda leverer i pose og sekk
Når Skoda lanserer sin etterlengtede el-SUV gir de kundene mange valgmuligheter.
Les mer
layid-bilde14
Volumselgere på løpende bånd
For noen uker siden hadde de færreste nordmenn hørt om Xpeng. Nå har det kinesiske merket lansert nok en ny modell. Den er som skapt for Norge.
Les mer
toppsak-bilde15
Stor kineser til Europa - via Norge
Du ser elbussene deres daglig i Stor-Oslo, men nå vil kinesiske BYD også selge sine personbiler i Norge. Og hva er vel mer naturlig enn å starte i Norge?
Les mer
layid-bilde16
Aggressiv prising på ny elbil
Les mer
layid-bilde17
Peugeot realiserer muskelbil
Les mer
layid-bilde18
A6 Avant som ladbar hybrid
Audi lanserer A6 Avant som ladbar hybrid. Den får anstendig rekkevidde, men mister plass i bagasjerommet.
Les mer
layid-bilde19
Ny Kina-bil til Norge
I februar observerte vi denne på prøveskilter i Oslo. Nå er det klart at Xpeng G3 skal selges i Norge, som en konkurrent til Tesla Model Y og en rekke andre nykommere som er på vei.
Les mer
layid-bilde20
Genesis imponerer igjen og igjen
Hyundais luksusmerke lar vente på seg i Europa, men det hindrer dem ikke å hoste opp den ene skjønnheten etter den andre.
Les mer
layid-bilde21
Tre sylindre pluss strøm for Land Rover
Nå er den nye drivlinjen for Range Rover Evoque og Land Rover Discovery Sport offentlig. En kjent motor er kappet til tre sylindre, og det ligger 109 ekstra hester i bakakselen.
Les mer
layid-bilde22
Her kommer Yaris Cross
Toyota hadde planlagt å lansere sin nye kompakt-SUV på bilutstillingen i Genève. Slik gikk det som kjent ikke, men i dag er den presentert virtuelt. Vi gir deg de viktigste nyhetene.
Les mer
toppsak-bilde23
Audi A3 i alternativ form
Her er de første bildene av Audi A3 Sedan. Hvem sa at kompakte sedaner ikke kunne være elegante?
Les mer
layid-bilde24
El-Lexus med lang lade-tid og kort rekkevidde
I løpet av oktober slipper Lexus løs elektrisk UX 300e i Norge. Den burde hatt bedre rekkevidde og større hurtigladefart.
Les mer
layid-bilde25
Klodens siste analoge superbil
T50 heter Gordon Murrays nyeste superbil. Hans 50. konstruksjon - de fleste geniale, og hans 50. år som bilkonstruktør. 100 kjennere har virkelig noe å se frem til.
Les mer
layid-bilde26
Aks som nærmer seg umulig
Hvor raskt kan man kjøre fra null til 100? En gruppe japanske entusiaster har jobbet et par år med svaret. Nå skal resultatet i produksjon, i femti eksemplarer.
Les mer
layid-bilde27
Frem fra glemselen
Les mer
toppsak-bilde28
Nathalie var klar
I fjor møtte vi en av de gamle Genèvekrigerne i helt ny sammenheng. Gumpert hadde inngått et slags kompaniskap med kinesiske Aiways.
Les mer
layid-bilde29
Monoton? Ikke akkurat
Les mer
layid-bilde30
Valkyrien nærmer seg
Aston Martin har nettopp sluppet noen bilder av sin toppmodell i landeveis-utgave, samtidig som de forteller om tre modeller som deltar i sertifiseringsarbeidet. Bilen nærmer seg åpenbart produksjon.
Les mer
layid-bilde31
Flere Volvoer med plugg
Volvo utvider satsingen på ladbare hybrider i Norge og lanserer et nytt motoralternativ på modellene V60 og XC60. Samtidig ruller Volvo nå ut et nytt begrep - Recharge.
Les mer
layid-bilde32
Carmen fra Boulogne
I fjor var det en arving av Hispano Suiza-grunnleggeren som møtte opp i Genève med en ganske omfattende konseptutgave av luksusbilen. I år skulle han vært der med en litt mer sportslig versjon.
Les mer
toppsak-bilde33
Apex må vente
Her har vi en annen kjapp bil vi gjerne skulle møtt i Genève. Bilen var klar den, men utstillingen var ikke. Noen detaljer fikk vi da.
Les mer
layid-bilde34
En kineser som kommer
Les mer
layid-bilde35
En ny stjerne fra Sri Lanka
Les mer
layid-bilde36
Eksklusiv Zenvo-presentasjon
Zenvo er fast innslag på Genève-messen. I år måtte de i stedet invitere til et privat lite selskap hjemme i Danmark.
Les mer
layid-bilde37
Gammelt nytt fra Eadon Green
Eadon Green har ikke vært i Genève mer enn et par år. Men er så gjennomført eksentrisk at et besøk der er obligatorisk. I år må vi dessverre gjøre besøket virtuelt isteden.
Les mer
layid-bilde38
Fra Bulgaria med en god idé
Opprinnelig kom Sin Cars fra Bulgaria, men i dag tilhører de den spennende underskogen av britiske spesialprodusenter. Men her betyr «spesial» litt mer enn bare en og annen sportsbil.
Les mer