img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
35 bilder i galleri
Picanto følger designoppskriften
For ti år siden var Kia ikkeno’ i Europa. Nå har de mer enn 3 % markedsandel. Nesten like mye som Honda, Mazda og Suzuki til sammen. En designdrevet suksess.

Det er Peter Schreyer som blir holdt frem som geniet, mannen som har bragt Kia så langt opp så fort. Det var en sensasjon da han for litt over ti år siden meldte overgang fra VW-konsernet og ble designsjef for – Hvem? – Kia hva?

Det tok ikke lang tid før han gjorde seg og merket bemerket, såpass solid at han etter hvert også ble toppsjef for Hyundai design. Nå skal ha på toppen av det hele lede det nye Euro-designstudioet til Genesis.

Men det som er lett å glemme er at det var folk hos Kia før han kom. En tidligere VW/Audi-kollega, Gregory Guillaume, ble ansatt ett år før Schreyer, med ansvar for Europa-studioet, og han fikk med seg noen andre, skikkelig tunge designere.

Stabilitet
Det som er ganske utrolig er at de fleste av dem er der fremdeles. Vanligvis flakser designere rundt som førkrigs sigøynere, men her er de stabile.

Guillaume presenterte meg for den ene 10-år-pluss kollegaen etter den andre der vi sto i studioet midt i Frankfurt og så på den nye Picanto.

Riktignok er det en fersking, Seyyed Javad Ghaffarian som «bare» har vært der i snaue fire år, som fikk ansvaret for eksteriør-design. Men de andre toppansvarlige for denne har vært der siden tidenes morgen.

Nå skal jeg ikke dra denne historien for langt, litt mer om 10 år med Kia Design skal du få om en måneds tid i BIL, men la meg bare fortelle at også denne gang har de gjort en meget brukbar jobb.

Utfordrende
En bil som dette er noe av det mest kompliserte man kan gjøre, ikke bare fordi en slik A-segment bil detter midt oppi en av de tøffeste klassene i Europa (vi i Norge aner ikke hva det er markedene i Syd-Europa går for), men også fordi bilene har klare restriksjoner med hensyn til utvendige mål.

Picanto er nemlig en meget viktig modell hjemme i Korea, og der kommer bilen i en egen skatteklasse, tilsvarende Kei-bilene i Japan

Det betyr at bilen må bare sette et SÅ stort fotavtrykk – klart definert lengde og bredde. Derfor har den nye modellen (som jeg fortalte i forhåndsomtalen uten egentlig å begripe forklaringen) nøyaktig de samme utvendige målene som den utgående modellen.

Allikevel har unge Javad klart det kunststykket å få den til å se både større og mer muskuløs ut. En marginal forlengelse av akselavstanden, litt større hjul og kortere overheng foran, koblet med et litt lengre overheng bak, har flyttet den visuelle tyngden litt bakover.

Kall det gjerne Cab Backwards hvis du vil, uten at det egentlig har skjedd noe som helst med innvendig plass. Den bare ser litt ivrigere ut etter å komme i gang.

Smarte løsninger
Det, sammen med skikkelige 3D-utseende lykter i alle fire hjørnene, har tilføyd et mer selvbevisst uttrykk. Litt sånn arrogant «ikke-prøv-og-rot-med-meg» holdning. (Mulig dette bare er begeistret romantikk, jeg har tross alt bare sett den i et studio. Vi får gjenta øvelsen når jeg får se den på gata).

Så har de tatt et par smarte grep da, et dashbord der nedre kant er løftet 15 mm – du vil ikke tro hva det gjør med følelsen av god benplass, mens smalere, men enda mer komfortable seter (du kan nøye deg med en fire-seters konfigurasjon hvis du vil) har vært med på å frigjøre enda litt mer bagasjeplass.

Interiøret er helt i Gregory Guillaume-stil. «Jeg vil ha kvalitet. Kvalitet i materialer og kvalitet i utførelse», sier han, «men kall det for all del ikke premium. Hva i all verden er egentlig premium?»

Overkill
Han begrunner holdningen sin mye bedre enn bare dette, men det skal ikke mer til for meg før jeg er hjertens enig. Og når han snakker om festlige berøringsskjermer og bevegelses-kontroll: «hvem i all verden vil sitte og vifte til en eller annen sensor for å øke farten på vifta, når man dundrer nedover motorveien i 200?» spør han.

«Det puttes altfor mye fashion-utstyr inn i bilene våre, fordi man KAN, ikke fordi det nødvendigvis er smarte løsninger» sier han. 

Veldig enig, men også han må forholde seg til markedsplanleggere og til kunder – det finnes tross alt en skjerm i den nye Picantoen, og den er koblet opp til mange moderne infotainment-systemer. Men det skal bli veldig spennende å se hvor langt han har klart å holde seg unna gadgets når vi får finstudere den neste nye bilen hans.

D-segment-overraskelsen fra Detroit, Stinger, er nemlig designet og utviklet av det samme studio, på samme gulv som, og helt parallelt med den nye Picanto.

Om ikke annet så sier det litt om hvilken kapasitet dette designstudioet har. Og hvor forskjellige oppgaver det er i stand til å løse.

Du finner et stort bildegalleri av Picanto i vår forhåndsomtale


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Lanseringskalender 2020
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2020.
Les mer
layid-bilde1
Ladbar framtid for Peugeot i vekst
Når Peugeot i 2020 plugger to tredeler av bilene de skal selge til stikkontakten, er det lett å miste av syne at Peugeot var blant elbilpionerene i Norge med iOn allerede i 2011.
Les mer
layid-bilde2
Norsk MG-distributør på plass
Det har lenge vært kjent at MG ønsker å starte salg av sin elbil i Norge. Nå har de inngått avtale med en velkjent norsk aktør.
Les mer
layid-bilde3
Rallybil for gatebruk
Toyota vil presentere en rallybasert gatebil på den kommende Tokyo Auto Salon.
Les mer
layid-bilde4
Mercedes-Benz GLA Opus 2
Mercedes har i dag foretatt en digital presentasjon av andre generasjon GLA, og dermed er fornyelsen av kompaktklassen komplett.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Oppdatert Q7
Audi presenterer nå en oppdatert versjon av sin plug-in Q7. Jeg er ikke sikker på at den blir like populær som forgjengeren.
Les mer
layid-bilde6
Spør i vei om elektrisk Peugeot 2008
PSA kommer med et helt batteri elektriske biler i 2020: Opel Corsa-e, Peugeot e-208 og DS 3 Crossback E-Tense. Men viktigst blir likevel Peugeot e-2008 som BilNorge prøvekjører denne uken.
Les mer
layid-bilde7
Salgsstart for ladbar Mercedes
Etter å ha vært uten ladbare hybrider en lengre periode starter Mercedes-forhandlerne nå salget av nye GLE 350 de 4Matic med uvanlig lang elektrisk rekkevidde.
Les mer


layid-bilde8
Opel oppdaterer Insignia
Les mer
toppsak-bilde9
Ansiktsløft for F-Type
Jaguar har foretatt en midtlivs oppdatering av F-Type. Sjeldent er ansiktsløftet så markant som her.
Les mer
layid-bilde10
VW plugger ledige segmenter
Les mer
layid-bilde11
Uvanlig kombinasjon
Les mer
layid-bilde12
Audi oppgraderer
Les mer
layid-bilde13
Hyundais Sensuelle Parametri
I gamle dager fristet man med toppfart og rå aks for å øke interessen rundt en ny modell. Nå lesser man på med fremmedord som ikke betyr noe - ikke en gang for dem som forstår dem. Velkommen til Hyundais Los Angeles debut.
Les mer
layid-bilde14
Mercedes GLB, kompakt og flott familie-SUV
Til tross for sju seter og masse praktisk plass forstår jeg ikke hvorfor Mercedes lanserer en familie-SUV i 2020 uten også å ha et ladealternativ på plass.
Les mer
toppsak-bilde15
Ny Skoda først til Norge
Skodas elektriske familie-SUV lanseres neste år, men allerede før verdenspremieren vises bilen på norsk jord. Norske kunder med forhåndsbestilling kan nå bli de første i verden som får se den produksjonsklare bilen.
Les mer
layid-bilde16
Mini-el fra Russland
Les mer
layid-bilde17
Konseptbil for geimere
Les mer
layid-bilde18
609 hk og Volvo Concept Coupé i bunnen på Polestars første modell
Selv med 609 hk under panseret er 1.665.000 kroner ganske mye for en bil fra et kinesisk merke knapt noen har kjørt, få kjenner til og som ennå ikke har et serviceopplegg å vise til i Norge. Men det hjelper for Polestar å ha Volvo i bunnen og i ryggen.
Les mer
layid-bilde19
Tesla på ramme alvor?
En bil med overflate som en månerakett, design som en italiensk polygon fra 70-tallet, stålruter som sprekker og en yppersteprest som ber til gudommelige vesener på en lite høvisk måte - MÅ vi ta Teslas Cybertruck på alvor?
Les mer
layid-bilde20
Muskel-SUV-er i fleng
Selv om alle produsenter virker å være fokusert på elbil for tiden, er det langt fra slutt for bensingulpende muskelbiler. I Los Angeles og Guangzhou står opp til flere av dem.
Les mer
layid-bilde21
Audis utfordrer i direktørsjiktet
Audi lanserer nå sin nye S8 og utfordrer dermed de mer sportslige utgavene av S-Klasse og 7-serien.
Les mer
layid-bilde22
Høye ambisjoner hos Lexus
Det mangler ikke på ambisjoner hos den norske Toyota/Lexus-importøren. Med én ny modell skal de doble Lexus-salget i Norge.
Les mer
toppsak-bilde23
Fremkommelighet på første klasse
Mercedes-Maybach GLS 600 4Matic blir et nytt alternativ å vurdere i det mest luksuriøse SUV-sjiktet. Den er sikkert fin å kjøre, men luksusprodusenten fremhever primært komforten i baksetet.
Les mer
layid-bilde24
Fra sportsbil til SUV
Sportsbilprodusenten Aston Martin følger i fotsporene til andre sport- og luksusbilprodusenter. I Los Angeles viser de sin først SUV. Møt DBX.
Les mer
layid-bilde25
Supersprek Mini kan bli samlerobjekt
Det kan bli kamp om de 3.000 eksemplarene av MINI John Cooper Works GP som skal produseres. Råskinnet kommer på norske veier neste år.
Les mer
layid-bilde26
Volkswagen viser nytt konsept
Det har vært tett mellom Volkswagens konsepter de siste årene. Samtlige staker opp kursen for nye elbiler basert på en og samme plattform.
Les mer
layid-bilde27
Ladbar Toyota RAV4 får over 300 hk
Les mer
toppsak-bilde28
Her kommer Audis andre elbil
Audi har i natt avduket sin e-tron Sportback - en praktisk familie-elbil med lang rekkevidde.
Les mer
layid-bilde29
Mye muskler og lang rekkevidde
Les mer
layid-bilde30
Comeback for ladbar GLC
Den har vært sterkt savnet i den norske Mercedes-organisasjonen, men nå er snart den ladbare utgaven av GLC tilbake - i to karosserifasonger.
Les mer
layid-bilde31
Gunstigere priser på Kona
Hyundai lanserer en oppdatert Kona electric med enda gunstigere priser. Modellen har fått flere viktige produktoppdateringer som kundene etterspør, nye utstyrsnivåer og kortere leveringstid.
Les mer
layid-bilde32
Ford Mustang Mach-E koster fra 420.000 kroner og får inntil 600 km rekkevidde
Det er ingen tvil om at Tesla Model Y er utpekt som viktigste konkurrent når Ford nå slipper en elektrisk SUV og løfter fram Mustang-navnet for å understreke kjøreglede og ytelse. Dessverre er ikke Mustang Mach-E i Norge før sent i 2020.
Les mer
toppsak-bilde33
Ford Mustang Mach-E uten hemmeligheter
Det er ikke mye vi ikke vet om den kommende elbilen til Ford som skal avdukes natt til mandag. Det er nesten slik at vi mistenker Ford for å ha styrt alle lekkasjene.
Les mer
layid-bilde34
La Dolce Vita med Ferrari
Les mer
layid-bilde35
Cutting edge McLaren ser bakover
Les mer
layid-bilde36
Elegant koreaner
Kia lanserer en ny generasjon K5 på hjemmebane. Hos oss kan den på sikt bli aktuell under en annen betegnelse, gitt visse forutsetninger.
Les mer
layid-bilde37
Helt ny Skoda Octavia
Skoda har i kveld avduket en helt ny generasjon Octavia i to karosseriformer, som kombikupe og stasjonsvogn. En viktig nyhet for Norge er at den kommer som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde38
Lister går elektrisk
I 65 år har Lister laget sine spesialutgaver av Jaguar. Nå er de klar med sin første elbil.
Les mer