img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
35 bilder i galleri
Picanto følger designoppskriften
For ti år siden var Kia ikkeno’ i Europa. Nå har de mer enn 3 % markedsandel. Nesten like mye som Honda, Mazda og Suzuki til sammen. En designdrevet suksess.

Det er Peter Schreyer som blir holdt frem som geniet, mannen som har bragt Kia så langt opp så fort. Det var en sensasjon da han for litt over ti år siden meldte overgang fra VW-konsernet og ble designsjef for – Hvem? – Kia hva?

Det tok ikke lang tid før han gjorde seg og merket bemerket, såpass solid at han etter hvert også ble toppsjef for Hyundai design. Nå skal ha på toppen av det hele lede det nye Euro-designstudioet til Genesis.

Men det som er lett å glemme er at det var folk hos Kia før han kom. En tidligere VW/Audi-kollega, Gregory Guillaume, ble ansatt ett år før Schreyer, med ansvar for Europa-studioet, og han fikk med seg noen andre, skikkelig tunge designere.

Stabilitet
Det som er ganske utrolig er at de fleste av dem er der fremdeles. Vanligvis flakser designere rundt som førkrigs sigøynere, men her er de stabile.

Guillaume presenterte meg for den ene 10-år-pluss kollegaen etter den andre der vi sto i studioet midt i Frankfurt og så på den nye Picanto.

Riktignok er det en fersking, Seyyed Javad Ghaffarian som «bare» har vært der i snaue fire år, som fikk ansvaret for eksteriør-design. Men de andre toppansvarlige for denne har vært der siden tidenes morgen.

Nå skal jeg ikke dra denne historien for langt, litt mer om 10 år med Kia Design skal du få om en måneds tid i BIL, men la meg bare fortelle at også denne gang har de gjort en meget brukbar jobb.

Utfordrende
En bil som dette er noe av det mest kompliserte man kan gjøre, ikke bare fordi en slik A-segment bil detter midt oppi en av de tøffeste klassene i Europa (vi i Norge aner ikke hva det er markedene i Syd-Europa går for), men også fordi bilene har klare restriksjoner med hensyn til utvendige mål.

Picanto er nemlig en meget viktig modell hjemme i Korea, og der kommer bilen i en egen skatteklasse, tilsvarende Kei-bilene i Japan

Det betyr at bilen må bare sette et SÅ stort fotavtrykk – klart definert lengde og bredde. Derfor har den nye modellen (som jeg fortalte i forhåndsomtalen uten egentlig å begripe forklaringen) nøyaktig de samme utvendige målene som den utgående modellen.

Allikevel har unge Javad klart det kunststykket å få den til å se både større og mer muskuløs ut. En marginal forlengelse av akselavstanden, litt større hjul og kortere overheng foran, koblet med et litt lengre overheng bak, har flyttet den visuelle tyngden litt bakover.

Kall det gjerne Cab Backwards hvis du vil, uten at det egentlig har skjedd noe som helst med innvendig plass. Den bare ser litt ivrigere ut etter å komme i gang.

Smarte løsninger
Det, sammen med skikkelige 3D-utseende lykter i alle fire hjørnene, har tilføyd et mer selvbevisst uttrykk. Litt sånn arrogant «ikke-prøv-og-rot-med-meg» holdning. (Mulig dette bare er begeistret romantikk, jeg har tross alt bare sett den i et studio. Vi får gjenta øvelsen når jeg får se den på gata).

Så har de tatt et par smarte grep da, et dashbord der nedre kant er løftet 15 mm – du vil ikke tro hva det gjør med følelsen av god benplass, mens smalere, men enda mer komfortable seter (du kan nøye deg med en fire-seters konfigurasjon hvis du vil) har vært med på å frigjøre enda litt mer bagasjeplass.

Interiøret er helt i Gregory Guillaume-stil. «Jeg vil ha kvalitet. Kvalitet i materialer og kvalitet i utførelse», sier han, «men kall det for all del ikke premium. Hva i all verden er egentlig premium?»

Overkill
Han begrunner holdningen sin mye bedre enn bare dette, men det skal ikke mer til for meg før jeg er hjertens enig. Og når han snakker om festlige berøringsskjermer og bevegelses-kontroll: «hvem i all verden vil sitte og vifte til en eller annen sensor for å øke farten på vifta, når man dundrer nedover motorveien i 200?» spør han.

«Det puttes altfor mye fashion-utstyr inn i bilene våre, fordi man KAN, ikke fordi det nødvendigvis er smarte løsninger» sier han. 

Veldig enig, men også han må forholde seg til markedsplanleggere og til kunder – det finnes tross alt en skjerm i den nye Picantoen, og den er koblet opp til mange moderne infotainment-systemer. Men det skal bli veldig spennende å se hvor langt han har klart å holde seg unna gadgets når vi får finstudere den neste nye bilen hans.

D-segment-overraskelsen fra Detroit, Stinger, er nemlig designet og utviklet av det samme studio, på samme gulv som, og helt parallelt med den nye Picanto.

Om ikke annet så sier det litt om hvilken kapasitet dette designstudioet har. Og hvor forskjellige oppgaver det er i stand til å løse.

Du finner et stort bildegalleri av Picanto i vår forhåndsomtale


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Ladbare hybrider i toppsjiktet
Volkswagen lanserer nå Touareg i to ladbare hybridutgaver. Den kraftigste ligger svært nær Cayenne E-Hybrid i ytelser.
Les mer
layid-bilde1
En Hummer som det gnistrer av
Off-road egenskaper du aldri har sett make til, og helt ekstraordinære egenskaper på landeveien, hevder GMC når de nå inviterer til bestilling av den den nye Hummer.
Les mer
layid-bilde2
Ny MG - uten strøm
For ett år siden var MG et fjernet minne om eldre herrer med tweed og kjørehansker. I dag betyr MG 2300 flunkende nye biler ute på norske veier. Men fremdeles er det vanskelig å få øye på MGs virkelige el-satsing.
Les mer
layid-bilde3
Porsche øker hybridutvalget
Porsche lanserer nye ladbare hybrider i Panamera-familien. Nå kan du velge mellom hele tre styrkegrader, og like mange karosserier.
Les mer
layid-bilde4
Geelys viktige forord
Hvorfor i all verden kalle en bil «Forord»? Slik Geely har gjort på en av sine spennende produksjonsbiler som de viste i Beijing. Noe forord er det ikke, det er en fortsettelse.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
GTI for de mest lekelystne
Volkswagen lanserer nå sin nye GTI i en Clubsport-utgave med ekstra krefter og kjøreegenskaper skreddersydd for Nordsløyfa.
Les mer
layid-bilde6
Beijings kuleste
En konseptbil fra Great Wall som var så fremtidsrettet at de kalte den Futurist, men samtidig definisjonen på Retro, var Beijing-utstillingens kuleste.
Les mer
layid-bilde7
Enorme SUV-ambisjoner
Da Great Wall skapte Haval for femten år siden, var formålet å skape verdens største SUV-merke. De er vel ikke der ennå - rundt 750.000 biler i året er allikevel ganske voksent.
Les mer


layid-bilde8
Renault svarer Volkswagen
Les mer
toppsak-bilde9
Dette blir Europas billigste elbil
Spring er Dacias første elbil, og ifølge produsenten skal den bli Europas billigste.
Les mer
layid-bilde10
Denne tar deg langt ut i ødemarken
Les mer
layid-bilde11
Lanseringskalender 2020-2021
Les mer
layid-bilde12
Minibuss og über-limo fra Rødt flagg
Les mer
layid-bilde13
Nye ladbare fra Audi
Audi lanserer nå også toppmodellen Q8 som ladbar hybrid. Men det gjør neppe noe stort utslag på salgsstatistikken.
Les mer
layid-bilde14
Jaguar oppdaterer
Jaguar har oppdatert XE og XF. De viktigste nyhetene finner vi under panseret og i interiøret.
Les mer
toppsak-bilde15
Battista i by’n
Storfint besøk, om ikke midt i Oslo, så i Oslo-området. Bentley-importøren vil gjerne at så mange som mulig skal møte hans andre merkevare: Automobili Pininfarina.
Les mer
layid-bilde16
Verdensmester fra Kina
Les mer
layid-bilde17
BMW viser GTI-utfordrer
Les mer
layid-bilde18
Arcfox: Gammel kjenning
Da kan vi i hvert fall slå fast at Arcfox har overlevd de 18 månedene siden vi sist så dette nye merket i Genève.
Les mer
layid-bilde19
Neta har Tesla i sikte
Det er så mange nye navn på årets bilutstilling i Beijing at det vil kreve et ekstra bind når «Verdens Biler 2020» skal skrives. De er ikke helt konsistente i grill-uttrykket sitt heller, så det er aldri lett å vite hva det er man har foran seg.
Les mer
layid-bilde20
Changan med en av Beijings store stjerner
Konseptbilen fra Changan, Vision-V, var helt klar en av Beijing-utstillingenes virkelige stjerner. Og med flere norske innslag enn du skulle tro.
Les mer
layid-bilde21
Skrapa Lambo
Nå henger åpenbart også Lamborghini seg på den nye trenden: bort med tak, vinduer og dører. Og dobbel pris.
Les mer
layid-bilde22
En ekte kinesisk ramp
Hallo - hva har vi her? Er det en eller annen kjedelig produsent som forsøker seg med en liten Seat-type finte? Møt Arrizo Star.
Les mer
toppsak-bilde23
Lanseringskalender 2020
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2020.
Les mer
layid-bilde24
Opel fornyer Crossland
Når Opel fornyer sin kompakte SUV får den et ansiktsløft i ordets rette forstand. Den blir nemlig første modell med Vizor.
Les mer
layid-bilde25
Citroëns nye elbil er priset
Citroën er klar med prisene på sin nye elbil, ë-C4. De starter på 277.000 kroner, og for 35.000 mer får du det importøren definerer som en topp utstyrt bil.
Les mer
layid-bilde26
Exceed er kanskje å overdrive
Kanskje like greit, når man skulle navne et nytt prestisjemerke, å kalle det Exceed. Det vil si, kineserne har skrudd den litt ned og døpt den til Exeed. Allikevel har man noe å strekke seg etter.
Les mer
layid-bilde27
Kina svarer Ram
Les mer
toppsak-bilde28
Ford viser elektrisk toppmodell
Mustang Mach-E er blant neste års nykommere med lang venteliste. Nå har Ford vist den i en ekstra potent GT-utgave.
Les mer
layid-bilde29
Changan junior
Les mer
layid-bilde30
Fra Russland avec amour
Renault skal hente en av sine mest populære russiske modeller til Europa.
Les mer
layid-bilde31
Helligbrøde (eller moro?) i Beijing
I flommen av nye og gamle og kjente og ukjente merker dukker Songsan Motors opp på bilutstillingen i Beijing. De vil garantert vekke oppsikt.
Les mer
layid-bilde32
I skyggen av store far
Du skal følge ganske tett på hvis Kina-merket Bestune sier deg noe. Ny modell er såpass spennende at det kanskje er verdt å lære seg navnet.
Les mer
toppsak-bilde33
Dongfeng for overklassen
Dongfeng har vi hørt om før, en av Kinas topp-fire og, ikke minst, fordi de er deleier i PSA. Nå kommer de med nytt merke.
Les mer
layid-bilde34
Renault får nye ben å stå på
Les mer
layid-bilde35
Genesis viser ny 3-serie-utfordrer
Les mer
layid-bilde36
Lettvekter fra Kina
Chery kommer med en utrolig spennende produksjonsmodell - som egentlig er ganske kjedelig. En typisk, kompakt batteridrevet familiebil. Men så er det materialene de benytter da …
Les mer
layid-bilde37
Nytt tilskudd til BMWs cabriolet-park
BMW har i natt avduket en ny generasjon 4-serie Cabriolet. Det harde taket i forgjengeren erstattes med kalesje.
Les mer
layid-bilde38
Honda fortsetter el-sporet
Til Beijing har Honda med seg en ny plug-in CR-V og en helt ny elbil. Foreløpig konsept, men ingen tvil om at den skal produseres.
Les mer